"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pendatang asing semakin melampau kerana penguatkuasa cuai

Ini memang melampau bela kambing tanah DBKL
Nurul Hidayah Bahaudin
nurul.hidayah@hmetro.com.my
PIHAK DBKL menyita kambing yang berada di tanah lot milik Datuk Bandar Kuala Lumpur. FOTO Ihsan DBKL
PIHAK DBKL menyita kambing yang berada di tanah lot milik Datuk Bandar Kuala Lumpur. FOTO Ihsan DBKL
Kuala Lumpur: Tindakan dianggap berani luar biasa apabila ada warga asing dikesan membela kambing di atas tanah lot milik Datuk Bandar Kuala Lumpur.

Aktiviti itu dikesan pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang turut menyita barang jualan atau peralatan milik peniaga warga asing di Parlimen Batu di sini.

DBKL memaklumkan, kesalahan itu dilakukan di atas tanah lot 201224 yang juga milik Datuk Bandar Kuala Lumpur.

"Tindakan sita itu diambil susulan notis yang dikeluarkan pada 11 Julai lalu dan didapati pemilik kambing gagal mematuhi notis diberikan mengikut Seksyen 82 Akta Kerajaan Tempatan 1976.

" Ia bagi arahan berhenti membela dan memindahkan kambing ke luar kawasan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) selain membersihkan serta meroboh kandang kambing," katanya.

Menurutnya, satu notis kompaun turut dikeluarkan mengikut Seksyen 82(5) Akta Kerajaan Tempatan 1976 atas kesalahan gagal mematuhi notis.

"Tindakan susulan akan terus dilaksanakan jika pemilik masih terus gagal mematuhi notis.

"Tindakan sudah dilaksanakan oleh petugas dari Pejabat Kesihatan Parlimen Batu serta Pejabat Cawangan Batu dan dibantu oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM)," katanya.

Tiada ulasan: