"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Fulus masyuk: Tak selesai selagi PBT 'tutup mata'

Muhaamad Hafis Nawawi dan Hafidzul Hilmi Mohd Noor
am@hmetro.com.my
Tinjauan warga asing di jalan Lebuh Pudu, Kota Raya dan Silang.
Tinjauan warga asing di jalan Lebuh Pudu, Kota Raya dan Silang.
Kuala Lumpur: Lesen premis dan penjaja yang di 'Ali Baba' kepada warga asing tidak akan selesai selagi ada pihak yang 'tutup mata' mengenainya.

Presiden Gabungan Persatuan Penjaja dan Peniaga Malaysia Datuk Seri Rosli Sulaiman berkata, pihaknya tidak menafikan pembabitan 'orang dalam' pihak berkuasa tempatan (PBT) yang cuba melindungi kegiatan itu.

"Kita tidak menafikan ia ada (orang dalam) tetapi kita tidak membuat tuduhan, jika PBT terutama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengambil tindakan tegas sudah pasti perkara ini tidak akan berulang.

"Isu ini sudah lama, bukan perkara baru namun kenapa ia gagal diselesaikan? Kita minta PBT seluruh negara terutama DBKL untuk memastikan anggotanya melaksanakan dengan tegas dan betul serta jangan ada 'hanky panky' dan jangan tutup sebelah mata.

"Jika perkara ini terus berlaku ia tidak akan selesaikan masalah, kita tidak menuduh tetapi inilah senario yang berlaku," katanya ketika dihubungi semalam.

Rosli berkata, pihak persatuan tidak akan berkompromi jika ada ahlinya yang memajak atau menyewakan lesen kepada warga asing.

"Kita ada kesan tetapi bila tanya mereka tetap menyalahkan warga asing, mereka dakwa orang tempatan berniaga secara berlesen tetapi menjaja secara haram tanpa lesen dan barang yang dijual lebih murah," katanya. Persatuan kita akan ambil tindakan tegas dan tidak menyokong keputusan yang dibuat," katanya.

Menurutnya, kegiatan ini perlu diselesaikan bagi mengelak ia menjadi barah dalam golongan peniaga.

"Lama-kelamaan ekonomi akan dikuasai warga asing jika ia tidak ditangani dengan segera, tindakan tegas perlu diambil kepada pihak yang terbabit," katanya.

Tiada ulasan: