"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Syahdu dan boleh mengalir air mata dengar ucapan Najib

HARAKAHDAILY 
KUALA LUMPUR: Mana penghargaan dan ruang menyediakan laluan kepada golongan muda melalui kuasa yang ada di tangannya sendiri?

Kenapa hanya pandai meminta orang lain memberi ruang kepada golongan muda sedangkan diri sendiri tidak melakukannya?

Begitulah pertanyaan yang dilontarkan Shahbudin Husin menerusi blognya sebagai respons kepada ucapan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak di Johor, semalam.

Ulasan penuh beliau sebagaimana di bawah.

Ketika berucap di majlis perasmian Konvensyen Umno Johor semalam, Perdana Menteri, Najib Razak meminta pimpinan senior dalam parti segera berubah dengan tidak lagi mengamalkan budaya cantas serta menyekat kemasukan golongan muda ke dalam Umno.

Katanya, mereka perlu segera berubah kerana amalan negatif mencantas dan menyekat golongan muda hanya akan menyebabkan mereka semakin menjauhi Umno.

"Kita perlu buang perangai bodoh ini. Kalau terpaksa beri laluan, berundurlah dan beri peluang kepada orang lain," katanya lagi.

Memang nampak cantik, syahdu dan boleh mengalir air mata mendengar apa yang diucapkan oleh Najib ini, tetapi persoalannya adakah beliau sendiri mengamalkannya?

Dalam kabinetnya sendiri, berapa ramai golongan muda berbanding mereka yang sudah berpenggal-penggal berada dalam kerajaan?

Lebih buruk lagi, di ketika menyedari pentingnya sokongan golongan muda itu, dalam pelantikan Senator yang dibuatnya baru-baru ini, semunya bukan saja terdiri daripada warga tua tetapi lebih merupakan kenalan rapatnya saja.

Tiga orang yang dilantiknya itu ialah Nallakaruppan, 68 tahun yang mulutnya hanya tahu memainkan isu mengenai peribadi Anwar Ibrahim semata-mata, Ibrahim Abu Shah, 64 tahun bekas Naib Canselor Uitm yang sebelumnya dilantik sebagai Ahli Majlis Tertinggi Umno serta bekas Setiausaha Sulitnya suatu ketika dahulu, Abdul Halim Samad yang sudah pun berusia 74 tahun.

Mana penghargaan dan ruang menyediakan laluan kepada golongan muda melalui kuasa yang ada di tangannya sendiri?

Kenapa hanya pandai meminta orang lain memberi ruang kepada golongan muda sedangkan diri sendiri tidak melakukannya?

"KITA PERLU BUANG PERANGAI BODOH INI. KALAU TERPAKSA BERI LALUAN, BERUNDURLAH DAN BERI PELUANG KEPADA ORANG LAIN."

Siapa yang bodoh? Dan siapa yang tak beri peluang?

Najib sepatutnya menujukan kata-katanya ini kepada dirinya sendiri, bukan orang lain.

Pak Samad: Kedudukan melayu masih terancam setelah hampir 6 dekad Umno memerintah?


Sasterawan Negara Datuk A Samad Said menasihatkan agar masyarakat Melayu tidak taksub dengan dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan bahawa bangsa itu kini semakin terancam.


Katanya, masyarakat perlu memahami bahawa Malaysia diperintah oleh seorang pemimpin Melayu yang turut mewakili parti yang dikatakan memperjuangkan bangsa itu.

Oleh itu, beliau hairan kerana masih timbul dakwaan dakwaan masih timbul bahawa kedudukan orang Melayu kini terancam, katanya yang lebih mesra dengan panggilan Pak Samad.

"Saya harapkan masyarakat Melayu janganlah terlalu taksub dengan hebahan bahawa orang Melayu sedang terancam.

Macam mana orang Melayu terancam? Macam mana agama, Melayu terancam apabila orang yang berkuasa di atas adalah orang Melayu selama lima dekad. Apa yang dia buat duduk di atas selama lima dekad itu?

"Kalau kedudukannya itu tidak mampu membuat orang Melayu berfikir secara waras, keluar (turun) sahaja.

“Biar orang Melayu lain (yang tadbir). Dia tadbir lima dekad. Bukan satu dekad," katanya dalam satu temubual dengan Malaysiakini.

Gambar Pesawat Pejuang Didakwa Tembak MH17 Didedahkan

MEDIA Rusia mendedahkan gambar sebuah pesawat pejuang yang didakwa milik Ukraine telah melepaskan tembakan ke arah pesawat awam Penerbangan Malaysia MAS), MH17 pada Julai.

Gambar itu dipercayai dirakamkan oleh satelit British atau Amerika Syarikat yang kemudian didedahkan bagi menyokong dakwaan sebelum ini tentang kewujudan sebuah lagi pesawat berhampiran penerbangan MH17.

Pesawat MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine pada 17 Julai, kejadian tersebut mengorbankan semua 298 penumpang dan anak kapal termasuk 43 rakyat Malaysia.
Pakar di Rusia berpendapat, penerbangan awam itu dipercayai telah ditembak oleh pesawat pejuang jenis MIG 29 milik tentera Ukraine.
Bagaimanapun, barat pula menyifatkan pesawat pejuang itu merupakan milik puak pemisah pro-Rusia yang menawan Donetsk.

Gambar itu dilapor didedahkan selepas berlaku ketegangan antara Perdana Menteri United Kingdom, David Cameron dengan pemimpin Rusia, Vladimir Putin di Australia baru-baru ini.
-mstar-

Peguam 'PAS Pahang' Umum Tinggalkan Parti

Tranungkite

RAUB: Peguam Parti Islam SeMalaysia (PAS) yang banyak memperjuangkan hak-hak asasi rakyat terutamanya melibatkan para peneroka Felda di Pahang, Mohd Harris Abdullah (foto) semalam mengumumkan keputusan keluar dari parti itu berkuatkuasa serta merta.

Keputusan tersebut dakwanya akibat masalah kesihatan selepas pembedahan jantung beliau Februari lalu. Harris dalam satu kenyataan turut berkata keputusan keluar parti adalah jalan terbaik kerana masalah kesihatan menyebabkan beliau tidak dapat aktif dalam parti.

Harris sebelum ini pernah keluar dari Keadilan untuk menyertai PAS beberapa tahun yang lalu. Selain menyandang jawatan sebagai Ahli Jawatankuasa PAS Kawasan Raub. Beliau turut memegang jawatan sebagai Pengerusi Lajnah Tanah PAS Kawasan Raub, Ahli Jawatankuasa PAS Negeri, Pengerusi Lajnah Undang-Undang PAS Negeri, Pengerusi Jawatabkuasa Lajnah Pembangunan Tanah, Peneroka Bandar Dan Hal Ehwal Orang Asal PAS Pusat.
Dengan keputusan tersebut, maka beliau berkata semua jawatannya dalam parti kini gugur secara automatik. Tindakan Harris ini mendapat kritikan sahabat-sahabat Pakatan Rakyat di laman sosialnya.

Apapun, keputusan sudah dibuat dan Harris berkata tujuan beliau memaklumkan perkara itu secara rasmi untuk membolehkan semua pihak faham bahawa dia kini sudah tiada jawatan dan tidak bergerak aktif lagi dalam parti itu. #pahangdaily Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook

Si kafir masuk campur hal Islam

TOK PERAK
*LIMA nyawa tidak berdosa melayang, berpuluh kenderaan musnah, banyak rumah rosak teruk, dan beratus penduduk berduka kerana kehilangan dan kemusnahan harta benda. Dalam sekelip mata kehidupan dilanda mala petaka.

Itulah yang terjadi di Lembah Bertam dan Ringlet Cameron Highlands Rabu lalu apabila hujan lebat turun tidak berhenti dan air sungai melimpah menyebabkan banjir lumpur. Sebenarnya kira-kira setahun lalu – 23 Oktober, 2013 – bencana yang serupa berlaku di tempat yang sama, mengorbankan empat orang. Ketika itu peringatan telah diberi mengenai kemungkinan berlaku lagi perkara buruk ini sekiranya kita tidak prihatin terhadap alam.

Tetapi seperti biasa kita selalu lupa kepada peringatan, kita tidak pernah belajar, dan kita terus degil dan angkuh terhadap alam. Sebab itu mala petaka berulang, kali ini lebih teruk dari setahun lalu.

Semua orang tahu salah satu puncanya ialah penebangan hutan di sekitar kawasan berkenaan. Seperti yang diakui sendiri oleh Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob penerokaan haram tanah di situ dilakukan secara berleluasa.

Cakap mengenai penerokaan haram, tidak sahaja di Lembah Bertam dan Ringlet, banyak lagi kawasan hutan telah ditebang secara haram. Hutan dibotakkan sesuka hati, balak dikebas rakus pihak tidak bertanggungjawab. Anak cucu kita ditinggalkan kawasan botak dan gersang.

Peliknya penerokaan hutan secara haram terjadi di hadapan mata, sudah sekian lama, tetapi dibiarkan tanpa tindakan. Rasuah melanda pihak tertentu, kita semua akan menerima akibatnya!

*PELIK lagi menyakitkan hati! Peraturan untuk orang Islam, tetapi orang bukan Islam pula menyibuk tidak tentu fasal. Itulah yang terjadi apabila Kerajaan Pas Negeri Kelantan melakukan Operasi Gempur Aurat ke atas pekerja wanita Islam yang tidak memakai tudung.

Seperti yang dijelaskan di bawah peraturan yang baru dikuatkuasakan itu semua pekerja wanita Islam, termasuk yang bekerja dengan majikan bukan Islam, dikehendaki menutup aurat, termasuk bertudung kepala, jika tidak akan didenda RM500.

MCA menentang peraturan itu. Presidennya Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata peraturan itu boleh menjejaskan peniaga komuniti Cina. Tidak masuk akal, apakah kaitan menutup kepala dengan peniaga Cina?

Naib Presiden parti itu, Datin Paduka Chew Mei Fun lebih mengarut apabila menentang peraturan tersebut atas alasan diskriminasi. Katanya berpakaian adalah hak individu.

Untuk makluman, menutup aurat adalah tuntutan Islam, bukan tuntutan parti politik. Adalah berdosa bagi mana-mana orang Islam – lelaki atau wanita – yang tidak mematuhi peraturan menutup aurat seperti yang telah disyariatkan.

Apa hak MCA untuk menghujah peraturan Islam? Tiong Lai dan Mei Fun bukan Islam, jadi lebih baik jangan masuk campur urusan dan peraturan Islam.

*WALAUPUN berlainan parti, Wanita Umno menyokong peraturan berpakaian yang ditetapkan di negeri Serambi Makkah itu. Ketuanya, Mas Ermieyati Samsudin meminta orang bukan Islam sensitif dengan isu ini.

Katanya, seperti yang dilaporkan media: “MCA perlu menghormati undang-undang yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri terutama perkara yang melibatkan agama Islam kerana ia amat sensitif.”

Kurang pasti saya, apa yang MCA dan pihak bukan Islam lain susah hati sangat apabila ada peraturan menutup aurat. Sepatutnya mereka lebih prihatin dan bimbang dengan pendedahan betis, paha, pusat, ketiak dan punggung yang keterlaluan sekarang. Itu lebih berbahaya sebab boleh merangsang nafsu!

Tetapi di tempat kita banyak sangat orang bukan Islam ingin masuk campur hal-hal Islam, sehingga mengganggu-gugat dan menghalang pelaksanaan undang-undang Islam. Orang kafir yang tidak tahu mengenai hudud pun sibuk bercakap dan menentang hukum ALLAH itu. Mereka ingat mereka siapa?

*AKHIR kalam, berita dari Kabul menyebut Afghanistan membantah penggunaan model wanita sebagai hiasan dalam mana-mana kempen iklan. Tambah berita itu, banyak iklan menampilkan wanita muda untuk menarik perhatian pengguna.

Kerajaan negara itu berpendapat model wanita tidak boleh dieksploitasi bagi tujuan komersial, termasuk menggayakan fesyen, kerana itu dengan sendirinya merendahkan kedudukan kaum Hawa.

Saya tidak dapat membayangkan sekiranya peraturan yang sama dikuatkuasakan di tempat kita. Tentu produk kecantikan tidak menarik perhatian sekiranya digayakan oleh model lelaki. Susahlah ‘Kak Ton’ kalau macam itu!
-sinarharian-

Poveglia, pulau ‘pembunuhan’ paling tragis di dunia

MUNGKIN ramai yang tidak tahu sejarah di sebalik keindahan Pulau Poveglia, iaitu salah satu pulau kecil yang terletak di Itali.

Terletak di antara sempadan Itali dan Lido, pulau in dikatakan menyimpan sejarah yang agak menakutkan.

Sejarah bagi pulau ini bermula pada tahun 1379 apabila ia dikatakan menjadi tempat persembunyian bagi pelarian perang ketika berlakunya siri peperangan di Eropah.

Pulau ini tidak didiami oleh sesiapa pada abad-abad berikutnya.

Kisah hitam pulau ini dicatatkan pada tahun 1793 apabila serangan wabak penyakit melanda Itali.

Dikatakan, pulau tersebut menjadi lokasi ‘ideal’ bagi kerajaan Itali untuk mengkuarantin pesakit bagi wabak bubonik, taun, denggi dan sebagainya daripada menjangkiti atau menyebarkan virus kepada penduduk di tanah besar Itali.

Menurut masyarakat tempatan, pesakit yang dihantar ke pulau itu akan dibakar hidup-hidup atau dibiarkan kelaparan sehingga mati.

Malah ada yang mengatakan, sebilangan pesakit yang dibawa ke pulau itu akan dicampakkan ke dalam sebuah lubang yang dipenuhi rangka dan tengkorak manusia.

Pada tahun 1922, sebuah rumah sakit jiwa dibangunkan di pulau indah itu.

Namun wujud pelbagai laporan mengatakan, kesemua pesakit jiwa yang mendapat rawatan di pulau tersebut mati akibat kekejaman doktor yang melakukan pelbagai uji kaji dan eksperimen kejam ke atas pesakit mereka.

Dikatakan, doktor yang merawat pesakit-pesakit di hospital sakit jiwa itu membunuh diri dengan terjun dari menara lama yang terdapat di hospital berkenaan.

Pulau itu terbiar tanpa penghuni sejak tahun 1968.

Sehingga kini, Pulau Poveglia seluas 68 kilometer persegi ini mencatatkan kematian sehingga 160,000 nyawa.

Menurut laporan portal The Telegraph pada April tahun ini, pulau tersebut sedang dilelong oleh kerajaan Itali untuk dibangunkan kepada pusat peranginan mewah.

Hasil carian Sinar Harian Online menerusi aplikasi satelit Google Map menunjukkan bangunan lama pulau tersebut masih dikekalkan sehingga kini.

Namun pulau itu dilaporkan mulai dikawal ketat oleh pihak kerajaan dan ditutup kepada pelawat mulai tahun ini. - SH

TG Nik Aziz samakan Pasma Dengan munafik yang solat belakang Nabi

Tranungkite
Tuan Guru Nik Abdul Aziz dalam satu usrah telah memberikan beberapa peringatan tentang bahayanya musuh dalam gerakan Islam terdiri daripada ahli jamaah yang bodoh dan jahat. Antara amanat beliau ialah:-
Perhatikan yang sertai Pasma mesti dari kalangan orang yang kecewa dan yang jenis tak boleh duduk bawah orang.

Nak duduk di atas jah sokmo. Ana bagi jawatan MB pada Ustaz Mat Yakob; geger (bising) kata ana kena bawa lari masuk hospital.

Direka fitnah. Dulu ana di atas. Loni Us Mat pula duduk di atas. Ana langsung tak dok masalah. Memang sengaja ana buat begini untuk ana tengok siapa hak nak gelepar (gelabah).

Syiah dengan Kawarijj lahir selepas Nabi wafat, sebelum Nabi wafat pun ada hak jenis sembahyang belakang Nabi hak jadi munafik. Pasma ni serupa dengan ni lah.

- Petikan bebas amanat Tok Guru Nik Abdul Aziz dalam satu usrah.

Ketua Pengarah JPJ dah letak jawatan ?


Ketua Pengarah JPJ tak minat nak letak jawatan kah ?

Sebab pihak berkenaan perlu cerdik dan guna otak. Bukan guna kepala lutut.

1. Ketua pengarah seharusnya berilmu dalam membuat dasar dan berkarisma mengeluarkan kenyataan. Beliau tidak seharusnya mengeluarkan fakta yang sangat lemah dan mengelirukan macam orang tak sekolah. Apatah lagi fakta lucu yang tidak langsung masuk akal sehingga membuatkan rakyat gelihati dan merasa diperbudak-budakkan. Fikirkan juga dilema serta kesan tempelak dari apa yang kita ucap dan tetapkan terhadap air muka pegawai bawahan kita sewaktu berhadapan dengan rakyat.

2. Ketua Pengarah seharusnya lebih peka terhadap sensitiviti rakyat. Tidak mengeluarkan kenyataan yang melibatkan maruah agama dan bangsa. Contohnya sampai tersasul mengatakan dengan yakin beliau ‘mahukan berlakunya sejumlah kematian’ tanpa meletakkan faktor takdir sama sekali. Lucu apabila ia dikaitkan dengan nombor plat, tanpa menjelaskan rasionalnya ..!!!

3. Ketua pengarah atau sesiapa sahaja yang terlibat membuat dan menguatkuasakan undang-undang harus bersedia untuk mematuhi kesemua ketetapan yang dibuat sendiri. Mereka seharusnya menjadi contoh kepada masyarakat, bukan meminta rakyat mematuhi bahkan menyaman rakyat, tetapi beliau sendiri melanggarnya. Apabila Ketua Pengarah sendiri melanggar undang-undang, maka anak buah beliau yang diamanahkan untuk menguatkuasakannya juga mengikuti tabiat yang sama. Ini membuatkan rakyat MARAH dan BENCI.

4. Kami juga menyeru rakyat agar tidak keterlaluan membenci anggota penguatkuasa secara pukul rata, hanya kerana topi jabatan mereka. Ada di kalangan anggota itu orang beriman dan baik hati. Ada yang suka bersedekah dan membantu anak yatim, suka menolong masyarakat. Kami sendiri antara golongan yang pernah menerima kebaikan itu dari anggota penguatkuasa. Bagi individu yang memang dikenali sangat poyo dan bongkak, kami juga ikut membenci dan mengutuk.

5. Dalam menetapkan dasar dan undang-undang, jabatan kerajaan dilihat suka melakukannya secara tergopoh-gapah. Mereka seharusnya bekerjasama dengan jabatan lain, malah perlu mendapatkan maklumat tambahan dan maklumbalas dari pelbagai pihak seperti pakar teknikal, NGO dan orang ramai. Inilah gunanya ada laman sosial yang seharusnya dimanafaatkan. Jika ini tidak digunakan, maka laman sosial itu akan bertukar menjadi 'punching bag' kepada jabatan.

6. Majoriti rakyat di negara ini adalah golongan pertengahan dan bawahan. Keutamaan seharusnya mengambil kira nasib golongan ini, bukan main pukul rata yang mana golongan atasan tidak akan terjejas sama sekali, namun pada masa yang sama penguatkuasaan itu membuli dan menindas golongan miskin. Kami beri contoh kenaikan kos membuat lesen memandu, juga isu kenderaan yang terpaksa di lupus kerana tidak boleh dilesenkan atau dipindah milik selepas pemiliknya mati. Pindah milik juga memaksa individu hadir untuk cap jari. Semua itu amat merugikan dan menyusahkan rakyat.

7. Isu cermin gelap yang telah beberapa kali diubah-ubah dan memeningkan rakyat itu biarlah kekal begitu. Ia sudah cukup baik dan boleh diterima. InsyaAllah rakyat akan cuba mematuhinya. Maklumkanlah segera kepada pihak PUSPAKOM agar meluluskan apa yang telah JPJ tetapkan. Pelik sekali apabila JPJ izinkan ia di jalanraya tetapi tidak lulus ketika pemeriksaan PUSPAKOM.

8. Sebagai mewakili rakyat bawahan yang memakai kenderaan lama, kami luahkan bahawa kebanyakan aircond kami tidak berfungsi dengan baik atas faktor usia. Untuk bas yang tiada tingkap, tidak ada peluang untuk ambil angin luar. Tanpa tinted, panas matahari yang tidak ditapis membuatkan anak-anak kami kepanasan dalam bas.

Bagi kenderaan yang ada tingkap, membukanya akan membuatkan bayi kecil tercungap-cungap tak tahan dengan angin yang kuat. Itu tidak masuk isu debu bagi jalan kampung. Barang dalam kereta juga habis berterbangan ditiup angin. Isu aurat wanita yang terancam dengan intaian mata keranjang, isu ancaman pecah kereta oleh penjenayah, isu menyusukan bayi dan lain-lain telah kami nyatakan dengan jelas dan tidak perlu diulas. Satu dua kes jenayah yang kebetulan guna cermin gelap serahkan kepada PDRM. Janganlah JPJ ambil kesempatan pula untuk menyaman rakyat. Ironinya PDRM sendiri menafikan alasan itu. Ini apa cerita???

9. Kemalangan banyak melibatkan sikap pemandu kenderaan berat dan motosikal. Jangan dilupakan juga insiden pemanduan biadab kenderaan JPJ yang pernah menyebabkan kemalangan amat besar sehingga rakyat marah dan membakar kenderaan JPJ (lihat gambar). Penguatkuasaan sikap lebih praktikal diserahkan kepada PDRM, bukan JPJ. JPJ hanya perlu mendidik rakyat ketika mengambil lesen.

10. Soal nombor plat pula, bukan kami menentang ukuran yang diberikan, tetapi kami memberikan logik akal tentang ukuran dan jaraknya. Kami beri gambar contoh nombor plat motor (kecil) dan plat kereta (besar) yang di saman, sedangkan kedua-duanya masih boleh dibaca oleh mata kasar dan kamera yang sama.

Kenapa ia harus di saman? Soalnya, susunan huruf harus mengikut sedap dan selesa mata memandang, termasuk bentuk huruf tertentu yang kami contohkan semalam, bukan hanya ikut ukuran yang jumud (siap bawa pembaris lagiiii). Samanlah jika nombor plat itu memang tidak boleh dibaca dan terlalu mengelirukan, bukan pakcik miskin yang tidak mengubah nombor 'standard' dari Produa juga turut disaman!!!

Kami rasa atas sebab sedap mata memandang dan membaca plat itu jugalah pegawai JPJ sendiri pun ubah susunan itu, tidak ikut jarak yang JPJ sendiri tetapkan secara JUMUD (contoh JPJ 11). Mesej yang paling utama di situ ialah KAMI MENENTANG DOUBLE STANDARD. Jika VIP ada permit untuk bercermin gelap, permit apa pula untuk VIP khususnya pegwai JPJ sendiri sampai boleh pakai nombor fancy dan susunan jarak sesuka hati?

Hebatnya Bini PM Malaysia? (Gambar)

Tranungkite
Amacam? Bini² perdana menteri Malaysia sebelum ni mana berani mengadap pemimpin tertinggi negara Russia sebegini. Russia antara kuasa besar dunia namun Rosmah jauh lebih besar dari itu.

Gambar: Kredit kepada AbuYa

Mengapa menipu untuk bergaya?

NORDEN MOHAMED
SAYA masih ingat lagi sebuah insiden ketika saya menuntut di UiTM Dungun pada tahun 1975. Suatu hari, tatkala berjalan pulang dari kampus, teman sebilik saya, Halim mengadu pening.Lantas kami singgah ke sebuah kedai ubat lalu bertanyakan Panadol kepada taukenya.

Lelaki itu menyerahkan sepapan pil. Seketika membelek pil yang dipeolehi, Halim mengembalikan ubat itu semula.

‘Kenapa engkau tak jadi beli Panadol, tu?’ tanya saya kehairanan tatkala kami melangkah keluar dari kedai itu. Sambil tergelak besar, Halim menjawab, ‘Tauke tu bukannya beri aku Panadol… tapi Panatot!’

Saya tidak pernah terjumpa lagi produk Panatot di pasaran. Tetapi Panatot adalah contoh sebuah produk ciplak atau tiruan. Dengan menggunakan jenama yang hampir sama dengan sebuah produk yang laris, Panatot mendapat keuntungan dengan cara mengelirukan pengguna.

Dalang di sebalik produk tiruan ini hidup senang-lenang dengan cara menipu.

Selain daripada produk ciplak, kita tahu terdapat banyak lagi produk cetak rompak. Cetak rompak lebih tidak bermaruah kerana menggunakan nama produk asal, walhal barang yang dijual itu adalah barang tiruan. Di antara punca keruntuhan industri muzik dan filem di Malaysia adalah akibat cetak rompak.

Salinan asal karya muzik dan filem itu dicuri dan kemudiannya disalin, dicetak dan dijual ke pasaran. Kadangkala, hasil cetak rompak itu lebih dahulu muncul di pasaran berbanding dengan karya original. Ia menjejaskan jualan karya asal lebih-lebih lagi apabila ia dijual dengan harga lebih murah.

Jika dahulu, produk cetak rompak mempunyai kualiti yang rendah. Kini, dengan kecanggihan teknologi, produk cetak rompak juga mempunyai kualiti yang sama. Para peminat yang menyukai muzik semata-mata tetapi tidak menghormati karya seni akan memilih barangan cetak rompak.

Busana, aksesori, beg, tas tangan dan kasut juga adalah di antara barangan cetak rompak yang popular. Pembelinya memilih barangan cetak rompak itu kerana jenamanya. Selain daripada itu, banyak sekali perisian cetak rompak seperti permainan, program, operasi, sistem dan aplikasi menjadi pilihan

Apakah mereka peduli menikmati harta intelek melalui barang curi? Tidak. Apakah mereka berasa bersalah? Tidak. Mengapa? Kerana jualan barangan cetak rompak begitu berleluasa hingga penggunaannya tidak lagi dianggap sebagai suatu kesalahan.

Malah, penjual dan pembeli sama-sama faham keperluan masing-masing. Penjual mahu buat duit. Maaf cakap, pembeli pula mahu bergaya dengan cara menggunakan barangan tipu!

Begitu pun, pembeli masih punyai pilihan. Tidak semua barangan yang mereka gunakan itu barangan cetak rompak kerana bukannya semua pakaian, aksesori, perisian mahupun cakera padat muzik di dalam koleksi seseorang itu adalah barangan cetak rompak.

Mungkin tidak sampai separuh pun barangan peribadi mereka adalah barangan tiruan. Jika kempen kesedaran sentiasa dibarakan mengenai tidak baiknya menggunakan barangan tiruan, ia akan sedikit sebanyak memberi kesedaran kepada para penggunanya.

Bagaimanapun, apabila bercakap mengenai barangan plagiat, ciplak, tiruan mahupun cetak rompak, ada satu lagi bentuk penipuan yang dilakukan oleh sebilangan anggota masyarakat kita semata-mata untuk bergaya. Caranya ialah dengan menipu kelulusan.

Daripada semasa ke semasa, kita akan temui si penipu kelulusan ini. Ia dilakukan oleh mereka yang gagal memperoleh kelulusan mengikut jalan yang diiktiraf dunia pendidikan.

Malangnya, ia dilakukan oleh mereka yang tinggi IQnya, tetapi rendah EQ dan SQnya. Ada yang mengaku Sarjana daripada sesebuah universiti terkenal di United Kingdom.

Padahal, dia tidak pernah menuntut di sana. Ada juga yang mengaku Profesor mahupun Doktor Falsafah yang membawa gelaran pakar daripada pelbagai institusi penyelidikan yang kita tidak pernah dengar.

Oleh kerana mereka bijak menyamar seperti orang pandai, maka mereka terpilih menyampaikan kuliah serta syarahan di pelbagai konvensyen. Kajian-kajian dan penemuan-penemuan yang entah daripada mana dikatakannya sahih.

Kita percaya dengan menghebahkan kehebatan mereka, memberi penghormatan besar kepada mereka termasuk pangkat dan darjat.

Namun, apakah bentuk penipuan yang lebih hebat daripada memplagiat, menciplak, memakai barangan tiruan, cetak rompak mahupun kelulusan palsu? Yang lebih hebat daripada itu tentulah mereka yang mempunyai pangkat dan gelaran palsu.

Kalaulah mereka mengaku berpangkat Datuk atau Tan Sri, itu boleh dianggap biasa. Tetapi, jika mengaku mempunyai darah keturunan dan kerabat Raja atau Tengku orang sebegitu memang dianggap berani ~ berani menipu hingga mati.

Mengapa manusia sanggup menipu untuk bergaya? Walaupun masing-masing boleh mempesona manusia lain dengan pelbagai bentuk penyamaran itu, apakah mereka tidak berasa apa-apa apabila bergelumang dengan alam penipuan?

Apa yang seseorang penipu itu nampak tatkala menatap wajahnya di cermin? Wajahnya atau wajah makhluk lain?
-SinarHarian-

Pegawai Kerajaan Minta Habuan Seks Daripada Janda Muda Dicekup

ALOR SETAR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang pegawai tadbir yang menjawat jawatan penolong pengurus di sebuah jabatan kerajaan kerana didakwa meminta habuan seks daripada pemohon rumah bantuan berstatus ibu tunggal.

Menurut sumber, pegawai kerajaan berusia 50-an itu ditahan di sebuah hotel di Jalan Putra di sini pada pukul 2 petang Khamis selepas didakwa meminta habuan seks daripada seorang ibu tunggal berusia 20-an.

Difahamkan, suspek memilih mangsa menerusi gambar pada borang atau surat pemohonan yang dihantar pemohon sebelum menghubungi mereka.

"Dia kemudian mendakwa mempunyai kuasa untuk memberi kelulusan dalam permohonan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

"Bagaimanapun untuk mendapat rumah tersebut, pemohon berstatus janda perlu memberi habuan seks kepadanya. Suspek dikesan mendapatkan suapan seks di hotel pada waktu tengah hari," dedah sumber itu.

Tambahnya, terdapat ibu tunggal yang tidak berjaya dalam permohonan itu walaupun telah memberi habuan seks bertindak membuat laporan terhadap majikan suspek.

Berdasarkan maklumat dan risikan SPRM sejak beberapa bulan lalu, akhirnya suspek berjaya ditahan SPRM.

Jelas sumber itu, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 17 Akta SPRM 2009 kerana meminta suapan dalam bentuk seks.
-mstar-

Video: Kesian, Najib punya pasal Kak Ros jadi bahan ketawa lagi


Visual CCTV yang menunjukkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor semasa menghadiri Mesyuarat Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) di Beijing menjadi bahan lawak di media sosial.

Video 50 saat yang dimuat-naikkan di Youtube dengan suntingan memaparkan ‘kekekokan’ Rosmah yang tidak pasti posisi atau kedudukannya ketika mahu bergambar dengan Presiden China Xi Jinping dan isterinya.
-malaysikini-

Pilu: Ibu dakap erat mayat anak yang terbarinh tengah jalan

Mazlah mendakap erat mayat anak bongsunya yang maut dalam kemalangan semalam.
IPOH: Suasana pilu menyelubungi lokasi kemalangan di persimpangan Jalan Raja Dihilir-Taman Canningberhampiran sebuah stesen minyak di sini, semalam apabila ibu mangsa yang maut mendakap erat mayat anak bongsunya yang terbaring di tengah jalan.

Ketika kejadian pada kira-kira jam 1.20 petang itu, mangsa, Mohd Syuqri Rusli, 21, yang menaiki motosikal jenis Yamaha LC dipercayai dalam perjalanan pulang untuk makan tengah hari bersama ibunya di Taman Rapat Setia.

Ibunya, Mazlah Meor, 45, berkata, anaknya yang bekerja sebagai kerani di Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Perak tidak pernah pulang pada waktu tengah hari kecuali pada Jumaat.

Katanya, dia segera ke lokasi kemalangan setelah menerima panggilan daripada seseorang menerusi telefon bimbit anaknya itu.

“Dia mungkin dalam perjalanan pulang ke rumah untuk makan tengah hari. Selalunya dia jarang pulang ke rumah kecuali hari Jumaat.

“Saya terkejut lihat anak terbaring dan luluh hati saya apabila dimaklumkan anak saya sudah meninggal dunia,” katanya.

Sementara itu, Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah Ipoh, Deputi Superintendan Wan Sharuddin Wan Omar berkata, mangsa maut di tempat kejadian setelah motosikal ditunggangnya bertembung dengan sebuah kereta jenis BMW 320i.

Menurutnya, pemandu kereta berusia 72 tahun itu membelok masuk ke Taman Canning untuk pulang ke rumahnya.

“Apabila tiba di tempat kejadian, lelaki warga emas terbabit membelok ke kanan simpang Taman Canning dan tiba-tiba mangsa dari arah bertentangan melanggar bahagian hadapan sebelah kiri kereta terbabit.

“Akibat pelanggaran itu, mangsa mengalami kecederaan parah di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian,” katanya.

Wan Sharuddin berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan keterangan pemandu berkenaan telah diambil.
-sinarharian-

Video kanak-kanak lelaki nekad menyelamatkan adiknya meskipun dihujani peluru tentera Bashar

http://www.ustazcyber.com

Aksi heroik seperti dalam tanyangan film-film Hollywood dilakukan seorang abang untuk menyelamatkan adiknya yang berlindung di balik bangkai sebuah kereta, menghindari tembakan sniper pasukan pemerintah Suriah.

Dalam rakamam video berdurasi satu minit lebih nampak seorang kanak-kanak lelaki nekad menyelamatkan adiknya yang berlindung, meskipun nyawanya menjadi sasaran sniper tentera pemerintah yang bersembunyi di balik gedung-gedung.

Di tengah jalan nampak anak laki-laki tersebut sempat terjatuh karena tertembak di bagian bahunya, akan tetapi tekadnya untuk menyelamatkan adiknya membuat anak tersebut bangkit kembali dan berhasil menyelamatkan sang adik. (Dostor/Ram)

AWAS!!! Ini antara bahayanya menyimpan makanan panas dalam plastik

Mohamed (tengah) bersama pembantunya dan Pengarah Urusan Ecoscience Research Foundation, Profesor Dr Sultan Ahmed (kanan).
Mohamed (tengah) bersama pembantunya dan Pengarah Urusan Ecoscience Research Foundation, Profesor Dr Sultan Ahmed (kanan). Mohamed (tengah) bersama pembantunya dan Pengarah Urusan Ecoscience Research Foundation, Profesor Dr Sultan Ahmed (kanan). 
GEORGETOWN: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa pengguna tidak menggunakan bekas plastik untuk meletakkan makanan dan minuman panas.

Presidennya, SM Mohamed Idris berkata, pengguna juga digesa mengelak menggunakan senduk plastik ketika memasak dan menyimpan makanan panas dalam bekas atau beg plastik.

Menurutnya, plastik yang dipanaskan adalah sumber pendedahan terhadap elemen berbahaya dan perlu mengambil langkah drastik untuk mencegahnya.

“Terdapat banyak pilihan seperti kaca, seramik, keluli tahan karat untuk menyimpan atau memanaskan makanan. Selain itu, kita ada pilihan lain untuk menjadikan pembungkus dan pelapik tradisional untuk memasak antaranya daun dan kain linen atau kapas.

“Kajian dan tinjauan CAP menunjukkan bahawa ramai pengguna kini menggunakan kaedah merebus atau mendidih terus makanan dalam lapisan plastik berbungkus," katanya.

Mohamed berkata, menyimpan makanan dan minuman dalam bekas plastik mungkin memudahkan tetapi tidak selamat sepenuhnya.

“Saintis alam sekitar memberi amaran bahawa sejumlah kecil bahan kimia sintetik yang digunakan dalam pemprosesan, pembungkusan dan penyimpanan makanan yang kita makan boleh melarut resap, berinteraksi serta menyebabkan kerosakan kepada

kesihatan kita dalam jangka panjang,” katanya kepada media, semalam.

Katanya, kebimbangan itu telah ditimbulkan dalam Jurnal Perubatan British, Journal of Epidemiology and Community Health walaupun bahan kimia dalam jumlah kecil ini mungkin tidak berbahaya.

“Banyak bahan kimia dalam plastik boleh mengganggu fungsi biasa sistem endokrin kebanyakan haiwan termasuklah manusia. Kesan daripada pengganggu endokrin ini boleh memusnahkan dan berkekalan. Janin dan bayi paling mudah terjejas kepada serangan ke atas sistem endokrin kerana tubuh mereka sedang membesar.
-sinarharian-

Apa sebenarnya yang berlaku di Kedah sampai 4 kali kena puting beliung

Sekurang-kurangnya 20 buah rumah dan empat rumah kedai di Kampung Sungai Nonang, Simpang Empat Kangkung dekat Alor Setar rosak akibat dilanda puting beliung petang tadi.

Kejadian kira-kira 2.45 petang itu turut melibatkan sebuah kandang kambing.

Penolong Pengarah Bahagian Siasatan, Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah Mohamad Yunus Abu berkata pihaknya menerima panggilan kejadian itu kira-kira 3 petang dan menggerakkan anggota ke tempat kejadian.
"Kami dapati lima buah rumah rosak teruk. Tiada penduduk yang mengalami kecederaan. Cuma ada beberapa penduduk yang trauma dengan kejadian itu," katanya ketika ditemui di tempat kejadian hari ini.

Katanya akibat kejadian itu sebuah kereta jenis Proton Wira tersangkut pada sebatang pokok mangga pada ketinggian satu meter akibat diterbangkan pusaran angin itu.

Beliau berkata 12 anggotanya dikerahkan ke tempat kejadian bagi melakukan kerja memotong pokok yang tumbang dan membantu mangsa kejadian.

Pusaran angin yang dipercayai datang dari arah sawah di kampung tersebut (dari arah utara) berlaku dalam tempoh 10 minit mengejutkan penduduk kampung yang ketika itu sedang beristirahat di rumah.

Difahamkan, mangsa-mangsa kejadian puting beliung itu ketika ini menumpang di rumah saudara mereka sementara menanti bantuan daripada pihak-pihak berkaitan.

Tinjauan Bernama mendapati selain Jabatan Bomba dan Penyelamat, anggota Jabatan Pertahanan Awam turut menjalankan kerja-kerja memotong pokok-pokok yang tumbang.

Kejadian hari ini merupakan kes keempat membabitkan puting beliung yang dilaporkan berlaku di Kedah dalam masa tidak sampai sebulan.

Kes pertama berlaku di Kampung Alor Besar, Pendang pada 14 Okt yang menyebabkan 11 buah rumah dan sebuah sekolah rosak teruk.

Kes kedua berlaku pada 31 Okt di lima kawasan di daerah Kota Setar iaitu Kampung Mergong Hilir, Kampung Batin, Kampung Sungai Baru, Taman Inang dan Taman Mergong Jaya yang menyebabkan kerosakan teruk pada 71 buah rumah dan sebuah klinik desa.

Pada 2 Nov lepas, sekurang-kurangnya 13 buah rumah di Taman Wira Mergong di sini mengalami kerosakan setelah dilanda angin kencang dan pusaran kecil puting beliung.
-Bernama-

Video Klip Remaja Perempuan Bergaduh


PETALING JAYA: Video klip kes buli terbaharu melibatkan remaja perempuan menjadi viral selepas dimuat naik di laman Youtube, awal minggu ini.

Video klip berdurasi enam minit tiga saat itu menunjukkan sekumpulan remaja perempuan lebih kurang lima orang memukul seorang remaja di kawasan tandas awam.

Pada masa sama, seorang lagi rakan mereka bertindak merakamkan kejadian yang dipercayai berlaku di Kelantan berdasarkan dialek mereka.

Mangsa hanya berdiam diri ketika rambutnya ditarik, malah turut ditampar, disepak dan dibelasah menggunakan lutut sehingga terjatuh.

Aksi buli yang bermula di dalam tandas dipercayai tandas awam itu berlarutan hingga ke luar.

Berdasarkan perbualan yang dirakam itu, kumpulan terbabit bengang dengan remaja yang berusia 16 tahun itu kerana dikatakan 'bermulut jahat'.

Selepas dipukul dan diherdik kerana tidak berpuas hati dengan kelakuan remaja itu, video itu berakhir dengan kumpulan remaja berkenaan tanpa perasaan kasihan menyuruh remaja itu pulang.

Kebelakangan ini, video kes buli yang dimuat naik ke laman sosial seperti menjadi satu trend terkini.

Sebelum ini, dua rakaman video kes buli membabitkan pelajar di dua buah sekolah turut tersebar.

Berikutan kes itu, polis telah mengenal pasti kes buli itu berlaku di asrama sebuah sekolah di Pontian pada 2010, manakala satu lagi berlaku pada Mei lalu di sekolah anak yatim di Kangar, Perlis.

Suspek utama yang berlaku di Pontian itu telah dibuang sekolah pada 2011, manakala polis berjaya menahan enam suspek berusia 13-15 tahun bagi kes di Kangar.

Kes itu telah didakwa di Mahkamah Majistret Kangar di bawah Seksyen 147 Kanun Keseksaan.
-mstar-

Hakim buka jalan perkahwinan sejenis?

ZALINA MAIZAN NGAH
KUALA LUMPUR: Alasan penghakiman Mahkamah Rayuan yang memutuskan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992 bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan amat luas impikasinya termasuk membuka jalan untuk membenarkan perkahwinan sejenis, kata bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad.
Tun Abdul Hamid berkata alasan-alasan yang diberikan mahkamah itu juga menyebabkan hukum syarak akan sentiasa terdedah kepada kemungkinan diisytiharkan tidak sah.

"Alasan penghakiman tersebut memberi implikasi apabila sesuatu hukum syarak boleh diisytiharkan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan berdasarkan tafsiran yang liberal seperti yang diberi oleh mahkamah di negara-negara sekular.

"Apabila hukum syarak diukur dengan nilai liberal hak asasi ala-Barat dan apabila hukum syarak boleh dicabar atas alasan ia tidak munasabah kepada seseorang Hakim, termasuk yang bukan Islam, maka hukum syarak akan sentiasa terdedah kepada kemungkinan diisytiharkan tidak sah," katanya.

Beliau berkata demikian menerusi e-mel yang dihantar kepada Bernama bagi memberi pandangan berhubung keputusan panel tiga hakim dipengerusikan Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus yang sebulat suara membenarkan rayuan dikemukakan tiga jurumekap pengantin, Muhamad Juzaili Mohamad Khamis, 26, Syukor Jani, 28, dan Wan Fairol Wan Ismail,30, untuk mengisytiharkan Seksyen 66 adalah tidak sah di sisi perlembagaan dan undang-undang.

"Apa yang merisaukan saya ialah alasan-alasan yang diberi untuk mengisytihar Seksyen 66 itu bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. Mereka mengabaikan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf kesalahan terhadap suruhan agama Islam.

"Bagi saya, jika mereka menerima bahawa kesalahan itu adalah kesalahan terhadap suruhan agama Islam (sebenarnya mereka terima kedudukan itu), maka sepatutnya mereka mengesahkan bahawa peruntukan itu sah di sisi Perlembagaan. Ini kerana Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa kepada Badan Perundangan Negeri untuk membuat undang-undang itu," katanya.

Tambah beliau, sebaliknya hakim tersebut merujuk kepada peruntukan-peruntukan lain seperti penghakiman Mahkamah Agung Amerika Syarikat dan India sedangkan perlembagaan negara tersebut tidak sama seperti Malaysia.

"Perlembagaan mereka tidak ada peruntukan-peruntukan mengenai agama Islam seperti yang ada dalam Perlembagaan kita. Nilai-nilai mereka tidak sama dengan nilai kita. Hakim-hakim itu juga nampaknya sangat terpengaruh dengan tafsiran hak asasi manusia ala-Barat. Akibatnya, mereka memberi tafsiran yang sangat liberal mengenai peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan," katanya.

Abdul Hamid berkata, berdasarkan alasan penghakiman yang sama, undang-undang yang membenarkan seorang lelaki Islam berkahwin lebih daripada satu; undang-undang yang menjadikan kesalahan jika seorang Islam tidak membayar zakat; kesalahan meminum minuman yang memabukkan; kesalahan zina dan liwat dan lain-lain juga, boleh diisytiharkan tidak sah.

"Malah penghakiman ini membuka jalan untuk membenarkan perkahwinan sejenis. Nampaknya apa yang saya khuatir akan berlaku telah mula berlaku," kata beliau.

Abdul Hamid berkata setelah membaca penghakiman ringkas dalam kes tersebut beliau mendapati bahawa peruntukan Seksyen 66 itu tidak sah bukan kerana ia 'undang-undang jenayah' yang terletak di bawah bidang kuasa Persekutuan tetapi kerana ia melanggar Perkara 5(1)(kebebasan diri), 8(1) (kesamarataan), 8(2) (diskriminasi), 9(2) (kebebasan bergerak) dan 10(1)(a) (kebebasan bercakap dan bersuara).

Seksyen 66 enakmen itu memperuntukkan bahawa adalah suatu kesalahan apabila lelaki yang memakai pakaian perempuan atau berlagak seperti perempuan di tempat awam dan jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM1,000 atau penjara, tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

Pada 7 Nov lalu, Mahkamah Rayuan memutuskan Seksyen 66 tersebut adalah tidak sah di sisi perlembagaan kerana ia mendiskriminasi lelaki Islam yang menghidapi masalah kecelaruan identiti jantina (GID).

Dalam penghakiman ringkas setebal 33 muka surat itu, Hakim Mohd Hishamudin berkata, penguatkuasaan Seksyen 66 itu akan meletakkan perayu-perayu yang mengalami GID terus hidup dalam ketidakpastian, kesengsaraan dan rasa malu.

"Seksyen 66 secara langsung menjejaskan hak perayu-perayu untuk hidup secara bermaruah seperti yang dijamin oleh Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan, dengan merampas hak mereka sebagai anggota masyarakat," kata Hakim Mohd Hishamudin. 
-Bernama-

Peti ais punca kena buang kerja


SABAK BERNAM: Empat pekerja di sebuah kedai serbaneka di daerah ini hilang punca pendapatan selepas mendakwa diberhentikan kerja tanpa notis oleh majikan mereka pada pagi 14 Oktober lalu.


Bekas penyelia kedai serbaneka terbabit, Rokiah (bukan nama sebenar), 26, berkata, mereka diberhentikan kerja tanpa notis itu serentak selepas dua daripada mereka dituduh tidak menutup peti ais.

Katanya, sehari sebelum mereka diberhentikan, seorang pengurus datang ke kedai terbabit dan mengadakan mesyuarat bersama dengan penyelia baharu yang membangkitkan isu seorang pekerja kedai terbabit yang mengadu kononnya peti ais sengaja tidak ditutup dua pekerja berkenaan.

“Saya minta pengurus kemukakan bukti CCTV jika benar dakwaan terbabit, tapi dia (pengurus) sendiri pun tak tahu tarikh berlaku dan hanya dengar cakap sebelah pihak tanpa menyiasat perkara sebenar,” katanya kepada Sinar Harian.

Rokiah berkata, dia yang bekerja tetap sejak lima tahun juga diturunkan pangkat daripada penyelia kepada pekerja biasa pada 3 September lalu tanpa sebarang alasan, tetapi masih boleh bersabar dan meneruskan perkhidmatannya.

“Waktu mula saya kerja dulu tak ada masalah, tapi bila kedai makin maju kita dah nampak majikan mula pilih kasih dengan menurunkan pangkat saya dan memecat kami tanpa ruang untuk membela diri,” katanya.

Seorang lagi bekas pekerja, Jamilah (bukan nama sebenar), 22, berkata, dia berasa amat kesal kerana dipecat tanpa sebab selepas dituduh dengan sengaja tidak menutup peti ais, sedangkan dia bekerja di bahagian lain.

“Kenapa pula saya yang dituduh? sedangkan saya bekerja di unit lain. Saya jadi mangsa keadaan dan majikan seharusnya siasat perkara ini terlebih dahulu sebelum mengambil sebarang tindakan,” katanya.

Seorang pekerja berstatus ibu tunggal, Faridah (bukan nama sebenar), 28, berkata, penamatan kontrak serta merta itu tidak wajar kerana mereka hanya diberitahu melalui lisan oleh penyelia terbabit mewakili majikan.

“Majikan kemudiannya pada 17 Oktober mengeluarkan notis menyatakan sebab kami diberhentikan kerana tidak datang kerja sedangkan kami telah diberhentikan melalui lisan pada pagi kejadian (14 Oktober),” katanya.

Zara, (bukan nama sebenar) 23, berkata, mereka juga telah membuat aduan kepada Jabatan Tenaga Kerja (JTK) Kuala Selangor pada 15 Oktober lalu berhubung perkara terbabit sambil berharap agar diberi pembelaan yang sewajarnya.

Sementara itu, Adun Sungai Panjang, Budiman Mohd Zohdi berkata, beliau sendiri akan menulis surat memohon penjelasan daripada pihak pengurusan kedai serbaneka selain mengadakan pertemuan dua hala.

“Saya sendiri akan pergi berjumpa dengan pengurusan bagi menjernihkan kekeruhan yang timbul kerana kita tak mahu ada perkara yang tak selesa boleh menimbulkan ketegangan.

“Saya fikir perkara ini boleh diselesaikan menerusi meja rundingan dan saya rancang untuk mengadakan pertemuan dengan majikan dalam waktu terdekat,” katanya.
-Sinar Harian-

Hubungan Adolf Hitler Dengan Mufti Besar Palestin

Satu pendedahan yang agak menggemparkan muncul pada tahun 2006 (laporan dari sumber asal) apabila Institut Kajian Aero dan Angkasa Malaysia (IKAM) menemui fakta-fakta menarik di sebalik kajian IKAM terhadap data sejarah Operasi Divisyen Hanzar!

Pendedahan itu menimbulkan kekeliruan mengenai siapakah sebenarnya Adolf Hitler?
Adolf Hitler

Dalam banyak catatan sejarah, tidak ada yang positif bagi menggambarkan pemimpin Jerman semasa Perang Dunia Kedua ini. Bukan sahaja negatif malah namanya masih dicaci sehingga hari ini kerana tragedi holocaust. Jutaan orang Yahudi mati dipercayai kononnya angkara perintah Hitler.
Bagaimanapun, sesuatu yang menghairankan sebaliknya terjadi. Hitler didapati masih mempunyai nilai toleransi yang tinggi dengan membenarkan penubuhan beberapa divisyen tentera beragama Islam di dalam kem atau menjadi sebahagian daripada bala tentera nazi Jerman.

Menurut Jeneral Leon Degrelle, seorang komander divisyen Waften SS (askar rakyat) Jerman, ada tiga divisyen Waffen SS yang 90 peratus anggotanya beragama Islam. Jumlah anggota dalam ketiga-tiga divisyen ini pula berjumlah 60,000 orang.

Antara tiga divisyen tentera beragama Islam Waffen SS ini, divisyen tentera paling terkenal adalah Divisyen ke-13 Waffen SS Hanzar. Divisyen ini beroperasi di Balkan dengan 90 peratus anggotanya berbangsa Albania, Bosnia dan Croatia yang beragama Islam. Bakinya orang Croat beragama Kristian Katolik yang berjumlah 21,000 orang.
Divisyen Ke-13 Waffen SS Hanzar

Operasi Divisyen Hanzar mendapat perhatian IKAM kerana ia sesuatu yang sangat unik dan menakjubkan. Operasi tentera udara sukarela Croatia berjaya menembak jatuh hampir 300 kapal terbang tentera udara Rusia (komunis) sedangkan kapal terbang mereka yang dimusnahkan tentera udara Rusia kurang daripada 10 pesawat ketika Perang Dunia Kedua tercetus di Balkan.

Hanzar adalah perkataan Arab, Bosnia dan Croatia yang bermaksud parang. Parang hanzar ini dipilih sebagai nama rasmi dan juga simbol bagi Divisyen ke-13 Waffen SS.

Pakaian rasmi Divisyen Hanzar pula sama seperti pakaian rasmi Waffen SS yang lain. Cuma bezanya, anggota tentera Divisyen Hanzar memakai tarbus. Dari segi persenjataan, anggota pasukan ini juga dilengkapkan dengan senjata seperti anggota Waffen SS lain.

Namun IKAM mendapati apa yang lebih menarik ialah terdapat seorang tokoh Islam yang mampu menjalinkan hubungan baik dengan Hitler. Dia turut berperanan sebagai pemimpin Divisyen Hanzar.

Beliau ialah Mufti Besar Baitulmaqdis, Haji Amin Al Husseini. Beliau ialah pemimpin yang berpengaruh di Wilayah Arab terutama di kalangan pemimpin Arab Palestin.
Haji Amin Al Husseini

Sepanjang Perang Dunia Kedua itu, Amin Al Husseini menetap di Jerman bagi menentukan pembentukan koordinasi antara fahaman Nazi dan polisi Arab sehingga membawa kepada pembentukan Divisyen Hanzar pada Februari 1943.

Divisyen Hanzar dihantar mengikuti latihan ketenteraan di Perancis sebaik sahaja penubuhannya. Ia mula beroperasi di Balkan pada Februari 1944. Divisyen ini beroperasi dengan jayanya menentang gerila komunis Partisan pimpinan Josip Broz Tito dan juga tentera Rusia.

Walaupun jawatan Muftinya dilantik oleh kerajaan British yang ketika itu menjajah Palestin, namun Amin Al Husseini merupakan seorang yang sangat membela Islam. Beliau juga bertanggungjawab menyekat kemaraan dan kemasukan beramai-ramai Yahudi ke Eropah setelah kaum itu gagal di sekat memasuki wilayah Palestin.

Generasi sekarang hanya mengenali Hitler namun ketokohan Amin Husseini sebagai pejuang Islam pada Perang Dunia Kedua sangat jarang diketahui. Malah beliau seorang yang banyak berjasa menggerakkan kebangkitan orang Islam selepas kekalahan kerajaan Uthmaniah (Ottoman) di Palestin diikuti Mesir dan Iraq.

Malah beliau merupakan mentor perjuangan kepada pemimpin Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), Allahyarham Yassier Arafat dan ketua pemimpin dan pejuang Islam yang lain.

Walaupun ada laman web yang memburuk-burukkan nama Amin Al Husseini kerana dituduh terlibat dalam pembunuhan orang Kristian di Balkan namun paparan gambar sepanjang hayat beliau jelas menunjukkan tokoh ini mampu menerokai hubungan antarabangsa yang cukup luar biasa terutama berjaya menjalinkan satu hubungan dengan Hitler.

Presiden IKAM, Norul Ridzuan Zakaria berkata, adalah satu isu yang sangat menarik apabila Hitler memberikan persetujuan untuk menubuhkan Divisyen Hanzar dan toleransinya terhadap kegiatan anggota divisyen berkenaan yang majoritinya terdiri daripada orang Islam.

“Sebelum ini begitu banyak fakta menjelaskan bahawa Hitler adalah seorang diktator yang kejam dan tidak bertoleransi terhadap keagamaan, apa tah lagi Islam,” katanya dalam satu rencana yang disiarkan dalam sebuah akhbar tempatan baru-baru ini.

Menurut Norul Ridzuan, setiap batalion atau rejimen dalam Divisyen Hanzar akan dilengkapi seorang imam dan seorang guru agama yang bertugas untuk memastikan setiap anggota divisyen ini terus mengekalkan cara hidup sebagai muslim.

“Di samping itu, divisyen ini kerap menerima kunjungan Mufti Baitulmaqdis Imam Amin Al-Husseini yang melengkapkan pengisian rohani anggota divisyen ini,” katanya.

Sebagaimana fakta sejarah merekodkan kekalahan tentera-tentera Nazi dalam Perang Dunia Kedua itu, begitu juga nasib yang diterima oleh tentera Divisyen Hanzar yang terpaksa menyerah diri pada Mei 1945 apabila pasukan tentera Jerman berundur dari Balkan. Lebih malang lagi kesemua mereka kemudian dibunuh oleh diktator Tito yang disokong oleh British dan Rusia.
Mungkin satu semakan semula sejarah Hitler perlu dibuat. Ini kerana hubungan baik Hitler dan Amin Al Husseini tentunya tidak terhad atas kepentingan politik dan mengembangkan pengaruh masing-masing.
Pasti masih ada sesuatu yang telah disembunyikan daripada pengetahuan umum di sebalik Hitler yang sering diburukkan dengan holocaustnya itu. Benarkah beliau sekejam itu?
Persoalan ini ditimbulkan oleh Pesiden Iran, Ahmadinejad pada tahun 2006 (laporan sumber asal) mengenai sejauh mana kebenaran holocaust. Ujar pemimpin itu, jika benar ia wujud maka itu sepatutnya menjadi dosa orang Eropah.
“Tetapi mengapa rakyat Palestin dan umat Islam yang terpaksa menanggungnya. Namun, kita meyakini Barat sebenarnya telah berjaya diperalatkan oleh Yahudi untuk menghancurkan negara Islam demi kelangsungan rejim dan puak Israel,” katanya.