"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita Australia antara 4 isteri, 3 anak pimpinan tertinggi GISBH direman

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang wanita warga Australia antara empat isteri dan tiga anak pimpinan tertinggi Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH) direman tujuh hari di Mahkamah Majistret Shah Alam.

Sinar Harian melaporkan Timbalan Pendaftar, Muhammad Firdaus Abdul Rashid mengeluarkan perintah reman hingga 4 Okt ini terhadap enam wanita dan seorang lelaki itu di bawah Seksyen 31 (a) Akta Kanak-kanak 2001 serta Akta Antipemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran 2007.

Terdahulu, peguam Rosli Kamaruddin memaklumkan semua individu berusia 18 hingga 55 tahun itu ditahan kira-kira 9 malam Jumaat di sebuah kediaman dekat Rawang.

Mereka dibawa untuk tahanan di Lokap Berpusat IPD Shah Alam.

Rabu lalu, reman ketua pegawai eksekutif GISBH bersama 23 pengikut, termasuk isteri dan anaknya disambung selama empat hari.

Sebelum ini, Ketua Polis Negara, Razarudin Husain dilaporkan berkata, lebih 300 individu ditahan dan 572 kanak-kanak diselamatkan dari rumah jagaan menerusi Ops Global sejak 11 Sept lalu.

Polis turut menerima 10 laporan daripada individu berusia 14 tahun hingga 20-an mendakwa menjadi buruh paksa GISBH di Selangor, Kedah dan Sarawak sejak 2013.

Tiada ulasan: