"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sultan Perak titah persembah isu 3R terus ke pengetahuan baginda

HarapanDaily.com

SITI NUR ZAWANI
Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah menitahkan perkara menyentuh agama, raja, dan kaum (3R) yang disensasikan hendaklah segera dipersembahkan ke pengetahuan baginda.

Baginda menyatakan kebimbangan bahawa kestabilan negara dan usaha pembangunan akan terjejas jika isu menyentuh 3R dibiarkan berlarutan, semakin disensasi dan dipolitikkan.

“Jika berlaku hendaklah segera dipersembahkan ke pengetahuan beta dan mendapatkan nasihat beta jika perlu dilaporkan kepada pihak berkuasa dan badan perundangan,” titahnya menurut Bernama ketika Mesyuarat Dewan Negara Perak ke-172 di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.

Sultan Nazrin bertitah, usaha menghindarkan perkara itu daripada berlarutan wajib dirintis dengan langkah tegas untuk pembendungan.

Titah Sultan Perak, Ahli-ahli Dewan Negara dan Orang Besar Jajahan (OBJ) hendaklah berperanan proaktif membantu usaha preventif dan membendungnya.

Ini termasuk dengan mendampingi jawatankuasa dan pegawai masjid, selain sering mengadakan pertemuan dan perbincangan dalam jajahan masing-masing untuk berusaha ke arah menyatupadukan rakyat.

Sementara itu, Sultan Nazrin berkata sekolah berperanan penting untuk menyemaikan semangat perpaduan serta kesetiaan kepada raja dan negara.

“Pada malam ini, beta dan Raja Permaisuri, Raja Muda dan Raja Dihilir akan berangkat bercemar duli ke acara kemuncak Program Menyemai Semangat Kesetiaan kepada Raja dan Negara di bawah kelolaan bersama Dewan Negara Perak dan Jabatan Pendidikan Negeri dengan pembiayaan dan sokongan kerajaan beta.

“Program tersebut mendapat sambutan baik daripada para pelajar.

“Orang-Orang Besar Jajahan juga hendaklah mendampingi diri dengan warga pendidik dan memberi masa menghadiri program-program kokurikulum di sekolah-sekolah, membantu usaha-usaha menyemaikan semangat kesetiaan kepada raja dan negara, di samping membantu usaha-usaha memupuk perpaduan kaum,” titah baginda.

Tiada ulasan: