"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Remaja 13 tahun didakwa bunuh teman wanita sebaya

Abdul Rahemang Taiming
bhnews@bh.com.my

TAWAU: Seorang remaja tidak mengaku bersalah di Mahkamah Tinggi, di sini, atas pertuduhan membunuh teman wanitanya, dalam kejadian di sebuah ladang kelapa sawit, dekat Kalabakan, Januari tahun lalu.

Tertuduh, yang juga pemegang pasport Indonesia berumur 13 tahun (ketika kejadian) membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Datuk Duncan Sikodol.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa membunuh Nur Zahirah Safarudin, 13, (tiada dokumen pengenalan diri) dalam sebuah ladang kelapa sawit dekat Kalabakan antara jam 12.30 tengah hari hingga 2.30 petang pada 4 Januari tahun lalu.

Bagi kesalahan itu, pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 302 kanun keseksaan kerana membunuh, jika sabit kesalahan tertuduh boleh dijatuhi hukuman gantung sampai mati.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Mohd Suhaimi Suryana manakala tertuduh diwakili peguam Liew Hon Min.

Mahkamah kemudiannya menetapkan tarikh 10 hingga 14 Februari tahun hadapan untuk perbicaraan penuh dengan pihak pendakwaan dijangka memanggil seramai tujuh saksi untuk memberi keterangan.

Tertuduh sebelum ini, dihadapkan ke Mahkamah Majistret Tawau pada 18 Januari tahun lalu sebelum kes didengar di Mahkamah Tinggi, hari ini.

Difahamkan, mayat si mati (mangsa) ditemukan dalam keadaan tangan diikat di dalam parit di lokasi kejadian dengan kesan luka di kepala, selain mangsa diturut disyaki dirogol.

Tiada ulasan: