"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Saya nak jumpa anak sendiri pun tak boleh' - bekas pengikut GISBH

Aizat Sharif
am@hmetro.com.my

Kangar: "Sudahlah saya dipisahkan dengan anak saya dan hendak bertemu pun, saya mesti mendapat kebenaran penjaga pusat jagaan terlebih dahulu, malah ada ketikanya saya tidak dibenarkan untuk berjumpa, walhal saya ada hak.

Itulah luahan seorang peniaga yang pernah menyertai jemaah GISB Holdings (GISBH), Ahmad (bukan nama sebenar), 33 dari Johor yang membuat keputusan untuk meninggalkan organisasi itu selepas mendapati setiap tindakan mereka menyeleweng daripada landasan ajaran Islam sebenar.

Malah, apa yang mengejutkannya ada anaknya yang ditempatkan di pusat jagaan didapati didera dengan teruk daripada penjaga pusat jagaan kerana gagal menghafaz surah.

Ahmad berkata, dia menyertai GISBH sebaik tamat sekolah menengah di satu daerah di Johor sekitar 2009 dan ia diperkenalkan oleh abangnya yang melihat organisasi itu adalah cara hidup Islam yang ideal kerana ia turut mempraktikkan pelbagai aspek kehidupan menerusi perniagaan, media dan pelbagai lagi.

"Namun, saya diperkenalkan oleh abang saya melalui satu projek kesenian lukisan dan itu membawa saya ke pejabat GISBH pusat yang terletak di Bandar Country Homes, Rawang di mana di situlah saya begitu menjalani pelbagai aspek kehidupan dan perjuangan cara Islam yang saya gambarkan sebagai model yang harus saya ikuti.

"Jadi dari satu per satu cabang saya ikuti termasuklah bidang perniagaan makanan kemudian ke sektor perkilangan di mana saya belajar memproses cili serta mi kuning keluarga GISBH sebelum dihantar oleh ke Sarawak untuk meneroka pasaran perniagaan di negeri itu," katanya selepas Sesi Penyerahan Sumbangan Zakat Kepada Bekas Ahli GISBH di Pejabat Perlis Centre of Wisdom anjuran Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) di sini hari ini.

Katanya, semasa berada dalam GISBH juga, dia bertemu jodoh sebanyak dua kali dengan wanita berasal dari Perak dan Selangor yang kedua-duanya berusia 29 tahun sehingga dikurniakan lima orang anak berusia antara empat hingga 11 tahun.

"Selepas pernikahan saya inilah, penyelewengan itu mula saya kesan dan tanpa saya beritahu secara terperinci bentuk penyelewengan itu, apa yang didedahkan dan ditemui oleh polis serta Jabatan Agama Islam setiap negeri itu itu adalah benar.

"Malah, cukup saya terkilan adalah apabila saya dipisahkan daripada anak saya sendiri yang diambil dan diletakkan dalam pusat jagaan organisasi ini sehinggakan jika hendak berjumpa pun mesti mendapat kebenaran ketua pusat jagaan itu.

"Saya keluar secara bersendirian sebelum diikuti kedua-dua isteri saya tidak lama selepas itu dan sebaik kami keluar, kami dikecam dan dilabel sebagai musuh GISBH selain diugut oleh ahli GISBH ini malah apa yang menyedihkan adalah selepas saya keluar anak saya kemudian dipindahkan ke pelbagai pusat jagaan lain.

"Selama dua tahun saya berjuang dengan menjelajah dari satu negeri ke satu negeri untuk mencari anak saya namun tidak ditemui sehinggalah isu ini terbongkar dan polis menyerbu pusat jagaan milik GISBH di Selangor baharulah saya dapat temui semula keempat-empat anak saya," katanya.

Tiada ulasan: