"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rasuah pegawai imigresen, pemilik restoran nasi kandar didenda RM30,000

FMT Reporters

Warga Bangladesh, Rezaul Shajahan Ali, 37, didakwa memberi suapan RM10,000 kepada pegawai imigresen sebagai balasan untuk tidak diambil tindakan.

PETALING JAYA: Seorang pemilik restoran nasi kandar didenda RM30,000 oleh Mahkamah Sesyen Ipoh hari ini selepas mengaku salah memberi rasuah RM10,000 kepada pegawai imigresen.

Tertuduh yang juga warga Bangladesh, Rezaul Shajahan Ali, 37, dikenakan hukuman itu selepas membuat pengakuan atas pertuduhan pilihan yang dibacakan di hadapan Hakim Ibrahim Osman.

Beliau turut memerintahkan tertuduh dipenjara tiga bulan jika gagal membayar denda terbabit, lapor Berita Harian

Mengikut pertuduhan pilihan, dia didakwa memberi suapan RM10,000 kepada pegawai imigresen di Pejabat Jabatan Imigresen Malaysia Perak di Kompleks Kementerian Dalam Negeri, Persiaran Meru Utama, di sini, pada 3.30 petang, 12 September lalu.

Suapan itu sebagai balasan untuk tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap 13 pekerja tertuduh yang tinggal di Malaysia tanpa pas sah dan melebihi tempoh dibenarkan.

Kumpulan pekerja berkenaan melakukan kesalahan mengikut Seksyen 6(1)(c) dan Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/1963, serta Peraturan 39(b) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963.

Dia didakwa melakukan kesalahan yang boleh dihukum mengikut Akta 214 Kanun Keseksaan yang memperuntukan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Sharul Azuan Ghazali dan Mohd Afiq Adnan, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Tiada ulasan: