"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Redah laut bergelora 'seludup' kerbau dari Sabah ke Lawas

Mohd Roji Kawi
mdroji@bh.com.my
Maritim Malaysia menahan sebuah bot penumpang yang membawa muatan lima ekor kerbau dari Sabah untuk dibawa ke Lawas, Sarawak, semalam. FOTO IHSAN MARITIM MALAYSIA
Maritim Malaysia menahan sebuah bot penumpang yang membawa muatan lima ekor kerbau dari Sabah untuk dibawa ke Lawas, Sarawak, semalam. FOTO IHSAN MARITIM MALAYSIA
Kuching: Cubaan tiga lelaki mengangkut lima ekor kerbau menaiki bot penumpang dari Sabah ke Lawas, Limbang gagal apabila ditahan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), semalam.

Pengarah APMM Zon Maritim Miri, Kepten Maritim Mohd Khairol Anuar Saad berkata, sepasukan anggota APMM menjalankan rondaan di perairan Lawas dalam Op Permai 01/2019 dan Op Tiris 3.0 pada 10.45 pagi.

Menurutnya, mereka mengesan sebuah bot dalam keadaan mencurigakan di kedudukan 3.1 batu nautika di selatan Tanjung Perapat lalu bertindak menahannya.

"Hasil pemeriksaan, didapati bot penumpang yang dikendalikan seorang tekong dan dua awak-awak warga tempatan membawa lima ekor kerbau yang diikat.

"Bot penumpang itu bersama kesemua kru dibawa ke Jeti Pejabat Daerah Lawas dan diserahkan kepada Pegawai Jabatan Perkhidmatan Veterinar Sarawak untuk tindakan lanjut," katanya.

Menurutnya, siasatan dibuat mengikut Seksyen 9 (1) dan (3) Ordinan Kesihatan Awam Veterinar (VPHO) 1999.

Katanya, pihaknya sentiasa komited dalam menguatkuasakan undang-undang dan tidak akan berkompromi ke atas mana-mana pihak.

Tiada ulasan: