"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar: Kerajaan sudah capai sokongan dua pertiga

FMT Reporters

PETALING JAYA: Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata kerajaan perpaduan pimpinannya sudah mencapai sokongan dua pertiga susulan keputusan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) bersetuju menyertai pentadbirannya.

Beliau berkata, kedudukan kerajaan perpaduan kukuh selepas Pengerusi GRS Hajiji Noor secara rasmi bersetuju menyertai kerajaan.

“GRS secara rasmi sertai kerajaan perpaduan, kekuatan induk kita GPS (Gabungan Parti Sarawak) dan sekarang GRS yang menunjukkan sudah mencecah dua pertiga Ahli Parlimen.

“Kita mahu memperkukuh kestabilan politik negara dan boleh menumpukan perhatian dalam kerajaan…kita angkat martabat negara, kukuh ekonomi dengan mengangkat martabat dan nasib rakyat,” katanya pada sidang media.

Semalam, pada sidang media pertamanya, Anwar menyanggah sebarang pertikaian mengenai kestabilan kerajaan perpaduan sekarang, kerana terasnya adalah tiga gabungan besar Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional (BN) dan GPS.

“Jadi soal kestabilan tidak berbangkit,” katanya pada sidang media malam tadi.

Katanya, selain tiga parti induk berkenaan, beliau berkata, turut menyokong kerajaan membabitkan Muda, Warisan dan Parti Bangsa Malaysia (PBM)

Ini bermakna, Anwar sudah menikmati sokongan 139 Ahli Parlimen. Susulan sokongan GRS, sokongan kepada kerajaan meningkat kepada 145 Ahli Parlimen.

Dua Ahli Parlimen bebas dan satu Ahli Parlimen dari Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (PKDM) dikatakan mesra GRS. Sokongan mereka menjadikan Anwar memperoleh sokongan dua pertiga.

Minimum 148 kerusi diperlukan bagi mendapat dua pertiga.

Tiada ulasan: