"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Helikopter terhempas ke bumbung hotel

AFP
TANGKAP layar daripada video tular menunjukkan insiden berkenaan. FOTO Veronica Knight/ Storyful
TANGKAP layar daripada video tular menunjukkan insiden berkenaan. FOTO Veronica Knight/ Storyful
Sydney: Sebuah helikopter terhempas ke bumbung hotel Hilton di timur laut Australia, pada Isnin, kata polis.

Ia mencetuskan kebakaran di atas bangunan dan memaksa pemindahan besar-besaran.

Serpihan kipas helikopter yang hancur itu mendarat di kolam hotel, kata seorang pegawai perkhidmatan kecemasan, sambil menambah bahawa seorang lelaki dirawat di tempat kejadian dengan kecederaan yang mengancam nyawa.

Beratus-ratus orang dipindahkan dari DoubleTree by Hilton, di bandar utara tropika Cairns, selepas helikopter itu terhempas pada 1.50 pagi waktu tempatan.

Imej menunjukkan kepulan api yang terang menyala di atas bumbung hotel.

"Mereka baru sahaja terbang ke dalam bangunan itu," kata suara wanita dalam video yang dikongsi di media sosial yang merakamkan kesannya, ketika siren berbunyi di latar belakang.

"Kegilaan... menggigil. Orang ramai tinggal di situ. Ia merempuh masuk."

Penyelia Ambulans Queensland, Caitlin Denning berkata, kipas pesawat itu "tertanggal."

"Satu (kipas) mendarat di Cairns Esplanade dan terdapat kipas kedua terletak di kolam hotel di tingkat bawah dan ia terbakar," katanya kepada media tempatan.

Polis Queensland berkata, "tidak ada kecederaan yang dialami oleh orang di atas tanah."

Cairns ialah hab pelancongan popular yang menawarkan pintu masuk ke Great Barrier Reef yang terkenal di Australia.

Pasukan penyiasat kerajaan dari Biro Keselamatan Pengangkutan Australia dihantar ke lokasi nahas.

Tiada ulasan: