"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar PM10, angkat sumpah 5 petang ini

Malaysiakini

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan melantik angota parlimen Tambun Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri kesepuluh.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Ahmad Fadil Shamsuddin berkata pelantikan pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu selaras dengan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, keputusan dibuat selepas Seri Paduka memperhalusi titah pandangan raja-raja Melayu dalam perbincangan khas sebentar tadi.

lstiadat pengurniaan surat cara pelantikan dan istiadat mengangkat sumpah jawatan dan setia serta sumpah simpan rahsia sebagai perdana menteri akan berlangsung pada jam lima petang ini di lstana Negara.

Tiada ulasan: