"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

“Pagi petang siang malam minum teh tarik, teh ais” – Lelaki kongsi punca kaki dipotong, menyesal tak jaga pemakanan

MAISARAH AISYA

Ada sebab doktor menyarankan orang ramai untuk mengurangkan pengambilan gula, ini kerana kebimbangan terhadap penyakit kencing manis.

Apatah lagi bila mempunyai masalah kencing manis kronik, pesakit perlu berjaga-jaga agar tidak terluka.

Luka tersebut boleh menyebabkan nanah dan akhirnya menyebabkan bahagian anggota badan yang terjejas dipotong.

Seorang lelaki memuat naik video di TikTok sebagai peringatan untuk orang muda menjaga pemakanan agar tidak menjadi seperti dirinya.

Video tersebut dimuat naik menerusi TikTok pengguna @kedidi_kakipalsu.

Lebih mesra disapa Abang Azlan, dia menceritakan bagaimana dirinya telah menghidap penyakit itu sejak 30 tahun yang lalu.

Abang Azlan yang kini berusia 45 tahun terpaksa akur dengan keputusan doktor untuk memotong kakinya selepas mengalami lupa akibat terkena paku.

Berkongsi berkenaan tabiat pemakanannya, dia berkongsi bahawa dia selalu minum teh tarik tidak mengira waktu yang menjadi asbab melaratnya penyakit tersebut.

“Abang ni minat teh tarik. Pagi petang siang malam minum teh tarik, teh ais. Dari zaman muda banyak minum air tin lah. Makan tak tentu.

“Tapi teh ni, teh ais ni dalam kereta memang sentiasalah ada,” ujarnya.

Menurut doktor, kesan pemakanan yang tidak dikawal juga menjadi penyumbang kepada keadaannya yang sekarang ini.

“Doktor kata sebab pemakanan, makan tak jaga. Bukan semestinya kita makan manis saja. Tak jaga makan, tak ikut masa makan, ikut suka kita ja,” tambahnya lagi.

Malah kesannya lebih dirasai apabila usia melebihi 40-an, kerana usia semakin meningkat maka daya tahan untuk melawan penyakit semakin berkurangan.

“Punca dia mula ketara bila umur kita naik 45 tahun ke atas. Mula pingganglah dia, jantung lah. Masa umur 30 an dia tak ada,” tambahnya.

Jagalah pengambilan gula anda, pastika letak had untuk setiap hari agar tidak mendapat penyakit yang digeruni ramai.

Tiada ulasan: