"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kelantan: Markas Pas dirobohkan penduduk di mukim Beta Hulu, DUN Salor sebagai protes

Penduduk DUN Salor protes robohkan markas Pas

SITI NUR ZAWANI

Penduduk di mukim Beta Hulu, DUN Salor, Kelantan bertindak merobohkan markas Pas dan pejabat penghulu sebagai tanda protes terhadap kerajaan negeri dan wakil rakyat yang dikatakan tidak mendengar keluhan mereka.

Beberapa video beredar di media sosial, memaparkan pejabat penghulu dirobohkan menggunakan jentera berat.

Penghulu mukim dikatakan telah meletakkan jawatan sebelum kemudiannya merobohkan pejabat berwarna hijau yang menjadi markas Pas ketika pilihan raya lalu.

Video tersebut di muat naik salah seorang penduduk menggunakan akaun Facebook Wan Azlan.

Kejadian dipercayai berlaku pada 24 September kira-kira jam 5.30 petang.

“Sekarang ini adalah kerja-kerja merobohkan pejabat penghulu mukim Beta Hulu serentak dengan perletakan jawatan penghulunya.

“Hasil daripada desakan, suara hati penduduk yang tidak berpuas hati dengan wakil rakyat yang dikatakan tidak menjadi pohon rendang untuk rakyat tumpang berteduh dan suara-suara rakyat dipinggirkan.

“Maka hari ini sebahagian daripada kami, penduduk Beta Hulu tidak mewakili mana-mana individu atau agensi berkepentingan. Ini adalah suara rakyat,” katanya dalam video dilihat Harapan Daily.

Menurut Wan Azlan, penduduk mengambil tindakan sedemikian sebagai memberi pengajaran kepada pimpinan supaya tidak mengendahkan luahan mereka.

“Jadi tindakan ini diambil untuk memberi pengajaran kepada pimpinan bahawasanya rakyat walaupun kami orang bodoh duduk kampung tapi apabila kami bersuara, inilah yang berlaku,” katanya lagi.

ADUN Salor ialah Saizol Ismail dari Pas. DUN tersebut berada di bawah Parlimen Kubang Kerian yang kini disandang Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man.

Tiada ulasan: