"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Patriot bidas cadangan PN guna logo, tema Hari Kebangsaan berbeza

FMT Reporters
PETALING JAYA: Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) membidas “pendirian antikerajaan” oleh empat negeri pimpinan Perikatan Nasional (PN) berhubung cadangan logo dan tema Hari Kebangsaan berbeza.

Presidennya, Brigedier Jeneral bersara Arshad Raji berkata, kumpulan veteran itu memandang serius laporan berhubung cadangan Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu menggunakan logo serta tema berbeza sempena Hari Kebangsaan pada 31 Ogos ini.

“Cadangan Ketua Pemuda PN, Ahmad Fadhli Shaari atas penggunaan tema dan logo berbeza bagi sambutan Hari Kebangsaan di empat negeri ditadbir PN dilihat sebagai mengkhianati prinsip federalisme yang diamalkan di negara ini.

“Patriot membidas pendirian antikerajaan sedemikian,” katanya dalam kenyataan.

“Bagi parti politik pembangkang mencadangkan logo dan tema yang sepatutnya datang daripada kerajaan perpaduan semasa bukan saja angkuh, tetapi menanam sentimen antikerajaan di negara ini.”

Sebagai “pembela negara”, katanya, ahli Patriot mengambil serius perbuatan dan niat pembangkang itu kerana ia menghantar “isyarat sangat berbahaya dan menetapkan duluan implosif”.

Beliau menggesa pemimpin PAS dan Bersatu bersuara terhadap “trend berbahaya” itu yang dicadangkan gabungan mereka.

“Tidak pernah wujud pendirian sedemikian dalam sejarah kenegaraan kita sejak mencapai kemerdekaan pada 1957. Kenapa sekarang?” soalnya.

Arshad mengulas laporan memetik Fadhli, yang juga ketua Pemuda PAS, sebagai berkata Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu mungkin menggunakan tema dan logo berbeza bagi sambutan Hari Kebangsaan peringkat negeri.

Baru-baru ini, Putrajaya mengumumkan “Malaysia Madani: Tekad Perpaduan, Penuhi Harapan” sebagai tema Hari Kebangsaan ke-66.

Arshad berkata, kerajaan perlu mengambil tindakan drastik terhadap perbuatan dan niat berbahaya PN.

Katanya, raja-raja Melayu tidak akan membenarkan pengkhianatan terhadap federalisme yang dipelihara selama beberapa dekad.

Tiada ulasan: