"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Eksekutif GLC dapat bonus RM210k, SPRM akan siasat

Hariz Mohd

Pendedahan baru-baru ini di laman X tentang eksekutif tertinggi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang didakwa diberi 'bonus' besar walaupun syarikat itu tidak mencapai indeks prestasi utama (KPI) menarik perhatian SPRM.

Difahamkan suruhanjaya antirasuah itu telah mengambil maklum mengenai kebocoran minit mesyuarat yang dikatakan daripada mesyuarat lembaga pengarah Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) awal tahun ini, yang meluluskan pembayaran gaji pokok tiga bulan bersamaan RM210,000 kepada eksekutif.

“SPRM akan menyiasat isu ini.

"Kami juga sedang meneliti isu lain yang didakwa melibatkan eksekutif tertinggi ini," kata seorang sumber dalaman SPRM, yang tidak mahu namanya disiarkan.

Malaysiakini telah menghubungi Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki untuk pengesahan dan butiran lanjut.

Semalam, Malaysiakini melaporkan mengenai minit mesyuarat PHB yang dikatakan dibocorkan di X oleh pengguna bernama 'moebiuz' - yang memberi tumpuan kepada "bonus" yang dibayar kepada eksekutif tertinggi PHB.

Lembaga pengarah PHB didakwa telah meluluskan pembayaran gaji pokok tiga bulan bersamaan RM210,000 kepada eksekutif itu, walaupun syarikat berkenaan mencapai kurang daripada separuh daripada KPI.

Minit itu juga menunjukkan bahawa bayaran khas 2.75 bulan untuk syarikat itu dicadangkan oleh jawatankuasa pencalonan dan imbuhan PHB walaupun syarikat itu mencapai KPI sebanyak 42 peratus, dengan mengambil kira terdapat individu dan pasukan yang telah melebihi sasaran yang ditetapkan untuk mereka. 

Oleh itu, dikatakan bahawa pekerja sedemikian perlu diberi ganjaran untuk mengekalkan motivasi.

Walau bagaimanapun, jawatankuasa itu juga menyedari bahawa ia tidak boleh memanggil pembayaran itu sebagai "bonus" disebabkan oleh KPI keseluruhan yang lemah, oleh itu istilah yang digunakan ialah "bayaran khas".

Selain "bonus", pendedah maklumat itu juga mendakwa bahawa lembaga pengarah meluluskan pakej imbuhan yang disemak untuk diri mereka sendiri.

Susulan laporan berita itu, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil memberitahu sidang akhbar semalam bahawa perkara itu akan dibawa kepada perhatian Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Tiada ulasan: