"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Husam dedah Pas desak tukar Khalid Ibrahim

FMT Reporters
husam musa
PETALING JAYA: Datuk Husam Musa mendedahkan Pas bertanggungjawab mendesak supaya Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ditukar sebagai Menteri Besar Selangor untuk digantikan dengan pemimpin lain.

Bekas Naib Presiden Pas membuat pendedahan itu menerusi satu rakaman video ceramahnya yang diviralkan dan dikongsi di Facebook.

Beliau mendakwa, pemimpin Pas menghantar surat kepada PKR meminta supaya Khalid ditukarkan dengan alasan beliau tidak mendengar arahan parti.

Katanya, Pas bimbang jika Khalid terus kekal, perkara sama yang yang berlaku di Kedah akan berulang semula.

Husam bagaimanapun tidak menyebut siapakan pemimpin Pas yang membuat desakan supaya Khalid ditukar.

“Ini mustahak dari segi rekod supaya kita tidak fitnah sewenang-wenangnya kepada mereka (PKR dan DAP). Bukan kita nak membela mereka tetapi sebagai orang Islam, kita diseru berlaku adil kepada kawan dan lawan.

“Kita (Pas) tulis surat kepada PKR minta Khalid ditukar. Bukan kerana dia rasuah tetapi kerana dia tidak dengar pandangan-pandangan parti yang diberi melalu majlis (Majlis Presiden),” katanya.

Katanya, selepas beberapa kali Pas membuat desakan supaya Khalid ditukarkan, akhirnya PKR membawa perkara itu dalam Mesyuarat Biro Politik.

Katanya, ketika itu belum timbul siapa bakal menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor.

Husam menegaskan, Pas terpaksa membuat desakan itu untuk memastikan Pakatan Rakyat terus berkuasa di Selangor kerana jika kalah peluang untuk menang semula amat tipis.

“Nak rampas balik (Selangor) wallahualam, mungkin sepenggal, dua penggal, tiga penggal, empat penggal, lima penggal atau tak dapat balik, sampai kita mati,” katanya.

Beliau berkata, menukar Menteri Besar bukan menjadi kesalahan kerana jawatan itu bukan untuk dipegang sampai mati.

Pimpinan Pas sebeum ini menyalahkan PKR dan DAP kerana menukar Menteri Besar Selangor yang menjadi punca keretakan hubungan dalam Pakatan Rakyat.

Malah, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilapor menyalahkan DAP yang didakwa mengkhianati janji sehingga terkuburnya Pakatan Rakyat.

Imam Muda Hilal Dedah Punca Sebenar Mengapa Alvin Tan Sering Hina Agama Islam

Semalam sekali lagi Alvin Tan memuat naik status yang sangat menjijikkan. Korang pun tahu kan apa yang dia buat sampai rakyat Malaysia terutamanya umat Islam? Jadi kami tak payah nak sebut sekali lagi kat sini sebab kami pun tak sanggup.

Imam Muda Hilal kongsi di laman Facebook bahawa ada sebab Alvin Tan buat benda terkutuk macam tu. Nak tahu kenapa? Lepas ni kita buat tak tahu je.. Jangan layan orang macam tu.

Ini sebab kenapa kita kena abaikan status Alvin Tan..

Asbab wajar diabaikan posting Alvin Tan oleh rakyat Malaysia.

Sepatutnya perlu ada gerakan jangan layan budak Alvin Tan ni seluruh malaysia. Ada pelajar di Amerika beritahu saya bahawa setiap 2 atau 3 bulan, sesiapa yang berada bawah suaka politik (seperti Alvin Tan) perlu mengemukakan bukti bahawa nyawa dia terancam jika pulang. Maka setiap 2-3 bulan dia akan keluarkan penghinaan terhadap rakyat Malaysia. Bila dia buat posting sebegini, beliau dapat banyak ancaman bunuh di twitter, facebook dan sebagainya yang berusur politik perkauman dan keagamaan. Maka, atas sebab itu, perlindungan suaka politik akan diteruskan. Kalau macam ni, sampai ke tua dia akan dapat perlindungan.

Wallahualam, kena research sikit tentang undang-undang suaka politik di Amerika Syarikat seperti syarat-syarat dan sebagainya. Jika betul, satu Malaysia kena buat tak reti je dengan budak ni. Baru ada sebab permohonan perlindungan suaka politik beliau ditolak.
Bila perlindungan suaka politik dia ditolak, dia terpaksa balik ke Malaysia. Masa tu kita sambut dia dengan kompang dan bunga manggar.

Sebarkan..
Sumber: Facebook Imam Muda Hilal

Siapa dia Dewan Ulama Pas Pusat hendak halau saya keluar Pas?

KOTA BHARU: Ketika kedudukannya dalam Pas menjadi tanda tanya ekoran kelantangannya mengkritik parti sendiri, Datuk Husam Musa malam tadi menegaskan beliau akan kekal bersama parti itu meskipun ada yang mahu 'menghalaunya'.

"Tiba-tiba Dewan Ulama Pas Pusat suruh saya turun (keluar) dari kapal ini (Pas), walaupun beliau Ketua Dewan Ulama dia sama taraf sahaja dengan saya.

"Dia (Ketua Dewan Ulama) tiada hak nak halau saya, apa salah saya. Bagi bukti yang sahih itu baru cara ulama berfikir,"katanya.

Husam berkata demikian ketika menjawab soalan daripada hadirin yang hadir dalam Dialog Demo Tanyo Ambo Jawab, di sini, malam tadi.

Dialog dikendalikan oleh moderator yang juga Adun Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim.

Program yang dianjurkan oleh Ahli Parlimen Kubang Kerian, Ahmad Baihaqi Atiqullah itu dihadiri kira-kira lebih 1,000 hadirin.

Terdahulu, Dewan Ulama Pas melalui ketuanya, Datuk Dr Mahfodz Mohamed menyarankan supaya Husam meninggalkan parti berkenaan.

Ia berikutan kelantangan Husam mengkritik parti termasuk kepimpinan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menunjukkan beliau seolah-olah tiada hati lagi dengan parti itu.

Mengulas lanjut, Husam berkata, beliau juga tidak takut kepada bai'ah atau takut dipecat parti tetapi kelantangannya mengkritik untuk memperbetulkan Pas.

"Ada yang sesedap hati kata saya takut pada bai'ah dan tunggu masa nak bersama rakan-rakan lain dalam Amanah," katanya.
-sinarharian-

Lelaki maut bila bumbung keretanya dihempap orang terjun dari tingkat 13 sebuah hotel untuk bunuh diri (Gambar)

FMT Reporters
Lelaki-maut
PETALING JAYA: Seorang pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) maut selepas kereta yang dipandunya dihempap seorang lelaki dipercayai terjun dari tingkat 13 sebuah hotel di Banda Hilir, Melaka pada Jumaat.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, ACP Shaikh Abdul Adzis Shaikh Abdullah berkata, dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi itu, mangsa Arfan Syazani Salahudin, 19, yang menaiki Perodua Viva baru tiba di tempat letak kereta hotel berkenaan sebelum dihempap satu objek dari atas.

“Hasil hentakan objek berkenaan (lelaki yang terjun) mengakibatkan bahagian bumbung kereta kemek dan terkena mangsa yang merupakan pekerja sambilan di hotel berkenaan.

“Mangsa cedera parah di bahagian kepala dan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian, manakala lelaki berusia 43 tahun yang terjatuh di atas kereta mangsa mengalami kecederaan parah dan turut meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Melaka kira-kira jam 3 petang,” katanya yang dipetik dari Berita Harian Online.

Shaikh berkata, lelaki dari Bukit Katil yang dipercayai terjun dari tingkat 13 itu mendaftar masuk seorang diri di hotel berkenaan kira-kira jam 9.40 pagi tadi.

Shaikh Abdul Adzis berkata kes kematian remaja yang berasal dari Bukit Rambai itu diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Video: Dialog 'Demo Tanya Ambo Jawab' Bersama Dato Husam Musa

Pelajar Kolej Didakwa Tunjuk Kemaluan Kepada Wanita Sambil Berbogel

KUALA LUMPUR: Seorang pelajar kolej, yang dikaitkan dengan video yang tersebar di media sosial menunjukkan seorang lelaki berbogel melakukan onani di belakang rumah jirannya di sini minggu lepas, didakwa di Mahkamah Majistret Ampang di pada Khamis.

Ahmad Zikrizaid Abdullah, 18, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan mengaibkan kehormatan seorang suri rumah berusia 47 tahun dengan cara menunjukkan kemaluannya dalam keadaan bogel kepada mangsa sehingga menganggu kesantunan wanita itu.

Tertuduh, yang memakai baju-T berwarna biru dengan seluar jeans, menggeleng-gelengkan kepalanya selepas pertuduhan dibacakan di hadapan majistret Zulyana Zollkapli.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di bahagian belakang dapur sebuah rumah di Pandan Indah di sini pada pukul 12.20 tengah malam, Sabtu lepas.

Dia didakwa mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjar maksimum lima tahun atau denda atau kedua-duanya.

Timbalan Pendakwa Raya, Faridah Nurdinie Bahrum syor wang jaminan RM6,000 manakala tertuduh yang diwakili peguam Donny Abdullah memohon jumlah yang munasabah.

Zulyana membenarkan tertuduh diikat jamin RM4,500 dengan seorang penjamin dan menetapkan 8 Disember untuk sebutan semula kes.
-mstar-

Jamil Khir didakwa salah guna wang YaPEIM ke luar negara bersama isteri, bermain golf dan lawatan ke pusat membeli-belah

Jamil Khir didakwa salah guna wang YaPEIM
Adam Abu Bakar
akmal-nasir,jamilKUALA LUMPUR: National Oversight and Whistleblowers (NOW) mendedahkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menggunakan RM410,978.56 wang Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM).
Pengarahnya, Akmal Nasir berkata, Jamil dan isterinya telah menggunakan wang anak yatim dan miskin untuk membiayai perjalanan ke luar negara bersama isteri, bermain golf dan lawatan ke pusat membeli-belah.

“Datuk Seri Jamil Khir Baharom bersama isteri Datin Seri Fatmawati Saidin dan seorang lagi individu bernama Cik Biby Haslinda telah mengikuti rombongan ke Amerika Syarikat pada 21 Mei 2014 sehingga 29 Mei 2014,” katanya dalam satu sidang media di Ibu Pejabat NOW, pada Jumaat.

Jelasnya, Jamil Khir dan isterinya serta rombongan telah melawat bandar Washington DC, Minnesota dan Iowa.

“Dikatakan perjalanan itu untuk tujuan ‘Pemantapan dan Pemerkasaan Kelab Santun YaPEIM, tetapi perbelanjaan yang dibayar YaPEIM adalah bersifat bersuka-ria dan langsung tiada unsur amal jariah,” ujarnya lagi.

Mengulas lanjut, Akmal menyatakan beliau yakin pendedahan ini menjangkau imiginasi rakyat Malaysia dan tindakan Jamil telah melangkaui batas serta mengkhianati agama, bangsa dan negara.
“Bagaimana yayasan berkaitan Islam yang terletak di bawah Perdana Menteri boleh disalah gunakan untuk aktiviti-aktiviti menteri,” katanya.

Justeru, Akmal menggesa jika Jamil Khir masih mempunyai maruah, beliau sewajarnya meletak jawatan dengan serta-merta dan tampil memohon maaf secara terbuka kepada rakyat Malaysia.

“NOW juga menggesa Jamil Khir dan pemimpin wanita UMNO Kelantan, serta keluarganya dan presiden yayasan itu memulangkan kembali setiap sen yang diambil daripada YaPEIM termasuk gaji, elaun dan juga perbelanjaan ke luar negara.

“Kita doakan agar mereka akur dengan kesilapan mereka dan berharap YaPEIM dirombak agar setiap wang yang diagihkan kepada mereka yang benar-benar susah dan turut melaporkan kemajuan agihan secara berkala dan terbuka,” ujarnya lagi.

Antara bayaran yang dibuat oleh YaPEIM adalah sebanyak RM274,493.10 untuk kos penerbangan pergi dan balik Jamil Khir dan isterinya ke Amerika Syarikat

Selain, majlis keraian menteri termasuk bermain golf berjumlah RM1,658.96 dan sebanyak RM3,200.72 digunakan untuk cenderahati menteri.
-fmt-

-----------------------

Jamil Khir: Akmal mesti mohon maaf atau disaman

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menuntut pengarah Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW), Akmal Nasir (bawah) memohon maaf secara terbuka dalam tempoh 24 jam atau beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Ia berhubung dakwaan yang mengatakan menteri itu menyalahgunakan duit untuk anak yatim dan miskin bagi membiayai perjalanan ke luar negara bersama isteri, main golf dan lawatan ke pusat membeli belah.

Dalam satu kenyataan hari ini, menteri itu berkata dakwaan itu adalah satu kenyataan jahat berupa fitnah dan menyimpang daripada fakta sebenar.

"Jika tidak, saya akan memulakan tindakan saman fitnah dan malu melalui peguam saya kerana tindakan ini benar-benar telah menjatuhkan maruah dan kredibiliti saya," kata Jamil Khir.

Berikut adalah kenyataan penuh Jamil Khir:

Merujuk kepada kenyataan media Akmal Nasir (Pengarah National Oversight and Whistleblowers (NOW) merangkap Ketua Cabang Keadilan Johor Bharu) pada 13 November 2015.

Sesungguhnya dakwaan yang mengatakan saya menyalahgunakan duit anak yatim dan miskin yang diperoleh daripada hasil sumbangan orang ramai bagi membiayai perjalanan ke luar negara bersama isteri, main golf dan lawatan ke pusat membeli belah adalah satu kenyataan jahat berupa fitnah dan menyimpang (misleading) daripada fakta sebenar.

Kunjungan saya selaku Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada 21 – 29 Mei 2014 adalah bagi memenuhi jemputan program yang dianjurkan oleh agensi-agensi di bawah seliaan saya terutamanya YaPEIM dengan kerjasama Kedutan Malaysia di Amerika Syarikat dan Education Malaysia (EM) Chicago sempena Mid West Game yang menghimpunkan lebih 1,000 orang pelajar daripada Amerika Syarikat dan Kanada.

Melalui strategi penganjuran bersama secara "Strategi Lautan Biru" khususnya yang melibatkan peserta Skim Anugerah Kecemerlangan Pelajar Nasional (SANTUN) tajaan YaPEIM dan beberapa kumpulan sasaran lain yang berada di seluruh Amerika Syarikat dan Kanada, beberapa program besar telah diatur dan dilaksanakan.

Program-program tersebut melibatkan kursus kepada pelajar yang memfokuskan aspek motivasi Kenegaraan dan Keusahawanan; Simposium Perdana Perkahwinan Kekeluargaan, Pengurusan dan Isu-isu Semasa Negara; Kursus Pra Perkahwinan bagi membantu pelajar-pelajar memenuhi syarat perkahwinan JAWI; Kelas Pengajian untuk isteri-isteri dan Kakitangan Wanita Kedutaan; menyampaikan sumbangan kepada pelajar cemerlang yang tidak berkemampuan dan pertemuan bersama usahawan-usahawan Malaysia. Program dan pertemuan ini melibatkan pelbagai kumpulan sasaran yang diadakan di Indianapolis dan Washington DC, Amerika Syarikat.

Bersempena dengan perasmian Mid West Game di Amerika Syarikat itu juga, beberapa acara sukan telah dianjurkan oleh Education Malaysia (EM) di Indianapolis termasuklah acara golf yang dikelolakan secara bersama dengan pihak Kedutaan Malaysia AS di Washington yang saya turut terlibat bersama TYT Duta dan kakitangan kedutaan.

Justeru dakwaan kononnya program saya di AS lebih bersifat bersuka-ria menggunakan dana anak yatim adalah satu fitnah yang besar dan cubaan untuk menjatuhkan kredibiliti dan maruah saya selaku Menteri di Jabaran Perdana Menteri.

Adalah tidak adil hanya mempamerkan dokumen yang mengelirukan dan tidak menggambarkan keseluruhan program melibatkan saya.

Adalah menjadi sebahagian tugas dan tanggungjawab saya selaku Menteri di JPM bagi memenuhi jemputan rasmi kedutaan apatah lagi program yang dianjurkan oleh agensi-agensi di bawah tanggungjawab saya.

Segala perjalanan dan kegiatan rasmi saya ditanggung oleh agensi berkenaan mengikut polisi dan tatacara kewangan agensi berkaitan. Tiada apa yang perlu disembunyikan kerana segalanya mengikut prosedur dan tatacara yang ditetapkan.

Saya sentiasa terbuka dan bersedia memberi kerjasama sepenuhnya dengan mana-mana pihak berkuasa untuk disiasat sekiranya benar wujudnya salah laku yang melibatkan diri saya atau agensi di bawah seliaan saya.

Dengan ini, saya menuntut Akmal Nasir, Pengarah NOW dan The Malaysian Insider menarik balik segala dakwaan dan fitnah jahat yang dibuat serta memohon maaf secara terbuka dalam tempoh 24 jam.

Jika tidak, saya akan memulakan tindakan saman fitnah dan malu melalui peguam saya kerana tindakan ini benar-benar telah menjatuhkan maruah dan kredibiliti saya. - MK

PANAS!!! Husam Musa lepaskan peluru terbaru

Husam dedah Pas desak tukar Khalid Ibrahim
FMT Reporters
husam musa
PETALING JAYA: Datuk Husam Musa mendedahkan Pas bertanggungjawab mendesak supaya Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ditukar sebagai Menteri Besar Selangor untuk digantikan dengan pemimpin lain.

Bekas Naib Presiden Pas membuat pendedahan itu menerusi satu rakaman video ceramahnya yang diviralkan dan dikongsi di Facebook.

Beliau mendakwa, pemimpin Pas menghantar surat kepada PKR meminta supaya Khalid ditukarkan dengan alasan beliau tidak mendengar arahan parti.

Katanya, Pas bimbang jika Khalid terus kekal, perkara sama yang yang berlaku di Kedah akan berulang semula.

Husam bagaimanapun tidak menyebut siapakan pemimpin Pas yang membuat desakan supaya Khalid ditukar.

“Ini mustahak dari segi rekod supaya kita tidak fitnah sewenang-wenangnya kepada mereka (PKR dan DAP). Bukan kita nak membela mereka tetapi sebagai orang Islam, kita diseru berlaku adil kepada kawan dan lawan.

“Kita (Pas) tulis surat kepada PKR minta Khalid ditukar. Bukan kerana dia rasuah tetapi kerana dia tidak dengar pandangan-pandangan parti yang diberi melalu majlis (Majlis Presiden),” katanya.

Katanya, selepas beberapa kali Pas membuat desakan supaya Khalid ditukarkan, akhirnya PKR membawa perkara itu dalam Mesyuarat Biro Politik.

Katanya, ketika itu belum timbul siapa bakal menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor.

Husam menegaskan, Pas terpaksa membuat desakan itu untuk memastikan Pakatan Rakyat terus berkuasa di Selangor kerana jika kalah peluang untuk menang semula amat tipis.

“Nak rampas balik (Selangor) wallahualam, mungkin sepenggal, dua penggal, tiga penggal, empat penggal, lima penggal atau tak dapat balik, sampai kita mati,” katanya.

Beliau berkata, menukar Menteri Besar bukan menjadi kesalahan kerana jawatan itu bukan untuk dipegang sampai mati.

Pimpinan Pas sebeum ini menyalahkan PKR dan DAP kerana menukar Menteri Besar Selangor yang menjadi punca keretakan hubungan dalam Pakatan Rakyat.

Malah, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilapor menyalahkan DAP yang didakwa mengkhianati janji sehingga terkuburnya Pakatan Rakyat.

'Semakin hari Alvin makin jahat, jijik', Laknat Allah keatasnya

Alvin Tan
SHAH ALAM: Tindakan blogger kontroversi Alvin Tan menggunakan keratan kertas ayat suci al-Quran untuk membuang najisnya adalah satu tindakan yang melampau dan biadap.

Mufti Perlis Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, tindakan itu menunjukkan dia tidak layak untuk hidup dalam masyarakat manusia yang normal.

"Telah lama isu Alvin Tan ini. Semakin hari semakin jahat dan jijik. Nampaknya 'kedajalannya' sudah melampaui batasan yang sepatutnya.

"Dia membakar api kemarahan yang sukar dipadam. Orang seperti ini hanya membangkitkan kebencian antara kaum dan agama. Ya ALLAH! Ke atas si dia ini tindakan-MU yang selayaknya," tulisnya di laman Facebooknya hari ini.

Alvin yang masih dilihat berbangga dengan statusnya sebagai blogger kontroversi dikatakan semakin berani melakukan penghinaan kerana dia melarikan diri ke luar negara.

Dia kini didakwa berada di Amerika Syarikat (AS).
-sinarharian-

Mahfuz Omar pertahan Husam Musa

Mahfuz: Tiada rasional untuk Husam keluar PAS

Datuk Mahfuz Omar berpendapat, bekas naib presiden PAS Datuk Husam Musa tidak akan keluar daripada parti Islam itu.

Malah, ahli Parlimen PAS Pokok Sena itu juga berkata, beliau juga melihat tiada rasional sekiranya Husam berbuat demikian.

Kata Mahfuz, berdasarkan pemerhatiannya, apa yang dilakukan Husam selama ini hanya untuk mengetahui ketelusan pentadbiran kerajaan negeri Kelantan dan juga PAS.

"Saya tak fikir dia akan keluar (parti). Saya lebih melihat, dia nak ketelusan dalam pengurusan negeri khususnya dan parti (amnya). Itu apa yang saya dapat baca daripada kenyataan yang dilakukan. Tak lebih dari itu.

"Saya tak nampak apa rasionalnya dia nak keluar dari PAS," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.


Selain itu, ditanya sama ada Husam masih lagi berteka-teki untuk keluar daripada PAS disebabkan baiah yang dilakukan sebelum ini, Mahfuz menafikannya.


Menurut Mahfuz, isu baiah bukan punca mengapa Husam masih lagi kekal bersama PAS.

"Saya tak fikir masalah baiah yang mengikat dia untuk tak keluar. Orang lain boleh keluar, tak akan dia tak boleh keluar. Saya lihat dia cuma mahukan ketelusan integriti dalam kerajaan negeri," kata Mahfuz.

Sehubungan itu, Mahfuz turut mencadangkan supaya kerajaan negeri Kelantan mengambil tindakan undang-undang terhadap Husam sekiranya pelbagai dakwaan yang dibuatnya sebelum ini tidak berasas.

"Kalau kerajaan negeri rasa apa yang dikatakan (Husam) salah dan tak betul, mereka harus ambil tindakan undang-undang pada Husam.

"Kerajaan negeri kena bersihkan nama mereka sama ada benar atau tidak apa yang didakwa Husam. Kalau tak benar, kena bersihkan imej kerajaan negeri dan Husam perlu diambil tindakan undang-undang. Ini soal integriti," ujarnya lagi.

Sebelum ini, berikutan kelantangan mengkritik Presiden PAS, Dewan Ulama parti itu menyarankan Husam keluar parti.

Ketua dewan itu Datuk Dr Mahfodz Mohamed malah mencadangkan Husam menyertai parti serpihan PAS, Parti Amanah Negara (AMANAH).

Husam bagaimanapun hanya akan menjawab sama ada beliau akan meninggalkan PAS atau tidak pada sebuah majlis dialog hari ini di Kota Bharu.

“Saya akan jawab dalam majlis dialog Demo Tanya Ambo Jawab,” kata Husam ringkas.
-malaysiakini-

Lelaki dipercayai paling tinggi di dunia meninggal dunia (Gambar)

PORNCHAI tidak mampu berdiri dan dijaga oleh ibu bapanya dan anak saudara perempuannya.
Bangkok: Seorang lelaki yang dipercayai manusia paling tinggi di dunia meninggal dunia akibat komplikasi penyakit yang berpunca daripada kadar pertumbuhannya yang terlalu cepat.

Pornchai Saosri yang mempunyai ketinggian 2.69 meter meninggal dunia pada usia 26 tahun di kediaman keluarganya di kampung Ban Takaeo di wilayah Prasat, Thailand pada Isnin lalu.

Diberi nama timangan Oaf oleh keluarganya, dia baru-baru ini dimasukkan ke hospital dan hanya mampu berbaring kerana menghidap pelbagai penyakit.

Oaf dilaporkan sebagai lelaki paling tinggi di dunia, tetapi dia tidak pernah mendapat pengiktirafan rasmi kerana tidak mampu berdiri lurus dan ketinggiannya hanya diukur ketika duduk.

Lelaki paling tinggi di dunia yang dicatat dalam Rekod Dunia Guinness kini dipegang Sultan Kosen dari Turkey yang mempunyai ketinggian 2.51 meter.

Pornchai menderita penyakit darah tinggi dan meninggal dunia sejurus pulang dari hospital selepas dirawat selama seminggu.

Lelaki itu dijaga oleh ibunya, Woen Saosri, 56, dan bapanya, Saran, 60, dan anak saudara perempuannya yang berusia 15 tahun.

Woen dilaporkan menemui anaknya sudah tidak bernyawa ketika pulang ke rumah selepas mengambil upah mencuci pinggan.

Keluarga Pornchai sebelum ini pernah merayu orang ramai membantu membiayai kos perubatan lelaki itu.

Pornchai ketika itu berkata, dia mahu sebuah katil yang boleh digerakkan ke atas dan ke bawah seperti di hospital untuk memudahkan pergerakannya.

“Saya juga mahu mempunyai wang bagi membayar hutang ibu saya yang sudah tua ini,” katanya. - Agensi
-hmetro-

Saya tetap tegur walaupun nyawa jadi taruhan – Husam Musa

Mohamad Fadli 
PETALING JAYA: Datuk Husam Musa menegaskan beliau tidak akan berhenti membuat teguran mengenai kerajaan perpaduan walaupun keselamatan dirinya dan keluarga terancam.

Bekas Naib Presiden Pas itu berkata, teguran itu dibuat berlandaskan pegangannya untuk terus menegur sekiranya kerajaan negeri dan Pas membuat kesalahan.

“Sungguh pun saya merasa gentar akan keselamatan saya dan keluarga, InsyaAllah saya tidak akan berganjak dari tugas saya membuat teguran yang benar mengikut hemat dan pegangan perjuangan saya, hatta jika nyawa saya menjadi taruhan,” katanya dalam kenyataan pada Khamis.

Husam sebelum ini mengakui beliau menerima ugutan daripada seorang lelaki melalui sistem pesanan ringkas (SMS) yang dihantar ke telefon bimbit isterinya Isnin lalu, yang dipercayai susulan tegurannya kepada kerajaan negeri.

Husam yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Salur berharap kerajaan negeri menimbang tegurannya dengan sebaiknya.

“Saya juga berharap pihak keselamatan menjalankan siasatan dengan bersungguh-sungguh demi mengelakkan provokasi dan kejadian yang lebih buruk,” katanya lagi.

Husam telah membuat laporan polis di Balai Jalan Tun Razak dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di Kota Bharu berhubung ugutan yang diterimanya.

“Berdasarkan kandungan pesanan SMS, saya berat mengagak teguran kepada kerajaan negeri adalah punca ugutan itu diterbitkan.

“Dari enam teguran utama saya, tiga adalah berkaitan pembalakan dan ladang, khususnya kelulusan hutan simpan kekal untuk tujuan perladangan,” katanya.
-fmt-

Wanita subahat bunuh anak menitis air mata tanda kesal (Gambar)

mother
KUALA LUMPUR: Seorang ibu yang didakwa membunuh anaknya menitiskan air mata kerana tidak dapat menahan rasa bersalah selepas melihat beberapa keping gambar mayat anaknya itu.

Tan Boa Jia, 33, mengaku dia sangat kesal dengan perbuatannya dan berasa sedih apabila pertama kali melihat gambar mayat anaknya yang mati pada Mac lalu.

Peguam Kitsoon Fong yang mewakili Tan turut mengakui anak guamnya berasa kesal di atas perbuatannya itu.

“Kini dia (Tan) sudah tidak bermaya…..dia amat kesal dengan tindakanya,” katanya kepada pemberita di Mahkamah Majistret Selayang.

Terdahulu, Majistret Asyida Abd Rahim menjatuhkan hukuman penjara dua tahun ke atas Tan selepas didapati bersalah bersubahat dalam pembunuhan itu mengikut Seksyen 201 Kanun Keseksaan

Tan didakwa bersubahat selepas mendapati menyembunyikan bukti-bukti pembunuhan itu.

Pada 12 Jun lepas, Tan didakwa atas tuduhan melupuskan mayat Loo Yong Shen Evan, 9, yang dibunuh suaminya Loo Chon Wen, 33, di rumah No. 26, Jalan 10, Taman Usaha Jaya, Kepong, pada 2 petang, 29 Mac lepas.
-fmt-

Husam akui terima ugutan, syak kerana isu balak

Bekas naib presiden PAS Datuk Husam Musa terima ugutan melalui sistem pesanan ringkas (SMS) menerusi telefon bimbit isterinya Isnin lepas yang dipercayai susulan tegurannya kepada kerajaan negeri. – Gambar fail The Malaysian Insider, 12 November, 2015.Bekas naib presiden PAS Datuk Husam Musa terima ugutan melalui sistem pesanan ringkas (SMS) menerusi telefon bimbit isterinya Isnin lepas yang dipercayai susulan tegurannya kepada kerajaan negeri. 
Bekas naib presiden PAS Datuk Husam Musa mengakui beliau menerima ugutan daripada seorang lelaki melalui sistem pesanan ringkas (SMS) menerusi telefon bimbit isterinya Isnin lepas yang dipercayai susulan tegurannya kepada kerajaan negeri.

"Ugutan seorang lelaki yang tidak dikenali diterima melalui panggilan telefon dan sistem pesanan ringkas (SMS) menerusi telefon isteri saya pada petang Isnin lalu, 9 November.

"Ugutan itu ditujukan kepada saya," kata Husam dalam kenyataannya hari ini.

Husam berkata, beliau membuat laporan polis di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur dan Kota Baru pada hari yang sama bersama isterinya.
"Berdasarkan kandungan pesanan SMS, saya berat mengagak teguran kepada kerajaan negeri punca ugutan itu dibuat.

"Daripada 6 teguran utama saya, 3 adalah berkaitan pembalakan dan ladang, khususnya kelulusan hutan simpan kekal untuk tujuan perladangan.

"Berdasarkan temubual persendirian saya, jika saya ditanya suspek utama, saya katakan perlukan siasatan pembalak yang ada kepentingan dengan kelulusan tebang habis," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Katanya, walaupun beliau bimbang dengan ugutan itu namun akan meneruskan tugasnya.

"Sungguhpun saya gentar keselamatan saya dan keluarga, Insya-Allah saya tidak akan berganjak daripada tugas membuat teguran yang benar mengikut hemat dan pegangan perjuangan saya, hatta jika nyawa saya menjadi taruhan," katanya.

Husam berkata, beliau berharap kerajaan negeri menimbangkan tegurannya dengan saksama bagi mengelakkan pertikaian berlanjutan, khusus bagi kelulusan kawasan hutan simpan baharu sekalipun atas alasan sambungan kepada kelulusan dasar yang lama.

"Saya juga berharap pihak keselamatan menjalankan siasatan dengan bersungguh-sungguh demi mengelakkan provokasi dan kejadian lebih buruk.

"Allah sebaik Penolong dan Pelindung. Kepada-Nya saya bertawakal," katanya.
-malaysianinsider-

Gadis berusia 23 tahun ini mendakwa telah dirogol 43,200 kali dalam tempoh empat tahun

'Saya dirogol 43,200 kali'
MEXICO CITY - MEXICO. Seorang wanita mendakwa dirogol oleh 30 lelaki sehari selepas diperdaya oleh sindiket pemerdagangan manusia.

Karla Jacinto, .23 berkata, 43,200 kali adalah anggaran kasar beliau dirogol dalam tempoh empat tahun

Laporan CNN mengatakan zaman gelap Karla bermula ketika beliau berusia 12 tahun.

Menurut Karla, beliau berkenalan dengan seorang lelaki berumur 22 tahun dan mula berkongsi nombor telefon.

Mereka kemudian 'bercinta' dan pada satu hari, Karla mengikut lelaki tersebut untuk hidup bersama.

"Saya tinggal bersamanya selama tiga bulan. Beliau melayan saya dengan baik. Semuanya sangat indah," kata Karla.

Tidak lama kemudian, Karla diperkenalkan kepada 'bapa ayam' sebelum teman lelakinya menghilangkan diri.

Karla kemudian dipaksa bekerja sebagai pelacur di Guadalajara, salah sebuah bandar tersbesar di Mexico.

Ketika berusia 15 tahun, Karla melahirkan seorang bayi perempuan.

Bayi tersebut diambil oleh bapa ayam sebagai cagaran jika Karla melarikan diri.

Karla akhirnya diselamatkan semasa operasi anti-pemerdagangan manusia pada 2008 ketika berusia 16 tahun.

Beliau kini menjadi aktivis yang lantang bersuara menentang aktiviti pemerdagangan manusia.

Karla berkata, sifat masyarakat yang 'tidak berbuat apa-apa' akan menyebabkan ramai lagi kanak-kanak diculik dan dirogol beribu-ribu kali.

"Kanak-kanak yang masih kecil diculik, diumpan dan dirampas dari keluarga mereka.

"Jangan dengar cakap saya sahaja. Anda perlu tahu apa yang terjadi pada saya dan mula membuka mata," tegas Karla.

Karla sudah mengkongsikan kisah hidupnya kepada Pope Francis di Vatican, Julai lepas dan kepada Kongress Amerika Syarikat pada Mai tahun ini.
-sinarharian-

k

Beg sondol punggung wanita


SUSPEK ditangkap sejurus selepas teman lelaki mangsa melaporkan kepada pengawal keselamatan. Gambar kanan, lubang lensa pada beg suspek.

Petaling Jaya: Cipta beg ‘James Bond’ lengkap dengan kamera sulit bertujuan merakam video curi wanita berpakaian seksi.

Itu antara kegiatan tidak senonoh seorang lelaki gila seks yang diberkas selepas dikesan cuba merakam video seorang akauntan wanita yang sedang memakai skirt.

Sumber polis berkata, lelaki berusia 30 tahun itu menyembunyikan kamera berkenaan di dalam beg sebelum berpura-pura memegangnya.

“Kegiatan lelaki itu disedari mangsa yang sedang menaiki eskalator di sebuah pusat beli belah di Kelana Jaya, di sini, bersama teman lelakinya jam 5 petang kelmarin.

“Mangsa mengesyaki sesuatu tidak kena selepas menyedari suspek sengaja menyentuh punggungnya dengan beg dibawa,” katanya.
-hmetro-

Cip pada bateri Samsung curi data?

Cip pada bateri Samsung curi data?
Cip pada bateri Samsung curi data? Dakwaan cip di belakang bateri Samsung mencuri maklumat pengguna, tidak benar.

AUTA

SATU rakaman video berdurasi selama 2:18 minit memaparkan mengenai bahaya dan risiko menggunakan telefon pintar jenis Samsung yang didakwa mampu menyimpan serta mencuri data pengguna menjadi viral di media sosial sehingga menimbulkan kegusaran sesetengah pihak.

Melalui rakaman berkenaan, pemilik video mendakwa, terdapat cip pengintip yang dipasang di belakang bateri telefon tersebut untuk mengintip apa yang dilakukan penggunanya termasuk mengesan data, video dan apa saja yang dimuat turun pengguna dari dalam telefon tersebut.

FAKTA

Pensyarah Fakulti Sains dan Teknologi Maklumat Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis), Khirul Nizam Abd Rahman memaklumkan bahawa
tayangan klip video berkenaan adalah berkemungkinan tidak benar memandangkan cip tersebut dikenali sebagai antenna Near Field Communication (NFC).

Menurut beliau, NFC berfungsi bagi membolehkan pengguna bertukar data atau maklumat dengan peralatan lain yang turut mempunyai teknologi berkenaan seperti telefon pintar dan sebagainya.

Selain itu, Khirul memaklumkan bahawa NFC juga berfungsi sama seperti teknologi Bluetooth di mana pengguna perlu mendekatkan telefon pintar bagi membolehkan berlakunya pertukaran data serta ianya memerlukan kebenaran daripada pengguna terlebih dahulu.

Tambahnya, masyarakat tidak perlu gusar memandangkan kecurian data dengan menggunakan NFC adalah mustahil sama sekali, namun mereka perlu berjaga-jaga kerana pada masa kini, terdapat pelbagai aplikasi yang ditawarkan kepada orang ramai bagi tujuan untuk mencuri maklumat pengguna lain.
-sinarharian-

Kenaikan tarif air tidak akan bebankan rakyat - Azmin bercakap mcm nada menteri tak cerdik umno

Kenaikan tarif air tidak akan bebankan rakyat Selangor, kata Azmin

Kita jamin kenaikan tarif ini tidak akan membebankan rakyat Selangor, kata Menteri Besar Mohamed Azmin Ali. 

Selangor tetap akan menaikkan tarif air setelah proses pengambilalihan 4 syarikat konsesi air negeri selesai, kata Menteri Besar Mohamed Azmin Ali.

Beliau berkata sehingga kini hanya Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) masih dalam proses rundingan, manakala proses bagi 3 lagi konsesi iaitu Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Konsortium ABBAS Sdn Bhd (ABBAS) dan Puncak Niaga Holding Berhad (PNHB) berjaya diselesaikan.

"Pasti akan ada kenaikan tarif air ini kerana kos bagi proses pengambilalihan itu adalah untuk memastikan perkhidmatan air berkualiti dan efektif.

"Kita jamin kenaikan tarif ini tidak akan membebankan rakyat Selangor," katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor hari ini.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan tambahan Mat Nadzari Ahmad Dahlan (BN-Batang Kali) berkaitan kenaikan tarif air di Selangor.

Katanya sebelum ini, kerajaan negeri menawarkan RM250 juta kepada SPLASH namun jumlah tersebut ditolak syarikat berkenaan.

"Tempoh rundingan untuk pengambilalihan SPLASH akan berakhir September 2016 dan kerajaan negeri akan pastikan proses tersebut selesai dalam tempoh tersebut.

"Kerajaan negeri melantik penilai bebas untuk melihat apa nilai yang adil untuk mengambil alih syarikat konsesi air berkenaan," katanya.

Mohamed Azmin berkata kos pengambilalihan 3 syarikat konsesi lain adalah berjumlah RM1.68 bilion iaitu Puncak Niaga Holding Berhad (PNHB) sebanyak RM1.07 bilion, Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) (RM0.52 bilion) dan Konsortium ABBAS Sdn Berhad (ABBAS) (RM0.09 bilion).
-malaysianinsider-

Dato' Razali Ibrahim berbohong?

Mazlan Aliman
Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK) amat meragui jawapan YB Dato' Razali Ibrahim, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri di Parlimen mengenai soalan yang dikemukakan YB Dato' Johari Abdul, Ahli Parlimen Sg Petani.

Ia berkaitan dengan Himpunan Warga Felda sempena Sambutan Hari Malaysia pada 16 September yang membabitkan sekitar 10,000 warga Felda di Masjid Negara.

Sebelum ini, iaitu pada 13 September, ANAK telah membuat kenyataan Media dengan melampirkan bukti bagaimana peneroka dan Gen 2 Felda telah dikerah melalui arahan dari Jabatan Pembangunan Komuniti Felda untuk hadir dalam Himpunan Warga Felda sempena Hari Malaysia pada 16 September. ANAK telah mempersoalkan adakah ianya program resmi Felda atau mempunyai kaitan dengan Himpunan Baju Merah yang bersifat rasis.

Ekoran dari Himpunan 16 September, ANAK dimaklumkan bahawa sememangnya para peneroka dan Gen 2 Felda terlibat dengan Himpunan Baju Merah. Bukti bergambar termasuk aduan anak peneroka sendiri mengenai pembabitan ibubapa mereka dalam Himpunan Baju Merah adalah jelas.

Justeru, jawapan Dato' Razali Ibrahim di Parlimen sangat di ragui kebenarannya. Adakah beliau berbohong di Dewan yang mulia bagi melindungi penglibatan Felda di bawah seliaannya?
Lebih memeranjatkan, beliau mengakui Badan badan dalam Felda iaitu JKKR dan GPW

telah menampung kos berjumlah RM925,000 bagi pembiayaan pengangkutan bas dan makan minum peserta. Suatu pembaziran dari aktiviti yang bersifat perkauman.

Sehubungan dengan itu, ANAK akan membuat Laporan Polis dalam masa yang terdekat ini. Polis mesti menyiasat Dato' Razali, Pengarah Besar Felda dan Pengarah Jabatan Pembangunan Komuniti Felda agar tiada mana mana pihak yang cuba mengeksploitasi para peneroka untuk agenda yang bersifat perkauman dan membazirkan wang atas tujuan yang tidak berkaitan dengan kehidupan mereka.

' MENERAJUI PERUBAHAN'

Mazlan Aliman
Presiden ANAK
11 Nov 2015

Tuduhan ke atas pimpinan Pas satu dosa?

Adam Abu Bakar 
PETALING JAYA: Pas tidak menyekat sebarang kritikan atau komentar kepada pimpinan parti, namun ia perlu mengikut saluran dan disiplin parti.

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, ahli yang beristiqamah tidak akan mengeluarkan kenyataan sehingga menjejaskan imej parti.

“Kenyataan berupa tuduhan hanya akan mengundang pelbagai persepsi yang tidak tepat akan membawa kesan dan dosa yang berpanjangan.

“Lebih bahaya bila mana ia akan mengundang pelbagai tulisan yang hanya menyambung benih fitnah tersebut. Bukan itu sahaja, masa untuk parti bergerak ke depan juga terbazir,” katanya.

Kenyataan Tuan Ibrahim itu dikatakan mempunyai kaitan dengan dakwaan bekas Naib Presiden Pas Datuk Husam Musa yang menuduh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah merancang untuk bekerjasama dengan UMNO bagi menubuhkan kerajaan perpaduan di Selangor.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata ahli dan seluruh jentera perlu fokus kepada usaha untuk memperkuatkan parti bagi mengekalkan reputasi parti untuk menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

“Masa, tenaga dan kewangan lebih elok dilabur di tugas-tugas membantu parti kerana itulah erti pengorbanan dalam tarbiyyah,” ujarnya.
-fmt-

Isteri Husam terima ugutan bunuh

Ketika ketegangan Datuk Husam Musa dan PAS, anggota keluarga bekas naib presiden PAS itu didakwa menerima ugutan bunuh.

Bekas rakan seperjuangannya dalam PAS sebelum ini, Salahuddin Ayub berkata beliau dimaklumkan oleh Husam bahawa kejadian berlaku dua hari lalu.

Salahuddin, yang kini berada di Kelantan, berkata ugutan itu dibuat melalui SMS dan laporan polis sudah dibuat pada hari yang sama.

Beliau bagaimanapun enggan membuat sebarang spekulasi berhubung sebab ugutan itu dibuat selain enggan menuduh mana-mana pihak.

“Dalam keadaan tegang sebegini (antara PAS dan AMANAH) saya tidak boleh membuat sebarang kenyataan,” kata bekas naib presiden PAS itu yang kini pemimpin nombor dua Parti Amanah Negara (AMANAH).

Malaysiakini sedang mendapatkan reaksi Husam berhubung perkara itu.

Sementara itu keganasan nampaknya tidak terhad kepada keluarga Husam saja kerana Salahuddin sendiri mengalami 'cabaran' yang dipercayai ada kaitan dengan gerakan AMANAH di Kelantan.

Pagi tadi, kata Salahuddin, salah satu tayar kenderaan pacuan empat rodanya ditoreh dipercayai dengan benda tajam.

Menurut bekas Naib Presiden PAS itu, beliau bersama rakan pada awalnya tidak menyedari sabotaj tersebut sehinggalah kenderaan yang mereka naikinya hilang kawalan dan hampir merempuh sebuah motosikal.

Bagaimanapun, Salahuddin berkata, beliau tidak membuat laporan polis berhubung kejadian itu dan menyifatkan ia cuma “kerja budak-budak nakal”.

Katanya, tayar ditoreh itu adalah yang berada di bahagian kiri depan kenderaannya.
-malaysiakini-

Yapeim didakwa bayar pemimpin Wanita Umno Kelantan tiga beranak RM81,700 sebulan

NOW dakwa keluarga pemimpin Wanita Umno Kelantan raih pendapatan RM80,000 sebulan
Pengarah NOW, Akmal Nasir mendakwa, seorang pemimpin Wanita Umno Kelantan serta keluarganya mempunyai 14 jawatan berbeza dalam yayasan itu, memperoleh pendapatan hampir RM81,700 sebulan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 11 November, 2015.
Pengarah NOW, Akmal Nasir mendakwa, seorang pemimpin Wanita Umno Kelantan serta keluarganya mempunyai 14 jawatan berbeza dalam yayasan itu, memperoleh pendapatan hampir RM81,700 sebulan.

Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) hari ini sekali lagi mendedahkan kepincangan sebuah yayasan di bawah Jabatan Perdana Menteri.
Pengarah NOW, Akmal Nasir mendakwa, seorang pemimpin Wanita Umno Kelantan serta keluarganya mempunyai 14 jawatan berbeza dalam yayasan itu, memperoleh pendapatan hampir RM81,700 sebulan.

Wanita Umno yang berada di kedudukan kedua tertinggi di yayasan tersebut menerima gaji dan elaun RM45,500 sebulan dengan memegang 7 jawatan, manakala anak lelakinya turut memegang jawatan sebagai pengarah, dan menerima gaji dan elaun bulanan RM31,200.

Bukan itu sahaja, suami wanita berkenaan turut dilantik menjadi fellow yayasan itu dengan dibayar elaun RM5,000 sebulan.

"(Maklumat) ini pun merupakan pendapatan tahun lepas. Tahun ini mungkin ada kenaikan.

"Perkara itu disahkan melalui surat elaun bulanan," kata Akmal pada satu sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Pada sidang media itu, Akmal turut mendedahkan beberapa bukti dalam bentuk surat pengesahan elaun bulanan, carta organisasi yayasan dan surat tawaran lantikan jawatan.

NGO itu turut mendedahkan seorang lagi individu yang memegang 12 jawatan, termasuk berstatus presiden dan pengerusi, memperoleh pendapatan RM73,000 sebulan.

Justeru, NOW menggesa perkara tersebut diperjelaskan, memandangkan tugas mereka sepatutnya memantau pengurusan dan memastikan sumbangan derma orang ramai tidak disalah gunakan dan sampai kepada mereka yang layak menerima.

"Sebaliknya, mereka menjadi penerima sumbangan dan manfaat terbesar. Bagaimanakah perkara seperti ini boleh berlaku?" soal Akmal.

Yayasan itu berada di bawah pengawasan menteri yang menjaga hal ehwal agama Islam, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beliau setakat ini tidak memberi sebarang respons kepada panggilan dan mesej dari The Malaysian Insider bagi menjawab dakwaan dibuat NOW itu.

NOW akhir-akhir ini sering membongkar kegiatan rasuah oleh yayasan berkaitan kerajaan tersebut yang menerima sumbangan dari orang ramai dan juga geran kerajaan.

Awal minggu ini, NOW mendedahkan penglibatan yayasan itu dalam menyalurkan RM223,000, kononnya bagi program kemasyarakatan ketika pilihan raya kecil Rompin pada Mei tahun ini, tetapi sebaliknya ia disalurkan kepada seorang pemimpin Wanita Umno Kelantan.

Pemimpin Wanita Umno itu juga disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana menyalahgunakan dana bantuan banjir yang diamanahkan kepada yayasan itu untuk mangsa banjir di Kelantan.
-malaysianinsider-