"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rokok dan vape: Penyakit pneumothorax setiap minggu ada satu kes

Doktor dedah setiap minggu ada satu kes, ini puncanya lelaki 20-an sesak nafas

Harapandaily

Seorang doktor mendedahkan setiap minggu sekurang-kurangnya terdapat satu kes penyakit pneumothorax yang dirawatnya.

Beliau memberitahu penyakit yang berlaku apabila udara atau gas terkumpul di bahagian rongga di antara paru-paru dan dinding dada itu turut dihidapi golongan muda.

Penyakit yang berlaku kerana terdapatnya kebocoran di pleura iaitu ruang antara rangka dada dan paru-paru atau paru-paru itu sendiri menyebabkan organ tersebut menjadi kecut.

“Lelaki 20-an, sakit dada, sesak nafas.

“Berhentilah hisap rokok. Berhentilah hisap vape. Langsung tak ada manfaat,” tulis pengguna X, @azmanrocks.


Beliau dalam masa sama berkongsikan sedutan video ringkas yang memaparkan cecair yang terperangkap dalam paru-paru sedang dikeluarkan.

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), aktiviti merokok merupakan antara penyumbang risiko pneumothorax.

“Perokok lelaki – risiko meningkat 22 kali ganda. Perokok Wanita – risiko meningkat 8 kali ganda.

“Risiko juga bertambah mengikut banyaknya bilangan rokok – perokok tegar berisiko tinggi,” menurut portal MyHealth.

Ditulis oleh Dr. Wan Fadhilah Wan Ismail, beliau menjelaskan bahawa pneumothorax yang kecil boleh sembuh dengan sendirinya dalam tempoh dua minggu.

“Pneumothorax yang besar memerlukan tiub dada (chest tube) dimasukkan di antara paru-paru dan dinding dada (ruang pleura) untuk mengeluarkan udara yang terperangkap serta memastikan paru-paru tidak terus mengecut,” katanya.

Tiada ulasan: