"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hadi samakan parti tinggalkan Pas dengan penentang Nabi

Harapandaily

AHMAD MURSI

Tulisan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang semalam cuba menafikan Pas parti oportunis yang bertahaluf dan berpisah dengan parti lain kerana kepentingan kuasa.

Dia kemudian samakan parti lain yang telah berpisah dengan Pas itu seperti golongan pembesar (al-mala’) yang menentang perjuangan Islam Rasul-Rasul. (perenggan 1-3).

Begitulah cara fikir Khawarij masih dinormalisasikan pada zaman kita ini.

Bagi Hadi, Pas sahaja parti yang meneruskan perjuangan Rasul-Rasul dan yang lain tidak.

Parti politik dah jadi anutan agama dan bukan lagi menjadi alat.

Seolah-olah kesemua dalil berkenaan perjuangan Islam dalam Al-Quran itu secara eksklusif adalah berkenaan Pas sahaja secara qat’iy (mutlak).

Walhal, tafsiran Hadi dan agamawan lain tidak sama dan ulama sebenar akan sentiasa berlapang dada dalam berbeza pendapat.

Jika itu sahaja yang difikirkan, itu dia punya hal. Masalahnya bila mula letakkan pihak lain yang lawan Pas adalah lawan Islam seperti golongan yang melawan Rasul-Rasul.

Walhal, parti politik hanyalah alat yang mana kesemua parti boleh dijadikan alat tidak semesti namanya ‘parti Islam’ bergantung kepada niat individu dan ini hal ijtihadi sahaja.

Bezanya hanyalah, pemimpin mana yang kompeten dan amanah, yang mana pula makan gaji buta tidak kompeten dan sakau.

‘Kan itu yang Islam ajar, pemimpin mesti Qawiyul Amin bukan semesti ‘ulama Pas’?

Saya yakin, jauh di sudut hati Muhyiddin masih sama seperti dikata dulu: PAS ‘Parti Ajaran Sesat’.

Tiada ulasan: