"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Panas Blogger Pro Umno Merayu-Rayu Dengan Khalid Samad

Blog addin77.blogspot.com
GEORGE TOWN: Nasib blogger mesra UMNO, Minda Intelek Melayu (MIM) atau nama sebenarnya Dr Novandri yang didakwa memfitnah Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dalam blognya akan ditentukan di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada pagi ini.

Khalid yang juga anggota Lajnah Politik Pas Pusat semasa dihubungi awal pagi tadi mengaku bahawa blogger berkenaan merayu untuk menyelesaikan tulisan berunsur fitnah ke atas peribadinya itu di luar kamar mahkamah.

"Dia nak minta maaf atau tidak berhubung fitnah ke atas diri saya itu biar dalam mahkamah supaya jadi pengajaran bagi blogger Umno yang lain," ujar beliau menerusi telefon.

Khalid diwakili oleh peguam Hanipa Maidin, manakala, Dr Novandri sejak awal bicara kes fitnah itu pada tahun lepas gagal mengemukakan peguam bela sehingga dikritik oleh Hakim sendiri.

Bicara akhir kes Dr Novandri didakwa memfitnah Khalid bermula jam 9 pagi ini. ~fb zainulfaqar

Khalwat: Kantoi zip seluar terbuka

Khalwat: Kantoi zip seluar terbukaKULIM: Sepasang kekasih berusia 40 dan 50-an ditahan ketika leka memadu asmara di dalam kereta di pekarangan bangunan tinggal di Kilang Sagu dekat sini, kira-kira jam 3.15 pagi kelmarin.

Sebelum itu, pasangan berkenaan yang menyedari kehadiran polis cuba melarikan diri bagaimanapun berjaya ditahan setelah kereta dinaiki mereka memasuki jalan mati.

Ketika siasatan dijalankan, pemandu kereta yang merupakan seorang wanita memaklumkan dia sudah berkahwin dan mempunyai tiga anak manakala kekasihnya juga sudah beristeri dan mempunyai lima anak.

Semasa ditahan, kedua-dua pasangan kekasih itu menafikan perbuatan mereka sehinggalah polis mendapati zip seluar lelaki serta butang seluarnya terbuka manakala beberapa helai pakaian dalam wanita ditemui di atas lantai bahagian pemandu.

Wanita berkenaan memaklumkan dia terpaksa mencari hiburan di luar kerana suaminya yang bekerja sebagai pemandu lori enggan melayani nafsunya kerana beralasan dia sudah berusia.

Bagaimanapun setelah berkenalan dengan kekasihnya yang bekerja sebagai pengawal keselamatan, mereka sering berdua-duaan di sekitar kawasan gelap terutama di belakang bangunan tinggal untuk berjumpa dan melakukan hubungan seks kerana tidak mampu menyewa bilik di hotel atau rumah tumpangan.

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, pihaknya menasihatkan orang ramai supaya tidak menjadikan kawasan bangunan tinggal dan lokasi tersorok untuk mereka melakukan aktiviti tidak sihat kerana ia boleh mengundang kepada kejadian jenayah seperti samun dan sebagainya.

“Dari pemeriksaan dijalankan, polis mendapati pasangan lelaki mempunyai rekod jenayah lampau dan pernah disiasat di bawah seksyen 324 Kanun Keseksaan pada 1982,” katanya.
-sinarharian-

DS NAJIB patut malu kerana ini

Dukunpasir
ika diberikan bukti ini pun masih ada pihak yang nak mempertahankan BUDAYA POLITIK KOTOR ,penulis tak tahu nak kata apa.....

Adakah cara cara dan tindakan sebegini akan DAPAT MENGUKUHKAN SOKONGAN UNTUK BARISAN NASIONAL?

Adakah budaya politik kotor ini DIHALALKAN OLEH PEMIMPIN UMNO YANG KESANNYA UMNO MAKIN ROSAK.

Dimanakah minda dan tahap pemikiran pemimpin UMNO yang mewakili Barisan Nasional dalam kes kes sebegini??

Mampukah dan bolehkah kita menarik sokongan orang melalui politik MAKI HAMUN sebegini....

Jika mahu UMNO terus diterima ,HENTIKAN BUDAYA POLITIK SEBEGINI...Semua pengundi adalah bijak dan dapat menilai yang YANG MANA FAKTA DAN YANG MANA AUTA

INI CUMA SATU BUKTI YANG PENULIS LAMPIRKAN,ADA BERIBU LAGI BUKTI BUKTI VIDEO KURANG AJAR SEPERTI INI DALAM YOUTUBE DAN BLOGGER MEREKA.

Jangan pula sempitkan difikiran kata penulis KUNJUNGI BLOG PRO PEMBANGKANG SAJA, PENULIS SENDIRI JELAJAH BLOG PRO BARISAN.....TAPI YANG BANYAK PENULIS JUMPA IALAH ISU ISU

LUCAH......FITNAH........LUCAH .......FITNAH.....Kalau ada pun cuma SATU YANG PENULIS ULAS DISINI....

Ali Rustam malukan diri sendiri

Mutaligat

Malam tadi 'Ketua Menteri' Kerajaan sementara Negeri Melaka, DS Mohd Ali Rustam memalukan dirinya sendiri apabila hadir mengacau program PAS di Kampung Bukit Pulau. Beliau sendiri turut sama berceramah untuk mengganggu ceramah PAS.

Apa yang dikesalkan pimpinan PAS Kawasan Bukit Katil sudah berusaha supaya program malam tadi tidak diganggu oleh Umno dengan memindahkan program tersebut ke tempat lain tetapi malangnya Umno turut sama berpindah dan mengadakan ceramah hanya kira-kira 50 meter jaraknya. Pihak Polis pula tidak menghalang Umno mengadakan ceramah tersebut walaupun dikhuatiri ianya boleh mencetuskan suasana yang tidak tenteram kerana Umno sudah pasti akan melakukan provokasi.

Ketua Penerangan PAS Kawasan Bukit Katil, Yusof Wahab berkata pemuda-pemuda Umno yang diupah menghampiri ceramah PAS kira-kira 20 meter dari tempat penceramah bercakap di mana mereka menggunakan 'hailer' mengejek-ngejek dan memekik-mekik mengganggu ceramah tersebut.

"Kita cukup kesal dengan sikap Ketua Menteri yang menjatuhkan maruah dirinya dan rakyat Melaka dengan perangai tidak semenggah seperti ini".

"Bagilah pada macai-macai je kalau nak ganggu sekalipun takkan 'Ketua Menteri' sendiri buat kerja macam ini, jatuhlah standard" ujar Cikgu Yusof.

Ceramah malam tadi walaupun tidak menampilkan penceramah besar tetapi mampu menarik kira-kira 1000 hadirin yang terdiri dari pelbagai kaum. Antara yang berceramah malam tadi ialah Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Jasin, Azrin Majid; Penyelia Dun Bukit Baru Dr Khalid Kassim; Ustaz Ibrahim Duralim dan Wahab Ibrahim dari PKR

Gambar Tun Musa kempen untuk menangkan Pakatan?

Omak kau
Billboard "NEGARA TAK AKAN BANKRAP JIKA PAKATAN RAKYAT MEMERINTAH" oleh Tun Musa Hitam kini banyak terpacak megah di merata tempat di Pulau Pinang.

Ungkapan itu beliau ucapkan semasa soal jawab Dialog Survival Ekonomi Melayu di Kompleks Karangkraf Kuala Lumpur pada 12hb Mac 2013 yang lalu.

Berlegar khabar Ku Li tak ada dalam senarai calon BN

Penarik beca
Dalam menghadapi Pilihan Raya Umum dengan tekad untuk menamatkan kuasa Umno Barisan Nasional (BN), yang ramai ialah orang-orang seperti saya — orang-orang yang tidak hebat, tidak berbakat dan tak pernah lelah memendam hasrat untuk menghambat Umno BN yang jahat.
Namun, sebodoh mana pun orang-orang yang mudah dipersetankan seperti saya, kamilah yang paling memerlukan negara ini. Kami tak ada pelajaran dan tak ada wang yang memungkinkan kami membawa anak isteri kami berhijrah ke tempat lain. Sebab itulah, kamilah yang lebih memerlukan negara ini ditadbir dengan lebih baik, kalaupun tidak terbaik.
Kerana kita yang dhaif dan lemah inilah yang lebih memerlukan negara ini, marilah kita yang tidak hebat ini buat apa yang dapat. Kita buat apa yang termampu untuk memastikan negara kita merdeka dari cengkaman Umno BN.

Bercakap fasal pilihan raya, berlegar khabar bahawa Tengku Razaleigh Hamzah tidak ada dalam senarai calon Umno BN. Mungkin auta. Tapi, boleh jadi benar.

Bila tersiar khabar Ku Li tak ada dalam senarai Umno BN, seorang kawan berharap agar tidak ada pemimpin PAS yang gatal hendak mengusung Ku Li sebagai calon Perdana Menteri pula. Semua itu hanya mengundang pecah belah yang akhirnya menguntungkan Umno BN.

Tolonglah hentikan kelaku jahat kencing atas kepala rakyat.

Apa gunanya Anwar lari ke Perak?

Fathi Aris Omar
NONESelepas Lim Kit Siang menerpa masuk ke Gelang Patah dalam projek menawan Johor, kini Anwar Ibrahim pula nampak serius bertandang ke Perak. Kenyataan mantan timbalan perdana menteri itu semalam lebih serius berbanding berita beliau ingin meninggalkan Permatang Pauh. Dulu tokoh PKR itu membayangkan kerusi pilihannya berada di Selangor atau Perak tetapi semalam Anwar mengesahkan bakal bertanding di Perak
Maka bermula spekulasi kerusi parlimen manakah yang dihajatinya dan kenapa perlu beliau menapak ke negeri tersebut.
Di satu sisi, perpindahan Lim dan Anwar membayangkan Pakatan Rakyat benar-benar serius melebarkan sayap pengaruhnya melalui langkah taktikal di luar jangka di saat-saat akhir.

Di satu sisi lain, ia juga melambangkan persaingan tersembunyi antara Lim dengan ketua pembangkang.

Jika tokoh DAP itu sanggup mempertaruhkan nasib di kerusi tersebut dalam usaha memantapkan sokongan Cina, kenapa tidak Anwar terjun ke Perak untuk mengaut undi Melayu.

Bukan sahaja untuk projek menawan Putrajaya tetapi juga untuk mengasak Perak agar negeri itu betul-betul bersauh dalam lautan sokongan Pakatan.

Jika sahih beliau bergerak ke Perak, Anwar tidak hanya ingin mencari undi dalam konteks persaingan politik pilihan raya. Beliau memang berhasrat mencapai beberapa matlamat khusus dengan satu langkah taktikal itu.

Antaranya, kehadiran beliau mengukuhkan semula imej kepimpinan PKR di Perak yang selama ini nampak lemah, bercelaru atau tidak menonjol.

Jaringan pangkalan kuasa
reformasi 1998 270808 02
Kepimpinannya ini bukan sahaja untuk mengejutkan Umno atau BN tetapi juga membariskan kembali parti tersebut setanding dengan sekutu-sekutunya, DAP dan PKR, khususnya di Perak.

Selain pembakar semangat jentera parti, dengan kehadiran fizikal Anwar di negeri itu, PKR akan dipayungi satu tokoh besar Melayu yang berupaya mengimbangi DAP dan sekali gus "mencuri" undi penyokong-penyokong tradisi Umno.

Dalam konteks feudalisme pengundi Melayu, ketokohan dan karisma Anwar diharap-harapkan meluaskan jaringan pengaruh parti baru itu dengan lebih pantas.

Apatah lagi PKR, dan Anwar juga, bermain politik bukan dalam konteks organisasi massa berstruktur ketat seumpama PAS atau Umno.

Tidak jauh bezanya dengan hubungan DAP dan pengundi Cina di kota-kota, PKR sejak awal penubuhannya banyak bermain atas sokongan popular sentimen awam dalam isu panas di media bersama karisma pemimpin-pemimpinnya.

Dalam bahasa mudah, pangkalan sokongan PKR jauh lebih besar daripada jumlah keahliannya dan struktur rasmi parti.

Mereka ini "orang PKR" tetapi bukan ahli parti dan mereka berada di mana-mana sahaja bersandarkan kehangatan isu, publisiti media dan populariti pemimpinnya.

Mereka tidak perlukan struktur atau indoktrinasi parti tetapi sedia bersama parti selagi sandaran-sandarannya itu sentiasa hangat dan menggelegak.

Salah satu ukuran pangkalan kuasa ini dapat dinilai daripada jumlah undi yang diperolehi berbanding ahli rasmi dan jentera parti.

Berada terus-menerus dalam liputan media, seperti yang dilalui Anwar, akan menghidupkan jaringan pangkalan kuasa ini.

3 masalah Pakatan

Namun atas sifatnya yang bebas dan longgar, pangkalan ini perlu tokoh besar sebagai pembangkit cas elektrostatik.

Dalam situasi seumpama ini, kehadiran Anwar diharap-harapkan akan dapat menangkis gejala lompat parti yang serius di negeri tersebut sehingga kerajaan Pakatan tumbang pada awal 2009.

Insiden ini, dan siri lompat parti kemudiannya, cukup memalukan Anwar di depan mata awam serta Pakatan sehingga tertonjol PKR "tidak serius" menyongsong idealisme perjuangannya.

Pendek kata Anwar berharap beliau dapat meraih beberapa manfaat besar di Perak dengan mengambil risiko baru berbanding terus berlubuk di kerusi tradisinya sejak 1982.

NONE
Risiko inilah yang sedang ditimbang-timbangkan Anwar dan PKR. Sehingga pagi ini, parti tersebut belum sedia mengesahkan kerusinya seperti juga kedudukan Wan Azizah Wan Ismail yang kekal tanda tanya di Selangor.

Berbanding gelombang anti-BN pada 2008, pilihan raya umum kali ini hadir bersama risiko lain.

Tiga daripadanya -- kontroversi peribadi Anwar, prestasi negeri-negeri Pakatan dan dominasi "Cina" dalam kerjasama itu bersama isu-isu kaum dan agama yang membelah Melayu di satu sisi serta bukan Melayu di sisi lain.

Pengundi Pakatan lima tahun lalu, khususnya yang tidak tegar, tentu mengambil kira tiga faktor ini dalam pertimbangan undi mereka.

Sama ada ia wajar atau tidak, diselewengkan atau sebaliknya, pemaparan buruk tiga isu ini di media-media arus perdana tentu berbekas di fikiran pengundi, khususnya Melayu, sasaran yang ingin dibujuk Anwar dalam pakej perpindahannya ke Perak.

Namun, Pulau Pinang sendiri bukanlah negeri yang sudah selesai. Ia datang bersama sejumlah tanggapan dan masalahnya sendiri -- satu tarikan lain yang menyukarkan Anwar menerpa ke Perak semudah Lim terjun ke Johor.

FATHI ARIS OMAR seorang editor kanan di Malaysiakini.

Rakan artis mahu pasti Aishah menang di Jempol

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR: Penulis lirik dan pelakon Bob Lokman menyokong penuh keputusan PAS meletakkan penyanyi Aishah untuk bertanding di Parlimen Jempol pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU 13).


Beliau berkata, Aishah (gambar) sangat sesuai dicalonkan kerana beliau seorang yang berpelajaran tinggi ditambah pula faktor beliau sebagai selebriti yang dikenali ramai.

Aishah atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Ariffin berkelulusan Sarjana Muda (Kepujian) Jurusan Sains Politik dari Universiti of Auckland, New Zealand.

"Ya, saya memang sokong dan mesti sokong sebab Aishah seorang yang berpelajaran. Kalau dia sekadar artis tapi tak berpelajaran, saya tak berapa sokonglah," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Aishah yang terkenal dengan lagu 'Janji Manismu' diumumkan akan bertanding di Jempol oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dalam satu ceramah di Taman Melewar Rabu lalu.

Bob juga berkata, beliau dan rakan artis yang lain akan membantu memberikan sokongan dan turun membantu Aishah berkempen di Jempol.

"Kami rakan-rakan artis memberi sokongan penuh kepada Aishah. Kami mesti turun...mesti turun bantu Aishah (berkempen)," katanya sambil menyeru masyarakat khususnya ahli PAS memberikan sokongan padu kepada Aishah.

Dalam pada itu, beliau menambah, Aishah akan 'selamat' jika tetap berpegang kepada ajaran Islam selepas menjadi wakil rakyat nanti.

"Saya menyokong sahabat artis yang bertanding kerana bukan sahaja kita menyokong untuk Aishah tapi untuk Islam juga.

"Tapi Aishah kena ingat, dia kena bezakan Melayu dan Islam. Melayu dan Islam banyak bezanya. Jadi wakil rakyat ini kena berpegang dengan Islam. Selagi Aishah berpegang dengan Islam dia akan boleh bertahan," kata Bob Lokman (gambar kanan)
Menurut sumber, masyarakat setempat khususnya wanita menyokong penuh Aishah bertanding di Jempol. Menurut mereka, Aishah mempunyai peluang yang sangat cerah berbanding tokoh-tokoh PAS yang lain.

Ini kerana Jempol adalah kubu Umno dan hanya orang seperti Aishah mampu memecahkan kubu itu.

"Dengan kekuatan jentera PAS di sini dan bantuan tenaga dari para artis, saya yakin Aishah boleh menang," kata salah seorang dari mereka yang menghubungi Harakahdaily.

Pada pilihan raya umum 2008 calon BN Datuk Lilah Yasin menang dengan majoriti 12,320 undi mengalahkan calon PAS, Siti Meriam Naan.

BN menguasai lima daripada lapan kerusi parlimen di negeri itu, sementara DAP pula menang dua kerusi dan PKR satu kerusi.

Hati Nik Aziz hitam legam kata Harussani

laniismaa
Modal baru Utusan Malaysia nak menghentam Nik Aziz berkaitan kenyataan pahala solat yang dikeluarkan TG Nik Aziz. Tentu Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menjadi rujukan terawal Utusan Malaysia meminta pandangan.
Harussani
Pantang… kalau kenyataan Nik Aziz, Harussani akan bingkas bangkit menggenggam tangan untuk melawan. Kalau kenyataan daripada UMno, Tok Mufti ini tersipu-sipu malu undur ke belakang. Itulah kenyataannya pada pandangan ramai orang.

Kali ini kenyataan mufti ini bukan alang-alang, hati Nik Aziz hitam legam.
“Haram hukumnya jika seseorang menuduh sebuah pemerintahan Islam yang selama ini telah memartabatkan kedudukan agama di tempat yang tertinggi sebagai mungkar dan menolak dasar Islam.

“Hati Nik Abdul Aziz terlampau hitam dengan dendam terhadap UMNO. Sekejap parti itu murtad, sekejap mungkar dan terbaru orang UMNO tidak dapat pahala sembahyang,” kata Harussani – UM
Tok Mufti ini berkata haram hukumnya menuduh seseorang. Anehnya mampu pula dia membaca dan menuduh hati Nik Aziz yang terlampau hitam.

Paling mantap sempena pilihanraya “sebuah pemerintahan Islam yang selama ini telah memartabatkan kedudukan agama di tempat yang tertinggi.”

Selepas ini tak perlulah suruh anak solat, biarkan kemungkaran berlaku dalam masyarakat dan biarkan pendirian politik seseorang rosak kerana dosa pahala hak mutlak Allah.

Patutlah masyarakat punah ranah!! - Lagi.MY

EDISI PRU13: Khas Untuk Kakitangan Kerajaan. Takkan Keluar TV Punya!

Kuasa Rakyat
Anda kakitangan Kerajaan Pusat? Kakitangan Kerajaan Negeri?

Serba salah untuk memilih parti mana yang nak diundi? Takut? Ada unsur2 hasutan dan ugutan dari pihak2 tertentu?

Jom kenal SIAPA KORANG dan APA HAK KORANG mengikut konteks Perlembagaan Malaysia..

APA ITU KERAJAAN
Kerajaan adalah badan yang berkuasa dilantik oleh rakyat untuk mengurus tadbir negara. Kerajaan dibentuk dari sistem Pilihanraya yang mewajibkan setiap rakyatnya mengundi dan memilih tampuk pemerintahan setiap maksimum 5 tahun.

SIAPAKAH KAKITANGAN KERAJAAN
Kakitangan Kerajaan terdiri dari Rakyat Malaysia pelbagai kaum dan agama serta menyokong pelbagai ideologi politik yang mewakili parti UMNO, MCA, MIC, PKR, PAS, DAp dan parti parti lain diMalaysia.

APAKAH KERAJAAN ITU BARISAN NASIONAL ATAU PAKATAN RAKYAT
Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat atau mana mana parti di Malaysia yang terlibat dalam pemerintahan BUKAN bermakna kerajaan tetapi hanya ENTITI POLITIK yang membentuk kerajaan.

UNDIAN DARI KAKITANGAN KERAJAAN PEMERINTAH
Sebagai rakyat malaysia, kakitangan kerajaan yg memerintah negara dan negeri negeri di Malaysia boleh mengundi mana mana parti pilihan mereka tanpa apa apa sekatan. Ini kerana gaji kakitangan kerajaan dibayar oleh kerajaan yang mendapat hasil cukai dari rakyat, bukan duit simpanan sesebuah parti.

Artikel 10 menjamin hak rakyat Malaysia bersuara memilih tampuk pemerintahan sebagai pengundi. Adalah satu kesalahan jenayah jika mana mana parti x kira mewakili kerajaan atau pembangkang menghalang kakitangan kerajaan mengundi parti yang mereka pilih. Termaktub didalam Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan.
Sumber: erapasca.com 

Bekas Artis Pertama Bakal Menjadi Ahli Parlimen Dipilih Rakyat

Omak Kau!!!

Sejarah Mungkin Tercipta!!!... Bekas Artis Pertama Bakal Menjadi Ahli Parlimen Dipilih Rakyat!!!!!!


Bekas Penyanyi Fan Club, Wan Aisyah Wan Ariffin diisytiharkan bakal bertanding mewakili PAS/Pakatan Rakyat di Parlimen P127Jempol, Negeri Sembilan.

Perisytiharan itu telah dibuat oleh Timbalan Presiden PAS sendiri, Hj Mohamad Sabu.

Demi pencerahan, Aisyah adalah Lulusan Sarjana Muda (Kepujian) Jurusan Sains Politik dari Universiti of Auckland, New Zealand.

Jadi bukanlah calang-calang dan koman punya calon beb!!!..Kalau nak dibandingkan dengan papagomo atau parpukari jauh hebat Aisyah ni beb!!!

Walaupun bergelar bekas rrtis, tapi kelulusan akademik yang dimiliki Aisyah adalah bertepatan dengan bidang yang diceburi sekarang.

Apakah beliau akan muncul sebagai bekas artis yang pertama di Malaysia yang berjaya menjadi Ahli Parlimen yang dipilih rakyat?

Jika dilihat pada mood rakyat kini yang mau melakukan perubahan.. Ianya tidaklah mustahil untuk menjadi realiti.

Sumber: omakkau.blogspot.com

Perak dan negeri Sembilan tumbang?

anaabdullah
Penulis ada dengar, lima negeri akan jatuh ke tangan Pakatan Rakyat pada PRU 13 ini. Bermakna empat campur lima jawapnya Sembilan.
Lima negeri yang dijangka akan jatuh dan bertukar tangan daripada umno/BN kepada pakatan rakyat tidak lain dan tidak bukan ialah negeri Johor, Melaka, negeri Sembilan, Perak dan Terengganu.
Persoalan yang timbul, bagaimana pula dengan negeri Kedah dan Selangor. Apakah Kedah Selangor masih kekal di tangan PAS dan parti Keadilan rakyat.

Pada hemat penulis, Kedah dan Selangor belum tentu selamat. Kedah sedang berhadepand engan krisis kepimpinan, manakala Selangor berhadepand dengan kemasukan pengundi luar yang jumlahnya sangat tidak munasabah.

Negeri Johor kubu kuat umno/BN, Terengganu dan Melaka belum boleh dimasukkan negeri negeri yang akan tumbang pada PRU 13 ini.

Akan tetapi Perak dan negeri Sembilan semacam dapat disahkan merupakan dua negeri yang akan tumbang dan jatuh kepada Pakatan Rakyat.

Atas sebab itulah Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah nyatakan yang dia akan bertanding di Perak pada PRU 13 ini.

Hendak kata beliau akan bertanding parlimen semacam tak sahih kerana parlimen Ipoh Timor sudah diumumkan bahawa Thomas Su akan diletak bertanding di parlimen.

Parlimen Ipoh Timor adalah parlimen selamat yang ditinggalkan Lim Kit Siang yang akan bertanding di Gelang Patah Johor.

Mana lagi parleimen yang selamat untuk Anwar bertanding. Adakah ada calon DAP sanggup berkorban apa saja untuk memberi laluan kepada penasihat PR itu.

Oleh itu, ada kemungkinan Anwar Ibrahim akan diberi tempat bertanding di DUN dan parlimen dengan harapan gagal ke putrajaya dan berjaya menjadi menteri besar Perak macam Tan Sri Khalid Ibrahim di Selangor pada PRU 12 lepas.

Sangat munasabah apa yang penulis nyatakan ini. Lebih lebih lagi Anwar sendiri (sinar Harian) menyatakan yang dia akan bertanding di Perak pada PRU 13 ini yang dikatakan akan diadakan awal Mei 2013.

GAMBAR dan SENARAI CALON PARLIMEN PAKATAN yang telah disahkan

setisab
PAKATAN HARAPAN RAKYAT
SENARAI CALON PARLIMEN PAKATAN
SENARAI CALON PKR - PAKATAN RAKYAT (dikemas kini setakat 3 April 2013)
# Klik pada nama untuk melihat gambar calon
1. Gombak - Azmin Ali (penyandang)
2. Paya Besar - Murnie Hidayah Anuar
3. Indera Mahkota - Fauzi Abdul Rahman
4. Batu - Tian Chua (penyandang)
5. Sembrong - Onn Abu Bakar
6. Johor Bharu - Jen (B) Md Hashim Hussein
7. Pasir Gudang - Let Jen (B) Abdul Ghafir Abdul Hamid (belum diumumkan)
8. Selayang - William Leong Jee Ken (penyandang)
9. Kuala Kedah – Dr Azman Ismail
10. Kuantan - Fuziah Salleh (penyandang)
11. Padang Serai - N Surendran
12 .Bagan Serai - Dr Mohd Nor Manutty
13. Pasir Salak - Mustafa Kamil Ayup
14. Gopeng - Dr Lee Boon Chye (penyandang)
15. Kulim-Bandar Baharu - Saifuddin Nasution Ismail (bertukar dari parlimen Machang)
16. Sungai Petani - Johari Abdul (penyandang)
17. Ampang - Zuraida Kamarudin (penyandang)
18. Sabak Bernam - Dr Abdul Aziz Bari
19. Lembah Pantai - Nurul Izzah Anwar (penyandang)
20. Pandan - Rafizi Ramli
21. Bukit Katil - Shamsul Iskandar Md Akin
22. Batang Lupar - Zulkifli Abang Engkeh
23. Saratok - Ali Biju
24. Hulu Rajang - Abun Sui Anyit
25. Baram - Roland Engan
26. Limbang - Baru Bian
27. Nibong Tebal – Dr Mansor Othman
28. Wangsa Maju - Dr Tan Kee Kwong
29. Setiawangsa - Ibrahim Yaacob (belum diumumkan)
30. Segamat atau Kulai - Dr Chua Jui Meng (belum disah dan diumumkan)
31. Batu Pahat – Datuk Idris Jauzi
32. Alor Setar – Gooi Hsio Leung
33. Bandar Tun Razak – Tan Sri Khalid Ibrahim (penyandang)
34. Tebrau – Steven Chong Siow
35. Muar – Mohd Hizwan Ahmad
Buat Wan Azizah, kecil tapak tangan, nyiru Selangor tadahkan


SENARAI CALON DAP - PAKATAN RAKYAT (dikemas kini setakat 3 April 2013)

1. Gelang Patah - Lim Kit Siang
2. Bukit Gelugor - Karpal Singh
3. Serdang - Teo Nie Ching (penyandang)
4. Beruas - Ngeh Koo Ham (penyandang)
5. Kluang - Liew Chin Tong
6. Ipoh Timur - Thomas Su (belum disah dan diumumkan)
7. Ipoh Barat - Wong Kah Woh (belum disah dan diumumkan)
8. Batu Gajah - V Sivakumar (belum disah dan diumumkan)
9. Bentong - Wong Tuck
10. Seputeh - Teresa Kok (penyandang)
11. Puchong - Gobind Singh Deo (penyandang)
12. Raub – Datuk Ariff Sabri (Sakmongkol)
13. Cheras – Tan Kok Wai (penyandang)
14. Bukit Bintang – Fong Kui Lun (penyandang)
15. Segambut – Lim Lip Eng (penyandang)
16. Kepong – Dr Tan Seng Giaw (penyandang)
17. Bukit Mertajam – Chong Eng (penyandang)
18. Batu Kawan – Dr P. Ramasamy (peyandang)

SENARAI CALON PAS - PAKATAN RAKYAT (dikemas kini setakat 3 April 2013)

1. Marang - Tuan Guru Abdul Hadi Awang (penyandang)
2. Arau - Tuan Guru Haron Din
3. Shah Alam - Khalid Samad (penyandang)
4. Kota Raja - Dr Siti Mariah Mahmud (penyandang)
5. Pulai - Salahuddin Ayub
6. Padang Terap - Mohd Nasir Zakaria (penyandang - belum diumumkan)
7. Pendang - Mohamad Sabu (belum disah dan diumumkan)
8. Kuala Nerus - Ust Dr Khairuddin At-takiri (belum diumumkan)
9. Rantau Panjang - Siti Zailah Mohd Yusof (penyandang)
10. Tumpat - Dato’ Haji Kamarudin Jaffar (penyandang)
11. Kuala Krai - Dr Haji Mohd Hatta Ramli (penyandang)
12. Parit Buntar – Datuk Ustaz Hj Mujahid Hj Yusof Rawa (penyandang)
13. Baling – Brig Jen (B) Dato Najmi Ahmad
14. Titiwangsa – Ahmad Zamri Asa’ad Khuzaimi
15. Temerloh – Ust Nasrudin Hassan Tantawi
16. Kuala Selangor – Dr Dzulkly Ahmad (penyandang)

(Pas Dijangka Bertanding 76 Dewan Rakyat Dan 237 Dewan Negeri)

TV3 edit kenyataan Najib yang salah sebut tarikh itu..

AnakSgDerhaka

Semalam kecoh 1Malaysia bilamana Bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke enam Datuk Seri Najib Tun Razak telah tersalah menyebut tahun bagi pembubaran Parlimen.


Apa yang disebut oleh Najib ialah “Pada pagi ini, saya telah pun menghadap Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dan menyembah warkah kepada baginda memohon perkenaan supaya parlimen ke-12 dibubarkan pada hari ini Rabu, 3 April 2012”.

Beliau menyebut tahun ini sebagai 2012 bukannya 2013 dan ada pihak yang mendakwa skrip yang dibaca oleh Najib itu telah disediakan sejak dari April 2012 lagi..

Tetapi oleh kerana terlalu banyak isu melibatkan pentadbiran beliau dan beliau sendiri yang didedahkan oleh pihak Pakatan Rakyat terutamanya PKR.. Najib terpaksa menangguhkan pembubaran hingga kesaat-saat akhir.

Pengumuman pembubaran oleh Najib itu telah disiarkan oleh boleh dikatakan seluruh media elektronik, ianya telah ditonton dan didengar oleh jutaan rakyat Malaysia dan ramai individu telah merakam dan memuat naik kedalam laman YouTube..

Namun begitu ramai juga yang tidak menyedari akan kesilapan tahun yang disebut oleh Najib itu dan ramai yang mula menyedarinya bilamana perkara ini dimainkan oleh kebanyakkan Blog Pro Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun pihak TV3 yang menyiarkan rakaman tersebut masih cuba untuk menyelamatkan Najib dan dalam masa yang sama cuba memperbodohkan rakyat yang sumber maklumatnya hanyalah Utusan dan TV3 sahaja..

Untuk tujuan itu TV3 telah memotong tahun yang disebut oleh Najib ketika mengumumkan tarikh pembubaran Parlimen..

Video sila lihat di SINI

Hamidah teruk di'grill' oleh peguam

Harakahdaily
SHAH ALAM: Perbicaraan kes Khalid Samad menyaman Datuk Hamidah Othman, Adun Umno dan Exco Kerajaan Perak di Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam menyaksikan Hamidah teruk di 'bakar' (grill) oleh peguam Mohamed Hanipa Maidin apabila beliau disoal balas hampir 2 jam.
Hamidah disaman oleh Khalid Samad berhubung satu artikel yang diterbitkan di dalam blog beliau pada awal bulan Januari 2010 bertajuk " Umat Islam Perlu Bersatu".

Antara lain artikel tersebut mengandungi gambar ubahsuai (super imposed) Khalid Samad berpakaian seperti seorang paderi dan juga kata-kata yang menunjukkan Khalid Samad adalah termasuk dalam golongan Islam liberal, melacur agama dan menaikkan semangat pihak kafir untuk menjahanamkan iman umat Islam.

Dalam perbicaraan yang berlangsung selama 3 hari berturut bermula dari 1 April hingga 3 April di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Hashim bin Hamzah, Khalid Samad memberikan keterangan beliau dan Hamidah juga memberikan keterangan.

Hamidah dilihat cuba menafikan kononnya artikel di blog beliau itu mempunyai gambar super imposed Khalid Samad.

Alasan beliau Khalid Samad telah gagal menunjukkan posting asal artikel yang diterbit pada 2 haribulan Januari 2010 jam 12.09 pm tersebut.

Namun Khalid Samad telah memanggil saksi yang juga pakar IT yang menunjukkan meskipun posting asal di dalam blog Hamidah telah dipadam namun ia masih boleh diakses melalui www.archieve.org.com. yang menunjukkan posting asal artikel tersebut masih wujud dan jelas mempunyai gambar Khalid berpakaian seperti seorang paderi.

Di dalam soal balas hampir 2 jam oleh Hanipa, Hamidah disoal bertalu- talu sehingga Khalid Samad keluar beberapa kali kerana berasa kesihan melihat Hamidah di'grill' oleh Hanipa.

Antara lain Hanipa menyoal balas Hamidah seperti berikut:-
S : Datuk, anda menafikan di dalam keterangan anda bahawa artikel di dalam blog anda mengandungi gambar Khalid Samad berpakaian paderi?
J : Ya.

S : Kalau benar dakwaan datuk, mengapakah di dalam pernyataan pembelaan datuk, datuk sendiri mengakui kewujudan gambar di dalam artikel tersebut? Kalau gambar tidak wujud mengapa datuk tidak nafikan di dalam pembelaan datuk? Mengapa datuk tidak batalkan saman Khalid?

J : Saya menafikan gambar itu di super imposed oleh saya.

S : Tapi datuk ...Khalid Samad tidak katakan dalam saman beliau bahawa datuk telah super imposed gambar tersebut, apa yang dia kata di dalam blog datuk wujud gambar super imposed itu bersama-sama artikel itu, jadi mengapa datuk nak nafikan apa yang Khalid tidak kata dalam samannya? Ertinya mengapa datuk perlu nafikan gambar itu disuper imposed oleh datuk apabila Khalid sendiri tidak tuduh benda itu? Apa yang dituduh datuk tak nafi, apa yang tidak dituduh datuk nafi pula, boleh jelaskan?

A : errr...

S : Datuk, adakah datuk sedar dalam pembelaan datuk, datuk bergantung kepada pembelaan justifikasi. Tahukah datuk kesan kepada pembelaan ini?

J : Itu saya serah pada peguam saya.

S : Datuk saya katakan bahawa apabila anda bergantung kepada pembelaan justifikasi, hakikatnya datuk menyatakan apa yang datuk terbitkan di dalam blog datuk adalah benar.. iaitu jika datuk terbitkan Khalid berpakaian paderi maknanya datuk boleh buktikan memang benar beliau berpakaian paderi, begitu juga jika datuk kata Khalid melacur agama datuk boleh buktikan memang benar dia melacur agama, soalan saya adakah datuk mempunyai bukti-bukti tersebut?

J : Tiada.

S : Dengan bergantung kepada pembelaan justifikasi, saya katakan datuk tidak boleh kata datuk tidak terbitkan artikel dalam blog datuk itu.. kerana adalah pelik dari satu segi datuk kata datuk tidak terbit artikel itu, tapi dari segi yang lain pula datuk kata apa yang datuk terbitkan itu adalah benar..mana satu ni datuk?

J : Yang Arif, saya tidak boleh jawab kerana saya tidak lihat artikel asal saya.

Hanipa juga di dalam soal balas beliau merujuk kepada apa yang ditulis di dalam blog Hamidah bahawa beliau mengingatkan para pembaca yang ingin membuat komen di blog beliau perlu berhemah, mempamerkan akhlak dan tidak menggunakan guna bahasa yang kasar. Hanipa bertanya

S : Sebenarnya peringatan datuk ini kena pada dato sendiri kerana hakikatnya datuk yang guna kata-kata tidak berhemah apabila datuk guna kata-kata seperti Plaintif melacur agama dan menolong menaikkan semangat pihak kafir menjahanamkan iman umat Islam...betul tak datuk?

J : Saya hanya ingatkan pembaca supaya beri komen yang berhemah..

Perbicaraan akan disambung semula pada 12 April ini.

Khalid Samad diwakili oleh Mohamed Hanipa Maidin dan Azhana Mohd Khairudin manakala Datuk Hamidah diwakili oleh Datuk Hafarizam Harun.

Saya pilih Jumaat, penghulu segala hari

PETALING JAYA: "Saya pilih esok untuk membubarkan DUN Pulau Pinang kerana esok hari Jumaat, penghulu segala hari."

Itulah alasan yang digunakan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ketika memilih hari esok Jumaat untuk membubarkan DUN Pulau Pinang.

Beliau berkata demikian dalam sidang media khas ketua-ketua kerajaan Pakatan Rakyat di Ibu Pejabat PKR hari ini.

Semua menteri besar dan ketua menteri Pakatan Rakyat iaitu Tuan Guru Datuk Nik Aziz (MB Kelantan) dan Datuk Seri Azizan Razak (MB Kedah) menyertai sidang media itu kecuali Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang sedang menyertai majlis membubarkan DUN Selangor di Istana Alam Shah, Klang.

Pagi tadi Lim Guan Eng menghadap TYT Pulau Pinang bagi memohon pembubaran DUN Pulau Pinang.

Beliau mencadangkan agar esok dipilih sebagai hari pembubaran dan diterima oleh TYT Pulau Pinang itu.

Berita Baik: Giliran Ahli Parlimen Perak Pula Jadi Perdana Menteri!

Shahbudin Husin
Tidak lama selepas Najib mengumumkan pembubaran Parlimen pagi tadi, Anwar yang mengadakan sidang akhbarnya petang ini turut mengesahkan desas-desus bahawa beliau akan bertanding di Perak dalam pilihanraya akan datang ini. Kata Anwar, keputusan beralih kawasan itu bukan bermakna beliau tidak menghargai sokongan pengundi Permatang Pauh yang selama ini setia menyokongnya tetapi sebagai usaha mengukuhkan lagi pengaruh PR di Perak.

Saya akan kembali ke Permatang Pauh untuk menenangkan mereka tetapi saya akan bertanding di Perak, kata Anwar mengesahkan mengenai hasratnya itu.

Tindakan Anwar beralih kerusi ini sesungguhnya adalah suatu keputusan yang bijak dalam usaha PR mahu menumbangkan BN dan mengukuhkan pengaruhnya. Selain Perak mempunyai banyak kawasan yang sesuai untuk ditandingi Anwar, rakyat Perak juga tentunya akan memberi sokongan yang sewajarnya di mana saja beliau memilih untuk bertanding kerana inilah peluang untuk seorang Ahli Parlimen dari negeri itu berpeluang menjadi Perdana Menteri.

Setelah enam Perdana Menteri sebelum ini iaitu Tunku Abdul Rahman dari Kedah, Tun Razak dari Pahang, Tun Hussein dari Johor, Mahathir dari Kedah, Pak Lah dari Pulau Pinang dan Najib juga dari Pahang, tidak pernah mana-mana Ahli Parlimen dari Perak berpeluang menjadi Perdana Menteri mahupun Timbalan Perdana Menteri.

Anwar mungkin memahami keadaan ini dan ingin membawa berita gembira buat orang Perak. Jika beliau kekal bertanding di Permatang Pauh dan ditakdirkan PR memenangi pilihanraya ini, maka bermakna sekali lagi Ahli Parlimen Pulau Pinang berpeluang menjadi setelah Pak Lah melakukannya sebelum ini.

Dua kali wakil rakyat Pulau Pinang menjadi Perdana Menteri tidak lagi membawa kegembiraan berganda, sama seperti orang Pahang yang juga tidak merasa luar biasa bila Najib menjadi Perdana Menteri kerana ayahnya dulu juga merupakan wakil rakyat Pahang.

Tetapi orang Perak tentunya berasa amat gembira dengan keputusan Anwar berpindah ke Perak itu kerana dengan sendirinya memberi peluang wakil rakyat dari Perak pula menjadi Perdana Menteri.

Keputusan Anwar berpindah ke Perak tentunya disambut perasaan amat gembira oleh rakyat dan pengundi Perak. Inilah masenya Yob!

Pengundi Perak bukan saja akan memastikan kemenangan Anwar, bahkan banyak kerusi lain yang ditandingi PR juga dipercayai akan mendapat limpahan sokongan kesan daripada kedatangan Anwar bertanding di Perak itu.

Dalam masa yang sama, negeri Perak yang dulunya dimenangi oleh PR tetapi kemudian diambil melalui pintu belakang dengan dua ADUN Pkr dan seorang ADUN DAP keluar parti dan mengisytiharkan diri sebagai Bebas yang menyokong BN, pastinya juga menjadi bertambah goyah dengan kehadiran Anwar di negeri itu.

Zambry Abdul Kadir, Menteri Besar Perak tentu perlu melipatgandakan lagi usaha menyekat kemaraan pengaruh Anwar dan PR kali ini dan diatas kertas, kerajaan negeri BN itu sudah boleh diramalkan akan jatuh semula ke tangan PR.

Selepas Lim Kit Siang memutuskan untuk berpindah dari Ipoh Timur ke Gelang Patah di Johor dan Sallahuddin Ayob juga berpindah ke Johor, tindakan Anwar pula berpindah ke Perak, tidak diragukan lagi adalah strategi bijak PR yang bukan saja membolehkan mereka melebarkan lagi pengaruh serta kekuatan tetapi juga akan menyebabkan BN terpaksa memberi tumpuan ke banyak negeri untuk mempertahankan kuasa yang dipegang sejak 56 tahun lalu.

Dengan Permatang Pauh hampir pasti kekal dalam genggaman pengaruh Anwar dan PR walau siapa pun bertanding di sana, manakala beliau pula berpindah ke Perak dan Lim Kit Siang dan Sallahuddin Ayob ke Johor, Najib dan BN juga terpaksa menambah kekuatan dan tumpuannya di kedua negeri itu bagi mengelakkan BN kehilangan lebih banyak kerusi.

Di ketika yang sama, jika benar Dr Wan Azizah pula akan bertanding di Selangor, UMNO dan BN juga terpaksa melipatgandakan usaha mereka di negeri itu. Jika UMNO gagal di Selangor, ia lebih memalukan Najib selaku Pengarah Pilihanraya dan Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor kerana lawan yang gagal ditewaskannya hanyalah seorang wanita.

Akhirnya, selain kerusi yang ditinggalkan Anwar, Lim Kit Siang dan Sallahudin kekal menjadi milik PR, kerusi baru yang ditandingi mereka juga berpotensi besar untuk dimenangi. Tidak dapat tidak, jumlah kemenangan kerusi Parlimen yang bakal dimenangi dan dalam jangkaan akan dimenangi oleh PR akan bertambah jadinya melalui strategi berpindah kawasan ini.

Walaupun tindakan Anwar dan Kit Siang berpindah kawasan ini mendapat kecaman banyak pihak dalam UMNO termasuk dari Mahathir yang mungkin makin kurang waktu tidurnya mulai malam ini, hakikatnya pilihanraya adalah "game of numbers" dan siapa yang mendapat jumlah yang lebih, dialah menjadi pemenang.

Dalam hal ini, tiada apa-apa yang salah yang telah dilakukan Anwar dengan keputusannya berpindah ke Perak itu. Ia hanya membuatkan Najib dan BN lebih susah saja. (SH 03/04/2013)

-tranungkite-

Ada yang terlihat orang dalam gambar ini makan bersama Najib??

FS
Polis mencari seorang lagi lelaki tempatan bergelar Datuk Seri bagi membantu siasatan berhubung kes yang berkaitan Operasi Daulat.

Timbalan Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Tan Kok Liang berkata Clarence Luing Karl @ Muhammad Khalil John L Karl, 57, dicari kerana dipercayai mempunyai hubungan dengan kesultanan Sulu.

Sebelum ini polis mencari seorang Dato Seri bagi membantu Kes Lahad Datu.
Akhir terjumpa sedang makan dengan Dato' Seri Najib Razak.
-tranungkite-