"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penyeludup tinggal kereta berisi minyak masak apabila dikejar penguat kuasa

Siti Rohana Idris
bhnews@bh.com.my
Proton Persona berisi muatan 850kg minyak masak bersubsidi dirampas di Kampung Simpangan, Pengkalan Kubor. - Foto ihsan KPDN
Proton Persona berisi muatan 850kg minyak masak bersubsidi dirampas di Kampung Simpangan, Pengkalan Kubor. - Foto ihsan KPDN
TUMPAT: Pemandu sebuah kereta disyaki penyeludup lari meninggalkan kenderaan membawa muatan 850 kilogram (kg) minyak masak bersubsidi untuk mengelak ditahan pihak berkuasa.

Kejadian berlaku di Kampung Simpangan di Pengkalan Kubor, di sini, selepas suspek menyedari keretanya diekori penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) bersama Pasukan Polis Marin (PPM) semalam.

Terdahulu, kereta jenis Proton Persona itu dikesan dipandu dalam keadaan mencurigakan ketika menghala Kampung Simpangan kira-kira 7 pagi.

Pengarah KPDN negeri, Azman Ismail, pihaknya mengekori kenderaan terbabit bermula dari Kampung Bendang Pak Yong, namun sebaik tiba di Kampung Simpangan, pemandunya menyedari kehadiran pihak berkuasa lalu memberhentikan kereta dan keluar melarikan diri.

"Pemeriksaan mendapati kenderaan itu membawa 850kg minyak masak bersubsidi yang disimpan dalam kotak dan plastik biru pada bahagian penumpang dan bonet.

"Nilai minyak masak dianggarkan RM2,125 dan diperoleh dari luar Kelantan untuk diseludup ke Thailand menerusi Sungai Golok," katanya melalui kenyataan hari ini.

Kes disiasat mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961.

Tiada ulasan: