"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Punca dua digit terakhir terbalik: Tersalah ‘transfer’ RM30,000, wanita dipuji tak ambil kesempatan

FATIN FILZATI BADRUL
Paparan menunjukkan seorang individu telah melakukan kesilapan dalam transaksi duit bernilai RM30,000 kepada seorang wanita.
PETALING JAYA – Tindakan seorang wanita yang masih menyimpan wang bernilai RM30,000 oleh individu yang tersilap hantar ke akaunnya sejak sebulan lalu dipuji ramai orang apabila dia tidak putus asa untuk memulangkan duit tersebut.

Menerusi ciapan X, wanita berkenaan berkongsikan kisahnya dalam menjaga wang tersebut dengan mengasingkan dan menyimpannya di dalam akaun tabungnya di Maybank.

“Saya rasa bersyukur sebab saya bukan jenis tak gelap mata nampak duit lebih-lebih lagi diuji dengan tindakan individu salah transfer RM30,000 ke dalam akaun.

“Selama dua minggu saya tunggu tapi masih tiada individu yang mahu claim (membuat tuntuan). Saya terpaksa trace (mengesan) sendiri pemberi wang itu.

“Akhirnya, selepas tempoh sebulan, saya dapat jumpa pelaku yang tersalah transfer (hantar) dan kembalikan wang tersebut kepadanya,” katanya.

Menurut wanita berkenaan, kesilapan transaksi adalah disebabkan kecuaian oleh penerima asal yang memberikan maklumat nombor akaun yang salah pada dua digit terakhir kepada pemberi wang itu.

Dalam pada itu, wanita tersebut memberitahu, dia berjaya mengesan pemberi wang melalui nama agensi yang tertera di transaksi lalu mencari di platform Google untuk maklumat lebih lanjut mengenai alamat serta nombor telefon.

Bagaimanapun, nombor yang dipaparkan di platform Google itu sudah usang lalu dia mencari solusi lain untuk segera mendapatkan pelaku yang tersalah hantar itu.

“Saya dapat tahu itu adalah agensi syarikat pelancongan, nasib baik saya ada rakan dari bidang yang sama untuk bantu mencari pelaku tersebut,” ujarnya.

Sementara itu, ciapan itu menimbulkan pelbagai reaksi oleh orang ramai dengan pertanyaan bagaimana wanita tersebut memberi kepercayaan sewenang-wenangnya kepada individu terbabit.

“Saya memastikan saya tidak ditipu dengan bertanya dahulu kepada pelaku berkenaan maklumat transaksi, tarikh, nama dan sebagainya.

“Dia (pemberi wang) terus memberi resit dengan nama penuh, nombor akaun, jumlah yang sama serta report yang dilakukan benar apabila transaksi menunjukkan bukti bahawa nombor belakang dua digit memang terbalik,” katanya. – KOSMO! ONLINE

Tiada ulasan: