"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jeritan terakhir pembantu juruterbang nahas Elmina, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah

Amalia Azmi & Fuad Nizam
am@hmetro.com.my
LOKASI nahas pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1), N28JV yang terhempas di Elmina, Shah Alam
LOKASI nahas pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1), N28JV yang terhempas di Elmina, Shah Alam
Kuala Lumpur: Transkrip perakam suara kokpit milik pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1), N28JV yang terhempas di Elmina, Shah Alam tahun lalu, mendedahkan detik akhir dialami juruterbang yang panik dan ketakutan ketika tragedi itu.

Transkrip dikeluarkan Biro Penyiasatan Kemalangan Udara (AAIB) menerusi Laporan Akhir nahas kemalangan udara itu hari ini, menunjukkan juruterbang berkomunikasi dengan menara kawalan di Subang sejurus sebelum mendarat.

Ketika menghampiri Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, pesawat sudah mendapat kebenaran untuk mendarat oleh menara kawalan.

Pada jam 06:48:56.9 (Koordinasi Masa Sejagat/Coordinated Universal Time) bunyi klik dirakam melalui mikrofon di kawasan kokpit atau sumber bunyi.

Ini menunjukkan lift dump spoilers pesawat diaktifkan. Satu minit kemudian, bunyi yang serupa dengan nada amaran lift dump kedengaran, berlarutan selama 1.5 saat.

Pembantu Juruterbang (SIC), yang menjadi juruterbang menerbangkan pesawat, menyatakan kebimbangan, menyedari ada sesuatu yang tidak kena.

Jam 06:49:00.0
SIC: Woah woah woah woah woah woah woah woah. Apa yang sedang berlaku?

Menurut laporan itu, nada amaran lift dump terus kedengaran sehingga tamat rakaman.

Dalam 10 saat terakhir, Enhanced Ground Proximity Warning System diaktifkan, dengan amaran seperti 'minimums', 'sink rate', dan 'pull up' bergema.

Antara detik terakhir yang dirakamkan perakam suara kokpit itu seperti berikut:

Jam 06:49:10.2
SIC: Oihhh… oihhh oihh.

Jam 06:49:11.2
PIC/Juruterbang: Ya Allah. [menjerit]

jam 06:49:11.2
SIC: Ya Allah. Ya Allah. Ya Allah. [menjerit]

Tiada ulasan: