"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Enam banduan larikan diri guna terowong rahsia

AFP

Moscow: Pihak berkuasa Rusia mengumumkan pemburuan pada Sabtu selepas enam banduan melarikan diri dari penjara melalui terowong rahsia.

Pengawal penjara di wilayah Lipetsk barat telah dimaklumkan mengenai kehilangan mereka selepas melakukan pemeriksaan rutin.

"Dalam koloni keseksaan rejim umum No. 2, terowong bawah tanah ditemui semasa rondaan di premis itu. Kiraan banduan dijalankan dan mendapati enam banduan tiada dalam sel," kata perkhidmatan penjara wilayah Lipetsk.

Ia tidak mendedahkan identiti mereka, tetapi berkata dalam satu kenyataan bahawa suspek adalah "dari Asia Tengah".

Pos carian sementara telah disediakan, manakala penguatkuasaan undang-undang tempatan telah dimaklumkan dan sedang dalam usaha mencari.

"Langkah-langkah sedang diambil untuk mengesan individu yang melarikan diri. Pelaku akan dibawa ke muka pengadilan," tambahnya.

Wilayah Lipetsk terletak kira-kira 300 kilometer di selatan Moscow.

Rusia mempunyai salah satu populasi penjara tertinggi di dunia, tetapi jumlahnya telah berkurangan apabila banduan dihantar untuk berperang di Ukraine.

Kejadian banduan melarikan diri agak jarang berlaku di Rusia dan mereka sering ditangkap dalam beberapa hari.

Tiada ulasan: