"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

2 along mengaku bakar 3 rumah peminjam

Alias Abd Rani
am@hmetro.com.my
Li Ao Chen (kanan) dan Goh Poh Liang dibawa keluar Mahkamah Sesyen Muar selepas mengaku salah khianat dengan api. FOTO Alias Abd Rani
Li Ao Chen (kanan) dan Goh Poh Liang dibawa keluar Mahkamah Sesyen Muar selepas mengaku salah khianat dengan api. FOTO Alias Abd Rani
Muar: Dua lelaki yang juga along mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini terhadap pertuduhan melakukan khianat dengan api hingga merosakkan tiga rumah peminjam di Tangkak, dua minggu lalu.

Kedua-dua tertuduh, Li Ao Chen, 30 dan Goh Poh Liang, 38, mengaku bersalah selepas pertuduhan dibaca bersama di hadapan Hakim Nariman Badruddin.

Mengikut pertuduhan pertama hingga ketiga, mereka didakwa melakukan khianat dengan api terhadap tiga rumah mangsa berusia 41, 55, dan 52 tahun di tiga lokasi berasingan iaitu Taman Tangkak Jaya 4, Taman Tangkak Jaya dan Taman Tiara 2 dengan ketiga-tiga kejadian berlaku pada jam 6.07 pagi, 14 September lalu.

Berikutan itu, kedua-dua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama mengikut Seksyen 34 kanun sama, hukuman penjara sehingga 14 tahun dan juga denda.

Berdasarkan laporan dibuat, polis menerima maklumat kejadian itu pada 14 September lalu memaklumkan tiga rumah dibakar individu tidak dikenali.

Siasatan dijalankan membawa kepada penahanan sembilan lelaki termasuk dua tertuduh kerana disyaki terbabit dalam kejadian itu.

Kesemua yang ditahan termasuk dua tertuduh itu, didakwa di Mahkamah Majistret Tangkak, Selasa selalu mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952 kerana positif dadah dan didenda RM1,500 setiap seorang

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohammad Arif Marzuki manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam.

Mahkamah kemudian menetapkan tarikh 3 Oktober ini untuk fakta dan hukuman terhadap kedua-dua tertuduh.

Tiada ulasan: