"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE

UBN Najib Altantuya: Polis enggan benarkan tahanan temui peguam

Anis Nazri

KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Hrkh) - Suasana di Pusat Tahanan FRU Cheras menjadi kecoh apabila pihak polis bertelagah dengan para peserta demonstrasi anti-ISA yang ditahan sebelum dan semasa himpunan MANSUH, hari ini.

Menurut Ahli Jawatan Kuasa Muslimat PAS, Athirah Aiman al-Jundi, yang ditahan kira-kira jam 12.50 tengah hari di Kompleks Pertama, pertelagahan tersebut berlaku apabila pihak polis tidak membenarkan mereka yang ditahan untuk menemui peguam.

Tambah beliau, pihak polis tidak membenarkan mereka menemui peguam dengan alasan 'mereka belum ditahan', selain mengatakan para peguam tidak mengendahkan hak dan nasib mereka.

"Alasan pihak polis tidak membenarkan kami menemui peguam ialah kerana kami belum ditahan. Jadi, yang letakkan kami di pusat tahanan ini apa namanya? Jika kami tidak ditahan, mengapa tidak dilepaskan sahaja?", soal beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Tambah beliau lagi, alasan polis bahawa para peguam tidak mengendahkan mereka yang ditahan turut tidak masuk akal, memandangkan terdapat tiga peguam di luar pusat tahanan tersebut, antaranya Lateefa Koya yang ingin menemui mereka yang ditahan.

Sambil menyatakan kesemua yang ditahan dipisahkan antara satu sama lain bagi mengelakkan sebarang perbincangan, Athirah turut memaklumkan tiada sebarang keterangan diambil polis ke atas mereka yang ditahan.

"Kita tidak tahu apa yang mereka mahu. Keterangan tidak diambil, malah terdapat dua tahanan wanita dihantar ke Balai Polis Bukit Jalil. Atas sebab apa kita tidak tahu. Malah, ada di kalangan yang ditahan telah diambil kad pengenalan mereka tanpa dipulangkan kembali," tambah beliau yang turut menyampaikan informasi melalui sistem pesanan ringkas (SMS) kepada Harakahdaily.

Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan mereka yang ditahan bertindak melakukan pelbagai aktiviti bagi memprotes tindakan polis, antaranya melaungkan slogan 'Hidup Rakyat', 'Mansuh ISA', 'Hentikan kezaliman', 'hancur penindasan', 'lawan tetap lawan', selain mendeklamasikan sajak.

Antara yang turut ditahan bersama Athirah ialah AJK PAS Pusat, Mujahid Yusof Rawa; Exco Pemuda Pusat, Khairul Faizi Ahmad Kamil; Naib Presiden KeADILan, Sivarasa Rasiah; serta beberapa aktivis lain, termasuk isteri tahanan ISA lapan tahun, Norlaila Othman.

UBN Najib Altantuya: Tindakan ganas 1 Ogos: Polis tidak hormati Agong

Shamsul Iskandar Mohd Akin

Angkatan Muda Keadilan Malaysia mengecam sekeras-kerasnya tindakan ganas pihak polis menyerang, mengganasi dan menangkap rakyat Malaysia yang melaksanakan hak mereka untuk berhimpun secara aman di Kuala Lumpur hari ini, menuntut pemansuhan akta zalim ISA.

Angkatan Muda Keadilan Malaysia mengutuk tindakan ganas polis yang sama sekali tidak perlu. Ia adalah di luar batasan amalan demokrasi dan hak asasi rakyat Malaysia untuk menyerahkan memorandum ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Malah pihak polis tidak menghormati Baginda kerana temujanji untuk menyerahkan memorandum tersebut kepada wakil Baginda telah ditetapkan pada hari ini.

Keganasan hari ini yang menindas dan menekan suara rakyat Malaysia ternyata mendedahkan omongan kosong '1 Malaysia' yang dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri.

Angkatan Muda Keadilan Malaysia menggesa Dato' Seri Najib Razak untuk membuktikan bahawa pentadbiran beliau bukan hanya berasaskan slogan-sloganan semata-mata dengan membuka ruang demokrasi dan bersuara kepada seluruh rakyat Malaysia.

Sebagai langkah pertama, hampir 500 orang rakyat yang ditahan hari ini ketika melaksanakan hak mereka yang dijamin oleh Perlembagaan, mesti segera dibebaskan.

Ketua Polis Negara dan pegawai-pegawai utama polis yang mengarahkan keganasan hari ini, mencabul hak perlembagaan rakyat dan bertindak biadap terhadap Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, perlu digantung tugas dan siasatan bebas dilaksanakan terhadap mereka.

Najib perlu bersedia membuktikan bahawa beliau berhasrat untuk benar-benar menjadi Perdana Menteri kepada semua rakyat Malaysia dengan segera mengambil langkah-langkah perlu untuk menentukan kehendak sebenar rakyat mengenai ISA dengan mengadakan pungutan suara (referendum) bebas.

Tatacara pengendalian pihak polis terhadap rakyat yang berhimpun mesti dikaji semula bagi memastikan mereka mengawal keselamatan dan bukan bertindak liar mengganasi rakyat.

Sudah sampai masanya tindakan pemerintah memperalatkan polis untuk kepentingan sempit mereka dihentikan dan polis seharusnya menjaga keselamatan rakyat dan bukan mengganasi mereka.

Sekiranya Najib enggan melaksanakan perubahan-perubahan ini, ternyata beliau mengemukakan gagasan '1 Malaysia' hanya sekadar untuk mengabui mata rakyat dan memperdayakan Malaysia bahawa kerajaan hari ini sudah berubah.

Selangor teliti minuman keras hanya untuk orang bukan Islam

Harakahdaily

SHAH ALAM, 1 Ogos - Kerajaan negeri Selangor sedang meneliti untuk menguatkuasakan undang-undang bagi memastikan hanya pembeli dan penjual bukan Islam sahaja yang boleh membeli dan menjual minuman keras.

Menurut laporan Bernama, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata perbincangan mengenainya masih berjalan dan akan mengambil masa kira-kira empat bulan untuk disiapkan memandangkan pelbagai perkara yang perlu diteliti sebelum ia dapat dilaksanakan secara seragam di negeri itu.

"Kita perlu melihat banyak aspek dan mengkaji mengenai lesen terutamanya kepada kedai serbaneka dan pasar mini yang terbabit menjual minuman keras. Banyak prosedur yang perlu dibuat terlebih dahulu kerana ia membabitkan banyak pihak," katanya dalam sidang media selepas merasmikan Konvensyen Falak Selangor 2009 Ke-5, di sini Sabtu.

Beliau berkata melalui syarat baru penjualan minuman keras itu, ia akan memastikan hanya penjual bukan Islam sahaja (termasuk juruwang) yang boleh melakukan urusniaga berkenaan.

Abdul Khalid berkata penelitian juga akan dibuat membabitkan penjualan minuman keras hanya boleh dibuat untuk mereka yang bukan beragama Islam yang mencapai had umur sahaja bagi memastikan tidak timbul masalah sosial.

Mengulas mengenai tindakan seorang exco kerajaan negeri yang mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) memulangkan semula minuman keras yang dirampas dari sebuah kedai serbaneka di Seksyen 8 di sini kelmarin, beliau berkata perkara itu akan dibincangkan dalam mesyuarat mingguan exco Rabu depan.

"Saya akan mendapatkan penjelasan dari exco terbabit berhubung hal berkenaan," katanya.

Mengenai dakwaan bekas Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr Mohamad Khir Toyo bahawa terdapat lebih 4,000 premis judi, hiburan dan urut kesihatan beroperasi secara haram sejak pakatan pembangkang memerintah negeri itu, Abdul Khalid berkata: "Saya tak tahulah kalau dibandingkan sebelum 2008 dan selepas 2008. Nantilah saya akan umumkan, tengok apa bezanya".

Beliau berkata dakwaan Mohamad Khir itu adalah tohmahan.

Walaupun Diganasi Rakyat Tetap Bersemangat

antiisa1Malaysia Opposition ProtestMalaysia Opposition ProtestMalaysia Opposition ProtestMalaysia Opposition Protest


















Allahyarham YB Dato' Ustaz Hamdan selamat dikebumikan. Gambar2 penghormatan

Oleh Din Binjai

Allahyarham selamat dikebumikan selepas Asar semalam. Ribuan yang hadir untuk memberi penghormatan terakhir buat Allahyarham...





Allahyarham selamat dikebumikan selepas Asar hari ini. Ribuan yang hadir untuk memberi penghormatan terakhir buat Allahyarham...


Yb Michael Tan dan YB Ng Wei Aik turut hadir.


YB Ustaz Azizan menyatakan kehilangan Allahyarham sukar dicari ganti.

Anwar Ibrahim menyatakan Allahyarham merupakan seorang yang mudah didekati dan beliau adalah Adun contoh terbaik Pakatan Rakyat di Pulau Pinang dari segi keakrabannya dengan akar umbi. Anwar kenal cukup lama dengan beliau dan ini merupakan satu kehilangan besar buat Pakatan Rakyat.









Begitu semangat sempat kempen GMI untuk esok. Turun jangan tak turun. Lawan tetap lawan
Saya bertolak ke KL malam ini. Mudah-mudahan perjuangan rakyat berhasil.





Mat Sabu turut hadir. Siapakah bakal calon PAS di Dun Permatang Pasir? Adakah Mat Sabu calonnya. Sudah pasti PAS akan kemukakan calon terbaik untuk Pakatan Rakyat. umno dah geleng kepala.. nak lawan ke tidak? Kalau lawan kemungkinan kalah dalam tangan. Nak menang amat sukar.. Mungkin umno tak lawan kot macam Penanti. Luka Manek Urai pun tak kering lagi.

Lim Guan Eng turut hadir untuk memberi penghormatan terakhir.

Ketua polis Pulau Pinang pun turut hadir.





Yb law Choo Kiang Exco Pertanian turut hadir.

Jenazah diusung keluar. Suasana pilu menyelubungi pemergian Allahyarham buat selamanya.

Ustaz Elias Zakaria mewakili keluarga Allahyarham menyampaikan tazkirah ringkas mengingati kematian yang pasti datang kepada setiap insan. Halalkanlah makan minumnya. Ampunilah dosanya sekiranya ada beliau terkasar bahasa. Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang beriman....amin..

Al-Fatihah.

Tugu Negara wajar dirobohkan?

Oleh: tokpepijat

Mungkinkah acara syirik berlaku lagi di Tugu Negara sempena Hari Pahlawan Jumaat ini ? Jika dulu Pak Lah dengan megahnya melanggar Fatwa Mufti Wilayah, Perlis dan Pulau Pinang melakukan acara syirik didepan Tugu Negara, apakah PM Najib juga akan berbuat demikian?

Jika PM Najib juga berbuat demikian(tak hairan pun !), kita mahu dengar siapa dikalangan Mufti-Mufti Malaysia yang berani tegur PM. Terutamanya Mufti Perak !

Acara syirik di Tugu Negara adalah rutin tahunan bagi PM serta Panglima ATM, Ketua Polis Negara dan pegawai atasan ATM dan PDRM melakukannya di depan Patung-Patung Tugu Negara sebagai mengenang jasa pasukan keselamatan mempertahankan negara.

Yang peliknya mana dia Penasihat Agama PM ? Mana dia pegawai KAGAT untuk bagi nasihat kepada PM dan Panglima ATM tentang acara syirik yang diharamkan oleh Islam ?

Rasanya PM , Panglima ATM dan KPN tahu tentang hal ini, cumanya buat 'pekak-pekak badak". Mungkin mereka semua merasakan "tidak sah iman Sekular" mereka jika tidak sembah Tugu Negara !

Sepatutnya setelah komunis letupkan Tugu Negara tahun 1974 hingga berguguran dan musnahnya patung Tugu Negara, pihak kerajaan seeloknya meratakan sahaja tanah. dan buat Tugu Peringatan tanpa patung.

Jika dulu komunis letupkan Tugu Negara atas dasar subversif, kini umat Islam sokong agar Tugu Negara dirobohkan atas dasar bencikan syirik ! Macamana Mufti Perak adakah tuan setuju?

Wajibkan pemaju tunjuk arah kibat

Menteri besar Selangor hari ini mencadangkan agar pihak berkuasa tempatan (PBT) di negerinya memastikan pemaju menetapkan arah kiblat sebagai syarat tambahan bagi kelulusan pelan projek.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pemaju perlu mendapatkan maklumat awal daripada Jabatan Mufti bagi memastikan kedudukan arah kiblat di kawasan pelan projek yang dibangunkan, lapor
Bernama.

"Saya berharap melalui syarat ini semua pihak akan lebih prihatin dengan kedudukan kiblat yang menjadi perkara penting dalam ibadah umat Islam," beliau dipetik berkata ketika merasmikan Konvensyen Falak Selangor 2009 kali kelima di Shah Alam.

Tambahnya, pemaju juga diminta mendirikan replika petunjuk arah kiblat di taman-taman perumahan yang baru dibuka sebagai panduan kepada penduduk setempat.

Selain itu, beliau berkata petunjuk arah kiblat yang betul perlu diwujudkan di ruang solat setiap rumah, pejabat, premis perniagaan, hotel dan kawasan rehat di negeri itu.

Abdul Khalid berkata, masjid dan surau yang hendak dibina di negeri itu juga diminta mendapatkan nasihat Jabatan Mufti bagi memastikan kiblat yang betul.

"Terdapat beberapa kes yang arah kiblat di atas pelan tidak tepat dengan kedudukan sebenar di tapak pembinaan, jadi kita tidak mahu surau atau masjid yang dibina dengan nilai jutaan ringgit tetapi tidak tepat kedudukan kiblatnya," katanya.

Jabatan Mufti Selangor turut melancarkan sistem aplikasi arah kiblat dalam talian yang akan membolehkan permohonan menentukan arah kiblat di tempat-tempat ibadah dan premis-premis perniagaan dilakukan dengan lebih mudah.

Sistem aplikasi tersebut merupakan yang pertama diwujudkan di negara ini dan borang permohonan boleh diperolehi dengan melayari laman web www.muftiselangor.gov.my.

Mufti Selangor Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid berkata sistem aplikasi itu diperkenalkan sejak pertengahan tahun lepas dengan purata kira-kira 30 permohonan sehari.
-malaysiakini.com-

UBN Najib Altantuya: 20,000 sertai demo anti-ISA

Kira-kira 20,000 orang membanjiri ibu negara hari ini untuk menyertai perhimpunan anti-ISA anjuran Gerakan Mansuhkan ISA (GMI).

Mereka berdepan dengan anggota polis yang melepaskan tembakan gas pemedih mata serta tembakan meriam air di lokasi perhimpunan di kompleks membeli-belah SOGO, sekitar Masjid Jamek, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Raja Laut, Dataran Merdeka, di Masjid Negara serta di ibu pejabat PAS di Jalan Raja Laut.

Mereka mula berkumpul jam 2 petang di tempat-tempat berkenaan dan anggota polis, termasuk Unit Simpanan Persekutuan (FRU), yang bertindak meleraikan orang ramai, termasuk menangkap.

Polis bertindak menutup semua jalan menuju ke pusat bandar dan ke Istana Negara sejak awal pagi ini.

Akibat kawalan keselamatan ketat, GMI gagal menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Bagaimanapun, wakil kumpulan pro-ISA, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, dapat menyerahkan memorandum mereka kepada pengawal Istana Negara.

Perhimpunan itu berakhir pada jam 3.45 petang selepas pemimpin Pakatan Rakyat meminta mereka bersurai selepas berucap di ibu pejabat PAS di Jalan Raja Laut.

Dipercayai hampir 200 orang ditahan.

Dalam sidang petang tadi, pengerusi GMI Syed Ibrahim Syed Noh mendakwa 100,000 orang menghadiri perhimpunan hari di beberapa tempat di tengah-tengah ibu kota.

Manaka Ketua Dewan Pemuda PAS Nasrudin Hassan pula menganggarkan kira-kira 80,000 menyertai perhimpunan hari ini.

Para saksi pula menganggarkan lebih kurang 20,000 menyertainya.

Sehingga lewat petang ini, pihak polis masih lagi berada di sekitar SOGO dan melepaskan tembakan meriam air apabila ternampak kumpulan penyokong anti-ISA.

-malaysiakini.com-

Mansuhkan ISA: Perhimpunan mansuhkan ISA berjaya - Cif Komander

Ahmad Tajdid

KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Hrkh) - Walaupun gagal menyerahkan memorandum menggesa ISA dimansuhkan ke Istana Negara ekoran sekatan pihak polis, Cif Komander Himpunan Mansuhkan ISA, Salahuddin Ayub tetap menganggapnya sebagai berjaya.

Ketika dihubungi Harakah sebentar tadi, Salahudin berkata walaupun banyak rintangan dan halangan yang dihadapi para peserta perhimpunan, mereka telah menunjukkan semangat yang tinggi untuk terus berhimpun secara aman.

Menurutnya, walaupun kerajaan BN menggunakan media massa dan pasukan polis untuk menggagalkan perhimpunan itu, kehadiran puluhan ribu rakyat daripada segenap lapisan masyarakat membuktikan sokongan padu mereka agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan.

"Walaupun memorandum tidak dapat diserahkan kepada Istana Negara, kita amat terharu dengan semangat yang ditunjukkan rakyat yang berkumpul secara aman bagi menggesa ISA dimansuhkan," katanya.

Menurutnya, disiplin dan kesabaran tinggi ditunjukkan para peserta perhimpunan dalam menghadapi provokasi dan tindakan ganas pihak polis membuktikan bahawa rakyat negara ini sudah matang dalam melaksanakan hak-hak mereka yang digariskan Perlembagaan termasuk hak berhimpun secara aman.

Ini katanya terbukti apabila tiada harta benda awam yang musnah dalam perhimpunan membabitkan puluhan ribu orang itu.

Mengulas tentang jumlah tangkapan yang tinggi pada perhimpunan kali ini, Salahuddin berkata pihak Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) telah menyediakan 30 peguam untuk memastikan mereka yang ditahan selamat dalam tahanan polis dan dibebaskan segera.

Beliau yang juga Naib Presiden PAS mahu kerajaan BN melihat perhimpunan hari ini sebagai isyarat jelas daripada rakyat yang menuntut akta zalim itu dimansuhkan.

GMI juga, katanya akan terus mengadakan program susulan bagi menggesa ISA dimansuhkan.

"Kita juga akan tetap menyerahkan memorandum kepada Istana Negara pada minggu hadapan," katanya.

Beliau turut mengambil kesempatan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua peserta perhimpunan dan pihak yang membantu menjayakan perhimpunan itu.

UBN Najib Altantuya: Percubaan polis masuk pejabat Agung PAS gagal!

Nyza Ayob dan Wan Nordin

KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Hrkh) - Kira-kira jam 5.15 petang tadi, pihak polis cuba memasuki Pejabat Agung PAS dipercayai bagi menahan beberapa pimpinan utama Pakatan Rakyat.

Namun cubaan itu berjaya dipatahkan oleh anggota Unit Amal yang berkawal di Pejabat Agung PAS.

Pada jam 5.20 lima trak FRU mengawal di pejabat tersebut, namun beberapa minit selepas gagal memasuki Pejabat Agung PAS, mereka beredar.

Harakahdaily difahamkan, pimpinan utama Pakatan Rakyat masih berada di pejabat tersebut.

Sementara di Maju Junction, polis masih bertempur dengan peserta himpunan, namun lebih ganas dengan mengejar serta melemparkan gas pemedih mata.

Himpunan berjaya, GMI akan hantar Memo 10 Deklarasi ISA kepada Agong secepat mungkin

Tarmizi Mohd Jam

KUALA LUMPUR, 1 Ogos - Sidang media khas yang diketuai Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim sebentar tadi antara lain memutuskan akan menghantar Memorandum 10 Dekralasi ISA kepada Yang Dipetuan Agong dalam masa terdekat.

Sidang media turut dihadiri Lim Kit Siang; Dato Mustapha Ali, Dato' Mahfuz Omar, Salahuddin Ayub, Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh serta beberapa pimpinan Pakatan Rakyat yang lain. Demikian lapor wartawan Harakah, NYZA AYOB dari Pejabat Agung PAS.

Oleh kerana sekatan dan kekangan polis yanga agak ketat, menyebabkan tiada siapa dari pimpinan GMI dan Pakatan Rakyat yang bolos ke Istana Negara. Sebaliknya semua kumpulan penyokong berpecah dan akhirnya menuju ke Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut.

Antara tuntutan 10 Deklarasi ISA itu ialah mahu kerajaan melaksanakan siasatan awam dan menyiasat semua kes penyiksaan, penganiayaan, kezaliman dan tidak berperikemanusiaan ISA selama ini.

Anwar menyifatkan Himpunan MANSUH ISA berjaya mencapai sasaran apabila lebih 100,000 penyokong Anti-ISA berkumpul di merata tempat sekitar Kuala Lumpur setelah di halang secara tegar oleh pihak polis.

Dianggar lebih 200 orang ditahan sebelum dan semasa perarakan. Antara ahli parlimen Pakatan Rakyat yang ditahan termasuklah Dr. Mujahid Yusuf Rawa dan Sivarasa Rasiah. Tengahari tadi pula, Norlaila Osman, Narshitah Mohd Nor dan Aiman Athirah Al-Jundi juga turut ditahan.

Kesemua mereka yang ditahan dipercayai telah di bawa ke IPD Cheras. Para peguam kini sedang berusaha untuk menyelesai dan membebaskan ke semua tahanan tersebut.

Mansuhkan ISA: "Kami bukan datang nak merusuh" - Norlaila

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Hrkh) - Norlaila Othman, isteri kepada tahanan ISA yang sudah dikurung tanpa bicara di Kamunting selama hampir lapan tahun, menjadi mangsa dalam operasi tangkapan pihak polis di Kompleks Pertama, berdekatan Sogo, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, jam 12.50 tengah hari tadi.

Beliau yang juga merupakan aktivis Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) ditahan bersama enam yang lain, termasuk anaknya, Suhaib, dan pada jam 1.30 tengah hari masih lagi berada dalam trak polis dekat pejabat FRU Cheras.

"Keadaan dalam trak sekarang panas. Kami belum diambil apa-apa keterangan lagi, tak tahu sama ada akan ditahan atau hanya dibiarkan di sini dahulu," katanya ketika dihubungi Harakahdaily sebentar tadi.

Ditanya apa yang dilakukan beliau bersama rakan-rakannya yang lain ketika ditangkap, Norlaila berkata: ""Kami sedang membeli minuman dan makanan ringan dekat Kompleks Pertama. Kami pun tak pakai baju merah. Memang kami ada bawa poster dan ikat kepala anti-ISA tapi belum sempat dipamerkan.

"Ada beberapa anggota polis wanita minta tengok bahan-bahan yang kami bawa. Kami enggan beri. Tiba-tiba sekumpulan polis, sebahagiannya dari cawangan khas, SB, lebih kurang 20 orang datang mengerumuni kami dan terus masukkan kami dalam trak.

"Kami datang bukannya nak merusuh, malah saya adalah mangsa kepada kezaliman ISA. Tiada sebab kami ditahan. Ketika itu ramai lagi yang berhimpun di situ selain kami tapi nampaknya kami yang menjadi sasaran operasi polis. Rasanya ada 1,000 orang ketika itu dekat Sogo."

Norlaila memang dikenali umum sebagai aktivis dan bloggers yang paling lantang menentang ISA dan mendedahkan kezaliman penahanan tanpa bicara itu. Beliau turut menyusun buku mengenai ISA dan kini kerap menulis dalam akhbar Harakah mengenai pengalamannya menggerakkan usaha memansuhkan akta tidak berperikemanusiaan itu.

Suaminya, Mat Sah Satray dikurung hampir lapan tahun dan merupakan antara tahanan paling lama di Kamunting.

Mansuhkan ISA: FRU dan SB membanjiri Kuala Lumpur

Saidah Hairan

KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Hrkh) - Anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU), `Speacil Branch' (SB) telah memenuhi ruang di Sogo, Masjid Negara, Dataran Merdeka dan Masjid Jamek.

Wakil Harakah yang membuat tinjauan bermula jam 9 pagi mendapati perkarangan Sogo sudah dipenuhi dengan anggota FRU dan SB yang sedang mendengar taklimat daripada Pegawai mereka.

Manakala jalan menuju ke Dataran Merdeka pula telah ditutup dan juga dipenuhi dengan anggota FRU dan SB. Lebih 10 trak FRU berada di tepi jalan Dataran Merdeka. Jalan menuju ke Masjid Negara melalui jalan Taman Perdana turut ditutup.

Bagaimana sehingga jam 9.45 pagi tiada kesesakan lalu lintas di sepanjang jalan menuju ke Sogo, Dataran Merdeka, Masjid Jamek dan Masjid Negara.

Sepanjang tinjauan itu masih belum kelihatan orang ramai berkumpul tetapi hanya kelihatan beberapa kumpulan kecil (empat-lima orang) berkeliaran di sekitar jalan raya menuju ke Sogo.

Sekatan jalan raya diadakan di hadapan hospital Kuala Lumpur yang dijalankan sejak semalam.

Himpunan dijangka akan bermula jam 2 petang ramai pihak yang meramalkan tangkapan akan dilakukan. Difahamkan pengangkutan awam seperti LRT Star dan Putra bakal dikawal penuh oleh polis menjelang jam 1 petang.