"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tergamak paksa budak 5 tahun minta sedekah

Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@mediaprima.com.my
SEBUAH bilik menempatkan kanak-kanak perempuan warga Filipina yang dipaksa melakukan kerja sebagai peminta sedekah. FOTO ihsan PDRM
SEBUAH bilik menempatkan kanak-kanak perempuan warga Filipina yang dipaksa melakukan kerja sebagai peminta sedekah. FOTO ihsan PDRM
Klang: Seorang lelaki Indonesia bersama wanita tempatan dikesan menjalankan kegiatan mengeksploitasi kanak-kanak perempuan warga Filipina berusia lima tahun untuk meminta sedekah.

Kegiatan itu bagaimanapun terbongkar menerusi Op Pintas yang dijalankan sepasukan Bahagian D3 Antipemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran (Atipsom) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman hasil serbuan di sebuah rumah di Jalan Goh Hock Huat, di sini sebelum kanak-kanak itu diselamatkan Isnin lalu.

Ketua Penolong Pengarah D3 Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Soffian Santong berkata, serbuan dilakukan pihaknya kira-kira jam 11 malam.

Menurutnya, dalam serbuan itu, polis menahan lelaki Indonesia berusia 67 tahun berstatus Pemastautin Tetap.

"Susulan itu, Bahagian D3 menyerbu sebuah lagi rumah di Sungai Kapar Indah, Klang pada jam 12.30 tengah malam Selasa lalu dan menahan seorang wanita tempatan berusia 50 tahun disyaki terbabit dalam kes ini.

"Kedua-dua suspek disiasat mengikut Seksyen 14 Akta Atipsom 2007," katanya tadi.

Soffian berkata, siasatan mendapati rumah kedai tiga tingkat di lokasi serbuan pertama disewa oleh lelaki Indonesia terbabit.

"Ketika serbuan, mangsa berada dalam sebuah bilik dipercayai dijaga oleh suspek untuk melakukan kerja sebagai peminta sedekah di sekitar Klang sejak lebih sebulan lalu.

"Suspek wanita tempatan pula disyaki terlibat menguruskan mangsa untuk diserahkan kepada lelaki Indonesia berkenaan bagi tujuan eksploitasi," katanya.

Tiada ulasan: