"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kalah di N Sembilan Chegubard salahkan Muhyiddin

Langkah Muhyiddin buat N Sembilan dari 'boleh menang' ke 'mudah kalah'
Malaysiakini

Pengerusi PN, Muhyiddin Yassin, harus bertanggungjawab atas kegagalan parti itu merampas Negeri Sembilan daripada PH pada pilihan raya negeri (PN) lalu, kata ahli jawatankuasa penerangan Bersatu, Badrul Hisham Shaharin.

Dia yang lebih dikenali sebagai Chegubard berkata keputusan Muhyiddin melantik Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu sebagai pengerusi PN Negeri Sembilan sebenarya menyukarkan gabungan terbabit untuk mengambil alih negeri berkenaan.

Dakwa Badrul Hisham, dengan pelantikan Ahmad Faizal mengetuai PN Negeri Sembilan, status negeri itu sebagai kawasan berpotensi untuk dimenangi bertukar kepada "mudah kalah."

Malah dia juga mendakwa ada antara calon yang dikemukakan Bersatu dalam PRN pada 12 Ogos lalu sebenarnya dipilih selepas mereka dicadangkan beberapa ketua cawangan Umno.

“Kepada presiden juga, keputusan hantar Peja (Ahmad Faizal) oleh presiden sehingga menukar Negeri Sembilan sebagai negeri berpeluang menang kepada negeri mudah kalah, perlu diambil tanggungjawab.

“Senarai calon beberapa orang umur 70 tahun ke atas, calon tak sedia tanding, tak ada jentera, tanpa persediaan kewangan sangat pelik dan seolah-olah sengaja untuk (mencari) kalah.

“Senarai calon lebih bersedia diketepi dengan alasan alasan bodoh seperti calon umur 75 tahun dicadangkan lapan ketua cawangan Umno,” katanya dalam satu hantaran di Facebook semalam.

Berbeza dari pusat

Pada PRN lalu, PN meletakkan calon di semua 36 kerusi dewan undangan negeri (DUN) namun hanya mampu memenangi lima daripadanya.

Ia berlaku ketika PN menguar-uarkan kononnya mampu merampas Negeri Sembilan daripada PH-BN, sekali gus membuka jalan menggantikan kerajaan pusat.

Kemenangan PH-BN menyaksikan parti kerajaan perpaduan menguasai dua per tiga DUN Negeri Sembilan.

“Negeri Sembilan banyak isu besar semua tidak keluar ketika PRN. Adakah (wujud sebarang) rundingan (secara sulit)?” soalnya.

Dia yang sebelum ini kritikal terhadap Putrajaya berkata, meskipun kesilapan dalam strategi gabungan itu masih boleh diterima, tiada siapa yang tampil untuk bertanggungjawab atas kekalahan PN di Negeri Sembilan.

Badrul Hisham juga mendakwa dia ada mengingatkan Muhyiddin bahawa kekuatan Bersatu dan PN bukanlah daripada kepimpinan tertinggi sebaliknya akar umbi dan kekuatan "gelombang" rakyat.

Sementara itu dia turut mempersoalkan mengapa Bersatu Kedah hanya menamakan tiga wakil rakyat untuk mengisi jawatan exco dalam kerajaan negeri serta seorang timbalan speaker DUN.

Dia mendakwa perkara itu didedahkan menerusi surat Bersatu Kedah kepada Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor.

“Kenapa ini boleh berlaku? Sedangkan keputusan berbeza dengan keputusan Bersatu pusat,” katanya.

Tiada ulasan: