"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Berundur, rombak atau undi tak percaya?

Syahmi Minhad
Ini 3 isu politik yang hangat diperdebatkan orang ramai minggu ini. Tiga situasi ini sedang dihadapi Tun Dr Mahathir Mohamad, individu yang mengambil alih jawatan perdana menteri bermula 10 Mei 2018.

Minggu lepas bertiup kencang khabar angin mengenai pergolakan dalaman Pakatan Harapan (PH). Dikatakan wujud usaha melakukan undi tidak percaya oleh ahli Parlimen terhadap Dr Mahathir.

Khabar angin ini diperkuatkan lagi dengan pertemuan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersama Dr Mahathir. Dalam pertemuan tersebut, PAS menyuarakan sokongan terhadap kepimpinan perdana menteri.

Ditambah pula seruan Dr Mahathir supaya penjawat awam setia kepada negara, bukan kepada pemimpin atau parti politik. Seruan tersebut disampaikan beliau ketika berucap dalam perhimpunan bulanan penjawat awam di Putrajaya.

Ini juga memberi asas kukuh kepada khabar angin yang menyatakan kepimpinan kerajaan PH sedang bergolak.

Penubuhan Majlis Tindakan Ekonomi yang dibarisi 16 ahli dan diketuai Dr Mahathir sendiri, memperkukuhkan lagi dakwaan barisan Kabinet sedia ada tidak berfungsi dengan baik.

Walaupun sebahagian besar pemimpin atasan cuba menafikan dakwaan tersebut, namun kenyataan Tun Daim Zainuddin menjelaskan segala-galanya.

Dr Mahathir tidak akan mudah berundur kerana masih banyak perkara yang belum dilaksanakan sebaiknya. Jika berlaku usul undi tidak percaya, ini merupakan yang pertama dalam sejarah Malaysia. Namun, amat mustahil usul undi tidak percaya berlaku.

Pertama, jika berlaku usul undi tidak percaya, perdana menteri perlu berundur dan semua barisan menteri Kabinet sedia ada akan kehilangan jawatan masing-masing. Ini akan merugikan semua barisan menteri, baik dari PPBM, DAP, PKR mahupun Amanah.

Ke-2, jika berlaku undi tidak percaya, ia menampakkan kerajaan PH pakatan lemah dan seakan-akan memberi bonus kepada pembangkang untuk melakukan serangan.

Ke-3, PPBM hampir pasti meninggalkan PH, jika berlaku undi tidak percaya. Ini kerana, ketua mereka sudah tidak mendapat kepercayaan parti komponen lain. Jika PPBM keluar, PH perlu mencari pengganti untuk mendapatkan majoriti mudah di Parlimen.

Kemungkinan besar pilihan raya umum perlu diadakan kerana tiada parti yang mempunyai majoriti mudah di Parlimen. Jika ini berlaku, ia amat merugikan kerajaan sedia ada dan menguntungkan pihak yang kalah.

Sebelum berdepan undi tidak percaya, perdana menteri harus bijak membaca pergerakan ahli dan membuat keputusan segera. Jika berlaku pembelotan dalam kalangan anggota Kabinet, perdana menteri perlu segera merombak Kabinet untuk mencari anggota lebih setia.

Dr Mahathir ialah ahli politik bijak kerana pengalamannya hampir 70 tahun membolehkannya merancang strategi untuk berdepan kawan mahupun lawan.

Mungkin desas-desus pembelotan dalam kalangan menteri hanya khabar angin yang sengaja direka pembangkang untuk melemahkan kerajaan PH. Tidak kira benar atau tidak, parti komponen PH perlu bijak menghadapi situasi ini.

Tiada ulasan: