"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sembilan premis dah digeledah, SPRM jumpa petunjuk baharu kes MBI Selangor

Harapandaily

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan RasuahMalaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki memberitahu telah menemukan petunjuk baharu dalam siasatan kes rasuah membabitkan Menteri Besar Incorporated (MBI).

Menurutnya, perkara itu masih belum boleh didedahkan berikutan pihaknya masih dalam proses menjalankan siasatan, termasuk mengumpul keterangan daripada saksi.

“Memang ada penambahan keterangan baharu yang diperolehi tetapi buat masa ini saya tidak boleh kongsikan lagi berhubung dapatan baru itu, perkara ini kita akan siasat lebih lanjut lagi,” katanya hari ini, memetik Bernama.

Identiti ahli politik yang dikaitkan dengan pangsapuri digeledah SPRM masih teka-teki.
Azam Baki berkata demikian selepas Majlis Perbarisan Tamat Latihan Kursus Asas Pegawai SPRM Siri 28 Bil. 1/2023 (Penolong Penguasa Gred P29) di Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini.

“Ada sembilan premis telah digeledah semasa siasatan, dan kita tak ada sita sebarang premis kerana ia bukan milik mereka, ada satu premis milik seseorang yang tinggal di situ namun ia bukan perkara yang berkaitan dalam siasatan kami,” katanya lagi.

Pada 12 Oktober lalu, SPRM menggeledah sebuah pangsapuri yang didakwa dijadikan ‘safehouse’ seorang ahli politik berpengaruh susulan siasatan berkaitan konsesi perlombongan pasir dilakukan syarikat cabang MBI.

Sejumlah mata wang asing berjumlah kira-kira RM5 juta dijumpai dalam operasi tersebut.

SPRM kemudiannya menggeledah dua lagi lokasi yang juga didakwa dijadikan safe house.

Satu daripadanya membabitkan sebuah pejabat dengan wang dijumpai bernilai lebih kurang RM78,000 manakala satu lagi lokasi itu ditemukan wang berjumlah SG$74,000 bersamaan RM243,000.

Tiada ulasan: