"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Calon BN dilaporkan mendahului calon PN dengan lebih 15,000 undi.

BN dakwa pertahan DUN Mahkota
Nora Mahpar

Syed Hussien Syed Abdullah dilaporkan mendahului calon PN Mohamad Haizan Jaafar dengan lebih 15,000 undi.

KLUANG: Barisan Nasional (BN) mendakwa memenangi DUN Mahkota, sekali gus mempertahankan kubu kuat Umno di Johor itu.

Mengumumkan keputusan setakat 7 malam ini, Setiausaha Agung Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata Syed Hussien Syed Abdullah mendahului pesaingnya daripada Perikatan Nasional (PN) dengan majoriti lebih 15,000.

Asyraf berkata, Syed Hussien setakat ini memperoleh 21,075 undi berbanding Mohamad Haizan Jaafar yang mendapat 5,224 undi.

Menurut Asyraf, mengikut kiraan ‘war room’, Syed Hussien memerlukan 17,907 undi untuk dinobatkan sebagai Adun Mahkota yang baharu.

Terdapat 66,318 pemilih berdaftar sempena PRK DUN Mahkota.

Kubu kuat Umno itu jatuh ke tangan Amanah, buat kali pertama pada PRU 2018 menerusi calonnya Said Jonit menewaskan Adun dua penggal, Jais Sarday dengan majoriti 1,668 undi.

Sharifah Azizah Syed Zain menawan semula kerusi itu pada PRN 2022, menewaskan calon PH, PN dan Warisan dengan majoriti 5,166 undi.

PRK Mahkota diadakan susulan kematian Sharifah Azizah pada 2 Ogos.

Tiada ulasan: