"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


IKLAN TEKS

IKLAN TEKS Cuma RM10 Sahaja Hubungi: gigitankerengga@gmail.com

Kesilapan “TERBESAR” Kita , “Di Pintu Masuk” Tempat Mengundi 5 hb Mei , Esok

ulitmayang

Semua nampaknya hebat, terurus, lengkap dan selesai, InsyaAllah

Apa yang kita kurang?

Semua nya cukup lengkap, apa yang tak ada, semua disediakan, 3M – Money, Media & Machinery, poster, tenaga, perang saraf, perayu undi, makanan/minuman, transport dan lain–lain. Sebut saja, semua di tanggung beres

Catatan ni adalah pengalaman semasa bertugas tiga [3] PRU, 10/99, 11/2004 & 12/2008 serta beberapa pilihanraya kecil seperti Kuala Terengganu, Permatang Pauh dan lain–lain.

Kita tewas awal di pintu masuk tempat mengundi

Pemerhatian

Bilangan penyokong [mungkin petugas?] di kawasan tempat pembuangan undi, cukup, ramai dan hebat, dan kebiasaannya melebihi daripada permintaan.

Ini lah kelebihan kita, sebab semua nya sukarela, berbanding dengan pihak yang satu lagi, kebanyakannya kena bayar dan berbayar.

Apa yang penyokong [petugas–petugas?] ni buat?

Yang menjadi perayu–perayu undi, ok lah, sibuk dengan tugasan masing–masing, merayu undi

Bagaimana lagi yang lain–lain tu, yang ramai-ramai kat tempat pembuangan undi?

Diperhatikan, antara nya berborak–borak, bual–bual kosong, bercakap–cakap, bergurau senda, ada yang hisap rokok, kalau kebetulan ada gerai, maka lepak2 kat gerai.

Ini masalah problem nya

Lawan/musuh hanya menunggu kita lalai

Bagi pengundi tegar PR, insyaAllah, tak jadi masalah besar, 100% akan sokong PR

Manakala, bagi penyokong tegar UMNO/BN, sokongan tak jadi 100%, sebab, sudah ramai sangat calon–calon BEBAS, yang berasal dari tulang sulbi UMNO. Disamping itu, undi protes, ‘cah keting’, ‘peteh keting’ dan seumpamanya akan berlaku lebih hebat dalam PRU kali ini. Sehingga kan, UMNO terpaksa memberikan amaran untuk disingkirkan daripada parti, ahli2 yang sabotaj.

Bagi penyokong atas pagar, bergantung kepada kebijaksanaan perayu undi, program lawatan rumah ke rumah dan sebagainya memainkan peranan.

Di sini ianya berlaku ………..

Tetapi, yang menimbulkan masalah ,ialah pengundi hantu, samada mengundi >1x, dan yang berkaitan dengannya.

Bagi urusan memasukkan pengundi–pengundi hantu [pengundi >2x, pengundi bagi pihak orang lain, dll], bagi kawasan bercampur–campur, * bukan kawasan di Kampung–kampung [dimana kita mengenali penduduk setempat.], ia agak sukar dikawal sepenuhnya.

Projek SPR yang memindahkan seramai lebih 40,000 pengundi asing dari Sabah dan Sarawak ke negeri Selangor dan lain–lain tempat dan juga kemasukan beramai–ramai dari sempadan Thailand, pengundi–pengundi Myanmar, Bangladesh dan Thailand, atas arahan Najib dan UMNO, adalah disasarkan mungkin untuk tujuan ini. Senarai pengundi–pengundi hantu telah dan sedang diuruskan dan bersiap sedia menjalankan ‘kewajipan’ pada 5hb nanti.

Bagi kawasan–kawasan di kampung2, ianya boleh dijejak dengan teliti dan berkesan. Namun begitu ia sangat bergantung kepada persediaan PR untuk membentuk TEAM TANGKAPAN AWAM.

Bagaimana untuk mengurangkan [kalau boleh mengatasi, lagi bagus] pengundi setempat yang akan ditugaskan untuk mengundi >2x, iaitu mengundi bagi pihak orang lain,

- nama pengundi yang tidak pernah keluar mengundi [fungsi PA di dalam bilik mengundi, harus perlu meng’cam’ betul–betul, bukan setakat menanda bilangan sahaja]

- pengundi yang telah mati

- pengundi yang mengundi atas nama orang lain, yang ada dalam senarai daftar semak, lebih awal daripada tuan punya badan

TANGKAPAN AWAM

Caranya, dengan membuat pemeriksaan Kad Pengenalan, dan seumpamanya, Ini dibuat secara random [kalau boleh semua sekali lah].

Bagi pesalah [pengundi yg mengundi >1x ] ini, kita dapat perhatikan gerak geri, tingkah laku mereka ini biasanya berbeza, gelabah, takut2, gelisah, cuba tengok riak air muka, samada pengundi tua [akan memegang kad pengenalan bagi pengundi tua] atau muda [akan memegang kad pengenalan bagi pengundi muda], akan ditemui tanda2 orang macam bersalah saja, memang pun bersalah sebab mengundi >1x

Cuma nya bila bertemu dengan 'pengundi-pengundi hantu' dan pengundi - pengundi kali ke-2 dan seterusnya, halau mereka dari tempat pembuangan undi, kalau perlu pukul, pukul lah tapi jangan sampai menyebabkan kematian.

“Marking one to one“

Sepatutnya, ada sekumpulan petugas–petugas [perlu ada giliran bertugas, katakan setiap 2 jam bagi satu kumpulan], yang benar–benar melakukan tugas–tugas berikut;-

i]. Perhati

ii] Lihat

iii] Tengok

iv] Renung

v] Kelih dan sebagainya serta seumpamanya

secara fokus dan betul–betul, bukan main–main atau sambil lewa, pergerakan keluar masuk di pusat mengundi.

Kalau ini dapat dibuat, InsyaAllah kebarangkalian atau peratusan pengundi hantu [undi >1x, undi bagi pihak orang lain dll], dapat dikecilkan, walaupun tidak dapat dihapuskan 100%

Catatan Akhir

PRU 13 5 Mei adalah peluang terbaik semenjak merdeka. Jangan dipersia-siakan peluang terbaik ini.

Pertandingan ini, kali ini agak seimbang, walaupun dari segi logistic BN nampaknya mendominasi banyak aspek

Tetapi, dengan sambutan hebat seluruh Negara dari Sabah hingga ke Perlis, InsyaAllah Putrajaya sedang menunggu Pakatan Rakyat kini.

Tahniah kepada NGO ABU, SAMM, AMK dan yang lain–lain yang telah menggerakkan TEAM TANGKAPAN AWAM, TAHAN dan lain–lain

Semoga gerak kerja tuan–tuan dan puan–puan diklasifikasikan sebagai jihad, dan diberikan balasan yang setimpal di akhirat. Amin

Zizan Belasah Umno BN Pulak..

Addin

Rakyat sudah semakin menyampah dan muak dengan gerak geri BN yang makin hari makin melampau. Jadi tak hairanlah, sokongan terhadap BN makin hari makin merosot menjelang pembuangan undi pada esok.

Terbaru komen Zizan Raja Lawak yang terang-terang kondem salahguna kuasa Nn terhadap media arus perdana.. saksikanlah!!

Pakatan sudah menang 7 negeri, sedia ke Putrajaya

Harakahdaily
KUALA TERENGGANU: Dengan tidak sampai 20 jam waktu pengundian bermula, PAS yakin Pakatan Rakyat akan berjaya mengambilalih pentadbiran  dari Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kali ini.

(Mustafa penuh keyakinan dalam sidang medianya hari ini)
Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, hanya negeri Melaka, Pahang dan Johor sahaja masih lagi bersama BN sedangkan semua negeri lain boleh dikira sudah jatuh ke tangan Pakatan.

"Semalam saya umumkan kita dapat 117 kerusi Parlimen dari 222 yang ada. Petang nanti saya akan dapat angka baru yang boleh jadi meningkat lagi kerana trendnya Pakatan sedang meningkat," kata Mustafa dalam sidang medianya hari ini.

Dengan kenyataan Mustafa ini bermakna, Selangor, Pulau Pinang, Perak, Kelantan, Kedah, Negeri Sembilan, Terengganu dan Perlis sudah jatuh kepada Pakatan di Semenanjung ini.

Yang menjadi isu sekarang adalah setakat mana kekuatan PAS dalam Parlimen nanti bagi memastikan suara Islam dan Melayu menguasainya. Ekoran itu, ramai bersetuju agar semua pengundi Melayu memberikan undi kepada PAS kali ini, bukan Umno, bagi memastikan perkara itu.

Ini kerana, hampir 90 peratus pengundi Cina sudah membuat keputusan untuk menjatuhkan Barisan Nasional (BN) dalam piilihan raya ini. Dengan angka itulah, keyakinan sangat tinggi di kalangan pemimpin Pakatan mereka akan menang kali ini.


Di Terengganu, dalam tinjauan Harakahdaily malam tadi mendapati sambutan kepada PAS sangat memberangsangkan.

Kenderaan penuh sesak dari Kuantan ke Kuala Terengganu di kedua-dua laluan iaitu jalan pantai atau jalan Jabor - Jerangau. Mereka semua berebut-rebut untuk balik mengundi mulai malam tadi.

Di sepanjang jalan ada sahaja 'flashmob' yang dibuat dari penyokong PAS bagi mengalu-alukan kepulangan mereka.

"Orang atas pagar sejak hari penamaan calon lagi sudah yakin BN akan jatuh di Terengganu kali ini ekoran ramainya calon bebas yang merupakan ahli Umno yang bertanding," kata seorang guru kanan di sini.

Menurut beliau, pendapat begini dikongsi di kalangan kakitangan kerajaan walaupun PAS sendiri tidak mempunyai keyakinan yang setinggi itu.

Turut tidak mendapat tempat di Terengganu kali ini adalah ketiga-tiga sayap Umno.

Tidak ada calon Pemuda, Wanita dan Puteri Umno di Terengganu dalam pilihan raya kali ini.

Ketua Pemuda Umno Terengganu, Saiful Baharudin sepatutnya akan bertanding di DUN Alor Limbat, Marang tetapi di saat akhir nama beliau tertinggal.

Ekoran itu ada calon bebas bertanding di DUN Alor Limbat yang dikaitkan dengan beliau.

Dalam pilihan raya kali ini tidak ada seorang pun calon wanita bertanding di Terengganu yang membayangkan pengundi wanita tidak penting bagi Umno dalam pilihan raya ini.

"Mereka sesuai jadi tukang kempen je," kata seorang pemerhati politik.

Impian Mukhriz Menjadi MB Kedah Bakal Kecundang?

Shahbudin Husin

Keputusan Najib meletakkan Mukhriz Mahathir bertanding di DUN Ayer Hitam bukan saja dengan hasrat untuk menawan semula negeri itu daripada Pas tetapi dalam masa yang sama mahu menjadikan anak bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu sebagai Menteri Besar Kedah yang baru.

Dengan mempertaruhkan Mukhriz, Najib berkeyakinan BN mempunyai peluang yang lebih baik, di samping bantuan kempen dari Mahathir juga tentunya lebih berganda. Mahathir bukan saja merasakan langkah Najib menjadikan anaknya sebagai bakal MB Kedah merupakan suatu penghargaan buat dirinya tetapi juga sebagai menyediakan laluan yang lebih selesa untuk beliau membina masa depan yang lebih cemerlang dalam UMNO.

Namun, dengan masa hanya berbaki dua hari sebelum hari pengundian, harapan untuk melihat BN mampu menawan semua Kedah dan Mukhriz bakal menjadi Menteri Besarnya nampaknya masih lagi suram. BN masih menghadapi laluan yang yang sukar untuk menawan semula negeri itu walaupun Mukhriz dilihat mempunyai peluang yang lebih baik untuk menang di DUN Ayer Hitam.

Walaupun Najib dan Muhyiddin cuba menyerang Pas Kedah dan kerajaan pimpinan Azizan Razak dengan pelbagai isu, ia nampaknya tidak meninggalkan kesan yang mendalam kepada pengundi. Beberapa pemimpin UMNO sendiri masih ragu-ragu sama ada BN mampu menawan semula Kedah atau sebaliknya.

UMNO dan BN sehingga ini dilihat tidak mampu menyediakan alasan yang benar-benar kukuh kenapa kerajaan Pas Kedah perlu ditukar kerana selama lima tahun ini kerajaan negeri itu telah berjalan dengan baik dan tidak berlaku sebarang penyelewengan atau salah guna kuasa. Alasan pembangunan dan kekurangan pelaburan atau keinginan menukar semata-mata bukan saja tidak begitu diterima sehingga ini malah beberapa fakta yang dibawa oleh UMNO dan BN juga telah disanggah oleh kerajaan negeri..

Pas Kedah pula sering menghujahkan kejayaan pentadbiran mereka ialah berkaitan peningkatann hasil balak sebanyak RM40 juta setahun berbanding semasa BN yang hanya RM8 juta, selain pentadbiran yang bersih daripada unsur rasuah dan penyelewengan.

Jika keadaan ini berterusan sehingga hari pengundian, bermakna Mukhriz hanya boleh menang di DUN Ayer Hitam tetapi negeri Kedah masih kekal di tangan Pas. Impiannya untuk menjadi Menteri Besar menjadi tidak kesampaian.

Satu lagi faktor yang menyukarkan UMNO dan BN menawan semula Kedah ialah kerana faktor Mahathir. Terdapat pemimpin tertentu yang tidak senang dengan pengaruh Mahathir dan merasakan jika BN berjaya menawan semula Kedah serta Mukhriz menjadi Menteri Besar, ia bermakna kemunculan semula pengaruh bekas Perdana Menteri itu di arena politik Kedah.

Seorang penceramah Pas mendakwa, beliau telah diminta oleh pemimpin UMNO Kedah sendiri untuk menyerang Mahathir dan menggagalkan hasrat BN menawan negeri itu. Tidaklah menghairankan kini pelbagai serangan keatas Mahathir mulai diperhebatkan dengan pelbagai isu mula dibangkitkan mengenainya.

Sementara itu, hasrat BN untuk menumbangkan dua tokoh Pas di Kedah iaitu Mat Sabu di Pendang dan Mahfuz Omar di Pokok Sena dengan meletakkan calon yang diyakini boleh menang juga bakal menerima nasib yang sama kerana sehingga ini penerimaan pengundi lebih memihak kepada kedua-dua tokoh Pas itu.

Mat Sabu yang ditentang oleh Othman Abdul diramal akan mencapai kemenangan kerana calon UMNO itu merupakan calon kitar semula yang sudah tidak aktif lagi di kawasan itu sejak sekian lama manakala Sahlan Ismail juga masih mencari rentak yang sesuai dalam kempennya yang boleh memikat hati pengundi.

Ramai pengundi yang tidak tertarik dengan Sahlan kerana dalam kempennya beliau lebih banyak menceritakan tentang hubungan rapatnya dengan Najib dan bagaimana beliau kerap dipanggil ke Seri Perdana atas urusan-urusan tertentu oleh Perdana Menteri. Seorang pimpinan UMNO Pokok Sena dikatakan sampai menegur Sahlan berikutan cara kempennya itu kerana beliau sepatutnya memberitahu pengundi tentang apa yang mahu dilakukannya kepada kawasan itu daripada bercerita tentang akrabnya beliau dengan Najib dan keluarganya.

Selain itu, keupayaan Sahlan berucap juga menjadi isu dan sering dibandingkan dengan Mahfuz yang lebih mempersona khalayak ketika di atas pentas 

Umno lawan Umno di Lenggeng

Zefry Dahalan
SEREMBAN: Pertembungan unik tiga penjuru sedang berlaku di Dewan Undangan Negeri (DUN) Lenggeng, di bawah Parlimen Seremban menjelang hari mengundi Ahad ini.
Perkara ini umumnya tidak disedari oleh pengundi di luar DUN Lenggeng. Tetapi pengundi di dalam DUN Lenggeng yang tidak ada akses kepada maklumat tepat, barangkali sudah mula pening kepala atau keliru dengan situasi yang luar biasa ini.

Jika di DUN atau Parlimen lain cabaran utama adalah di antara calon Barisan Nasional (BN) dan calon Pakatan Rakyat (Pakatan). Calon bebas sekadar memeriahkan lagi suasana Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) ini.

Bagaimanapun di DUN Lenggeng, calon Umno-BN, Datuk Ishak Ismail bukan sahaja menghadapi saingan sengit daripada calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar tetapi daripada pemimpin Umno Lenggeng sendiri.

Pemimpin Umno Lenggeng yang dimaksudkan ialah calon Bebas, Zulkifli Abdullah.

Logo 1Malaysia

Walaupun Zulkifli Abdullah menggunakan lambang cermin mata sebagai simbol dalam kempen, banner dan kertas undi nanti, kini sudah mula mengedarkan risalah kempen beliau dengan menggunakan logo 1 Malaysia.

Dalam risalah pertama dipetik berkata:

“Pada PRU13 ini kita menyokong sepenuhnya pemerintah yang memerintah (BN), namun kita perlu melihat kesesuaian calon yang dipilih.

“Khas untuk DUN Lenggeng, kita perlu menyokong sepenuhnya dan memberi undi kepada calon bebas Zulkifli Abdullah kerana calon ini bukannya calon bebas dan serpihan PAS, PKR dan DAP. Ianya datang dari Umno kerana beliau menyelamatkan maruah Umno dan BN.

“Kita perlu calon yang selari dengan pemerintahan pusat dan boleh membawa perubahan dan pembangunan di kawasan yang kita duduki. Kita perlu menolak calon yang lama yang mana cara pemikiran dan ideologinya yang lemah.

Malah biodata beliau dalam risalah yang kedua menyatakan jawatan beliau di dalam Umno walaupun beliau telah dipecat bersama 60 lagi pemimpin dan ahli Umno dari seluruh negara yang bertanding sebagai calon bebas oleh pucuk pimpinan Umno sehari selepas penamaan calon.

Dalam biodata tesebut, penglibatan Zulkifli Abdullah dalam politik disebut: 1988: Ketua Pemuda Umno Cawangan Kampung Daching, Timbalan Ketua Umno Cawangan Kampung Daching dan Pengerusi Tetap Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Seremban.

Tidak jelas sama ada beliau masih memegang jawatan dalam Umno atau ianya bekas jawatan yang beliau pernah pegang.

Zulkifli Abdullah turut menyatakan penglibatan beliau dalam Perkasa (Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia) Wilayah Persekutuan dan Jati (Jalur Tiga) Malaysia.

Transformasi kesedaran

Namun dari 10 manifesto yang beliau senaraikan sekurang-kurangnya tiga perkara yang Zulkifli Abdullah melabelkan sebagai transformasi kesedaran sudah pasti akan menimbulkan tanda tanya dan kekeliruan di kalangan pengundi.

Tiga perkara tersebut ialah:
  • 1Malaysia – Bersama kita seia sekata. Umno Seremban mahukan perubahan corak dan gaya kepimpinan
  • 1Suara – Meremaja dan merombak Umno Seremban. Memilih barisan kepimpinan yang baru.
  • 1Undi Calon Bebas (Cermin Mata) – Penentu survival Umno Seremban. Mendapat kepimpinan baru atau di takuk lama.

Perkembangan baru ini mungkin juga satu perkembangan positif kepada calon PAS, Zulkefly Omar.

Senario ini akan menimbulkan kemungkinan undi daripada penyokong BN akan berpecah kepada dua iaitu di antara Ishak dan Zulkifli Abdullah.

Walaupun Zulkefly Omar masih berehat dan menerima rawatan di hospital, sudah tentu perbalahan Umno Lenggeng ini akan menguntungkan beliau dan beliau mempunyai potensi besar untuk memenangi kerusi DUN Lenggeng pada hari Ahad, 5 Mei ini.

Di pihak Umno pula apakah tindakan yang menanti Zulkifli Abdullah? Kalau secara teknikal beliau sudah pun dipecat dari Umno. Tetapi risalah kempen beliau jelas mengambarkan seolah-olah beliau mewakili Umno Bahagian Seremban.

Situasi ini sudah pasti memeningkan lagi kepala Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang kini berhadapan dengan PRU yang paling sengit dalam sejarah tanahair.

Mahathir akan malu besar

anaabdullah
Ada orang cakap Tun Mahathir Mohamad akan dapat malu besar jika Ibrahim Ali yang bertanding atas tiket bebas lambang bungaraya di Parlimen Pasir Mas.

Tengok pada sambutan rakyat Pasir Mas dalam satu majlis ceramah Tun Mahathir macam ada kebenaran yang Bekas perdana yang paling lama memerintah itu akan dapat malu.

Cakap cakap orang lagi, jika kemaluan kita besar tak mengapa kerana orang tak nampak kelih (tengok) tetapi kalau Ibrahim Ali kalah teruk semua orang dapat tahu.

Semua orang tahu yang Tun Mahathir Mohamad dah tak laku. Apatah lagi tolong jual produk yang hina dalam arena politik tanah air.

Pasti akan malu besar. Lebih lebih lagi Ibrahim Ali hilang wang pertaruhan RM10,000.00. Lagi malu jika Tok Num yang bertanding atas tiket bebas di parlimen Kuala Terengganu dapat undi satu ribu lebih.

Hendak letak dekat mana muka Tun Mahathir Mohamad kali ini.Mungkin demam dan tak keluar rumah beberapa minggu kerana malu yang amat sangat.

Mengapa tidak? Tok Num yang berusia 94 tahun dapat sokongan pengundi Bandaraya yang boleh dikatakan hampir semua pengundi terdiri daripada orang orang celik politik.

Ada pula yang kata, orang yang muka tak malu memang tidak akan rasa malu hatta apa yang berlaku itu sangat memalukan. Malah mereka rasa bangga dan megah termasuk sombong hebat.

Betul juga kata kata itu, Bayangkan orang tak tahu malu dengan Allah, mana mungkin boleh rasa malu dengan manusia.

Tun Mahatir Mohammad bukan sahaja tak malu kepada Allah, malahan dia pernah mempersenda sendakan Nabi Muhammad SAW suatu ketika dahulu.

Kalau Nabi Muhammad tergamak dia mempersenda sendakan mana mungkin dia boleh malu dengan rakyat satu Malaysia ini.

Orang sibuk nak mengundi..depa sibuk nak pi rombongan

Blog wwwkaptenpower.blogspot.com
Hanya tinggal beberapa jam lagi... tempoh kempen PRU 13 ini. Para calon dan parti bertanding semakin aktif bertemu pengundi bari meraih simpati dan undi.

Berbagai laporan diterima tentang tindakan parti-parti politik yang bertanding.

Ada laporan yang menyatakan ramai pendatang sudah mendarat di lapangan-lapangan terbang.. entah betul atau tidak... aku kurang pasti. Tetapi ada juga gambar-gambar yang diambil di airport dimuatnaik ke berbagai laman web.

Ada juga laporan menyatakan calon tak berani keluar rumah dah, kerana takut kepada penyokong sendiri yang dikelentongnya.

Ada laporan yang menyatakan pihak SPR berusaha membawa keluar kertas undi awal yang telah diadakan pada 30 April lalu dari tempat simpanan yang sepatutnya... Wah... semakin aggresif nampaknya... atau semakin tertekan ?

Terkini, dalam dok sibuk nak pastikan semua pengundi keluar mengundi pada 5 Mei nanti, ada cerita menarik juga dikalangan para penyokong PAS dan PR.

Are you ready to Putrajaya ?... Rupanya jawapan yang nak diberi semakin bertambah yakin bahawa PR akan mengambilalih di Putrajaya. Mengundi belum lagi... tapi aku dengar rombongan ke Putrajaya sudah diatur...

Waduh..waduh...ada yang sudah menyewa bas untuk bertolak ke Putrajaya pada petang 5 Mei 2013 sebaik saja tempoh pengundian tamat.. Depa kata nak sambut kemenangan rakyat di sana.

Mungkin harapan akan menjadi Kenyataan..kerana rakyat sudah bangkit untuk Undi Pakatan.
PAKATAN HARAPAN RAKYAT

Keajaiban pemikiran penyokong BN (tengok)

http://shalehudin.blogspot.com
TU DIA... Ni la KEAJAIBAN pemikiran Be End [Tengok laa...]
Keajaiban pemikiran penyokong BN yang semakin kita fikir semakin kita tidak faham...

Kenapa Nazir mahu Najib terus berkuasa?

RAYUSA
HAMPIR dua bulan lalu, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) CIMB Bank, Dato' Seri Mohd Nazir Tun Abdul Razak mengharapkan Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak terus diberi mandat sebagai Perdana Menteri selepas PRU13 nanti. Baru-baru ini, CEO Maybank, Dato’ Seri Abdul Wahid Omar juga menaruh harapan yang sama.

Ya, kami terbangkan pengundi ke Semenajung – Tengku Adnan

Harakahdaily 
(Tengku Adnan mengaku mereka ini dibawa masuk oleh BN dengan sokongan rakan-rakan BN. Adakah mereka rakyat Malaysia?)
PUTRAJAYA: Setiausaha Agong BN, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor mengaku bahawa dakwaan Pakatan Rakyat mengenai kewujudan penerbangan khas membawa pengundi daripada timur Malaysia ke Semenanjung sememangnya benar.

Bernama melaporkan Tengku Adnan mengaku kewujudan penerbangan sedemikian dan menegaskan bahawa khidmat itu ditaja oleh “rakan-rakan BN.”

"Tidak ada apapun yang benar berhubung dakwaan pembangkang, tidak lain dan tidak bukan penumpang itu hanya pengundi berdaftar Malaysia," kata Tengku Adnan.

Tengku Adnan juga menuduh Pakatan Rakyat sengaja membuat dakwaan bahawa sistem pilihanraya bermasalah untuk melemahkan demokrasi negara.

“Ia adalah satu kempen bagi memburuk-burukkan sistem pilihan raya menjelang pilihan raya. Pembangkang sedang menyediakan satu alasan bagi kekalahan mereka," kata Tengku Adnan, yang merupakan penyandang kerusi parlimen Putrajaya yang kini dicabar calon PAS, Datuk Husam Musa.
(Adakah ini pengundi yang dimaksudkan oleh Tengku Adnan)
Semalam, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa penglibatan Pejabat Perdana Menteri (PMO) dalam operasi untuk membawa masuk pengundi yang diragui dari Malaysia Timur ke Semenanjung.

Antara bukti yang diperoleh ialah bukti dokumen, foto berhubung 16 penerbangan sewa khas yang membuat perjalanan setiap hari dari pelbagai lokasi di Malaysia Timur.

Beliau menganggarkan sebanyak 40,500 orang akan dibawa dalam penerbangan sebelum 5 Mei ini. Menurut Anwar lagi, penumpang pesawat merupakan warga asing berdasarkan siasatan PKR terhadap daftar penumpang yang diperolehi.

Sementara itu, PMO teleh menafikan dakwaan Anwar dalam satu kenyataan ringkas.

"Pejabat Perdana Menteri menafikan sebarang pembabitan berhubung penerbangan seperti ini.

"Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah bertungkus lumus memastikan bahawa sistem pilihan raya lebih kukuh daripada sebelum ini, dan pilihan raya adalah bebas dan adil,” kata seorang jurucakap kerajaan dalam laporan Bernama.

SPR telah ditekan hebat semenjak hari pengundian awal 30 April lalu setelah ramai yang mengadu dan laporan polis bahawa dakwat kekal yang digunakan tidak kekal pada jari dan kuku mereka.

SPR memberikan alasan bahawa terdapat pegawainya yang terlupa mengoncang botol dakwat kekal sebelum digunakan.

Keadaan itu memaksa SPR untuk membuat demonstrasi untuk membuktikan kepada wakil-wakil media bahawa dakwat kekal yang dicalit pada jari pengundi memang tidak boleh dipadamkan.

Demonstrasi diketuai Setiausaha SPR Datuk Kamaruddin Mohamed Baria dan para pegawai SPR dengan melibatkan seorang petugas media tempatan dan disaksikan oleh rakan-rakan sejawatan mereka.

Petugas media yang dicalit dakwat kekal ternyata gagal untuk memadamkan kesan dakwat meskipun menggunakan beberapa bahan pencuci.

Namun, SPR tidak menjawab isu kegagalan para pegawainya untuk mengoncang botol dakwat setiap dua jam sekali selama 30 saat sebelum digunakan ketika pengundian awal hari itu.

Kantoi!! Video Saiful sumpah di Mekah guna teknik 'Chroma Key'?

Harakahdaily
KUALA LUMPUR: Belumpun sampai 24 jam video sumpah laknat kedua Muhd Saiful Bukhari Azlan tersebar di internet, perbagai persoalan berhubung kesahihannya mula ditimbulkan.

Video sumpah yang berlatarbelakangkan suasana tawaf di Kaabah itu dipersoal sama ada benar atau hanya sekadar rakaman dalam studio menggunakan teknik 'Chroma Key' (latar belakang hijau).

Ini kerana, beberapa kecacatan dikesan pada video tersebut khususnya berkaitan beberapa subjek utama di sekitar Kaabah yang salah kedudukan dalam video tersebut.

Bagi masyarakat biasa yang tidak pernah sampai ke Mekah mungkin tidak dapat mengesan kejanggalan video tersebut, mamun bagi mereka yang pernah pergi menunaikan haji atau umrah, atau pembimbing orang mengerjakan haji dan umrah (mutawif), kesilapan jelas kelihatan.

Kejanggalan pertama yang ditimbulkan, adalah mustahil bagi Saiful untuk berdiri tegak di sisi kaabah dalam suasana orang sedang tawaf apa lagi berada berhampiran dengan Multazam.

Kejanggalan kedua pula, dipersoalkan kenapa ketika berada di Hijr Ismail, tiba-tiba timbul gambar Maqam Ibrahim di sebelah belakang dan kiri bahu Saiful.

"Kalau betul dia berdiri di hadapan Multazam, sepatutnya Maqam Ibrahim berada di sebelah kanan bahu si Saiful dan kamera pula di sebelah kiri bahu dia.

"Perhatikan betul-betul Maqam Ibrahim pula bergerak, mengesahkan lagi gambar super imposed, " kata seorang pengguna facebook yang juga seorang mutawif.

Selain itu turut dipersoalkan berhubung kualiti audio suara Saiful yang didakwa mustahil untuk mendapatkan audio sejelas itu dengan keadaan orang ramai sedang tawaf dan berzikir serta berdoa.

Ada juga yang mempersoal tentang imej seorang lelaki yang dikatakan seolah-olah bertindih dengan tubuh Saiful sedangkan beliau tidak bergerak.

"Adakah ini hanya video menggunakan skrin hijau macam filem Cicakman dan Merong Mahawangsa.

"Aku tak mahu tuduh sape yang buat video ini, tapi aku rasa ini satu penipuan," kata seorang lagi pengguna.

Tsunami dari Selatan!

ABDUL AZIZ MUSTAFA
Slogan "Ini kalilah" dan "Ubah" dilihat berjaya mencetuskan tsunami politik kali kedua terhadap BN. Jika tsunami terbesar pada Pilihan Raya Umum 2008 lalu dikatakan bermula empat hari sebelum pilihan raya tersebut, tsunami kali ini dilihat bermula sejak Jumaat lalu, iaitu 26 April.
Ketika tersebar berita dari sumber dalaman Umno yang menyatakan jentera Umno Selangor "hampir lumpuh" dan Wanita Umno pula "tidak bersemangat", tinjauan ke beberapa tempat di seluruh negara menyaksikan arus perubahan semakin dekat di hati rakyat dan kecenderungan untuk memberikan peluang kepada Pakatan Rakyat (PR) nyata semakin ketara.

Bagi AJK PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Md Ramli, apa yang berlaku itu adalah hasil dari arus bawah dari Selatan.

"Undercurrent from the South," kata Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat itu.

Beliau merujuk kepada kebangkitan luar biasa rakyat Johor menentang BN. Dr Mohd Hatta yang mempertahankan kerusi Parlimen Kuala Krai mengakui "undercurrent" dari Selatan itu bukan sahaja memberi kesan dan manfaat yang besar kepada Kuala Krai, malah seluruh Kelantan.

Di Johor, sambutan puluhan ribu kepada ceramah-ceramah Pakatan semakin menjadi fenomena terutama menjelang PRU13. Sedangkan dahulu, seperti yang dinyatakan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, lebih banyak pokok yang "mendengar" ceramah pembangkang berbanding orang.

Kehadiran Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang bertanding di kawasan Parlimen Pulai dan kawasan Dun Nusajaya dilihat memberi pengaruh yang besar kepada masyarakat Melayu di negeri itu untuk memberi kepercayaan kepada Pakatan.

Di kalangan masyarakat Cina pula, kehadiran Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang bertanding di kerusi Parlimen Gelang Patah membentuk gelombang tsunami yang jauh lebih "gigantic" di kalangan masyarakat Cina.

Melihat kehadiran beliau akan mengakibatkan kecederaan yang parah teramat parah kepada penguasaan Umno-BN di negeri yang mereka megahkan sebagai kubu mereka itu, Menteri Besar Johor, Dato' Abdul Ghani Othman dipertaruhkan menentang Kit Siang di kerus. Pada Umno, MCA tidak boleh diharap lagi dan hanya menjadi bebanan.

Dalam tidak tentu arah dan latah yang berpanjangan kerana terpaksa bertarung dengan Kit Siang, Abdul Ghani terus berpaut kepada sentimen perkauman yang "crude" atau kasar untuk menahan arus kebangkitan rakyat itu sehingga dilaporkan bahawa "habis hilang sifat gentleman" beliau.

Jika tsunami di Johor itu hanya terbatas kepada kaum Cina sahaja, tentulah BN tidak gabra dan menggelabah.

The Malaysian Insider melaporkan, pengundi Melayu Johor bersedia mengundi calon bukan Melayu.

Salahuddin pula memberitahu, banyak kawasan penempatan Melayu yang sebelum ini tidak dapat ditembusi kini tidak lagi menjadi "kawasan terlarang" kepada pemimpin dan petugas Pakatan. Malah, ceramah-ceramah berjaya diadakan di kawasan tersebut, sebahagian besarnya menerima sambutan ribuan hadirin.

"Kalau ada banyak yang datang dengan kereta, van dan sebagainya, kita boleh kata itu orang luar. Tetapi kalau banyak yang datang menaiki motosikal dan basikal, itu tandanya sambutan yang kita terima adalah dari penduduk tempatan," kata Salahuddin yang tidak dapat berbual panjang kerana tergesa-gesa untuk menyambut kehadiran bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib yang turun ke Johor untuk menambahkan bisa kempen Pakatan di negeri itu.

Di Shah Alam, peluang calon PAS, Khalid Abdul Samad untuk mempertahan kerusi Parlimen Shah Alam dilihat semakin cerah apabila calon BN, Dato' Zulkifli Nordin menghadapi jalan berliku-liku. Sebaik sahaja diketahui beliau akan bertanding pada malam sebelum Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak mengumumkan calon-calon BN Selangor pada 16 April lalu, tiga bilik gerakan yang dikendalikan oleh petugas-petugas Umno di situ telah ditutup.

Apabila Zulkifli mencuba nasib melawat masjid-masjid dan surau-surau di dalam kawasan Parlimen berkenaan, sambutan yang diterima Naib Presiden Perkasa itu amat dingin. Umpamanya, ketika melawat sebuah surau di Seksyen 7, hanya seorang sahaja ahli jemaaah surau itu yang bersalaman dengannya, iatu seorang yang bergelar datuk.

Lebih malang lagi, pencalonan beliau menjadi bahan ketawa dan bahan gurauan di kalangan sebahagian besar penduduk Shah Alam termasuk di pejabat-pejabat di situ.

Di kalangan pengundi India pula, mereka bukan sahaja amat marah dengan penghinaan Zulkifli terhadap kepercayaan mereka malah perbuatan pemimpin Umno termasuk dari Shah Alam yang memijak kepala lembu dalam satu tunjuk perasaan di hadapan Masjid Negeri juga amat menyakitkan hati mereka.

Malah, Naib Presiden MIC yang juga Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Dan Kesejahteraan Bandar, Dato' M Saravanan secara terbuka menggesa pengundi India supaya jangan mengundi Zulkifli.

Sebelum itu, Penasihat Strategik MIC, S Vell Paari dilaporkan menghantar mesej kepada Presiden MIC yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' G palanivel supaya menyampaikan kebimbangan kepada Najib tentang kebimbangan BN akan kehilangan 50 hingga 70 peratus masyarakat India berikutan pencalonan Zulkifli.

Najib ternyata tidak mempedulikan pandangan Vell Paari yang juga anak kepada bekas Presiden MIC, Tan Sri S Samy Vellu.

Begitu juga di Sepang, di mana kira-kira 18 peratus pengundinya adalah dari kaum India. Sentimen kemarahan akibat tindakan mencalonkan Zulkifli di Shah Alam dilihat merebak ke Sepang.

Ketika PAS mempertaruhkan antara calon utamanya, iaitu AJK PAS Pusat, Mohamed Hanipa Maidin, calon BN di situ iaitu Setiausaha Perhubungan Umno Selangor, Dato' Mohd Zin Mohamed menghadapi pemberontakan dalaman.

Dua tokoh Umno Bahagian Sepang, iaitu Ahli Jawatankuasanya, Hanapiah Mohamad dan bekas Adun Dengkil, Dato' Suhaimi Mohd Ghazali mengambil keputusan bertanding sebagai calon bebas dengan matlamat "hendak jatuhkan Zin".

Pada masa sama, bertebaran SMS kepada pengundi Sepang khususnya ahli-ahli Umno. Mengambil kira sebahagian besar yang menerima SMS itu adalah ahli-ahli dan penyokong-penyokong, dipercayai SMS itu disebarkan orang Umno sendiri.

Memburukkan keadaan, tersebar pula berita cawangan-cawangan Umno akan dibubarkan, bukan sahaja di Sepang tetapi di seluruh Selangor. Tidak kira sama ada perkara itu berlaku atau tidak, ia dilihat menjejaskan nama dan peluang Mohd Zin kerana rancangan pembubaran cawangan-cawangan Umno itu dikaitkan dengan kemarahan terhadapnya.

Di Kedah, perpecahan sesama Umno meletakkan tokoh-tokoh seperti Mohamad Sabu yang bertanding di Pendang dan Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar yang bertanding di Pokok Sena dijangka dapat mengetepikan calon BN.

Walaupun BN meletakkan Setiausaha Politik Perdana Menteri, Dato' Sahlan Ismail dalam percubaan merampas kerusi Pokok Sena yang sebelum ini disandang Mahfuz, tetapi perpecahan dalam Umno seluruh Kedah antara puak yang menyokong bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan puak yang menentangnya memberikan kelebihan kepada Pakatan.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Dato' Ahmad Bashah Md Hanipah sering dilaporkan sebagai pemimpin puak yang tidak senang dengan "campur tangan" Dr Mahathir di Kedah.

Ahmad Bashah adalah orang yang dilaporkan paling tidak senang dengan "campur tangan" Dr Mahathir kerana terlalu mengidam hendak meletakkan anaknya, Dato' Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar Kedah jika BN menang di negeri itu.

Selain perpecahan parah sesama Umno, antara berita baik kepada Pakatan di Kedah ialah kehadiran lebih ramai kaum wanita ke majlis-majlis yang diadakan oleh pakatan itu. "Wanita-wanita ramai yang datang ke program-program kita," kata Mohd Nasir Mustafa yang mempertahankan Dun Kubang Rotan.

Menambahkan parah ialah apabila masyarakat Siam di Kedah yang tidak bersama dalam ombak tsunami 2008 dan dianggap "fix deposit" BN di Kedah kali ini berubah apabila sokongan kaum minoriti itu semakin kuat kepaqda Pakatan terutamanya di Pendang, kawasan penempatan terbesar komuniti itu di negeri Jelapang Padi tersebut.

Di kawasan Parlimen Raub, peluang calon DAP di situ, Dato' Arif Sabri Abdul Aziz dilihat semakin menjanjikan apabila diambil kira sambutan pengundi Melayu di situ kepada bekas Adun Pulau Manis, dalam kawasan Pekan itu.

Penyokong tradisi Umno di situ dilaporkan lebih cenderung kepada Arif Sabri yang pernah menjadi Ketua Penerangan Umno Pekan berbanding calon BN, Dato' Hoh Khai Mun.

Di belakang tabir, tersebar cakap-cakap bahawa Umno Raub berharap calon MCA itu kalah bagi memolehkan mereka mengambil alih kerusi Parlimen Raub seperti yang dilakukan parti itu di Gelang Patah, Wangsa Maju dan Kuantan.

Di kalangan masyarakat Cina yang membentuk 43.51 peratus pengundi di situ, peluang calon BN awal-awal lagi dilihat gelap berikutan penentangan mereka terhadap operasi sebuah kilang memproses emas di Bukit Koman, dekat Raub yang mereka bimbangi akan mengakibatkan terjejasnya kesihatan penduduk kerana keracunan sainida.

Kumpulan pejuang alam sekitar di Raub, Pahang Raub Anti-Cyanide Gold Mining Committee (BCAC) telah pun membuat kenyataan terbuka meminta penduduk Raub supaya jangan mengundi calon BN.

“Kami menggesa pengundi Raub untuk menolak calon ini yang tidak jujur dan telah berkali-kali berbohong kepada masyarakat Raub.

“Khai Mun sebelum ini menuduh penduduk Bukit Koman mengidap penyakit kulit kerana menggunakan “sabun yang salah” dan bukan akibat keracunan sainida. Beliau mengelirukan rakyat untuk melindungi kerjasama antara pegawai-pegawai kerajaan dengan ahli perniagaan yang tidak beretika,” kata BCAC dalam satu kenyataan medianya.

Di kalangan pengundi undi India pula, sentimen dan kemarahan yang menjalar ke seluruh negara akibat tindakan BN mencalonkan Zulkifli Nordin di Shah Alam dijangka memberi kesan yang besar kepada BN.

Cubaan pindah kotak undi pos tertangkap

Harakahdaily
 
(Kertas undi pos yang telah dipangkah cuba dipindahkan dari lokap balai polis)
SERI MANJUNG: Kejadian aneh berlaku pagi semalam apabila cubaan pihak tertentu untuk memindahkan kotak-kotak undi awal dan kertas undi kosong disedari oleh calon Pakatan Rakyat di Parlimen Lumut.

Perkara yang tidak dirancang itu berlaku apabila calon-calon Pakatan Rakyat singgah melawat petugas parti yang bergilir mengawal kotak undi awal dan kotak kertas undi kosong di lokap IPD Seri Manjung.


Mereka berjaya mengambil gambar bukti kotak kertas undi yang sedang dikeluarkan dengan alasan untuk 'SEMAKAN SPR'.
(Kotak-kotak yang mengandungi kertas undi yang cuba dipindahkan dari lokap balai polis Sri Manjung)
Ia pula dibuat tanpa sebarang notis dari pihak SPR kepada para calon atau wakil-wakil mereka.

Ekoran itu, pihak peguam dari wakil parti dalam Pakatan Rakyat sedang mengambil tindakan selanjutnya.

Dalam pilihan raya ini, Rohawati Abidin mewakili DUN Pasir Panjang, Laksamana Pertama (B) Haji Imran Abd Hamid Parlimen Lumut dan DUN Pangkor, Saifullah Zulkifli.

Puluhan ribu munajat dalam hujan renyai

Harakahdaily
(Munajat di dalam hujan renyai-renyai di Kota Bharu mulai jam 3.30 pagi tadi)
KOTA BHARU: Puluhan ribu rakyat Kelantan bermunajat mulai jam 3.30 pagi tadi hingga Subuh bagi memohon kepada Allah agar di selamatkan kerajaan Islam negeri Kelantan dan menjaga agamaNya di seluruh negara.

Munajat itu berlangsung di Stadium Sultan Muhamad dalam suasana penuh shahdu apabila ia berlangsung dalam hujan renyai-renyai.

Ini ekoran serangan yang bertalu-talu dari pelbagai penjuru bagi memastikan Kelantan yang selama ini menjadi kubu parti Islam hancur.

Ia digambarkan melalui doa yang dibacakan sendiri oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
"Ya Allah Ya Tuhanku. Aku tak berdaya lagi untuk menjaga agamaMu di Kelantan dan di Malaysia kerana amat kuat serangan yang datang dengan pelbagai cara.

"Oleh itu aku minta kepada Mu pertahankan agamaMu sebagamana Engkau pertahankan rumahMu dari serangan.
"Hancurkanlah mereka sebagaimana hancurnya tentera Abrahah seperti daun kayu dimakan ulat," kata Tuan Guru Nik Aziz dalam doa itu.

EKSKLUSIF! Pendedahan 'Calon Paling Bersih' BN di Pmtg Pauh oleh Ust. Mutallib

AnakSgDerhaka
Gambar diatas menunjukkan billboard calon Barisan Nasional bagi kerusi Parlimen Permatang Pauh untuk PRU13 ini.. Dalam billboard tersebut Dr. Mazlan Bin Ismail mendakwa dan menobatkan dirinya sebagai calon paling bersih untuk PRU13 ini.

Dakwaannya itu menjadikan kesemua calon-calon pilihan Najib bagi mewakli Barisan Nasional dalam PRU13 ini adalah kurang bersih..
Dalam manifesto setebal 8 mukasurat yang disebarkan keseluruh Permatang Pauh oleh Jentera Pilihanraya Barisan Nasional Permatang Pauh, Dr. Mazlan mendakwa beliau memegang prinsip 'setiap kata mesti dikota'oleh itu setiap janji pasti ditepatinya.

Dari sembilan akujanji yang dibuat beliau dalam manifesto tersebut, akujanji yang kesembilan paling menarik dimana beliau telah menyatakan akan meningkatkan pendidikan, ilmu dan kefahaman terhadap agama Islam.

Ini akan dilakukan dengan cadangan penubuhan Kolej Islam, Sekolah Menengah Agama, meningkatkan prasarana Maahad Tahfiz yang sedia ada serta kepelbagaian program dan aktiviti kearah memakmurkan masjid, Surau serta Pusat-pusat pengembangan ilmu dan dakwah moden serta tradisional.

Apakah benar beliau melaksanakan semua itu?.. dan apakah benar juga beliau merupakan 'Calon Paling BERSIH'?..

Video dibawah mendedahkan segalanya.. sila tingkatkankan volume anda..

Ustaz Mutalib adalah seorang tokoh agama yang terkenal dan disegani di Permatang Pauh dan juga Pulau Pinang, beliau adalah Pengasas dan juga Mudir An-Nahdhoh..

Selama ini beliau tidak pernah mempersoalkan siapa yang akan bertanding di Permatang Pauh.. tetapi apabila nama Dr. Mazlan dicalonkan oleh UMNO/BN Permatang Pauh.. beliau mendedahkan segalanya..

Apa yang didedahkan oleh beliau ini ialah sifat sebenar Dr. Mazlan sebelum beliau bertanding untuk menjadi Ahli Parlimen Permatang Pauh..

Bayangkan apa yang akan berlaku jika beliau berjaya mengalahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh ini..

Jika seorang tokoh agama boleh diperlakukannya sebegitu rupa.. kita rakyat biasa apalah sangat...

Tengku Adnan Buat Lawak Bodoh!!

WTKO
Muhammad Khairul Hafiz Abdullah (kiri) bersama calon Barisan Nasional (BN) Parlimen P125 Putrajaya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menunjukkan salinan laporan polis dan gambar menunjukkan bendera, manifesto dan wang setelah sekumpulan pihak yang tidak dikenali datang ke rumahnya untuk memujuk beliau supaya membenarkan jarinya dicalit dengan dakwat atas alasan untuk memudahkan proses pengundian Ahad ini ketika di Presint 9 di sini hari ini.

Tengku Adnan kalau nak menipu pun biarlah pakai kepala hotak!!
Kalau aku kata bodoh nanti kata aku berkasar dengan puak-puak UMNO pulak.
Tapi memang Tun Mahathir kata yang tinggal dalam UMNO semua bodoh tonggong!!

Kenapalah polis ambil repot "ORANG GILA" ni!!
Buat habis beras aje...
1. Ayat dalam report polis "sekumpulan yang tidak dikenali" tapi kumpulan itu bagi bendera PAS.

2. Boleh ambil gambar semuanya, tapi tak boleh ambil gambar sekumpulan yang tak kenali.

3. Nak calit buat apa bagi manifesto dan bendera?? Nak suruh pasang atas kepala Tengku Adnan ke?? KAH KAH KAH

LAWAK PALING BODOH
OLEH ORANG YANG MENGELABAH
KERANA TAKUT KALAH!!!!