"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sultan Selangor ampunkan MB Kedah atas dua sebab

K PRAGALATH

Sultan Selangor, Sultan Sharafudin Idris Shah telah menerima permohonan ampun dan maaf daripada Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor.

“Beta dengan ini berkenan menerima permohonan ampun dan maaf daripada Datuk Seri di atas nama ukhuwah sesame Islam serta bangsa Melayu.

“Beta tidak mahu umat Islam sentiasa bermusuhan antara satu sama lain dan kita sesama umat Islam hendaklah sentiasa memaafkan sekiranya yang memohon maaf itu ikhlas di dalam permohonan maafnya.

Baginda turut menasihatkan Sanusi menjaga tutur kata, tidak terlalu beremosi ketika bercakap kepada masyarakat umum.

“Di kesempatan ini beta ingin menasihati Datuk Seri agar sentiasa menjaga tutur kata serta tatasusila dan jangan terlalu beremosi dan menggunakan perkataan-perkataan yang tidak baik dalam memberi syarahan kepada rakyat jelata terutama ekali bila berada di dalam negeri Selangor.

Sanusi telah menyoal kewibawaan baginda dalam pelantikan Datuk Seri Amiruddin Shari sebagai Menteri Besar Selangor Ketika kempen pilihan raya negeri Selangor.

Susulan itu, beliau telah didakwa di bawah Akta Hasutan.

Tiada ulasan: