"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


IKLAN TEKS

IKLAN TEKS Cuma RM10 Sahaja Hubungi: gigitankerengga@gmail.com

Kalau sayalah, malu nak ngaku PM

Nik Nasri Nik Malek

Analogi mudah: Anda (Andaikanlah nama anda itu Najeeb) bersama pasukan bolasepak anda ada 11 orang pemain. Gol di sebelah pasukan anda lebih kecil. Anda pastikan pengadil ialah adik kembar anda. Anda akan masukkan pemain tambahan bila-bila masa sahaja tanpa beritahu pengadil dan tanpa keluarkan pemain sedia ada.


Pasukan anda boleh sumbat gol dengan tangan selain anggota lain. Tidak ada istilah offside bagi pihak pasukan anda. Budak kampung kata curi ayam.

Kalau pasukan lawan sumbat gol, pengadil akan batalkan gol dengan mengatakan offside walaupun tidak benar. Pasukan anda pun terdiri dari pemain tempatan, termasuk 4 pemain import dari Bangladesh, Cambodia, Myanmar dan Indonesia.

Akhirnya pasukan anda menang 3-2, tetapi kesemua 3 gol itu dengan menggunakan tangan, offside dan pengadil hadiahkan penalti tanpa sebab.

Lalu dengan megah sambil mengangkat dada dan hidung, anda menjaja seluruh kampung bahawa pasukan bolasepak anda menang 3-2 mengalahkan pasukan lawan. Dan anda berkata pasukan andalah paling hebat dan andalah pemain terbaik perlawanan itu.

Kalau anda diletakkan dalam situasi ini, dan anda seorang yang ada maruah dan harga diri serta integriti, tergamakkah anda berbuat seperti ini?

Ini hanyalah analogi mudah yang sering kita dengar dalam ceramah pemimpin Pakatan Rakyat mengenai perjalanan pilihanraya umum atau kecil di negara Malaysia tercinta yang telah merdeka dari penjajah lebih 56 tahun ini. Namun, kerana NAFSU besar mahu terus berkuasa, segala pertimbangan akhlak mulia, harga diri, integriti hatta perkara salah-laku yang jelas dapat dilihat pun tidak dapat dinilai dengan benar.

Kalau anda masih tak faham dengan analogi di atas, memang anda seorang yang bengap!

Keikhlasan bertaraf 5 bintang!

Rossem
Sore kelmarin didatangi seorang Ahli Jawatankuasa Peti Undi PAS, selepas ngobrol beberapa minit, ia membisikkan sesuatu “ Saya punya lebihan wang yang diperuntukkan parti untuk digunakan pada hari mengundi 5 Mei kelmarin. Kurang lebih RM1,000. Kepada siapa saya mahu mengembalikan wang ini”.

“Apakah ada orang tahu dan bertanya tentang baki wang itu?” tanyaku.

“Tiada siapa yang tahu tentang baki wang ini kerana semua menyangka sudah habis digunapakai, makan minum dan membayar pengundi luar pada hari mengundi” kata lelaki itu.
Itulah gambaran keikhlasan yang dimiliki petugas PAS pada PRU 13 yang berlangsung kelmarin sehingga membawa kepada kemenangan parti itu di Kelantan dengan majoriti dua pertiga.

Lalu teringat kita kepada sebuah parti yang terasa berat mahu menyebut namanya sekarang, pelbagai cara telah dilakukan untuk menarik pengundi agar mengundi parti mereka. Sumpah laknat, sumpah wa llahi, bahkan sehingga kepada melafaz ta’lik dilakukan, namun gagal merampas Kelantan. Kerana apa jua yang tidak didasari keikhlasan akan terluar dari jalur kemenangan.

Setelah 6 hari PRU 13

IbnuSabah

Sedih, pilu, duka, gembira dan berbagai-bagai perasaan dirasai oleh rakyat yang cintakan kebaikan, keadilan, kebenaran, keamanan, kebajikan dan keberkatan.

Apapun segalanya tertakluk pada qada qadar yang ditentukan oleh Allah Ta'ala. Kita sebagai insan yang serba serbi lemah dah berikhtiar, berusaha tungkus lumus, berdoa dan bertawakkal kepada-Nya.

Alhamdulillah, kita semua bersyukur dan bertasbih kepada Allah Ta'ala kerana telah mengurniakan sebahagian kemenangan kita dalam perjuangan politik dalam Negara ini, walaupun dalam keadaan padangnya yang tidak sama rata.

Kemenangan Pakatan Rakyat dengan menambah kerusi parlimen dari 82 PRU 12 2008 kepada 89 kerusi PRU 13, mempertahan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, Kelantan dan Pulau Pinang.

Kemenangan memperolehi undi popular 5.5 juta daripada 13.3 juta rakyat Malaysia yang layak mengundi (tak masuk pengundi hantu, warga asing dan undi yang dieksploit oleh SPR yang tak bebas itu), berbanding undi BN 5.2 juta (termasuk undi hantu, warga asing, undi dieksploit oleh SPR untuk menangkan calon umno/BN)

Tahniah kepada seluruh rakyat Malaysia yang telah mengundi calon-calon Pakatan Rakyat PAS/PKR/DAP dan rakan-rakan yang bergabung bersama Pakatan Rakyat.

Tahniah kepada YB Pakatan Rakyat seluruh Negara yang menang, semoga dapat memberi khidmat terbaik dan lebih baik kali ini.

Pesan Nabi Muhammad sallaLlahu alaihissalam: "Orang yang lebih baik hari ini daripada hari kelmarin adalah orang yang beruntung. Orang yang hari ini dengan hari kelmarin sama saja adalah orang yang rugi. Dan orang yang hari ini lebih buruk daripada hari kelmarin adalah orang yang celaka"

Rakyat mendambakan dan menunggu-nunggu perkhidmatan wakil rakyat mereka dengan lebih baik, tawaduk, amanah, adil, mesra dan berkebajikan. Jangan seperti para pemimpin umno/BN yang menjadikan gelaran YB umpama tuan dan raja yang mahu disembah rakyat.

Pesan Nabi Muhammad sallaLlahu alaihissalam, para sahabatnya dan para ulama yang ikhlas, sesungguhnya jawatan sebagai pemimpin itu adalah amanah dan pemberi khidmat kepada rakyat dibawah.

Insya Allah, watak para wakil rakyat Pakatan Rakyat rata-rata mereka merupakan golongan yang berwatak Saidina Umar ibn Al-Khattab radhiayaLlahu anhu yang bersedia meredah malam yang gelap gelita melihat kesusahan rakyat.

Cuma kita terasa sedih dan pilu bila Kedah terlepas kepada kumpulan penyamun tarbus. Bagaimanapun kita berdoa akan ada para pemimpin umno/BN di Kedah dapat melihat kepimpinan dan keberkatan kepimpinan Pakatan Rakyat Kedah dibawah teraju Al-fadhil Ustaz Azizan Razak yang telah berikhtiar sungguh-sungguh mentadbir negeri Kedah walaupun ditekan dan diserang berbagai-bagai fitnah.

Harapan kita kebaikan dan keberkatan kepimpinan Ustaz Azizan dan exconya selama 5 tahun mentadbir negeri Kedah akan terus mengalir di bumi Kedah, walaupun umno/BN yang pegang. Harapan kita tiada lagi songlap sana songlap sini untuk kayakan pemimpin umno/BN dan anak beranak dan krooni-krooni mereka.

Kita semua berdoa moga Ustaz Azizan Razak dikurniakan kesembuhan dan kesihatan untuk terus berbakti untuk agama, bangsa dan Negara, khasnya untuk negeri Kedah dan sekalian rakyatnya.

Apapun kita teruskan usaha, tekad, tawakkal. Perjuangan menegak kebenaran, keadilan dan kebaikan ini tidak akan berakhir dengan habisnya PRU 13. Ada banyak lagi kerja kita sehingga tertegakkan keadilan, kebaikan dan kebenaran di dalam negeri dan Negara kita.

Saidina Ali bin Abu Talib karamaLlahu wajhah: "Kebatilan yang tersusun akan mengalahkan kebenaran yang tidak tersusun dengan sempurna".

Ini sebenarnya yang kita semua hadapi. Pakatan Rakyat bersungguh mahu melaksanakan keadilan dan kerajaan yang terbaik. Akan tetapi kita berhadapan dengan sebuah parti umno/BN yang banyak kebatilan, rasuah para pemimpinnya, kronisme, mensonglap harta, wang rakyat, negeri dan Negara untuk memperkaya diri, anak beranak dan krooni mereka melampau-lampau.

Sekian.

SELAMAT BERJUANG HINGGA KE AKHIR HAYAT

HIDUP MULIA, MATIPUN MULIA

ALLAHU AKBAR!!!!!!!!!!!!!

REFORMASI!!!!!!!!!

Bomoh tua kemaruk seks

ROMPIN: Gara-gara ingin mendapatkan zuriat, seorang kerani sebuah syarikat swasta yang menjalani rawatan tradisional dicabul seorang bomoh, Jumaat lalu.

Ketua Polis Daerah Rompin, Deputi Superintendan Johari Jahaya berkata, mangsa berusia 31 tahun itu dipercayai dicabul suspek kira-kira jam 6.15 petang di dalam bilik air rumah mangsa di Muadzam Shah.

Menurutnya, suspek berusia 62 tahun dipercayai melakukan perbuatan terkutuk itu ketika sedang memandikan mangsa, kononnya sebagai rawatan pemulihan.

“Semasa memandikan mangsa, suspek memeluk, meraba dan mencium mangsa sebanyak dua kali,” katanya.

Bagaimanapun Johari berkata, wanita terbabit tidak berani melawan kerana menganggap ia sebagai prosedur yang perlu dijalaninya bagi mendapatkan rawatan tersebut.

“Mangsa yang berasa curiga kemudiannya mengadu kepada suaminya yang dia dicabul bomoh tersebut dan setelah berbincang mereka memutuskan untuk membuat laporan polis,” katanya.

Johari berkata, mangsa dan suaminya itu membuat laporan di Balai Polis Muadzam Shah pada jam 2.30 petang, Rabu lalu.

Beliau berkata, polis kini menahan reman suspek dan menyiasat kes itu mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebat atau kedua-duanya sekali.
-------
Kalau orang Islam sah mangsa ini dan suami jauh dari ugama dan tak mengenal Allah Taala

Shahidan Kassim tak puas hati dengan Najib

Harakah 
(Komen Shahidan dalam facebooknya)
ARAU: Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim menyatakan kekesalannya terhadap pemilihan Menteri Besar Perlis yang baru. Ia digambarkan melalui facebooknya.

“Selepas itu jawatan MB dipilih begitu saja tanpa ikut hierarki parti. Kami semua tak dimaklumkan langsung. Bila menang saja MB dilantik bukan di kalangan yang senior dalam parti. 2008 pun saya menang tetapi dirampas juga. PM menambah derita Arau,” menurut komen tersebut.

Anwar: 'Adakah saya gagal dalam PRU?'

SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN, NOOR SHAZURA ZUKI.
Anwar yang mengenakan kot berwarna hitam menjelaskan pendirian susulan keputusan PRU13 Ahad lalu.
PASCAPILIHAN Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) menyaksikan pelbagai perkara termasuk insiden pengundi hantu menarik perhatian media. Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan pendirian tidak berpuas hati dan menganggap perikatan itu sepatutnya sudah menang. Ikuti temu bual Anwar bersama wartawan Sinar Harian dan Sinar Harian Online SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN dan NOOR SHAZURA ZUKI.

SINAR HARIAN ONLINE: Datuk Seri, nampaknya berbanding 2008, Datuk Seri terima keputusan pilihan raya. Semalam (Ahad lalu), Datuk Seri memberikan pandangan yang sebaliknya walaupun bilangan kerusi Parlimen meningkat. Mengapa?
ANWAR: Kerana kita dah menang... kemudian dirompak kemenangan itu dari BN dengan kerjasama Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Ini kita perkukuh dengan bukti kehadiran orang Bangladesh, Myanmar mengundi, pegawai SPR mengeluarkan kertas undi ke luar, pemadaman lampu. Kes di Lembah Pantai terpaksa di kawal begitu keras sekali, kalau tidak kita tewas. Ini hanya lambang penipuan dan politik samseng. Kalau tidak ada dukungan yang kuat, semangat anak-anak muda di Lembah Pantai, Nurul Izzah akan tewas.

Gerombolan yang terlibat dalam penipuan itu terlalu kuat dengan pengaruh dan kaya. Bukti lain yang besar ialah, undi awal, undi pos, termasuk yang dari media.

Saya sudah tahu kerana mereka mengundi... tak kan 12 peratus saja diberi kepada kita. Keduanya, undi itu diberi kepada pejabat pos, melalui pejabat pos. Bukannya SPR. SPR beri pejabat pos, pejabat pos kepada media.
Media undi, pos beri kepada SPR, baru kita boleh pantau. Jadi, pemantauan itu hanya berlaku pada peringkat akhir. Kita tengok pada undi-undi daripada luar negara, itu 70 hingga 80 peratus memilih PR yang dinyatakan.

Tetapi apabila buka undi semuanya, kita 12 hingga 15 peratus. Ini semua berapa undi media, 50,000. Undi pos, 230,000. Undi awal jumlah keseluruhan mungkin dalam 200,000. Jadi besar. Kalau tidak dipantau, maka kecurangan berlaku.

SINAR HARIAN ONLINE: Nampaknya, Datuk Seri menggunakan istilah kemenangan dirompak. Adakah Datuk Seri masih tidak mahu menerima keputusan PRU13 walaupun ada peningkatan bagi pihak PR?
ANWAR: Ya. Bukan soal peningkatan. PR sudah menang. Cuma pendekatan kita seperti yang kita tahu harus mengikut beberapa proses undang-undang, sama ada... saya bincang dengan Pas terutamanya dengan PKR, apakah kita buat petisiyen pilihan raya untuk beberapa kawasan. Tiap kali kalau kira semula, kita tewas semua. Atau keduanya, bantahan. Seperti mana yang dicadangkan oleh badan-badan bukan kerajaan.

Kemenangan dirompak
SINAR HARIAN ONLINE: Ke mana nak pergi selepas ini? Pilihan yang Datuk Seri ada bagi PR? Nampaknya kecurigaan itu (berterusan)...
ANWAR: Kalau hak kita dirompak, kita minta hak kita semula. Kalau tidak diberikan, maka ada cara-cara. Sepatutnya, bukan dibuat oleh SPR yang ada sekarang ini. Yang ini suruhanjaya cawangan Umno. Ia mesti suruhanjaya bebas dan adil.

Sebab ini hak dari Perlembagaan, sebagai seorang Muslim atau rakyat Malaysia ia tak boleh buat penipuan yang terang-terang bercanggah dengan semangat Perlembagaan dan melanggar undang-undang. Tapi kalau tanya, semua dia kata tak ada. Ini dakwat kekal, tak boleh basuh.

Pembohongan yang ditertawakan oleh semua rakyat. Kalau dulu semasa undi pos, sebahagian orang saya tengok yang tergolong dalam 'social network' Umno ini yang diupah mengatakan tengok ini penipuan PR.

Sekarang apa jurucakap Umno cakap tentang dakwat kekal? Tidak ada jawapan. Kerana mereka boleh pulang dan basuh. Di Permatang Pauh, tak kurang dari puluhan orang yang tunggu saya, sebab saya akan melawat pusat mengundi, tunjuk tangan dia. Saya kata, bila nak undi. Dia kata dah undi. Dia boleh basuh. Tengok dalam Facebook tapi apa jawab SPR? Oh tidak mungkin. Ini semua alat pembangkang.

Saya beri 42 nama (warga) Bangladesh, Indonesia yang undi pos atas nama tentera dan polis. Seminggu sebelum pilihan raya, dari senarai sah 2013 SPR. Mahu bukti apa lagi? Sepatutnya SPR tidak perlu tanya bukti, tanya hati nurani mereka apakah mereka ini, perasuah atau penjenayah?

SINAR HARIAN ONLINE: PR akan hantar memo (memorandum) secara rasmi?
ANWAR: Memo apa? Mereka tak baca. Memo apa lagi yang perlu? Siapa yang tidak tahu bahawa dakwat kekal itu tak kekal? Siapa yang tidak tahu berlaku percanggahan dalam senarai pengundi? Siapa yang tidak tahu bahawa orang Bangladesh datang mengundi?

SINAR HARIAN ONLINE: Bagaimana desakan itu akan dibuat?
ANWAR: Petisyen pilihan raya itu adalah untuk proses penipuan. Tapi SPR ini, bagi saya ia perlu ditukar. Kalau Datuk Najib kata sekarang ini kita harus ada penyatuan semula.

Bagi saya, kalau begitu, saya akan beri yang terbaik. Melainkan kempen kita ini secara sivil... anda bacalah Utusan. Sivil ke biadab? Tonton TV3, RTM. Nasib baik Sinar boleh tahan sedikit. Kadang-kadang kritik, tak apa. Kalau tak setuju, kritik. Kebebasan media. Tapi tidaklah sampai menghina orang, mengaibkan orang terus-menerus. Tak bagi ruang langsung. Ini kita kata pilihan raya bebas dan adil? Begitu bodoh kalau ada yang berpandangan sebegitu.

SINAR HARIAN ONLINE: Adakah PR akan boikot angkat sumpah, ahli-ahli Parlimen?
ANWAR: Yang itu kita sedang fikirkan sebab kita tak mahu ambil atau memilih cara yang saya nampak bukan menimbulkan keresahan. Jadi, kita kena timbang juga. Sebab itu, saya tidaklah menghalang kerajaan untuk meneruskan kerja, nanti kita tak ada kerajaan pula.

Tapi janganlah kerajaan itu boleh terus-menerus menipu dan rasuah macam sedia kala. Menghina orang dan menggunakan jentera kerajaan untuk mendera orang.

SINAR HARIAN ONLINE: Datuk Seri, komen sedikit tentang peningkatan kerusi DAP?
ANWAR: Itu yang disebut Datuk Seri Najib, tsunami politik. Ini saya rasa satu kenyataan yang tidak bertanggungjawab dari seorang pemimpin yang uar-uarkan 1Malaysia. Di Kelantan, Melayu semua dan Pas pertahankan dua pertiga kerusi. Di Terengganu Melayu, kawasan Melayu, dan Pas menambah kerusi dari satu kerusi Parlimen jadi empat. Kawasan saya (PKR, Azmin Ali), Gombak majoriti Melayu dan kita menang dengan mudah. Jadi, untuk mengatakan begitu...ya betul, etnik Cina ada suara dukungan yang ada juga etnik Melayu.

Yang ada kemungkinannya ialah jenis penipuan lebih itu banyak di kawasan yang dianggap campuran atau Melayu kerana majoriti yang diperoleh PR tidak besar. Agak lebih mudah untuk buat penipuan. Kalau nak dibuat penipuan di Bukit Bintang, dia kena bawa orang Bangladesh 10 kapal terbang pun tak cukup. Ini hanya dilakukan oleh SPR. Sebab itu kalau dilihat, orang yang marginal 6 itu, Bangladesh itu banyak muncul di kawasan marginal. Ada lah satu dua terselit masuk ke Bukit Bintang dan Permatang Pauh.

Tak wajar (dilabel tsunami cina). Maknanya pertentangan. Satu, dia kata kita rekonsiliasi, kemudian dia kata kita tsunami Cina, kenyataan ini tidak konsisten, tidak wajar. Kalau betul pun kemarahan orang Cina, tanyalah sebab apa. Sebab apa ada kebangkitan kemarahan masyarakat Cina?

SINAR HARIAN ONLINE: Bagaimana masa depan politik negara berdasarkan keputusan PRU13?
ANWAR: Ya, saya dukacita kerana masa depan negara itu tercemar. Sudah 50 tahun merdeka, kita gagal mengamalkan politik yang bersih dan pilihan raya yang bebas dan adil. Ia dijamin dalam perlembagaan ini merampas hak rakyat.

SINAR HARIAN ONLINE: Tahun lepas Datuk Seri pernah kata kalau Datuk Seri gagal dalam pilihan raya, Datuk seri mungkin akan berundur dari politik.
ANWAR: Adakah saya gagal dalam pilihan raya kali ini? Ada peningkatan kerusi, kita menang. Soal keputusan saya itu, seandainya pilihan raya itu bersih, malah saya sudah berbincang dengan teman-teman di beberapa universiti utama untuk, jawatan pun sudah sedia untuk saya, tak realistik. Kalau pilihan raya itu okey dan kita tewas, nak pergi Uitm mereka tak boleh terima.
Buat masa sekarang tidak. Buat masa sekarang saya harus jalankan tanggungjawab untuk memastikan proses pilihan raya itu, kecurangan itu diperbetulkan.

SINAR HARIAN ONLINE: Pada tahun 2008, Datuk Seri menjadi Ketua Pembangkang tapi kali ini dari segi komposisi kerusi, DAP mengatasi PKR.
ANWAR: Dari dulu pun kerusi DAP mengatasi PKR. Saya memang menawarkan diri untuk undur tapi kedua-dua, DAP dan Pas minta saya teruskan.
Saya ada beritahu tadi... tidak ada masalah sebenarnya jika YB Kit Siang (Lim Kit Siang) menjadi ketua pembangkang. Kelayakan dia, pengalaman dia. Saya boleh tumpu pada kerja-kerja lain. Setakat ini, DAP dan Pas berpendirian saya harus teruskan tapi saya akan bincangkan lagi. Jangan pula tulis Anwar letak jawatan... belum belum.

Masa depan Pakatan Rakyat

SINAR HARIAN ONLINE: Bagaimana masa depan Pakatan Rakyat selepas ini Datuk Seri?
ANWAR: Baik. Kita meningkat dan kerjasama baik. Semalam dengan pimpinan DAP, tadi kita jumpa Dap dan Pas, semalam pun jumpa Dap dan Pas. Saya hubungi Ustaz Hadi secara personal, berbincang panjang soal ini. Juga dengan Lim Guan Eng. Hubungan itu masih baik.

SINAR HARIAN ONLINE: Bagaimana kerusi MB Selangor?
ANWAR: Kerusi MB Selangor itu memang kita bagi sedikit masa dan kita runding dengan baik. Sebab itu saya dapatkan Lim Kit Siang, Ustaz Hadi. Tidak seperti mana yang berlaku pada tahun 2008, ada satu kelompok yang berebut dengan keadaan ini, saya syukur keadaan lebih baik. Tapi memang perkara ini dibincangkan. Hari ini atau esok kita selesaikan.

SINAR HARIAN ONLINE: Kemungkinan besar Tan Sri Khalid?
ANWAR: Saya tak ada masalah Tan Sri Khalid. Tapi masalahnya... bukan masalah tapi perlu satu perbincangan. Apakah ada calon lain, ke muka nama lain, nak teruskan?

SINAR HARIAN ONLINE: Apakah Datuk Seri sedih kerana PR kehilangan satu negeri, di Kedah?
ANWAR: Ya, tapi kita nak tahu juga sejauh mana kecurangan itu menyebabkan kekalahan kerusi-kerusi di situ. Ataupun ada masalah-masalah lain. Macam kekalahan Kulim Bandar Baru, saya tidak percaya itu berlaku tanpa proses yang curang. Kerana sambutan yang kempen itu luar biasa.

SINAR HARIAN ONLINE: Apakah strategi PR itu sendiri silap apabila tak beri tumpuan pada kerusi-kerusi yang dimenangi?
ANWAR: Tidak juga. Kita menang kerusi-kerusi dengan baik. Fuziah, Azmin, Surendran. Cuma, apabila calon-calon dulu yang lompat dan tidak menjalankan tanggungjawab. Prestasi kawasan cukup lemah. Sedangkan sebab dia lompat itu sebab saya bagi isyarat bahawa kamu tidak boleh mempertahankan rekod dan prestasi kawasan itu lemah. Itu kadang-kadang ada menjejaskan. Tapi kalau kehadiran Saifuddin di Kulim, itu lain. Sebab saya tahu, Kulim itu kejiranan saya. Saya tidak fikir boleh kalah.

SINAR HARIAN ONLINE: Di sebalik serangan berterusan oleh musuh selama ini, adakah Datuk Seri mahu memberi mesej kepada penyerang-penyerang supaya berhenti semua itu?
ANWAR: Kita bagi mesej ini, hanya pada orang yang (tidak) tahu batas akhlak dan politik yang sivil. Jadi saya tidak peduli... tengok badan-badan yang Tibai lah, apa... mereka diupah untuk mencerca. Kadang-kadang kerana begitu lucah dan kotornya, dia tahu pimpinan Umno tak sanggup buat begitu, sebab itu akan buat orang tak suka. Dia upah. Saya selalu sebut.

Saya kata, saya boleh pilih nak buat begitu kerana saya pernah pimpin negara ini. Banyak maklumat sampai pada saya. Tapi saya tak sanggup aibkan orang kerana ia melibatkan orang lain. Itu tidak menjamin mereka menghentikan. Dalam ucapan saya sebut, peralihan kuasa ini juga peralihan nilai etika, sistem akhlak. Maknanya, kita tak boleh apabila ada kuasa ia sebagai sijil atau kesempatan untuk menyerang orang tanpa pertimbangan.

Heboh cerita Ketua Polis Negara Nak Letak Jawatan??

TKOOffline

Banyak SMS saya terima untuk pengesahan mengenai Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar nak letak jawatan kerana tak tahan desakan daripada pihak UMNO berhubung dengan Perhimpunan di Stadium Kelana Jaya beru-baru ini. Katanya berita daripada sumber Bukit Aman.

Saya gelak, kata saya apa yang terdapat di internet perlu dihalusi. Oleh kerana media ini bebas ada banyak perkara kadang kala disalahgunakan. Tak payah pergi jauh sekadar berita Ustaz Azizan sudah cukup.. Sakit dan Mati?? Bila potong kaki Hari ini atau Esok?? 2 Kali atau satu dulu?? semuanya tak ada maklumat tapi berlumba-lumba untuk menyampaikan untuk menjadi yang pertama.

Setahu saya, Tan Sri Haji Ismail Haji Omar akan bersara WAJIB pada 17 Mei 2013 ini. Mungkin sehari sebelum ini ada majlis persaraan.

KAH KAH engkau suka main-main.. POLIS pun engkau nak main. Bukan calang polis, BOS Polis pulak tu!!

Saya sebut Haji tu bukan, apa.... mana tahu tak disangka selepas bersara dia bersama PAKATAN RAKYAT. Semua perkara tak mustahil!!!

Ustaz Azizan yang kukenali

Ahmad Husni Ahmad Basri,

USTAZ AZIZAN yang kukenali.. Beliau mempunyai jiwa kebapaan yang tinggi.. Sekarang beliau masih kritikal di Hospital PPinang dgn kaki dah kudung ke paras lutut.. 2 hari lalu, begitu ramai orang beria ia menyebar khabar angin bahawa xMB Kedah, Ust Azizan dah mati.. Kasihan insan tokoh pendidikan ini yg dah berjasa membangunkan Insaniah sehingga menjadi Universiti dan Kolej Sains Pulau Tuba walau baru sepenggal menjadi Master Chef Kedah..

Ini kisah yang aku janji nak cerita.. Ayah aku, Dato' Paduka Hj Ahmad Basri, Pengurus bola Kedah yg dikenali ramai, meninggal dunia pada 15 Julai 2008... Ustaz Azizan adalah antara orang pertama yang sampai ke rumah Ibu ku dan mengarahkan agar ruang disusun bersesuaian utk dikunjungi ramai orang, dan gambar yg tak bersesuaian agar diturunkan dari dinding. Terpegun adik adik aku dgn kunjungan itu.. Kemudian baru lah MB Kedah ini ke hospital melihat jenazah bapa aku yang masih di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar.. Aku pula masih di Mesir dan sedang berusaha mencari flight pulang ke Kedah.. Sungguh prihatin MB Kedah ini, walaupun Ayah aku adalah orang UMNO..

Satu kisah lagi berlaku di tahun 2010... MB Kedah dan beberapa EXCO termasuk pegawai kanan Kedah Civil Services, serta pengurusan Insaniah berkunjung ke Jeddah dari Mesir. Ada di kalangan rombongan nya adalah org UMNO kawan Ayah aku yg telah bisikkan kpd Ustaz Azizan bahawa anak Dato Basri ada bekerja di Jeddah.. Maka aku ditelefon oleh seorang staf konsulay bahawa MB Kedah nak jumpa aku..

Bila mengadap Ustaz Azizan ketika beliau sedang mempengerusikan mesyuarat, maka beliau bertanya aku, "Mak dan adik adik ok ka di Aloq Setaq? Rumah mak tu mungkin diambil utk besarkan jalan Sultanah, kalau terpaksa diambil, jangan lah marah.. Pampasan akan dikira sebaik mungkin. Dok balik Aloq Setaq dak? Balik noo, jengok jengok.. Ayah dah tak dak.. Tak pa, mai dok, saya nak tanya bab pelancongan.. Awat Arab banyak di Langkawi saja.. Apa usaha yang Kerajaan Negeri boleh bantu untuk Arab mai Tanah Besar Kedah.. Aloq Setaq Gunung Jerai dll..."

Terpegun kakitangan konsulat melihat seorang bergelar YAB MB Kedah menghentikan mesyuarat utk bertanya hal kpd seorang anak Kedah yang dianggap semua nya macam anak anak dia juga..

Ustaz Azizan mmg mulia akhlak nya.. Dan mmg dia keras sikit.. Org Kedah kata perongoih sikit.. Elok la tu.. Kalau lembik sgt org boleh pijak kepala.. Takut bini atau biar anak menantu balun projek...

Kini Ust Azizan bukan lagi MB... Malah bergelut antara hidup mati.. Kaki dah kudung sampai paras lutut.. Tak boleh dah nak berjalan sendiri mcm dulu.. Itu pun jika sembuh..
Doakanlah agar Allah swt melanjutkan usia beliau.. Kini rakyat Kedah dah sedar betapa murni nya hati para ulamak yg ikhlas bekerja untuk rakyat. Sanggup Ust Azizan memberi nasihat kepada Mukhriz yg masih muda.. Demi agama bangsa dan negara..

Doa aku adalah untuk semua kita rakyat Malaysia.. Berlaku adil lah sesama kita.. Ingat lah hidup ini hanya sementara..

Sekian.. Terimakasih kerana membaca..
(Dipetik dari Facebook penulis)

Kerja Pakatan Rakyat kah ini? Angkara DAP kah ini

FB Hafidzi Mohd Noor
Bandar Iskandar Johor mempunyai keluasan 2217 km persegi dan keluasan ini adalah tiga kali ganda Singapura, tetapi hakikatnya 80% dari hartanah bandar Iskandar adalah milik rakyat asing (terutama Singapura)

Saya dibesarkan di Johor Bahru dan Jln Capt Mohd Amin (Kg Mohd Amin) itu laluan bas saya berulang-alik ke sekolah dan kesekolah agama. Hari ini hampir keseluruhan Kg Mohd Amin sudah tergadai ke tangan warga Singapura.

Bandar Iskandar juga menerima nasib yang sama dgn kampung tradisi seperti Kg Mohd Amin dan lain-lain tempat yang pembangunan hartanah di JB.

Setelah mereka puas memenuhkan tembolok kapitalis dan kroni mereka (melayu, cina dan India) mereka memberi amaran, pangkah PR akan tergadailah tanah orang melayu. orang melayu akan merempat di tanah airnya sendiri.

Rrrrrupa-rrrrupanya mereka dah lama kenyang dan sendawa, baru mereka nak takut-takutkan orang melayu sedangkan kampung mereka telah lama tergadai.
--------------------------------------------------------
Beberapa fakta tentang Bandar Iskandar Johor Bahru

-Harga hartanah rumah di Iskandar Malaysia Johor telah meningkat sebanyak 40 peratus setiap tahun (secara purata) sejak tahun 2006.
Trend kenaikan hartanah (harga rumah) bermula pada tahun 2009 lagi
-Lonjakan mendadak pula ibarat “pelancaran roket Soyuz ke angkasa” melibatkan nilai hartanah di Iskandar Malaysia Johor telah berlaku sejak tahun 2011
-Harga pangsapuri mewah telah mula berjaya memecahkan harga siling pada RM500 sekaki persegi dan naik ke RM700 setiap kaki persegi
- Hakikatnya, setakat ini 80% aset di Iskandar Malaysia adalah kepunyaan orang Asing (rakyat Singapura)

Citer Pasal Ibrahim Ali

TKOOffline
Selepas PRU semua orang bertanya pasal Ibrahim Ali. Ke mana sebenar Ibrahim Ali ini?

Note:
Ada orang minta cari cuba cari Zul Nordin...

Ramai Yang Kecewa Dengan Azmin Hari Ini...

Shahbudin Husin
Sidang akhbar Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali begitu ditunggu-tunggu oleh semua orang hari ini. Ramai yang menyangka akan ada pengumuman mengejutkan dari beliau. Sejak ketidakhadirannya dalam perhimpunan di Stadium Kelana Jaya, Rabu lalu serta tweetnya yang menimbulkan pelbagai tafsiran, kedudukan dan masa depannya mula menjadi bualan.

Hubungannya dengan PKR dan Anwar juga mula diperkatakan. Ramai yang mengandaikan beliau akan keluar PKR, tidak kurang pula mensensasikan bahawa beliau akan meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Gombak dan ADUN Bukit Antarabangsa.

Yang menyebarkan berita Azmin akan menyertai UMNO juga tidak kurang ramainya. Di laman sosial dan blog pula, pelbagai tafsiran mula diperkatakan mengenainya dirinya. Ada yang berkata jika beliau keluar PKR, bermakna seorang lagi anak Ali akan mewarnai politik Malaysia setelah Ibrahim Ali dan Dr Hassan Ali berbuat demikian sebelum ini.

Penjelasan Azmin dalam sidang akhbarnya sebentar tadi bahawa beliau akan terus kekal dalam PKR, tidak akan meletakkan jawatan, tidak akan meninggalkan perjuangan yang telah disertainya sejak 15 tahun lalu dan tidak akan menyertai UMNO, melegakan ramai orang yang mengharapkan beliau tidak mengecewakan perjuangan rakyat yang mahukan perubahan dan reformasi selama ini.

Dalam masa yang sama, UMNO yang mengharapkan Azmin akan berbuat sesuatu yang merugikan PKR, Pakatan Rakyat dan Anwar, turut kecewa dengan Azmin pada hari ini. Harapan mereka Anwar menjadi lemah, PKR dan Pakatan Rakyat akan kucar-kacir nampaknya tidak kesampaian. Azmin tetap bersama Anwar, PKR dan Pakatan Rakyat, malah rasa hormat Azmin terhadap Anwar sebagai bekas bosnya juga tetap tinggi apabila setiap kali menyebut nama Anwar beliau menyebutnya dengan panggilan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Memang diakui bahawa politik Malaysia banyak bergantung kepada kelemahan pihak lawan. Kelemahan dan serangan terhadap pihak lawan sering diperbesarkan untuk meraih keuntungan. UMNO terutamanya, sejak tahun-tahun kebelakangan ini kelihatan amat bergantung kepada kelemahan itu untuk terus mendapat sokongan. Sebab itu mereka yang keluar dan meninggalkan PKR akan dipergunakan semahu-mahunya untuk menarik sokaongan rakyat.

Dengan keputusan pilihanraya 2013 yang tidak begitu memberangsangkan bagi UMNO dan memperlihatkan laluannya masih sukar dalam PRU 14 nanti, UMNO tentunya amat mengharapkan akan berlaku sesuatu yang menjurus ke arah perpecahan dalam rumahtangga lawannya.

Tersebarnya berita mengenai Azmin adalah berita yang amat ditunggu- tunggu oleh UMNO. Akhbar, blog dalan laman sosial pro UMNO sejak semalam lagi seperti tidak sabar-sabar menunggu berlakunya perpecahan dalam PKR dan Pakatan Rakyat. Ramai yang memainkan berita bahawa Azmin akan keluar PKR dan meninggalkan Anwar. UMNO seperti sudah menyediakan nyiru untuk menerima kehadiran Azmin. Jika Azmin berbuat berbuat seperti yang diharapkan oleh UMNO, tentunya ia merupakan pukulan paling hebat buat Anwar dan PKR.

Ia bukan saja kerana kedudukan Azmin sebagai Timbalan Presiden dan Pengerusi PKR Selangor tetapi juga kerana hubungannya yang lama dan begitu setia dengan Anwar sejak berpuluh tahun lamanya. Beliau umpama tangan kiri bagi Anwar sementara Wan Azizah adalah ibarat tangan kanannya.

Azmin mungkin ada sedikit kecewa dan ingin mengkritik sesuatu yang dirasakannya tidak betul dalam parti itu. Beliau jelas ingin maju ke hadapan dan mahu lebih fokus kepada PRU 14.

Yang pentingnya, Azmin tidak membawa perpecahan hari ini. Beliau kekal dan istiqamah dalam perjuangannya selama ini. UMNO dan musuh-musuh PKR mungkin kecewa dengan Azmin tetapi yang penting rakyat tidak kecewa dengan tindakan beliau pada hari ini.

Selamat Bersara Mendiang Salentia

Mohd Sayuti Omar
Bila mengenangkan Kelantan dan keputusan pilihan raya lalu tiadalah yang paling mengembirakan saya apabila mendapat tahu Inchek Ibrahim Ali kalah di Pasir Mas. Kalau saya mengharapkan kemenangan di Kelantan untuk peribadi saya, kekalahan Inchek Ibrahim itulah kemenangan besar buat saya

Berita itu saya sambut dengan sujud syukur di kaki lima hotel penginapan saya di Kota Bharu. Masa itu saya bersiap untuk meninggalkan hotel menuju ke satu destinasi. Tiba-tiba terima SMS dari seorang pegawai SPR memberi tahu Ibrahim Ali kalah besar dengan kekurangaa sekitar 8,000 undi.

Memang kekalahan Ibrahim itu sangat dinanti-nantikan oleh saya dan saya percaya rakan saya yang sejalur dengan saya juga. Saya berdendam politik dengan manusia dianggap genius politik ini. Tidak ada orang politik yang paling saya benci di Malaysia ini kecuali Ibrahim dengan Zulkefli Nordin.

Bagi saya kedua mereka adalah bapak munafik politik dan ahli politik paling tidak bermoral di negara ini. Kalau diadakan anugerah ahli politik tidak bermoral mereka berdualah berhak menerimanya dulu. Mungkin kalau Quran belum ditamatkan nama kedua orang ini dalam konteks politik akan masukkan sebagai pedoman dan iktibar kepada manusia akan datang.

Saya tidak bercadang mendedahkan di sini apa yang saya ketahui mengenai mereka sehinggakan saya begitu membencinya. Tetapi kekalahan mereka itu wajar dan patut sekali. Adalah satu kesalahan kalau kedua mereka atau salah satu menang dalam pilihan raya 5 Mei lalu dan terus berkokok dalam parlimen. Tanpa adanya mereka memberi ruang dan keinginan untuk saya menjenguk semula laman parlimen. Saya telah bersumpah selagi mereka berada dalam dewan saya tidak terliur untuk menjenguk parlimen. Benci. Alhamdulilah kedua-duanya kojol.

Saya pernah bermadah kepada seseorang; bagi saya tidak mengapa kalau Pakatan Rakyat tidak berjaya menakluki Putrajaya asalkan saja Ibrahim kalah di Pasri Mas. Kemenangan Putrajaya tidak membawa apa-apa makna kalau Ibrahim Ali menang. Kemenangan Ibrahim menyebabkan gaout saya akan melarat!

Alhamdulilah apa yang saya harap dan cita-citakan berjaya. Terima kasih Tuhan kerana Kau menerima ralat doa hamba-Mu ini di Makkah semasa bulan Ramdahan lalu. Mungkin saya adalah antara hamba yang terkeji di sisi Allah kerana meralat doa yang pernah dibuat.

Pada tahun 2007 semasa mengerjakan Haji bersama isteri saya pernah berdoa di hadapan Kaabah (bila sebut Kaabah ini bukan bererti saya taksub dan fanatik seperti pembacuh kopi yang buat video sumpah laknat depan Kaabah..tidak), memohon Allah berikan kemenangan kepada Ibrahim di dalam pilihan raya 2008. Saya minta Allah berikan kemenangan dan hidayah kepadanya agar menerima perjuangan Islam oleh PAS. Saya juga mendoakan agar PAS dan Tokguru Nik Aziz merestui Ibrahim bertanding atas lambang bulan purnama.

Atas kehendak Allah s.w.t. Tuhan kita seru sekalian alam permintaan saya dimakbulkan. Beliau bertanding atas tikit PAS, menang besar dengan meraih majoriti 8,991 undi. Saya bersyukur dengan kemenangan Ibrahim itu. Bagaimana pun kemenangan itu memberi keseronokan sekerat hari saja kepada saya apabila beliau mengkhinati amanah yang diberikan penyokong dan ahli PAS kepadanya. Beliau melupai daratan dan lupa kepada setiap orang yang membantu kemenangannya. Malahan Tokguru dicaci maki dan dihina sesedap mulutnya.

Paling menyesal dan memalukan saya apabila beliau menghina Tokguru Nik Aziz. Menggelar Tokguru sebagai nyayuk dan MB yang tidak tahu mentadbir dan meminta agar Tokguru letak jawatan. Bagi saya kecaman itu tidak boleh dimaafi. Bertolak dari itulah saya memasang dendam dan niat untuk melihat Ibrahim tersungkur makan tanah di Pasir Mas.

Jadi apabila beliau kalah dalam pilihan raya lalu ditangan Timbalan Ketua Dewa Pemuda PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz, ia sungguh menggembirakan saya. Doa dan harapan saya sejak lebih empat tahun lalu termakhbul juga.

Dalam pilihan raya itu Ibrahim yang disokong padu oleh Umno dan Mahathir Mohamad sendiri datang berkempen untuknya kalah dengan kekurangan undi sebanyak 8,047. Beliau mendapat 25,384 manakala Nik Abduh 33,431. Ternyata Mahathir yang dideakan dan dikultus sebagai wali 'mujibul somat' tidak memberi berkat dan membawa rahmat kepadanya. Kerana kedatangan Mahathirlah menyebabkan Brahim kalah sebesar bukit.

Kekalahan Ibrahim kepada Nik Abduh memalukan Ibrahim dan juga Mahathir kerana kalau diukur dari segi usia, pengalaman, logistik dan kewangan Ibrahim jauh mengatasi Abduh. Bolehlah dianggap kekalahan Ibrahim kepada budak baru belajar politik. Abduh berdepan dengan Ibrahim bukan dengan taburan ringgit tetapi dengan tadahan doa berdoa meminta pengampunan dan bantuan Allah kita.

Hilang dan lenyaplah kehebatan Ibrahim selama ini yang dianggap sebagai champion. Beliau sendiri tanpa segan dan silu menggelarkan dirinya sebagai Adi Jagat. Adi Jagat bermakna pahlwan di langit dan di bumi. Kekalahan itu menjelaskan Ibrahim bukan sahaja ditolak oleh hantu di bumi tetapi dia juga tidak disenangi malaikat di langit. Khbarnya kambing dan lembu di Pasir Mas juga benci kepada Ibrahim.

Menganalisa penglibatan Ibrahim dalam pilihan raya di Pasir Mas serta angka-angka kemenangannya jelas menunjukkan Ibrahim bukan seorang berpengaruh seperti dijangka. Pengaruh peribadinya tidak sampai pun 6,000. Pengaruh atau penyokong tegarnya sekitar 3,600 orang sahaja. Orang-orang ini yang di duplicate untuk dibawa ke mana-mana dengan tiga atau empat bas bagi menunjukkan dia mempunyai pengaruh besar.

Sepanjang hayatnya Ibrahim telah bertanding dalam lapan kali pilihan raya. Dari lapan kali dia menang tiga kali kalah lima kali. Kali pertama beliau bertanding ialah pada tahun 1986, beliau menang menewaskan calon PAS Zakaria Ismail dengan mendapat jumlah undi sebanyak 15,711 undi dengan perolehan majoriti sebanyak 3,803 undi.

Kali kedua ialah pada tahun 1990, ketika ini beliau menyertai Semangat 46 yang bergabung dengan PAS. Beliau menang dengan mendapat 20,066 undi dengan majoriti sebanyak 9,290 undi. Kali ketiga ialah pada tahun 1995, beliau yang bertanding atas tikit Barisan Nasional kalah ditangan Zainuddin Mohd Noor dengan kekurangan undi sebanyak 3,215. Beliau mendapat 16,178 undi.

Kali keempat beliau bertanding pada tahun 1999 kali ini juga atas tikit BN. Beliau tewas dengan mendapat 15,395 undi ditangan calon PAS Ismail Noh yang mendapat 23,965 undi dengan majoriti sebanyak 8,575 undi.

Penyertaan beliau kali ke lima ialah pada tahun 2004. Kali ini beliau bertanding atas tikit Bebas. Dalam pertandingan tiga penjuru ini beliau mendapat 6,198 undi berbanding dengan calon PAS, Ismail Noh yang menenangi pilihan raya ini mendapat 17,520 manakala calon UBN Hanafi Mamat mengutik 16,275. Ismail Nuh menang dengan majoriti 1,252.

Pertandingan ke enam buat beliau ialah pada tahun 2006 dalam pilihan raya kecil DUN Pengkalan Pasir. Kali ini Ibrahim mencatat rekod kerana penyertaan itu menyebabkan dia hilang wang pertaruhan.

Pertandingan kali ke tujuh ialah pada tahun 2008. Kali ini Ibrahim diberi pinjam lambang bulan. Pertandingan ini beliau memperolehi kemenangan besar dengan mendapat 8,991 undi. Beliau mengutik undi sebanyak 28,673 manakala lawannya Hanafi Ahmad Rosdi Mohamad mendapat 19,682 undi.

Pertandingan ke lapan dan saya kira ini adalah pilihan raya terakhir bagi Ibrahim ialah empat hari lepas. Dalam pertandingan ini beliau yang mendapat dokongan padu dari Umno dan blessing daripada mahaguru politik Machiavellinya Mahathir, beliau tewas dengan majoriti terbesar sepanjang beliau menyertai pilihan raya iaitu sebanyak 8,047 undi. Beliau menguntik 25,384 manakala Nik Abduh 33,431 undi.

Catatan: Kekalahan Ibrahim di Pasir Mas pada petang 5 Mei menyebabkan hampir seluruh bandar Pasir Mas dan melatas ke Tumpat dan Kota Bharu diserang bau busuk yang teruk secata tiba-tiba.

Sebelum Kedah jatuh ...

Ahmad Lutfi Othman
Sejak pembubaran Parlimen sebulan lalu, saya dan rakan-rakan di Harakah agak sibuk dengan beberapa penerbitan khas, antaranya sisipan Bangkit dan tabloid Inikalilah! Sukar sekali untuk saya mencelah turun padang meninjau sendiri situasi akar umbi.

Meneliti laporan yang dihantar wartawan negeri atau mengikuti ulasan pantas media baru, termasuk foto menarik dalam Facebook, ia tentulah berbeda dengan saksi mata melihat perkembangan kempen PRU13 yang begitu rancak.

Memang saya sempat menjelajah setiap negeri, termasuk Sabah dan Sarawak, sebelum Najib Razak puas hati dengan tarikh pilihan raya yang dipilihnya, tetapi suasana kritikal dua minggu sebelum hari pengundian tentulah lebih istimewa untuk dihayati.

Harakah edisi Isnin, 6 Mei, yang sepatutnya mula berada di pasaran pada 5 Mei, terpaksa kami awalkan pengeluarannya, bagi memastikan ia dapat berfungsi sebagai bahan terakhir kempen.

Justeru, deadline dipercepatkan, daripada hari Khamis dan Jumaat, kepada Rabu dan Khamis supaya ia dapat berada di pasaran pada Sabtu, sehari sebelum mengundi. Dalam masa sama saya terpaksa bertungkus-lumus menyiapkan Bangkit khusus untuk negeri-negeri tertentu, yang tidak dikembarkan bersama Harakah.

Khamis, 2 Mei, tiba-tiba saya terkenang negeri kelahiran Kedah. Semenjak mula mengundi pada 1990, sehingga 2008 (walaupun tahun itu saya bertindak mengoyak kertas undi, tanda protes terhadap pengendalian SPR yang terdedah kepada penipuan dan penyelewengan), saya akan pulang ke Kampung Raja, Jitra. Pada 2012, saya berpindah tempat mengundi di Lembah Jaya, Ampang, Selangor.

Semasa saya ligat menyelami gelodak rasa pengundi di seluruh negara, rupa-rupanya saya bagai terlupa negeri sendiri, Kedah, yang diterajui PAS sejak tsunami politik, Mac 2008. Ramai rakan-rakan bertanya, mengapa saya kurang menyinggung isu-isu Kedah dalam kolum Catatan Hujung ini. "Saya sendiri tidak arif dengan pembaharuan di Kedah," jawab saya, jujur, walaupun terasa kebodoh-bodohan.

Dalam tempoh lima tahun itu, saya hanya sempat dua kali bertemu langsung dengan Menteri Besat Ustaz Azizan Abd Razak. Pertama, beberapa bulan selepas PRU12, dan mengadakan wawawancara dengannya, di rumahnya, di Alor Setar. Kedua, semasa cuti Tahun Baru Cina 2012, mengunjungi kediamannya di Sungai Limau, sekadar sembang-sembang santai, dijamu nasi lemak bungkus dan dadih.

Sungguh, saya belum menjejakkan kaki ke pejabat rasmi MB, setakat singgah di kantin Wisma Negeri. Dan hasrat saya balik kampung menjelang hari mengundi juga untuk merakamkan kenangan, mana tahu Kedah boleh jatuh ke tangan BN.

Berbaki hanya dua hari sebelum mengundi, saya serba salah. Apatah lagi pada pagi Jumaat, 3 Mei, sempena Hari Kebebasan Akhbar Sedunia 2013, saya diundang bersama Editor Malaysiakini, Fathi Aris Omar dan Ketua Pengarang Berita Publishing, A Kadir Jasin, sebagai penalis forum "Safe to Speak: Securing Freedom of Expression in All Media", di Karangkraf, Shah Alam. Ucaptama disampaikan Prof Dr Andi Faisal Bakti, Dekan Fakulti Komunikasi, Universiti Pancasila, Jakarta.

Entah dari mana "hasutannya", saya tiba-tiba resah. Terlintas dalam fikiran, jika Kedah kalah PRU13, dan saya balik kampung hanya selepas 5 Mei, bermakna tidak sempat menatap saat-saat akhir di bawah lembayung Parti Islam.

Kerisauan itu bukanlah disokong fakta kukuh, sementalahan saya tidak mendalami mood sebenar pengundi di Kedah, walaupun mendengar banyak rungutan dan rasa kecewa kawan-kawan lama di Alor Setar.

Krisis dalaman PAS Kedah sudah menjadi rahsia umum. Isu KUIN didedahkan sendiri oleh kakitangannya. Imiginasi anak muda tidak tersentuh dengan gaya dan pendekatan Ustaz Azizan. Tiada pembaharuan memikat seperti di Pulau Pinang dan Selangor (Amat berbeda apabila Kelantan dikuasai PAS pada 1990). Dan penceramah PAS sendiri jarang menjadikan perubahan di Kedah sebagai tema pidato mereka.

Bekas menteri, Kadir Sheikh Fadzir turut meluahkan kebimbangan sama. Dalam kunjungannya ke Harakah, Kadir lebih risau tentang pencapaian ekonomi Kedah dan penonjolan Mukhriz Mahathir sebagai calon MB Kedah. Beliau mencadangkan majlis perundingan ekonomi negeri, tetapi, katanya, ia seperti tidak dipedulikan walaupun ada respons awal yang positif daripada Ustaz Azizan dan Exco Kanan, Amiruddin Hamzah.

Dalam pada itu, seorang pembaca setia Harakah mengirim SMS, enam bulan sebelum PRU13, menagih perhatian saya untuk 'menyelamatkan Kedah': "Prestasi buruk bolasepak Kedah juga boleh menganggu sokongan kepada PAS. Saya juga risau sokongan India di selatan dan problem dalaman kawasan-kawasan PAS tertentu, yang berbalah tanpa sembunyi lagi."

Bagaimanapun, saya terasa agak terhibur dan lega apabila membaca siri kolum Nota Utara, Zulkifli Yahaya, bekas editor Harakah. Penjelasan Zul meyakinkan walaupun saya dapat mengesan seolah-olah ada masalah yang cuba disembunyikan. Ya, biasalah ... bumi mana tidak ditimpa hujan! Isu-isu berkaitan pembalakan misalnya diperbesarkan media talibarut BN untuk mempengaruhi persepsi rakyat.

Selepas berbincang dengan isteri -- yang terpaksa sentiasa menemani jika berjalan jauh terutama apabila saya bertongkat -- saya kejap hati untuk balik Kedah, sebaik selesai forum media, jam 1 tengahari Jumaat. Hanya ada tiket Firefly, dengan harga puncak, hampir RM1,000 juga untuk kami berdua.

"Jom balik tengok Kedah, mana tahu, kalah ke Ahad ini? saya bergurau dengan isteri. Siti Hawa jelas tidak gemar dengan "lawak bodoh" saya itu. "Jangan sebut benda tak baik," pintasnya.

Menghampiri lapangan terbang Subang, saya perhatikan banyak poster dan sepanduk calon PAS Kota Damansara. Pelik, bagaimana arahan parti agar memberi laluan kepada Dr Nasir Hashim, Presiden PSM, calon KeADILan, seperti tidak diendahkan.

"Sepatutnya PAS menunjukkan ketegasan hormati setiakawan sesama parti dalam Pakatan, walaupun terpaksa mengambil tindakan disiplin kepada ahli sendiri yang engkar," kata seorang wartawan senior.

Semasa menunggu pesawat, saya dihampiri tiga pembaca Harakah, yang menyuntik kata-kata semangat, selain membuat cadangan kempen terakhir untuk memastikan misi Putrajaya berhasil. Seorang darinya membutirkan dua strategi dan pendekatan pembebasan Makkah oleh Rasulullah, yang boleh digunakan PAS.

"Harakah dah tutup kedai, kami akan keluar balik selepas keputusan diumumkan," balas saya sambil ketawa. "Sebab itu saya terbang sekejap balik kampung, esok malam balik KL semula." Mereka, tanpa syak, yakin hayat BN segera berakhir.

Sebaik tiba di lapangan terbang Kepala Batas, seterusnya ke Jitra, memerhatikan perang poster di sepanjang jalan, saya hairan mengapa dikibarkan bendera hitam-putih PAS. "Berkabung ke ni?" Abang saya yang memandu, menjawab: "Orang Umno kata itu tanda Syiah, tapi mengarutlah, sebenarnya untuk mudahkan pengundi aja sebab kertas undi bukannya warna."

Saya tidak bersetuju hujah itu. Tapi, biarlah, bukan isu pun ... Kertas undi sememangnya dari dulu hitam-putih, 'kan? Dan tak pernah mengelirukan pun. Sepanduk rasmi PAS Kedah dengan paparan wajah Ustaz Azizan, yang menghiasi simpang strategik, juga tidak menarik. Apa pun, segalanya persepsi, hal kecil.

Seperti lazimnya, saya lebih suka melihat sesuatu dengan andaian senario terburuk agar usaha penambahbaikan boleh direncanakan untuk mengatasinya. Namun, respons daripada rakan-rakan PAS Kedah cukup positif. Masing-masing yakin menang.

Saya cuba mengusik: "Takkan langsung tak risau kita mungkin kalah?" Mereka tetap percaya Kedah tidak akan tumbang, malah dapat menambah beberapa kerusi Dun.

Kepada sahabat-sahabat yang kritis dengan Ustaz Azizan dan tidak berpuas hati dengan jaminan PAS Pusat untuk "memantau" perjalanan kerajaan negeri, mereka menjawab: "Sokongan rakyat tak berubah, cuma harapnya Ustaz Azizan bukan lagi MB selepas ini." Saya hanya tersenyum.

"Kita perlu pemimpin yang dinamik, tangkas, mudah didekati, sedia mendengar idea orang lain, bijaksana merumuskan pandangan berbeda, berkepala dingin, semangat kerja berpasukan ...," panjang pula leteran kawan saya itu, seorang jurutera.

Sabtu, 9.45 malam, saya berlepas pulang ke Kuala Lumpur. Setibanya di LCCT, di atas pesawat, ketika menunggu kerusi roda ke terminal, juruterbang AirAsia menyapa mesra, "Saya suka baju itu." Beliau merujuk T-shirt "Harakah: Media Pilihan Rakyat PRU13", yang saya pakai.

Untuk alas perut, sambil menanti kenderaan ke Ampang, saya dan isteri memesan ayam KFC. Seorang pelayan, anak muda India, dalam lingkungan awal 20-an, menunjukkan tanda bagus ketika saya berselisih untuk membasuh tangan. "Semoga berjaya esok, bang!" katanya, juga menunjukkan kepada T-shirt Harakah. Esok, Ahad, hari mengundi PRU13.

Saya akan merakamkan debar menunggu keputusan dan analisisnya pada keluaran Harakah akan datang.

II.

Saya lebih berminat dengan bentuk laporan media sepanjang kempen. Semua akhbar harian, termasuk The Star, kecuali Sinar Harian, dan juga siaran televisyen, khususnya TV3, bagai "kerasukan" berkempen untuk BN dan mencari keburukan Pakatan.

Utusan Malaysia, melalui edisi petang yang diedarkan percuma, memainkan sentimen perkauman. Rujuk keratan akhbar, muka 7, terbitan 30 April, yang menyiarkan grafik Lim Kit Siang, tertera "Gua akan jadi PM komunis Republik Malaysia yang pertama!"

Tidak cukup setakat itu, seminggu kemudian, selepas keputusan diumumkan, Utusan terus membakar api perkauman, melalui laporan sensasi, misalnya dengan tajuk "Apa lagi orang Cina mahu?"

Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJM) menegur laporan Utusan Malaysia yang memuatkan laporan berhubung sokongan Cina dalam PRU13 yang disifatkan provokatif dan memesongkan pembaca.

NUJM berkata, akhbar Umno itu tidak harus menyiarkan laporan sebegitu, yang disifatkan perkauman dan cuba menghasut ketegangan antara kaum.

"Seperti yang kita semua tahu, Umno yang manipulasikan Utusan Malaysia di belakang tabir. Tapi ia bukannya akhbar parti yang hanya kepada ahli-ahli Umno, ia tidak patut dipergunakan sebagai senjata atau bahan propaganda parti politik untuk menyerang lawan politik."

Saya tertarik dengan berita mengenai kekecewaan bekas Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam yang kalah di Bukit Katil. Ali menyifatkan masyarakat Cina di negara ini sebagai orang yang tidak mengenang budi dan menghargai jasanya.

"Mereka langsung tak kenang budi. tidak ambil kira jasa saya ketika mereka datang hingga lewat malam minta tolong, bila saya bantu ini yang saya terima," kata Ali, seperti dilapor Utusan.

Akhirnya, izinkan saya merakamkan tulisan kolumnis Karim Raslan: "Pakatan mengalahkan BN dengan teruk di bandar-bandar.BN boleh terus mentadbir dengan ddengan sokongan pengundi luar bandar dalam masa singkat, namun yang pasti bandar merupakan sumber idea dan tenaga yang BN sangat perlukan untuk memperbaharui diri mereka.

"Pakatan mungkin tidak berjaya mendapatkan jumlah kerusi yang mereka harapkan, namun amat jelas ia menguasai kawasan-kawasan paling dinamik di Malaysia. Suka atau tidak, itu akan memberi kelebihan untuk jangka masa panjang."

Azmin Ali hentam Wan Azizah?

Aidila Razak
Timbalan Presiden PKR Azmin Ali hari ini mengkritik kepimpinan parti kerana didakwa mengamalkan nepotisme atau pilih kasih dengan mengetepikan pandangan kepimpinan Selangor dalam menentukan calon menteri besar negeri itu.

Beliau berkata, Presiden Datuk Seri Wan Azizah Ismail bertindak menyerahkan surat mencalonkan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai menteri besar tanpa persetujuan PKR negeri.

"Saya tegaskan sekali lagi bahawa isunya bukanlah Azmin Ali dipilih sebagai menteri besar negeri Selangor.

"Isunya adalah proses pemilihan calon tersebut untuk dipersembahkan kepada DYMM Sultan Selangor mestilah melalui consultation yang telus seperti yang dituntut oleh al-Quran...," katanya.

Beliau juga menegaskan tidak mahu amalan nepotisme membudaya dalam PKR sebagai sebuah "parti reformasi".

Puad Zarkarshi kalah PRU, anak dihentam guru!!

laniismaa
PuadZarkashi
Itulah yang berlaku kepada yang kalah. Nampaknya bekas Timbalan Menteri Pelajaran Dato’ Dr Mohd Puad Zarkashi terpaksa mengadu kepada Bernama kesedihannya. Sedih kerana kalah mengejut di Parlimen Batu Pahat ditangan calon PKR/PR Dato’ Mohd Idris Jusi dengan majoriti 1 732 undi.

Lagi sedih dan duka apabila anaknya yang bersekolah rendah di Putrajaya memberitahu beliau Cikgu kelasnya bertanyakan ” BILA NAK TUKAR SEKOLAH KE BATU PAHAT, BAPA AWAK SUDAH KALAH”.

Guru yang anginnya masih belum baik kerana deman PRU bertanya sedemikian kerana bapanya dah tak menjadi Timbalan Menteri Pelajaran. Marah benar guru tersebut dengan Puad. Ramai juga warga pendidik yang tidak gemar cara Puad mentadbir urus Kementerian Pelajaran sebagai Timbalan Menteri.

Rasanya tak sepatutnya guru tersebut menyindir sedemikian kalau pun dah menyampah dengan bekas Timbalan Menteri tersebut, apatah lagi budak itu masih di sekolah rendah. Tak sepatutnya budak itu dijadikan tempat lepas geram.

Rasanya juga kerana PBS – Pentafsiran Berasaskan Sekolah yang menyebabkan angin guru tersebut tak mereda!! - Lagi

Baca : Pak Lah dan Khairy pukoi Najib!!