"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kempen negatif bukti Bersatu kurang idea

Nicholas Chung

Serangan terhadap Umno dilihat sebagai tidak menarik kepada pengundi, kerana Perikatan Nasional tidak menawarkan pengundi Mahkota sesuatu yang besar.
PETALING JAYA: Tumpuan Bersatu kepada kempen negatif terhadap Umno dan calonnya Syed Hussien Syed Abdullah menunjukkan ia ketandusan idea menerusi kempen PRK Mahkota, menurut penganalisis politik.

Antara serangan negatif itu ialah dakwaan bahawa Syed Hussien mempunyai rekod jenayah, yang dinafikan oleh polis dan dakwaan cuba mengaitkan pemimpin Umno Puad Zarkashi dengan kemungkinan penyebaran komunisme.

Penganalisis Universiti Sains Malaysia, Ahmad Fauzi Abdul Hamid, berkata tumpuan terhadap serangan sedemikian ternyata tidak menarik minat pengundi dan Perikatan Nasional (PN), khususnya Bersatu, tidak memberi sebarang tawaran besar kepada pengundi Mahkota dalam kempennya.

Apabila anda memberi tumpuan kepada kempen negatif terhadap lawan anda, ia hanya menunjukkan bahawa anda kekurangan idea, katanya kepada FMT.

Penganalisis bebas, Asrul Hadi Abdullah Sani, berkata parti itu, dengan memperlekehkan watak pesaingnya, pada asasnya mengambil jalan keluar dengan mengitar semula strategi Umno dari 1990-an.

Walaupun Umno dijangka menang, kemenangan besar itu sepatutnya menjadi peringatan kepada Bersatu jika ia bertujuan untuk meningkatkan prestasinya pada pilihan raya umum lalu. Parti itu mesti menawarkan lebih banyak kepada pengundi daripada sekadar retorik agama dan mengumpan kaum, katanya.

Fauzi berkata PN nampaknya mengambil sikap lebih defensif, terutamanya selepas kenyataan rakan gabungan PAS mengenai tindakan keras terhadap Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH).

Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan menyuarakan harapan bahawa rangkaian perniagaan GISBH tidak akan disasarkan secara tidak adil di tengah-tengah siasatan polis terhadap dakwaan buruh paksa dan serangan seksual kanak-kanak.

PAS disebut secara meluas di media sosial sebagai mengkritik dakwaan keghairahan polis dalam membongkar skandal itu; seolah-olah PAS berpihak kepada GISBH, kata Fauzi.

Pada pilihan raya kecil semalam, Syed Hussien dari Barisan Nasional (BN) menang besar dengan majoriti 20,648 undi, kira-kira empat kali ganda daripada pencapaian parti itu pada pilihan raya DUN 2022.

Saingan tunggalnya, Haizan Jaafar dari Bersatu, hanya memperoleh 7,614 undi, kurang sedikit daripada yang diperoleh calon sebelum ini pada 2022.

Tiada ulasan: