"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sanusi patut minta maaf, harap pendakwaan jalan terus

Harapandaily

AHMAD MURSI

Waktu Sanusi didakwa Julai 2023, penyokong PN-PAS tuduh kerajaan zalim kerana menahan Sanusi pada jam 3 pagi.

Walhal, pihak istana sendiri membuat laporan polis dan tidak ada kena-mengena dengan mana-mana parti politik pun.

Hari ini, kali kedua Sanusi meminta maaf kepada Sultan Selangor kerana keceluparannya menghina.

Ramai tak tahu, ada dua kes melibatkan Sanusi. Satu, dia menghina Sultan Selangor dan satu lagi menghina YDPA.

Puncanya, dia mempersoalkan titah YDPA berkenaan usaha mewujudkan ‘Kerajaan Perpaduan’ dan dia dakwa itu pembohongan PMX.

Pihak Istana, tidak seperti ahli politik, biasanya tidak terlibat dalam polemik awam. Hanya proses perundangan yang boleh bersihkan kenyataan jahat Sanusi ini.

Tahun ini sahaja, Muhyiddin, Haji Hadi dan Sanusi terlibat dengan hal seumpama ni dan ini membimbangkan.

Baru-baru ini, Hj Hadi memuji Thailand kerana melucutkan jawatan PM akibat melantik bekas banduan. Cuba kaji pula apa hukuman jika rakyatnya menghina Raja di Thailand.

Saya harap pendakwaan ke atasnya diteruskan untuk pastikan pemimpin PN tidak lagi menyentuh 3R untuk kempen pilihan raya.

Saya boleh sabar jika Sanusi kritik hal ehwal pentadbiran dan polisi kerana itulah sepatutnya dibuat.

Masalahnya, dia melakukan penghinaan peribadi secara melampau selain turut melakukan dosa besar Qazaf di pentas ceramah. Saya yakin keceluparan itu akhirnya nanti akan memakan dirinya.

Untuk faham bagaimana jahatnya mulut ahli PN-PAS ketika ini dalam media sosial dan group WhatsApp, anda gandakan 10 kali kejahatan mulut Sanusi dan itulah cara mereka meniru pemimpin mereka.

Tiada ulasan: