"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemecatan terancang, bekas pengurus kanan GLC Sabah dapat pampasan RM931,000

K. Parkaran

Mahkamah Perusahaan berkata pengurangan tugas bekas kakitangan Borneo Samudra Siti Mariam Abdul Rahman yang dipindahkan ke pejabat di Tawau adalah sama dengan penurunan pangkat.

Siti Mariam Abdul Rahman dianugerahkan RM931,770 sebagai bayaran balik dan pampasan selepas Mahkamah Perusahaan memutuskan dia dipecat secara terancang oleh Borneo Samudra Sdn Bhd. (Gambar Facebook)
PETALING JAYA: Mahkamah Perusahaan Kota Kinabalu menganugerahkan pampasan RM931,770 kepada seorang bekas pengurus kanan selepas memutuskan dia dipecat secara terancang oleh syarikat milik kerajaan Sabah tanpa sebab atau alasan yang adil, tiga tahun lalu.

Pengerusi Mahkamah Indra Ayub berkata pemindahan pihak penuntut yang juga bekas kakitangan Borneo Samudra Sdn Bhd, Siti Mariam Abdul Rahman ke pejabat syarikat itu di Tawau adalah untuk menurunkan pangkat dan memaksanya berhenti.

Borneo Samudra ialah anak syarikat Sawit Kinabalu Sdn Bhd, sebuah entiti yang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan negeri Sabah.

Perpindahan ke jawatan di mana dia perlu melaksanakan tugas yang telah dilakukan sebelum menjadi pengurus kanan, adalah penurunan pangkat dan pengurangan tanggungjawab walaupun tidak ada pengurangan gaji atau perubahan dalam gred pekerjaan, kata Indra dalam 31- anugerah muka surat yang dikeluarkan minggu lepas.

Dalam anugerahnya, Indra mengakui bahawa keputusan untuk memindahkan mana-mana pekerja adalah dalam prerogatif pengurusan.

Prerogatif sedemikian, bagaimanapun, tidak mutlak dan tidak terikat serta tidak boleh dilaksanakan secara tidak munasabah dan sewenang-wenangnya, katanya.

Mahkamah mendapati di bawah syarat kontrak pekerjaannya, Siti Mariam yang diletakkan dalam gred gaji M5 boleh ditukar dari satu unit ke unit lain dengan syarat tidak melibatkan pengurangan gaji atau status kerja.

Bagaimanapun, Indra mendapati pemindahan Siti Mariam ke wilayah Tawau pada Januari 2021 melibatkan pengambilan alih jawatan pekerja M6 dan mempunyai kesan mengurangkan ‘status kerjanya’ dengan menurunkan skop kerja dan tanggungjawabnya.

Ini jelas merupakan pelanggaran asas kontrak pekerjaan oleh syarikat yang mewajarkan pihak yang menuntut meninggalkan pekerjaannya pada 19 Mac 2021, menurut anugerah itu.

Siti Mariam menyertai syarikat itu sebagai akauntan serantau pada tahun 1996. Beliau dinaikkan pangkat sebagai pengurus kanan perakaunan kewangan 10 tahun kemudian.

Selepas pemindahannya, dia melaporkan ke pejabat syarikat Tawau untuk bekerja sebagai pengurus kanan akaun wilayah pada 17 Feb 2021.

Bagaimanapun, lima hari kemudian, dia menulis kepada syarikat itu membantah tindakan mereka, mengatakan bahawa ia adalah penurunan pangkat dan menyebabkan tanggungjawab dikurangkan. Dia meletak jawatan daripada syarikat itu pada 19 Mac 2021.

Siti Mariam mendakwa berikutan perpindahannya, dia akhirnya melaksanakan fungsi dan tugas sebagai kakitangan gred M6.

Dalam surat kepada syarikat bertarikh 22 Feb 2021, dia membantah pemindahan itu dengan mengatakan ia sama dengan penurunan pangkat.

“Selepas itu, pihak yang menuntut memberi peluang yang mencukupi kepada syarikat untuk membetulkan pelanggaran tersebut.

“Apabila menjadi jelas bahawa (syarikat) tidak bersedia untuk membetulkan pelanggaran dan telah menunjukkan bahawa ia tidak lagi berminat untuk terikat dengan kontrak pekerjaan, dia telah mengemukakan peletakan jawatannya.

Dia mendakwanya sebagai pemecatan terancang, menurut anugerah itu.

Indra menganugerahkan pampasan kepada Siti Mariam sebagai ganti pengembalian semula berjumlah RM517,650, iaitu sebulan gaji bagi setiap 30 tahun perkhidmatannya berdasarkan gaji pokok bulanan terakhirnya sebanyak RM17,255.

Dia juga menganugerahkan gaji 24 bulan kepadanya berjumlah RM414,120.

Tiada ulasan: