"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Ustaz Mekah’ buka slot servis baca doa di Tanah Suci cetus perdebatan

SITI NUR ZAWANI

Tindakan seorang individu yang menggunakan media sosial TikTok untuk menawarkan khidmat membaca doa di hadapan Kaabah mengundang kebimbangan banyak pihak.

Pengguna dengan nama Ustaz Mekah itu mendakwa dia tidak mengenakan bayaran kepada sesiapa yang mahu doanya dibacakan di hadapan Kaabah.

Meskipun begitu, beberapa pengguna mendakwa pautan yang disertakan untuk mengirim doa perlu berserta dengan wang infak.
Jika tidak berbuat demikian, doa yang ditulis tidak dapat dihantar kerana proses pindahan wang tidak berlaku.

Pautan untuk mengirim doa dan infak disediakan di profil TikTok Individu tersebut.

Berdasarkan laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, perbuatan meminta orang lain yang menunaikan ibadah di Tanah Haram untuk mendoakan kebaikan buat kita yang tidak berada di sana adalah dibolehkan.

Walau bagaimanapun, tentang isu kiriman doa (Valet Doa) dengan bayaran tertentu seperti yang pernah tular pada 2017, Mufti Wilayah Persekutuan ketika itu, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri berkata ia tidak menepati dengan ajaran Islam.

Tiada ulasan: