"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

4 polis Filipina ditahan menculik 4 pelancong termasuk warga Malaysia

Bharianonline

MANILA: Empat pegawai polis yang ditugaskan di wilayah ibu kota Filipina ditangkap kerana menculik empat pelancong asing untuk mendapatkan wang tebusan, kata pegawai, semalam.

Dua pegawai polis yang menaiki motosikal menahan kereta mewah membawa tiga warga China dan seorang warga Malaysia pada hujung minggu.

Sementara itu, manakala kumpulan awam bersenjata mereka kemudian bertindak menggari dan mengheret empat pelancong itu ke dalam sebuah van.

Menurut polis, dua daripada warga China berjaya melarikan diri dan memaklumkan kepada pihak berkuasa.

Menurut Setiausaha Dalam Negeri, Benhur Abalos, penculik itu bertindak memukul mangsa yang diculik semalaman tetapi mereka dibebaskan selepas bayaran wang tebusan 2.5 juta peso (RM202,419).

Katanya, hasil maklumat yang diberikan oleh pelancong yang dibebaskan dan imej dari kamera keselamatan membawa kepada penahanan empat pegawai polis itu, termasuk seorang mejar polis.

"Saya terkejut apabila mendapat maklumat anggota polis terbabit. Kes ini adalah pelanggaran serius terhadap kepercayaan awam dan nilai teras pasukan polis," katanya dalam sidang media.

Keempat empat polis itu dibawa dengan keadaan bergari dan memakai baju tahanan berwarna jingga.

Polis berkata, pihaknya memfailkan aduan jenayah kerana menculik, merompak dan mencederakan suspek. - AGENSI

Tiada ulasan: