"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Kasim Ahmad tidak tahu perkara ini

ANIS NAZRI
SHAH ALAM: Usaha menyampaikan dakwah berkaitan akidah perlu melihat kepada latar belakang sesuatu kelompok, bagi memastikan kaedah penympaian dakwah itu benar-benar terkesan dan bersesuaian.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, berkata sama ada kelompok sasaran itu merupakan anti-hadis, liberalisme, mahupun kafir, terdapat kaedah tertentu yang perlu digunakan.

Beliau menjelaskan terdapat tiga latar belakang utama yang harus dikenalpasti oleh para pendakwah, sebelum mengeluarkan atau menyampaikan hujah berkaitan akidah iaitu kelompok yang benar-benar jahil, jahil tetapi tidak sedar dia jahil dan tahu tentang Islam tetapi sengaja engkar.

"Apabila kita memperhalusi latar belakang sesuatu kelompok itu, barulah boleh kita menggunakan kaedah tertentu untuk berhujah dengan mereka. Golongan pertama, iaitu yang benar-benr jahil, maka kita perlu memberi ilmu agar mereka tahu.

"Manakala, bagi yang jahil tetapi tidak sedar dia jahil, kita sedarkan dia (yang dia jahil), dan yang engkar pula kita perlu berhujah dengan dia," jelas beliau ketika menjawab soalan seorang peserta Wacana Pengukuhan Akidah, di Unisel, Shah Alam, hari ini.

Ustaz Hadi menjelaskan, kelompok yang jahil ini sememangnya tidak mengetahui tentang kedudukan al-Quran, hadis dan sebagainya serta tidak mengetahui tentang mukjizat-mukjizat berkaitan Islam ini.

Sehinggalah ada pihak yang menyampaikan dan menunjukkan kedudukan-kedudukan tersebut, tegas Ustaz Hadi, ilmu berkaitan Islam dan akidah ini akan difahami golongan tersebut.

"Begitu juga dengan hadis, setiap hadis ini ada matannya, perawinya, dan seseorang perawi itu seorang yang tawaduk, kuat ingatan, bukan sahaja ingat tentang hadis tetapi titiknya pun dia ingat.

"Mereka ini mengkaji hadis-hadis nabi hingga tahu sama ada sesuatu hadis itu lemah atau sebaliknya. Saya percaya Kassim Ahmad tidak tahu perkara ini. Imam Bukhari sudah menghafal ratusan ribu hadis, tetapi yang masuk dalam kitab sahihnya hanya 6000 hadis sahaja yang terpilih," tegas beliau.

Ustaz Hadi turut mengingatkan agar setiap hujah dan perdebatan yang diadakan perlu dilakukan di kalangan yang mempunyai kepakaran yang sama, khususnya bagi kelompok yang jahil namun tidak sedar dirinya jahil.

"Apabila orang yang mengaji di Somalia dengan orang yang mengaji NASA bercakap soal angkasa lepas, adakah ia bersesuaian? Doktor haiwan berdebat dengan doktor jantung, bercakap soal jantung, mana kita mahu dengar? Jadi, kelompok itu yang perlu kita sedarkan agar dia tahu bahawa dia jahil," tegas beliau lagi.

Wacana Pengukuhan Akidah itu merupakan siri pertama yang dianjurkan Lajnah Dakwah PAS Pusat yang menghimpunkan tiga panelis, iaitu Ustaz Hadi sendiri, selain Prof Madya Aziz Hanafi dan Prof. Madya Dr Fauzi Deraman.

Wacana yang pada mulanya disasarkan untuk 700 peserta, bagaimanapun mendapat sambutan yang menggalakkan apabila kehadiran peserta dianggarkan melebihi 1000 orang apabila dewan tersebut melimpah hingga ke luar dewan.

Pengarah program, Ustaz Nasrudin Hassan, berkata wacana ini akan diteruskan secara bersiri di seluruh negara dalam usaha melunaskan tanggungjawab memberi perhatian agar masyarakat memiliki akidah yang benar dan jelas, memiliki fikrh yang syumul serta akhlak yang soleh.

Katanya, ketiga-tiga perkara asas itu perlu menjadi perhiasan bagi peribadi lengkap yang diperlukan kepada setiap umat Islam, yang bukan sahaja berada dalam perjuangan Islam, tetapi juga kepada seluruh ummah.

Tiga remaja Melayu mati kerana dadah dan minuman alkohol semasa konsert di Bukit Jalil

HARAKAHDAILY
KUALA LUMPUR: Polis mengesahkan lima remaja meninggal dunia dan empat lagi kritikal semasa menyertai Festival Future Music Bukit Jalil. Daripada lima orang tersebut, seorang lelaki Melayu, seorang lelaki India, seorang lelaki Cina dan dua perempuan Melayu. Kematian dikatakan berpunca daripada penyalahgunaan dadah dan minuman alkohol secara berlebihan.

Sementara itu semua mangsa yang kritikal dibawa ke hospital PPUM dan PPUKM untuk rawatan lanjut. Kesemua yang terbabit berumur antara 19 hingga 27 tahun.

Festival Future Music dijadualkan berlangsung selama tiga hari iaitu dari 13-15. Ekoran daripada kematian lima remaja tersebut, pihak polis membatalkan hari ketiga konsert tersebut.

Ini jawapan Khairy Jamaluddin kepada 'bomoh maharaja lawak' sedunia

SHAH ALAM: Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin secara berseloroh berkata, "satu Malaysia" mahu menampar Raja Bomoh, Ibrahim Mat Zin ekoran perbuatannya yang "memalukan" negara.

Kata-kata itu lahir dari mulut menteri muda ini sebagai respon kepada Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP yang mahu menamparnya seperti buaya.

KJ sebelum itu menyifatkan perbuatan Ibrahim sesuatu yang menjatuhkan maruah dan mencalar imej negara.

"Dia sorang yang nak tampar saya...tapi saya rasa satu Malaysia nak tampar dia sebab malukan negara.

"Perbuatan dia syirik, khurafat...saya tak nak layan," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan melalui sebuah portal.

Baru-baru ini, KJ telah menyelar Ibrahim menerusi laman mikro Twitter miliknya.

KJ dalam Tweetnya menggesa pihak berwajib untuk menangkap dan menahan bomoh berkenaan.

Isnin lalu, Ibrahim muncul di tengah kesibukan Kuala Lumpur International Airport (KLIA) dan melakukan ritual menggunakan bubu mata pancing dan batang buluh.

Keesokan harinya Raja Bomoh berkenaan menggemparkan KLIA sekali lagi dengan menjalankan ritual menggunakan tikar, bakul mengkuang dan dua biji kelapa dalam misi mencari pesawat MH370 yang gagal dikesan sehingga kini.

Menurut Ibrahim, apa yang dilakukannya berniat baik untuk membantu kerajaan mengesan lokasi pesawat MH370.

Upacara ritual yang dijalankannya bersama dua lagi pengikutnya itu mendapat kritikan meluas di media-media sosial selain dijadikan parodi.

Komunikasi akhir MH370 jam 8.11 pagi Sabtu

Komunikasi akhir MH370 jam 8.11 pagi SabtuSEPANG: Misi mencari dan menyelamat MH370 yang memasuki hari ke lapan hari ini membuat kesimpulan, pesawat yang hilang dari radar sejak Sabtu lalu telah memutuskan transponder dan komunikasi jam 8.11 pagi.
Perdana Menteri dalam sidang media tergempar hari ini mengumumkan kemungkinan seseorang dalam pesawat itu sengaja mengubah haluan penerbangan.

"Pihak kami masih siasat semua kemungkinan. Berkenaan ia dirampas, kami masih belum mahu mengesahkan apa-apa," katanya pada sidang media di Hotel Sama-Sama, di sini, hari ini.

Pelbagai teori sebelum ini bertebaran tentang kehilangan pesawat MH370 yang akhirnya terungkai dengan penemuan terbaru ini.

Penerbangan MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang semasa penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing selepas sejam berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 pagi Sabtu lepas.

Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pukul 6.30 pagi hari yang sama.

Terkini Laporan langsung:Pesawat tak dikenali disahkan MH370


Bunyi pantulan elektronik dari arah Lautan Hindi
Pesawat Malaysia Airlines MH370 telah dirampas, demikian menurut satu laporan berita.

Menurut AP, seorang pegawai kerajaan Malaysia berkata rampasan itu bukan hanya lagi satu teori tetapi ia adalah 'konklusif'.

Pegawai tersebut, yang terlibat dalam penyiasatan itu, berkata mereka telah menentukan bahawa salah seorang juruterbang atau orang lain yang mempunyai pengalaman terbang, telah merampas pesawat itu.

Bagaimanapun, motifnya belum diketahui dan juga tidak jelas ke mana pesawat itu berada.

Spekulasi bertiup kencang bahawa kerajaan Malaysia akan mengumumkan perkara itu dalam sidang akhbar yang dijadual pada 1 tengah hari  ini.

Laporan langsung
2.30pm: PM sahkan pesawat tidak dikenali yang dikesan menukar arah dan terbang ke arah barat ialah #MH370.

Katanya, laporan bahawa pesawat itu dirampas masih satu spekulasi. Pihak berkuasa masih menyiasat semua kemungkinan.

Katanya, pencarian diteruskan di dua koridor. Operasi di Laut China Selatan dihentikan.

2.23: Najib mengumumkan kronologi peristiwa kehilangan MH370 yang disahkan setakat ini.

2.20pm: Najib berkata dia mengarahkan pihak berkuasa Malaysia berkongsi semua maklumat MH370 dengan semua pihak berkuasa terlibat.

2.19pm: PM memulakan sidang medianya.

1.55pm: Seorang pegawai Jabatan Penerangan Jagjit Singh mengumumkan PM hanya akan membuat satu kenyataan berhubung perkembangan terbaru.

"Namun beliau tidak akan menjawab apa-apa soalan," katanya.

Beliau meminta para wartawan mengemukakan soalan kepada pusat media.

Soalan berkenaan akan dijawab dalam sidang media harian jam 5.30pm, katanya yang tidak memberikan sebarang alasan.

Ini adalah kali kedua Najib muncul dalam sidang media khas berhubung isu pesawat MH370, yang hilang sejak Sabtu lalu
-malaysiakini-

MH370:Betulkah Data Radar Tunjukkan MH370 Sengaja Diterbangkan Ke Kepulauan Andaman

Lokasi terakhir pesawat MH370 dikesan sebelum hilang dari radar.
KUALA LUMPUR: Isyarat radar-pengesan militari menunjukkan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang sejak Sabtu lalu sengaja diterbangkan merentasi Semenanjung Malaysia ke Kepulauan Andaman, menurut beberapa sumber yang terlibat dengan siasatan itu, kata Reuters pada Jumaat.
Dua sumber berkata, sebuah pesawat yang tidak dikenali yang dipercayai MH370 telah mengikuti arah antara laluan pelayaran - menunjukkan ia sedang diterbangkan oleh seseorang dengan latihan penerbangan - apabila ia kali terakhir dikesan radar tentera di pantai barat laut Malaysia.

Titik akhir pada radar pengesan militari itu menunjukkan pesawat tersebut terbang menuju Kepulauan Andaman di India, kata mereka.

Titik laluan adalah lokasi geografi, dapat diketahui dengan mengira longitud dan latitud, yang membantu juruterbang mengemudi arah sepanjang laluan udara yang dihadkan.

Menurut sumber ketiga, siasatan kini fokus kepada teori bahawa seseorang yang tahu bagaimana untuk menerbangkan pesawat tersebut dengan sengaja mengalihkan pesawat yang membawa 239 penumpang itu, ratusan batu di luar laluan asalnya dari Kuala Lumpur ke Beijing.

"Apa yang boleh kami katakan adalah kemungkinan terdapat unsur sabotaj menerusi rampasan pesawat," kata seorang pegawai kanan polis Malaysia.

Kesemua sumber enggan nama mereka didedahkan kerana mereka tidak dibenarkan untuk bercakap kepada media kerana takut akan mengganggu siasatan.

Beberapa pegawai Kementerian Pengangkutan tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan sebarang komen.

Misteri telefon bimbit MH370 dijawab

LONDON 12 Mac: Laporan beberapa ahli keluarga penumpang yang mendakwa berjaya menghubungi telefon bimbit penumpang yang menaiki pesawat MH370, terus mengusutkan lagi teori kehilangan kapal terbang yang membawa 239 penumpang itu ketika operasi mencari dan menyelamat masuk hari kelima, hari ini.

Profesor William Webb dari Akademi Kejuruteraan Diraja Britain ketika menjawab isu itu berkata, telefon bimbit penumpang sepatutnya tidak akan berfungsi kerana mungkin berada di dalam air, di luar kawasan liputan dan juga kehabisan bateri.

Dalam kes yang didakwa ahli keluarga mangsa, deringan yang didengari mungkin nada sebelum panggilan itu memasuki perkhidmatan peti suara,’’ katanya kepada MailOnline.
Sementara itu, seorang lagi pakar telekomunikasi, Alan Spencer berpendapat deringan tersebut membuktikan telefon bimbit itu tidak berada di dalam air.

Katanya, telefon bimbit hanya akan berbunyi jika dihidupkan dan berada di dalam kawasan liputan.

Ini bermakna, jika telefon bimbit itu benar-benar dapat dihubungi, pesawat itu telah mendarat di daratan dan di lokasi yang mempunyai liputan berbanding di dalam hutan atau kawasan laut.

Sementara itu, Dr. Martyn Thomas dari Institut Teknologi dan Kejuruteraan tampil dengan teori yang men dakwa kehilangan MH370 mungkin melibatkan kerosakan alat komunikasi secara tiba-tiba.

Martyn menjelaskan, proses penyahmampatan secara mengejut yang berlaku di dalam pesawat boleh menyebabkan semua penumpang, krew dan juruterbang pengsan atau terbunuh, sekali gus merosakkan peralatan komunikasi.

Dalam senario itu, katanya, pesawat terbabit mungkin terbang secara sendiri melalui sistem panduan automatik dan berada pada jarak kira-kira 3,218 kilometer dari lokasi kejadian sebelum mendarat atau terhempas.

Bomoh Gila Nak Tampar KJ, mana macai-macai Pemuda UMNO?? (Video)


RAJA Bomoh mahu tampar Khairy Jamaluddin macam buaya dan CABAR Khairy letak jawatan sebagai menteri dan dia juga akan letak jawatan sebagai MAHAGURU.

“Biar saya cakap terang-terang pada Khairy Jamaluddin. Saya cabar dia. Letak jawatan (sebagai Menteri) dan saya letak jawatan sebagai mahaguru. Kita try fight. Saya tampar dia macam buaya nanti, baru dia tahu.

Ibrahim turut mengatakan, keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melantik Khairy sebagai ahli kabinet adalah merupakan satu keputusan yang salah.

Sekarang ni nak cakap, kehilangan MH370 adalah satu musibah yang melanda negara kita. Tapi sebenarnya musibah yang paling besar ialah kerosakan akidah dan amalan khurafat yang menjejaskan agama Islam. Apa yang lelaki tua di atas ni buat adalah satu khurafat walaupun menyeru nama Allah tapi ianya disertakan dengan ritual yang bercanggah dengan Islam - Ariff Ansaruddin

Penduduk gempar objek berkilauan di langit

Penduduk gempar objek berkilauan di langit
Penduduk gempar objek berkilauan di langit Pemandu kereta sewa menunjukkan tempat mereka melihat objek seperti kertas dan berkilauan, petang kelmarin.
KUALA KRAI: Pemandu kereta sewa daerah ini dan orang ramai yang melalui jalan berhampiran Pasar Besar Kuala Krai gempar apabila mendakwa melihat objek seperti kertas bersaiz A4 yang berkilauan di langit kira-kira jam 3.15 petang kelmarin.

Mereka mendakwa, objek berkenaan kelihatan seolah-olah seperti kertas dalam jumlah yang banyak dibuang dari jarak tinggi dan tersusun jatuh.

Dakwa mereka lagi, objek berkenaan dapat dilihat dalam masa kurang satu jam dan ramai pengguna yang memberhentikan kenderaan masing- masing untuk melihatnya.

Ramai yang kagum melihatnya dan beranggapan kesemua itu berlaku atas kehendak ALLAH SWT kerana manusia tidak dapat mencampak apa-apa barangan daripada ketinggian seperti itu.

Salah seorang yang menyaksikan kejadian tersebut ialah Zalahuddin Ismail, 53.

Pemandu kereta sewa itu menyaksikan sendiri kejadian itu berhampiran stesen kereta sewa selepas dimaklumkan dua wanita yang dipercayai mula-mula melihatnya.

Menurutnya, pemandu kereta sewa yang berada di stesen berkenaan sempat melihat kejadian dianggap pelik itu kemudian diikuti pengguna jalan yang memberhentikan kenderaan setelah dimaklumkan tentang perkara itu.

“Objek seperti ini tidak pernah dilihat sebelum ini dan gambar objek tersebut sukar dirakam kerana kedudukan terlalu jauh.

“Objek ini sesekali kelihatan terlindung di sebalik awan, jatuh sebelum hilang dari pandangan,” katanya ketika ditemui pagi semalam.

Zalahuddin berkata, walaupun hanya seketika dapat melihat objek tersebut, dia yakin ia berlaku atas kekuasaan ALLAH SWT.

Rakannya, Hasan Husin, 56, dari Bukit Sireh berkata, dia tidak pernah melihat kejadian seumpamanya sebelum ini.

Dia yakin kejadian berlaku atas kehendak ALLAH SWT yang mahu manusia sedar semua boleh berlaku dengan keizinan-Nya.

Menurutnya, jalan berhampiran stesen kereta sewa sesak seketika memandangkan orang ramai memberhentikan kenderaan masing-masing untuk turut melihat kejadian luar biasa itu.

Bagi Pengerusi Persatuan Kereta Zewa Kuala Krai, Mohd Yusoff atau lebih dikenali sebagai Abang Pa berkata, seumur hidupnya ini adalah kali pertama dia melihat objek seperti kertas berada di sekitar awan kemudian jatuh.

Menurutnya, objek berkenaan dapat dilihat dengan jelas dan adakalanya terlindung di sebalik awan dan jatuh sehingga jumlahnya berkurangan dan hilang dari pandangan kurang dari satu jam.

Guna bomoh panggil pesawat, ini ulasan Ustaz Don


Penggunaan bomoh tikar terbang di KLIA turut mendapat ulasan penceramah agama terkenal, Don Daniyal Don Biyajid. Ulas Ustaz Don.

"Bagaimana pandangan orang Arab yang menghormati kita apabila melihat negara menggunakan bomoh untuk mencari sebuah kapal terbang hilang?

"Bagaimana pula pandangan orang Eropah yang sudah mula suka dengan Islam apabila melihat cara ini digunakan?," katanya kepada mStar Online.

Perkara-perkara yang bertentangan dengan agama tidak harus dibiarkan berlaku, jelas beliau.

"Kita (Malaysia) tidak hidup berseorangan.

"Kita (penerbangan) bawa nama negara, MH370 melibatkan penerbangan antarabangsa dan membawa penumpang antarabangsa,"

Selagi seseorang itu menggelarkan dirinya bomoh atau tukang tilik walaupun bertujuan baik, ia tetap diharamkan dalam Islam.

"Matlamat tidak menghalalkan cara.Di Malaysia, selagi seseorang itu dalam golongan ustaz, ulama, doktor, saintis atau ahli forensik, dia bukanlah seseorang yang bergelar bomoh dan seseorang yang menggelarkan bomoh sudah tentu bukan tergolong dalam kumpulan tersebut," tegasnya.

Ikhtiar menggunakan bomoh perlu ditolak walaupun pengamalnya menjadikan potongan ayat atau surah al-Quran sebagai mantera.

"Kalau seseorang itu tiada duit dan dia mengambil ikhtiar mencari duit untuk meneruskan hidup...dia membaca 'Bismillah' ketika membuka pintu untuk mencuri di sebuah rumah dan membaca 'Alhamdulillah' selepas mencuri, tindakannya tetap salah dan hukumnya berdosa," jelasnya, memberi contoh.

Tambah Ustaz Don lagi.

"Dengan apa yang berlaku rakyat Malaysia perlu lebih banyak mendalami ilmu agama kerana kekurangan ilmu dan pegangan agama boleh menyebabkan sesuatu bala atau musibah diturunkan oleh Allah."

Sumber link

Gempar ayat al-Quran hilang (Gambar)

Gempar ayat al-Quran hilang
Al-Quran milik surau sekolah dikatakan hilang sebanyak lapan muka surat yang mengandungi As Sya’ara dan As Syura yang disedari seorang pelajar.

Kitab suci itu sumbangan orang ramai untuk kegunaan surau yang diletakkan bersama 20 lagi al-Quran cetakan syarikat sama yang menjadi milik surau sekolah berkenaan.

Sementara satu lagi al-Quran bersaiz kecil milik pelajar, Nurulhuda Rozali, 15, disedari hilang 15 muka surat yang mengandungi surah-surah seperti al-Furqan, Nuh, al-Jinn, al-Mursalat, al-Mudatsir, sebahagian surah al-Qiamah, al-Insan, an-Naba’, al-Infitar, al-Mutaffifin dan al-Inshiqa’.

Menurut Nurulhuda, al-Quran itu memang selalu dibaca di rumah dan di sekolah tapi sebelum ini dia hanya membaca helaian depan.

“Saya belek ke belakang dan terkejut mendapati muka surat kosong, hanya nama ALLAH yang dicetak warna berbeza yang tidak hilang.

“Saya tidak fikir ia kejadian pelik, saya rasa ia mungkin silap cetak kerana saya tidak pasti sama ada saya pernah membelek helaian tersebut atau tidak sebelum ini walaupun al-Quran itu sudah lama saya simpan,’ katanya.

Katanya, al-Quran itu diserahkan kepada guru untuk disimpan selepas menyedari beberapa muka surat hilang cetakannya kelmarin.

Ini lagi celaka: Bomoh Syirik Tak Apa, Solat Hajat Tak Boleh!

Polis mengambil keterangan Ketua Pemuda PAS Selangor sejurus tamat majlis solat hajat dan bacaan yasin di KLIA. Tok moh buat ritual xda plak polis ambil keterangan..
Buat solat hajat dan bacaan yasin mcm salah plak dari segi undang2 dlm malaysia..

Bomoh biol sampai 2 kali bole..sampai masa nk baca yasin sembahyang hajat..amek nama bagai..aku rasa polis yg amik nama keje je..yg arahkan tu biol..
Sumber link

MAS difahamkan telah mengeluarkan kod tango yang bermaksud rampasan pesawat?

KUALA LUMPUR: Syarikat penerbangan MAS difahamkan telah mengeluarkan kod tango berhubung kehilangan pesawat MH370 selepas ia gagal dikesan radar pemantau.

Menurut sumber, kod tango digunakan apabila merujuk kepada insiden yang melibatkan perbuatan sabotaj, termasuk rampasan pesawat.

“Syarikat itu memaklumkan kepada petugas di bilik operasinya bahawa kehilangan pesawat MH370 diklasifikasikan dengan kod tango,” kata sumber tersebut.

Setiap syarikat penerbangan difahamkan mempunyai kod berkenaan bagi mengenal pasti ancaman terhadap penerbangan mereka yang difahami oleh semua petugas di seluruh dunia.

Kod tango hanya digunakan dalam situasi cemas yang merujuk kepada perbuatan sabotaj melibatkan penerbangan awam atau komersil.

Seorang pegawai perhubungan media MAS, ketika dihubungi semalam, mengakui pihaknya mengisytiharkan kod itu dalam kes kehilangan MH370, tetapi menafikan ia merujuk pada rampasan pesawat.

Ya kami telah mengisytiharkan kod tango tetapi ia bukan bermaksud rampasan (pesawat). Itu mesej untuk kami meningkatkan lagi tahap keselamatan,” kata pegawai berkenaan./sinarharian-

Seseorang juruterbang hanya akan mengaktifkan kod rahsia 'tango' atau 'charlie' apabila berlaku kecemasan seperti rampasan pesawat di udara.

Ia disahkan juruterbang berpengalaman mengenai isyarat tango yang didakwa diaktifkan oleh juruterbang Kapten Zaharie Shah setelah pesawat MH370 hilang dari radar menara kawalan selepas 40 minit di udara.

"Setiap juruterbang akan diingatkan mengenai isyarat-isyarat ini. Ia hanya boleh diaktifkan jika rampasan dan tidak pernah menjadi mainan mana-mana juruterbang sebelum ini. Ini etika kami sebagai juruterbang," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, pengaktifan kod tersebut untuk memberitahu Pusat Kawalan Trafik Udara Nasional (NATCC) bahawa pesawat yang dikendalikan dalam masalah dan unit kawalan akan mengambil tindakan selanjutnya.

"Kita mempunyai kod rahsia masing-masing, tetapi tango atau charlie adalah sebagai pengenalan jika berlakunya rampasan," katanya.

Ditanya sama ada isyarat itu dikeluarkan menerusi komunikasi juruterbang dengan menara kawalan atau menerusi butang khas, beliau enggan mendedahkan mekanisme itu kerana maklumat itu sulit.

Katanya, NATCC akan memantau dan beritahu pihak keselamatan selain menghubungi juruterbang untuk arahan seterusnya.

"Hanya dua perkataan itu digunakan sebagai isyarat. Ini perkara serius. Jika benar juruterbang telah mengaktifkan isyarat itu, pasti bukan main-main.

"Dua perkataan itu dikhaskan untuk kes-kes rampasan. Isyarat sama juga digunakan pusat kawalan yang akan menghubungi juruterbang jika berlaku kes seumpama itu," katanya.

Berkaitan kes kehilangan pesawat MH370 yang masuk hari kelima semalam, pelbagai spekulasi ditimbulkan termasuk Kapten Zaharie, juruterbang pesawat itu dikatakan menghidupkan isyarat tango bagi memaklumkan menara kawalan bahawa penerbangannya dalam situasi cemas.

Ia diperkuatkan lagi dengan kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengenai empat aspek tumpuan pihak berkuasa mengenai kehilangan pesawat itu, iaitu rampasan, sabotaj, masalah psikologi dan peribadi.
Polis juga tidak menolak kemungkinan berlakunya rampasan ke atas pesawat itu membabitkan perancangan rapi dan berkumpulan./sinarharian 

MALUUU!!! Tajuk suratkhabar di negara Arab "Jalan Terakhir Org2 Malaysia Menyelesaikan Misteri Kehilangan MH370 Adalah Dgn Sihir"

Tajuk suratkhabar di negara Arab - "Jalan Terakhir Org2 Malaysia Menyelesaikan Misteri Kehilangan MH370 Adalah Dgn Sihir".  Malu satu dunia!!
Malu satu dunia!!
Tindakan bomoh tersebut memalukan negara dan wajar disiasat untuk mengetahui siapa yang menjemput bomoh tersebut.

Siapa yang bagi kebenaran buat kerja begitu? Sudahlah khurafat, syirik, dan dibayar, kemudian dipanggil pula media antarabangsa (membuat liputan). Ini semiua kerja-kerja bodoh.
Ini bomoh bodoh 1 Malaysia.

Ini baru betul2 maharaja lawak sedunia (Video dan Gambar)



RAJA BOMOH SEDUNIA KEMBALI LAGI ... KALI INI ADEGAN KARPET TERBANG !!!!  http://omakkau.blogspot.com/2014/03/raja-bomoh-sedunia-kembali-lagi-kali.html

Masa Laksamana Do Re Mi naik tikar terbang ni nyanyi lagu Jepun... bomoh2 ni tau kapal terbang tu kat Jepun ke....? Haisyyy pelik2...
Rakyat Malaysia yg prihatin membantu mencari pesawat MH370 mengikut kaedah raja bomoh...


Misteri Kehilangan MH370 Dan PRK Kajang

Mohammad Agus Yusoff
Gelisah sungguh saya setelah empat hari tidak dapat menulis. Semuanya adalah gara-gara facebook saya rosak. Aduhai!

Setelah empat hari bercuti, hari ini saya hendak menulis tentang kehilangan misteri pesawat MAS MH370. Semasa mula-mula mendapat berita tentang hal ini, saya kecewa dan sedih dengan cara kita mengendalikan hal ini.

Sidang media yang sepatutnya diadakan pada jam 11 pagi tertunda hampir dua jam. Pada sebelah petangnya pula, sidang media yang dikatakan akan diadakan pada jam 4 petang tertunda hampir tiga jam.

Hati saya berkata, Ya Allah, kenapa tidak terurusnya kita mengatur jadual sidang media yang mendapat liputan dunia, mengenangkan kehilangan pesawat MH370 melibatkan jiwa dari 14 buah negara. Hati saya betul-betul resah.

Tapi keesokan harinya, hati saya lega. Saya mengkagumi semua usaha yang dibuat oleh negara. Sidang media menepati masa, kenyataan yang oleh tiga ‘hero’ cukup tenang dan menyakinkan. Biarpun didesak oleh wartawan untuk mengesahkan maklumat khabar angin dan cakap dengar, ‘hero’ kita tetap tidak mengesahkannya sehinggalah berita yang sahih dari agensi yang berkaitan diperolehi. Inilah kenyataan yang bertanggungjawab.

Terus terang saya kagum dengan cara Pemangku Menteri Pengangkutan, CEO MAS dan Ketua Pengarah DCA memberikan sidang media. Saya ingin sekali mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada mereka.

Biarpun selama ini saya sering menegur MAS dan yang berkaitan, tetapi kali ini saya bangga dengan cara mereka mengendalikan krisis kehilangan pesawat ini. Nampak matang, nampak profesional dan nampak orang kita hebat.

Pagi ini berkebetulannya ada penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil Dun Kajang. Saya berharap agar misteri kehilangan pesawat MH370 ini tidak dijadikan isu kempen. Sebaliknya, marilah kita berdoa agar misteri kehilangan pesawat MH370 ini dapat dirungkaikan.

MH370, pulanglah dengan selamat. Amin.

Rombakan Kabinet selepas PRK Kajang?

SHUHAIMI AL-MANIRI
SPEKULASI rombakan Kabinet kembali bertiup sekali lagi terutama selepas MCA menyelesaikan kemelut dalaman pada akhir bulan Februari lepas apabila MCA berjaya membatal resolusi ‘boikot’ menyertai kerajaan ekoran kegagalan parti berkenaan mencatat prestasi yang baik dalam PRU13.

Secara tradisinya, Presiden MCA dilantik ke dalam Kabinet sebagai menteri dan diberikan portfolio Menteri Pengangkutan. Kerusi tradisi MCA, Menteri Pengangkutan tidak diisi sehingga sekarang, melainkan hanya dipangku oleh Hishammuddin Hussein yang juga Menteri Pertahanan.
Liow Tiong Lai, Presiden MCA yang baru hampir pasti dilantik sebagai Menteri Pengangkutan.

Berapa ramai wakil MCA dalam Kabinet pada kali ini banyak bergantung kepada prestasi MCA dalam pilihan raya kecil (PRK) Kajang pada 23 Mac nanti.

Jika calon MCA mampu menewaskan Anwar Ibrahim dalam pilihan raya kecil tersebut, permintaan MCA untuk kekalkan kouta sebelum ini mungkin dipertimbangkan Perdana Menteri. Jika tidak, MCA terpaksa menerima apa yang diberikan oleh Perdana Menteri sahaja.

Hak melantik anggota Kabinet adalah atas budi bicara Perdana Menteri. Tetapi adakah MCA hendak terima satu kerusi menteri penuh sahaja, sedangkan MIC yang lebih kecil daripada MCA pun sudah mendapat dua kerusi menteri penuh.

Selain itu, parti-parti di Sarawak terutama SPDP begitu kecewa kerana tidak diberikan sebarang kerusi Kabinet walaupun menang empat kerusi Parlimen. Sebelum PRU13, SPDP diberikan dua kerusi timbalan menteri.

Menjelang setahun usia Kabinet pasca PRU13 ini, ramai yang berpendapat Perdana Menteri akan memikirkan untuk melakukan rombakan semula Kabinet, terutamanya bagi membolehkan wakil MCA menyertai semula kerajaan seperti sebelum ini selepas PRK Kajang ini.

Perubahan drastik Kabinet PM Najib Razak dilihat tidak bijak jika terus membesarkan lagi Kabinet dalam keadaan popularitinya semakin jatuh dan undi popular kurang 50% tetapi bernasib baik memiliki majoriti kerusi di Parlimen.

Kabinet Najib pasca PRU13 mempunyai keseluruhannya 32 menteri, berbanding Kabinet beliau terdahulu dianggotai 30 menteri sahaja ketika mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Abdullah Ahmad Badawi pada 2009.

Jika bilangan anggota Kabinet dikekalkan, kekosongan jawatan menteri dan timbalan menteri tidak cukup membawa masuk wakil MCA kerana sebelum PRU13, MCA dipertuntukkan dengan empat kerusi menteri penuh dan beberapa kerusi timbalan menteri.

Diberitahu, beberapa orang menteri dan timbalan menteri terpaksa digugurkan dalam rombakan Kabinet bagi memberi laluan kepada wakil MCA menyertai semula Kabinet. Selain wakil MCA, dua orang menteri besar diberitahu terlibat juga dalam rombakan Kabinet pada kali ini untuk dilantik sebagai menteri penuh.

Setakat ini, P Waytha Moorthy, Pengerusi Hindraf, yang pelantikannya sebelum ini penuh kontroversi telah melepaskan jawatan sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri awal bulan Februari lalu ekoran kegagalan menunaikan janji kepada kaum India.

Selepas PRU13, Najib hanya berjaya menggantikan Menteri Besar Perlis, Kedah, Melaka dan Johor sahaja dengan muka baru.

Najib dikatakan menghidupkan semula inisiatif pertukaran dua Menteri Besar ini ekoran pertukaran Ketua Menteri Sarawak pada 28 Februari lepas.

Di Perlis, Azlan Man menggantikan Dr Mohd Isa Sabu sebagai Menteri Besar, sementara Mukriz Mahathir telah dilantik sebagai Menteri Besar Kedah selepas Umno-BN berjaya merampas semula negeri berkenaan daripada PAS-Pakatan Rakyat.

Manakala Idris Haron pula menggantikan Mohd Ali Rustam sebagai Ketua Menteri Melaka dan Khaled Nordin pula menggantikan Abdul Ghani Othman sebagai Menteri Besar Johor.

Telah menjadi rahsia umum, Menteri Besar Terengganu dan Pahang berada dalam senarai teratas untuk digantikan dengan muka baru yang lebih segar untuk menerajui negeri berkenaan. Begitu juga dengan Menteri Besar Negeri Sembilan juga menunggu masa untuk digantikan.

Kedua-dua Menteri Besar tersebut sebelum PRU13 sebelum ini pun pernah diura-ura melepaskan bagi membolehkan muka baru menerajui negeri berkenaan dan ditawarkan jawatan Menteri sebagai tukar ganti kepada jawatan Menteri Besar.

Selain memenuhi keperluan tersebut, Najib juga dikatakan akan mengambil peluang dalam rombakan kali Kabinet ini untuk menyusun semula Kabinet terutama Kementerian Pendidikan yang mempunyai dua menterii.

Tidak dapat dipastikan lagi setakat ini sama ada Najib akan membentuk semula Kementerian Pembangunan Usahawan yang telah dimansuhkannya secara tergesa-gesa sangat berguna kepada usahawan kecil dan sederhana, khasnya Bumiputera yang kurang modal, kepakaran dan pasaran.

Kita tunggu dan lihat, adakah Kementerian Pembangunan Usahawan (KPU) diwujudkan semula Najib dalam rombakan.

Juruterbang kata 'OK roger, good day' sebelum pesawat hilang

Pusat Kawalan Trafik Udara Nasional (NATCC) mendedahkan, juruterbang memberi makluman yang baik ketika ketika perbualan terakhir sebelum pesawat itu gagal dikesan, Sabtu lalu.

Laporan Sinar Harian yang memetik kenyataan penolong pengarah NATCC, Siti Sarah Lebai Abu itu menyebut, juruterbang memaklumkan “OK roger, good day,” sebelum radar kedudukan pesawat tersebut gagal dikesan.

"Ketika mahu menyerahkan (kawalan udara) kepada Ho Chi Minh, saya memaklumkan kod talian kepada juruterbang terbabit (Kapten Zaharie Ahmad Shah), beliau memberi respons yang baik.

"'OK roger, good day (Baik. Sekian, terima kasih)', itulah kata-kata terakhir yang diberikan kepada kami di sini sebelum rada kedudukan pesawat itu gagal dikesan selepas memasuki zon (kepulauan) Igari."

Menurutnya, kesemuanya berjalan lancar di awal 40 minit pertama penerbangan selepas pesawat tersebut berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada kira-kira jam 12.40 awal pagi,

"Bagaimanapun, kami gagal mengesan isyarat radar pesawat terbabit selepas menyerahkan tugas kawalan kepada pengkalan Ho Chi Minh (Vietnam) beberapa minit kemudian," katanya seperti dipetik dalam laporan tersebut.

Saksi lihat pesawat terbang rendah, ekor terbakar

Seorang petani mendakwa melihat satu pesawat dengan bahagian ekor terbakar terbang rendah melintasi Tumpat menuju ke arah laut pada kira-kira jam dua pagi Sabtu lalu.

Laporan Sinar Harian memetik kenyataan saksi, Ibrahim Konok yang mendakwa melihat api di bahagian ekor pesawat tersebut, dengan logo MAS.

“Logo MAS jelas kelihatan pada badan pesawat itu, ia terbang menghala ke arah pantai Sri Tujoh.

“Pakcik juga nampak api seperti ada kebakaran kecil di ekor pesawat itu. Ia jelas kelihatan kerana pesawat itu melintas di atas kepala pakcik,” katanya.

Ibrahim, 60 berkata beliau melihat kejadian itu ketika berehat semasa mengusahakan kebun cilinya pada dinihari itu.

Beliau melakukan kerja-kerja tersebut pada waktu malam kerana keadaan cuaca yang terlalu panas pada masa ini.

Beberapa orang saksi lain turut melihat kelibat pesawat terbang rendah di kawasan sekitar Kota Bharu pada kira-kira jam 1.45 pagi, lapor Sinar Harian.

Misteri, Wartawan CNN Dan Pembantu Juruterbang MH370


Ramai pihak yang terkejut bila dakwaan dan bukti mengatakan Pembantu Juruterbang Pesawat MH370 Fariq Abdul Hamid dikatakan telah membawa masuk seorang wartawan CNN yang bernama Richard Quest (foto), 17 hari sebelum kejadian insiden pesawat itu hilang baru-baru ini.

Menurut Quest beliau bertemu dengan Fariq ketika penggambaran program CNN Business Traveller dan rakaman video penerbangan tersebut adalah pada 19 Februari 2014 membabit pesawat yang sama (MH370).

Anehnya CNN yang sudah dikenali sebagai lubuk perisikan Mossad dan CIA langsung tidak dipertikaikan kehadiran mereka. Tidakkah aneh bahawa beliau sudah berada dalam pesawat tersebut terlebih dahulu membuat penggambaran bagi CNN (+ -) 17 hari sebelum insiden MH370? Tidakkah aneh beliau bertemu dengan co-pilot pesawat yang terbabit pada 19 Februari? Kebetulan?
Richard Quest sendiri mempunyai latarbelakang yang kabur yang boleh dipertikaikan. Beliau mempunyai rekod tahanan pihak polis AS atas salahlaku seksual songsang dan pemilikan dadah 'meth'. Di CNN kononnya beliau adalah seorang pakar aviasi sedangkan beliau berkelulusan undang-undang!.

Beliau membuat penggambaran CNN Business Traveller dan memandangkan fungsi beliau sebagai pakar aviasi, menjelang insiden MH370 beliau memainkan peranan sebagai 'PAKAR AVIASI' dan memberi liputan/analisis secara terperinci mengenai MH370. Apakah mereka datang ke sini untuk membuat penggambaran Business Traveller atau membuat persiapan untuk OPERASI FALSE FLAG MH370 sebenarnya?. Inilah yang menjadi kemusykilan sekarang dan ia mungkin akan terus menjadi misteri yang mengelirukan.

Mesej Terakhir Menara Kawalan Kepada MH370.. Sayu dan Sedih (video)


SAYU rasanya mendengar mesej audio yang dikatakan dihantar oleh menara kawalan trafik Beijing kepada pesawat MH370 yang masih tidak ditemui sehingga kini.

Berikut merupakan bait-bait ayat yang telah diterjemahkan kepada bahasa Inggeris dan Melayu:

“MH370, we hope the radar can see you. If you copy, keep flying at your current height until you reach your destination. We’ll clear the way for you. Everybody is more than happy to let you be the first to land. The sky is clear, with temperature in Beijing at five degrees Celsius, a little bit cold. Please wear your coats to keep warm. Remember to hug your family and friends after you disembark. They love you, they really do.”
“MH370,

kami berharap radar akan dapat melihat kamu. Jika kamu dengar, teruskan terbang pada ketinggian kamu sekarang sehingga kamu sampai ke destinasi. Kami akan lapangkan jalan untuk kamu. Semua orang akan berbesar hati memberi kamu peluang untuk mendarat terlebih dahulu. Langit cerah, dengan suhu di Beijing sebanyak lima darjah celsius, agak sejuk. Tolong pakai kot kamu untuk memanaskan badan. Ingat untuk peluk ahli keluarga dan sahabat setelah kamu turun. Mereka sayangkan kamu, benar-benar sayang kamu.”

Selagi tidak ditemui, diharap agar anda tidak putus harapan untuk mendoakan yang terbaik untuk para penumpang dan anak kapal MH370.

Sumber link

Wan Azizah bakal MB Selangor?

Zabidi Saidi 
Dapatkah pengundi Kajang menerima Dr Wan Azizah yang berimej ibu yang sabar? Atau adakah mereka lebih menyenangi imej andartu Chew Mei Fun?
Wan AzizahANALYSIS
Wan AzizahDalam rencana saya “Dari PM turun pangkat ke MB pula?” dalam FMT 28 Janurai 2014, saya menulis di paragraf akhir seperti berikut: “Sama-samalah kita tunggu apabila Anwar menang nanti dalam PRK Kajang, beliau akan dilantik sebagai Menteri Besar Selangor atau tidak. Atau adakah Anwar akan mencatat sejarah sebagai orang luar yang pertama yang akan dilantik sebagai Menteri Besar Selangor? Manusia hanya merancang, Allah yang menentukan.”

Seperti mana saya tulis, manusia hanya merancang, Allah yang menentukan. Datuk Seri Anwar Ibrahim merancang untuk bertanding dalam PRK Kajang hari ini tetapi Allah yang menentukan bahawa isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang jadi calon PKR. Begitulah kehendak Tuhan.

PRK Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang pada 23 Mac ini bakal menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara dua wanita yang mewakili Barisan Nasional (BN) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Pegawai Pengurus Pilihan Raya Datuk Hassan Nawawi Abdul Rahman mengumumkan bahawa Naib Presiden MCA Datin Paduka Chew Mei Fun sebagai calon BN manakala Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail mewakili parti itu.

Pengumuman itu dibuat pada 10.10 pagi ini selepas proses penamaan calon tamat di pusat penamaan calon di Kompleks Sukan Majlis Perbandaran Kajang di Seksyen 15, Bandar Baru Bangi.

Chew, 50, yang merupakan bekas timbalan menteri Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat pada 2009 menyerahkan kertas penamaan pada jam 9.07 pagi, manakala Wan Azizah, 61, berbuat demikian pada 9.10 pagi.

PRK Kajang diadakan susulan peletakan jawatan secara mengejut penyandangnya Lee Chin Cheh, daripada PKR pada 27 Januari lalu.

Pengunduran Lee, membuka jalan pada mulanya bagi Penasihat PKR Anwar Ibrahim untuk bertanding bagi pilihan raya kecil ini, dengan PKR mengumumkan keesokan harinya untuk meletakkan Anwar sebagai calon parti itu.

Anwar bagaimanapun terpaksa membatalkan rancangannya berikutan keputusan Mahkamah Rayuan Jumaat lepas yang menjatuhkan hukuman lima tahun penjara terhadapnya kerana didapati bersalah meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan kira-kira enam tahun lepas.

Pada Pilihan Raya Umum ke-13 pada 5 Mei tahun lalu, Lee memperoleh majoriti 6,824 undi pada pertandingan enam penjuru di Kajang melibatkan calon BN, Berjasa dan tiga calon bebas.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), terdapat 39,278 pemilih berdaftar yang layak mengundi pada pilihan raya kecil DUN Kajang, termasuk 1,197 pengundi awal dan 26 pengundi dalam kategori tidak hadir atau berada di luar negara.

Jumlah keseluruhan pengundi itu terdiri daripada Melayu (48 peratus), Cina (40 peratus) dan India (10 peratus). Lima puluh peratus daripada jumlah pengundi adalah wanita.

Sebanyak 18 pusat mengundi akan dibuka, iaitu tiga pusat mengundi bagi undi awal pada 19 Mac ini, manakala 15 lagi pusat mengundi pada hari pengundian biasa iaitu 23 Mac.

Yang peliknya tidak ada orang lelaki yang menawarkan diri sebagai calon dalam PRK Kajang ini. Bekas Presiden KITA, Datuk Zaid Ibrahim tidak jadi bertanding sebagai calon Bebas kerana Anwar tak layak bertanding. Begitu juga calon Bebas, Herman Tino yang berhasrat mahu bertanding tak muncul juga di hari penamaan calon.

Nampaknya dengan keputusan mahkamah Jumaat lalu, BN berjaya menyekat Anwar daripada bertanding dalam PRK Kajang. Cita-cita Anwar mahu jadi Menteri Besar Selangor berkecai. Adakah dengan hukuman terhadap Anwar, Dr Wan Azizah akan menang dengan majoriti melebihi 6,824 undi apa yang dipungut oleh calon PKR pada tahun lepas?

BN yang menganggap PRK Kajang sebagai membazir tetap menurunkan calon dari MCA kerana BN tidak mahu PKR menang tanpa bertanding. Namun demikian ramai yang percaya PKR akan menang mudah di Kajang. Soalnya mampukah PKR mendapat majoriti yang lebih besar dengan hukuman yang dijatuhkan terhadap Anwar?

Jika majoriti besar, ini bermakna sedikit sebanyak hukuman terhadap Anwar memberi kesan kepada para pengundi Kajang. Jika Dr Wan Azizah menang dengan majoriti yang kecil, ia mungkin berpunca dengan kesungguhan jentera BN berkempen terutamanya di kawasan orang Melayu yang rata-rata menyokong Umno.

PKR dijangka mendapat undi yang banyak di kawasan Cina dan India manakala di kawasan Melayu dengan bantuan PAS, PKR akan dapat undi yang terbahagi dua, kepada calon BN dan calon PKR.

Dapatkah pengundi Kajang menerima Dr Wan Azizah yang berimej ibu yang sabar? Atau adakah mereka lebih menyenangi imej andartu Chew Mei Fun?

Apabila Dr Wan Azizah menang nanti, adakah beliau akan dilantik sebagai Menteri Besar Selangor? Ini yang kita tunggu sama ada Langkah Kajang akan diteruskan oleh Anwar Ibrahim atau tidak.

MH370 hilang di alam jin?

Ia bukanlah satu perkara pelik, sama ada kita ingin mempercayainya atau tidak.
PETALING JAYA: Kehilangan MH370 sebagai suatu yang misteri, tulis Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menerusi facebook.

“Apakah mungkin objek di alam manusia boleh memasuki alam jin, sehingga ia hilang dari pandangan mata manusia dan alat pengesan manusia seperti radar, GPS dan lain-lain,” ujarnya.

Ini, katanya kita biasa mendengar kehilangan misteri manusia beberapa hari, sehingga ia ‘kembali’ semula ke alam manusia.

“Ia bukanlah satu perkara pelik, sama ada kita ingin mempercayainya atau tidak.

“Namun hakikat yang kita wajib percaya wujudnya alam jin dan alam malaikat di sebalik alam manusia ini,” ujarnya.

Justeru, tanya beliau apakah mustahil sesuatu objek memasuki alam tersebut, sehingga ia kembali atau terus hilang tanpa dapat dikesan.

“Semuanya dalam kekuasaan Allah. Maka sebagai hamba Allah, jangan putus asa, memohon, merayu dan berdoa. Di saat ini jauhi perbuatan khurafat dan kepercayaan karut.

“Jauhi tukang-tukang telek, ahli-ahli nujum dan mereka yang sanggup melakukan perbuatan khurafat dan syirik untuk menjadi ‘hero’ dalam merungkai misteri ini,” tulisnya lagi.

Bekas juruterbang MAS cadang orang solleh dipanggil

PETALING JAYA: Bekas juruterbang MAS, Kapten Noruden Abdul Majid (gambar) mencadangkan supaya orang solleh dipanggil untuk mengesan kapal terbang MAS, MH370 yang hilang pada pagi 8 Mac lalu.
Katanya, apabila sains sudah berakhir, kuasa Allah yang ambil alih.

“Panggil mereka supaya mereka berdoa kepada Allah. Allah yang dapat mengembalikan kapal terbang yang hilang itu kerana teknologi yang secanggih mana pun tidak dapat mengatasi kuasa Allah,” katanya dalam Berita TV3 malam tadi.

Beliau yang pernah menerbangkan Boeing 777 berkata, kapal terbang hilang di angkasa merupakan satu fonemena yang biasa.

Sehubungan dengan itu beliau berpendapat orang yang solleh wajar dipanggil untuk membantu mencari kapalterbang yang hilang ini.

“Mereka ini rapat dengan Allah. Allah sudah tentu akan memakbulkan doa mereka,” katanya.

Hari ini masuk hari keempat MH370 yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing hilang dan tidak dapat dikesan.

Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam, Datuk Azharuddin Abdul Rahman berkata sehingga malam tadi, sudah tiga hari pihak penyelamat tidak dapat mencari kesan kapal terbang tersebut.
-freemalaysiatoday-