"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Beri naik gaji pun ada penjawat awam ‘bising’, rupanya dia…

Naik gaji pun ada penjawat awam ‘bising’, rupanya dia…

Harapandaily

Ada juga penjawat awam yang ‘bising’ walaupun bakal menikmati peningkatan pendapatan antara 16.8 hingga 42.7 peratus.

Seorang pengguna X, @SaifulAdn berkongsikan tangkap layar seorang penjawat awam yang mempersoalkan pelarasan gaji secara bertahap dengan fasa pertama bermula 1 Disember ini manakala fasa seterusnya akan bermula 1 Januari 2026.

“Dia ingat rakyat Malaysia ni senang digula-gulakan. Pandai kau ye bagi dua kali pecahan.

“Tunggulah next PRU nanti,” kata seorang kakitangan kerajaan yang difahamkan merupakan pembantu tadbir.

Menurut @SaifulAdn, suami pembantu tadbir berkenaan merupakan anggota polis.

Rata-rata warganet meluahkan rasa geram dengan sikap penjawat awam tertentu yang tidak tahu bersyukur lantaran taasub menyokong parti pembangkang.

Mereka yang juga digelar walaun dilihat tidak berterima kasih malah menyemai sentimen kebencian terhadap Kerajaan Perpaduan walaupun Skim Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) dilaksanakan selepas kali terakhir gaji disemak pada 2013.

“Lain kali beritahu nama siapa. Nak tau juga pangkat apa yg terlebih kecoh dan tak reti tunjuk terima kasih langsung. Senang bos mereka nak ambil Tindakan,” tulis @magomedvborz.

“Penjawat awam kalau tak reti nak bersyukur dengan peningkatan gaji, malas bekerja, rasa sudah tidak mampu lagi bekerja, dah boleh letak jawatan, berhenti bekerja dan bagi laluan kepada orang lain yang boleh betul-betul bekerja,” kata @riyadolly90.

Tiada ulasan: