"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bersatu akan dipinggirkan oleh Pas

HarapanDaily.com

K PRAGALATHl

Mutakhir ini Bersatu semakin lemah dan akan dipinggirkan oleh rakannya dalam Perikatan Nasional, Pas kata pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong dalam ucapannya hari ini sempena konvensyen tahunan DAP Johor.

“Sejak PRN dan PRK ini, adalah jelas bahawa Bersatu semakin lemah dan besar kemungkinannya akan dipinggirkan oleh Pas.

“Jelas untuk semua juga bahawa Muhyiddin tidak akan jadi PM lagi dan Bersatu tidak lagi relevan. Yang relevan adalah parti Pas.”

Liew berkata bahawa kerelevanan Pas terserlah kerana menguasai kerajaan negeri Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu manakala Bersatu mengetuai mana-mana kerajaan negeri.

Jadi pembangkang bertanggungjawab, PN
Liew yang juga Timbalan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri turut memberi cadangan bernas supaya PN bertindak sebagai pembangkang yang bertanggungjawab.

“Setahun selepas PRU ke-15, sudah tiba masanya pembangkang hari ini memeterai Memorandum Persefahaman atau Confidence and Supply Agreement (CSA) dengan Kerajaan Perpaduan seperti apa yang dilakukan oleh Pakatan Harapan dengan Kerajaan Dato’ Seri Ismail Sabri pada September 2021.

“Pembangkang hari ini perlu memikul peranan sebagai pembangkang yang bertanggungjawab dan bukan lagi kumpulan yang hanya berminat tebuk atap.

“Terimalah hakikat bahawa Kerajaan Perpaduan akan mentadbir sehingga tamatnya penggal ke-15, dan bersiap sedia untuk bersaing dalam PRU ke-16.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada Menteri Besar Johor Dato Onn Hafiz Ghazi di atas kerjasama erat yang terbentuk di antara Pakatan Harapan dan Umno.

“Salah satu faktor utama yang memenangkan Pakatan Harapan di kedua-dua kerusi ini adalah kerana Menteri Besar Datuk Onn Hafiz Ghazi dan jentera Umno Johor bertungkus lumus berkempen seolah-olah Umno sendiri yang bertanding,” kata Liew, merujuk kepada pilihan raya kecil Pulai dan Simpang Jeram.”

Beliau turut menyatakan prinsip yang menjadi asas kerjasama tersebut.

“Pertama, oleh kerana kita berada dalam kerajaan yang sama di peringkat persekutuan, sudah tentu baik untuk kita bekerjasama dengan kerajaan negeri Johor yang diterajui oleh Barisan Nasional yang juga rakan komponen dalam Kerajaan Persekutuan; dan

“Kedua, dalam hal-hal di mana pihak kerajaan negeri telah memberi ruang kepada Pakatan Harapan untuk menyumbang idea demi kebaikan dan kesejahteraan rakyat, usul-usul atau rundingan-rundingan tersebut akan kita memberi sokongan secara rasmi.”

Tiada ulasan: