"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Prestasi PN dalam PRK Mahkota merosot berbanding pada PRU ke-15

Malaysiakini

Tanpa mengira undi awal dan pos, PN memperoleh 6,134 undi hari ini mengikut keputusan tidak rasmi.

Sebagai perbandingan, semasa PRU15 dalam perebutan kerusi Parlimen Kluang, PN memperoleh 8,750 undi. Ini menunjukkan penurunan 29.8 peratus undi.

Di sebalik kemenangan besar BN, terdapat petunjuk ketara bahawa ramai pengundi Cina tidak keluar mengundi di Mahkota.

Bandar Tengah ialah kawasan pilihan raya bukan Melayu terbesar di Mahkota, dengan kaum Cina membentuk hampir 80 peratus daripada pengundi.

Bagaimanapun, dengan kesemua enam peti undi dari daerah itu dikira, hanya 1,335 undi dibuang di situ mengikut keputusan tidak rasmi yang mana 1,212 daripadanya diraih BN.

Sebagai perbandingan, 1,925 undi telah dibuang di Bandar Tengah semasa pilihan raya umum ke-15, dengan Pakatan Harapan meraih 1,442 dan BN 349.

Tahap sokongan PN di Bandar Tengah secara relatifnya tidak berubah, daripada 129 pada PRU15 kepada 123 pada PRK hari ini.

Peratusan keluar mengundi juga lebih rendah di daerah bukan Melayu lain seperti Taman Lian Seng dan Indah Jaya.

Tiada ulasan: