"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kabinet dirombak tidak lama lagi?

Elill Easwaran

PETALING JAYA: Satu lagi rombakan Jemaah Menteri dikatakan bakal berlaku, menurut dua sumber yang mengetahui mengenai perkembangan tersebut, kurang setahun sejak rombakan terakhir kepimpinan kerajaan

Seorang sumber berpengaruh PKR berkata bahawa seorang menteri dari parti itu mungkin akan dipindahkan ke kementerian lain atau digugurkan dari Jemaah Menteri. Prestasi individu ini dipersoalkan, dan dijangka akan digugurkan atau dipindahkan ke kementerian lain, katanya kepada FMT.

Seorang menteri besar dipercayai akan mengambil jawatan menteri, langkah yang dibincangkan sebelum rombakan Jemaah Menteri pada Disember lalu. Kemungkinan beliau dipindahkan ke peringkat persekutuan kini lebih tinggi. Di peringkat negeri, beberapa Adun sudah mengetahui tentang hal ini, kata sumber tersebut.

Satu lagi sumber dari DAP mengesahkan terdapat perbincangan tentang rombakan Jemaah Menteri yang mungkin berlaku menjelang akhir Ogos, dengan beberapa timbalan menteri dijangka dinaikkan pangkat ke jawatan menteri.

Pada mulanya, perbincangan adalah untuk rombakan yang akan berlaku pada akhir bulan ini, jadi kita hanya perlu tunggu dan lihat; dalam politik, apa sahaja boleh berlaku, kata sumber itu.

Sementara itu, satu sumber korporat berkata bahawa seorang menteri memberikan alasan rombakan yang akan berlaku sebagai sebab pembatalan kehadiran menteri itu di satu acara syarikat bulan ini.

Kami menetapkan tarikh untuk menteri tersebut hadir untuk acara itu tetapi wakil menteri membatalkannya pada saat akhir, dengan alasan rombakan sebagai sebab, kata sumber itu.

Kali terakhir Jemaah Menteri dirombak pada Disember tahun lalu dan dibesarkan daripada 29 menteri kepada 31 menteri.

V Sivakumar dari DAP digugurkan sebagai menteri sumber manusia, manakala dua individu kembali sebagai menteri – Dzulkefly Ahmad dari Amanah sebagai menteri kesihatan dan Johari Ghani dari Umno sebagai menteri perladangan dan komoditi – sementara beberapa menteri bertukar portfolio.

Tiada ulasan: