"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Tentera Tembak Mortar Ke Arah Majlis Perkahwinan, 17 Maut

KANDAHAR: Seramai 17 kanak-kanak dan wanita terkorban selepas tentera Afghanistan dilapor melepaskan tembakan mortar ke arah satu majlis perkahwinan yang sedang berlangsung pada Jumaat.

Kesilapan yang dilakukan tentera Afghanistan itu dijangka akan menimbulkan kemarahan rakyat serta suasana tidak selamat.

"Anggota tentera telah melepaskan tembakan mortar ke arah satu majlis perkahwinan yang sedang berlangsung sehingga mengorbankan 17 wanita dan kanak-kanak.

"Serangan itu dilakukan selepas militan dari kawasan sama dilaporkan melakukan serangan terhadap pusat pemeriksaan tentera," kata Timbalan Gabenor Helmand, Mohammad Jan Rasoulyar.
-mstar-

Wanita lain patut rasa malu dengan warga emas mangsa banjir ni

Tranungkite
SUBHANALLAH... Hebat mak cik ini...kenapa admin kata hebat? anda boleh terus membaca kisah mak cik ini.

Semalam, semasa seorang sukarelawan, Nik Zahrinawati Nik Zahari , bersama pasukan sukarelawan sedang dalam perjalanan menuju untuk memberi bantuan di Kampung Bukit Pagar, Hulu Temiang dan Sungai Sam telah terserempak dengan seorang warga emas sedang melambai-lambai tangan ke arah mereka.

Kelihatan warga emas tersebut sedang memegang sebatang tongkat dan terdapat serungan beg plastik di atas kepalanya.

Beliau melihat mak cik itu terus berhenti dan menghampirinya dan lantas mak cik itu terus meminta sehelai tudung untuk menggantikan plastik di atas kepalanya.

Tindakan mak cik itu menyebabkan Nik Zahrinawati mengalirkan air mata sedih.( mata admin masuk habuk pulak)

"Benda pertama yang makcik itu minta ialah tudung. Kami ambil tudung dan bagi pada dia, dia terus buka plastik (yang disarung di kepala) dan pakai. Saya tidak tahan, nangis di situ juga."

“Barang yang paling dia minta ialah tudung, kain sarung. Sebab dia kata, kain yang dia pakai dah seminggu dan sudah kena air kencing dan dia juga minta telekung."

“Paling akhir dia minta, ayat dia ‘kalau ada sebutir dua beras, berilah’, dan kami bagi pada dia" cerita Nik Zahrinawati.

Menurut cerita mak cik itu, beliau baru sahaja dibawa turun dari kawasan bukit di Kampung Karangan, Kuala Krai, setelah hampir seminggu terperangkap di sana.
Subhanallah..sebak admin yang menulis ni pun dengan kisah mak cik ini. Dalam keadaan yang terdesak macam itu pun beliau masih berusaha menjaga auratnya sebagai seorang wanita muslim.

Memang hebat mak cik ini berbanding kita anak muda kerana terdapat banyak hanyut dengan tidak menutup aurat. Kira mak cik ini memang hebat la dari anak-anak muda yang tidak tutup aurat tu.

Apapun kepada anda pembaca yang mempunyai kemampuan kewangan untuk memberikan bantuan, baju-baju lama, dan apa-apa saja keperluan harian bolehlah diberikan kepada mereka yang terlibat dalam misi bantuan sukarelawan untuk mangsa banjir.

Tidak rugi sedikit pun bantuan yang diberikan itu berbanding balasan pahala yang diberikan kepada anda apabila membuat amal - Siakapkeli

Banjir: TNB Temerloh kenakan bayaran RM5 untuk cas telefon?

Selain kes pecah rumah dan kedai yang banyak berlaku semasa banjir melanda ketika ini, mangsa bencana alam itu juga ditindas oleh pihak yang cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan bayaran untuk mengecas telefon bimbit di bangunan Tenaga Nasional Bhd. (TNB), Temerloh, Pahang.
Bayaran sebanyak RM5 untuk sekali cas itu diambil oleh pengawal-pengawal keselamatan daripada syarikat swasta yang diupah untuk mengawal bangunan tersebut.

Menurut Nurul Huda Mohamad, jirannya terpaksa membayar untuk mengecas telefon bimbit di bangunan tersebut kerana bekalan elektrik di kawasan sekitar telah diputuskan akibat banjir.

"Kekeliruan timbul apabila jiran-jiran yang pulang daripada mengecas telefon mengatakan TNB mengenakan bayaran sedangkan kita tahu ia sebuah syarikat milik kerajaan.

"Kenapa TNB begitu kejam dan menindas mangsa banjir yang sememangnya sedang berada di dalam kesusahan kerana rumah mereka dilanda banjir manakala bekalan elektrik pula terputus tetapi apabila disiasat, rupa-rupanya itu kerja pengawal-pengawal keselamatan yang bekerja di situ. Geram betul!,” katanya baru-baru ini sambil menambah laporan telah pun dibuat kepada pihak pengurusan TNB Temerloh untuk tindakan lanjut.

Bagaimanapun, keadaan banjir yang semakin pulih turut menyebabkan bekalan elektrik mula disambung semula. -MalaysiaGazette

Pesta seks? Tujuh remaja dicekup di hotel

ALOR SETAR - Perkenalan di aplikasi sosial WeChat membawa kepada pertemuan sulit sekumpulan remaja di sebuah hotel pada malam tahun baharu, semalam.

Tujuh remaja berkenaan bagaimanapun dapat dicekup 33 penguat kuasa Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) ketika Operasi Tahun Baharu bermula 12 tengah malam sehingga 5 pagi di sekitar bandaraya Alor Setar, dekat sini.

Penolong Pengarah Penguatkuasa Undang-Undang, Syeikh Mohd Roshidi Mahmud berkata, tujuh remaja berusia antara 16 hingga 18 tahun itu dipercayai menyewa sebuah bilik hotel sama.

Difahamkan, mereka juga membawa tilam tambahan dipercayai untuk tujuan maksiat.

Menurutnya, empat daripada mereka adalah lelaki manakala selebihnya wanita.

"Hasil soal siasat mendapati sebilangan mereka memiliki rekod buruk.

"Salah seorang daripada mereka merupakan bekas penghuni pusat pemulihan akhlak. Dia yang berusia 17 tahun mendakwa sudah bekerja di sebuah pusat snuker dan telah dibuang keluarga," katanya.

Syeikh Mohd berkata, ada di antara mereka sedang menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), dan dua daripada mereka didapati sudah tidak bersekolah.

"Seorang remaja perempuan pula mengaku pernah melakukan hubungan seks dengan lelaki bukan Islam.

"Ada juga yang mengakui sudah melakukan hubungan seks sebanyak berbelas kali," katanya.

Dalam kejadian berasingan, dua remaja perempuan turut ditahan bersama seorang remaja lelaki yang sedang tidur dalam serbuan di sebuah hotel.

Ketika diserbu, seorang remaja perempuan mendakwa berkongsi bilik beramai-ramai dan tidak melakukan sebarang kesalahan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 9 (1) dan (2) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah (EKJSK) 1988, manakala remaja berkenaan dilepaskan dengan jaminan.
-sinarharian-

Gambar warga emas sendirian di hutan dikelilingi ‘hutan batu’

Tranungkite
Sekumpulan anggota polis yang ‘berniat’ menyerbu sebuah pondok buruk di hutan kecil berhampiran Damaisari, Wangsa Melawati, bertukar simpati apabila mendapati ia sebenarnya dihuni oleh seorang warga tua.

Dengan hanya bersarung kain pelikat, lelaki tua yang dikenali sebagai Muhammad Dris, 74, hanya mampu mengerekot di atas pangkin kayu sambil menahan lapar.

"Kami semua terperanjat melihat pakcik tua ini terbaring keseorangan menahan lapar," kata Timbalan Ketua Balai, Sarjan Jasman Aris ketika dihubungi The Rakyat Post.

Jasman berkata, mereka masuk ke hutan kecil itu dengan niat mahu menyerbu pondok buruk yang mungkin dijadikan sarang maksiat, tapi sangkaan kami meleset sama sekali.

"Tak sangka ada lagi orang yang terlalu daif sehingga terpaksa tinggal dalam keadaan serba daif di pondok buruk di dalam hutan," katanya.
Tersentuh dengan keadaan pak cik Muhammad, beberapa anggota polis terus membelikan makanan untuknya.

"Dia menangis apabila melihat jumlah makanan yang dibelikan. Apabila melihat airmatanya jatuh, kami juga jadi sedih.

Menurut Jasman lagi, pak cik Muhammad tinggal di pondok buruk itu sejak 30 tahun lalu, ketika kawasan itu masih lagi sebuah estet getah.

"Dia tinggal sebatang kara dan tidak mahu menyusahkan orang lain. Katanya, dia hanya makan roti hasil sumbangan mereka yang tahu dia tinggal di situ," katanya.

Anggota polis dari Balai Polis Wangsa Maju terus mengambil inisiatif memaklumkan keadaan pakcik Muhammad kepada Baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan usaha untuk mendapatkan rumah yang lebih selesa sedang dijalankan
Menurut posting terbaru Facebook Balai Polis Wangsa Maju, Baitulmal MAIWP akan menanggung kos pembinaan rumah pak cik berkenaan setelah dipersetujui beliau untuk dipindahkan.

"Penduduk setempat akan mencari rumah dan kos ditanggung oleh pihak Baitulmal. Terima kasih Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dan masyarakat setempat yang prihatin.

"Sokongan dan doa masyarakat yang prihatin dapat mengubah nasib pakcik tua ini di hujung usianya," memetik laman sosial Facebook Balai Polis Wangsa Maju.

---------------

Siapa sangka dalam kepesatan pembangunan di ibu kota, masyarakat terlepas pandang penderitaan seorang warga emas yang tinggal bersendirian dalam hutan kecil di belakang kawasan perumahan Damaisari, Wangsa Melawati, di Kuala Lumpur, lebih daripada 30 tahun.

Mohamed Dris, 74, berkata beliau hidup sebatang kara di pondok usang itu kerana tidak mampu menyewa rumah semenjak hilang punca pendapatan sebagai penoreh di tempat itu yang dahulunya adalah ladang getah.

"Pakcik tidak larat untuk bekerja lagi dan lebih teruk daripada itu pakcik kini menghidap penyakit kencing manis ... nak makan pun kena hati-hati takut nanti penyakit bertambah buruk," katanya kepada Bernama di pondoknya di sini.

Mohamed yang tidak pernah berkahwin, berkata beliau tidak suka merayu simpati orang lain sebaliknya menguruskan hidup secara bersendirian.

Pondok yang dibina olehnya pada 1980 dengan menggunakan papan dan zink yang dibuang kini reput dan di dalamnya hanya terdapat sebuah meja papan buatan sendiri dan tikar getah yang dijadikan tempat tidur.

Malah, kemudahan asas seperti bekalan elektrik dan air tidak pernah dirasainya sejak menetap di pondok itu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Balai Polis Wangsa Maju, Sarjan Jasman Aris yang ditemui Bernama berkata pihaknya terjumpa warga emas itu ketika melakukan Operasi 'Santa' pada malam sambutan Krismas 25 Dis lalu.

"Kami menerima aduan daripada penduduk setempat bahawa terdapat sebuah pondok dalam hutan kecil di belakang perumahan Damaisari, Desa Melawati yang khuatir dengan kewujudan pondok tersebut menjadi sarang bagi kegiatan dadah dan kes jenayah lain sebelum ini," katanya.

Menceritakan pengalaman tersebut, Jasman berkata pihaknya membuat serbuan pada pukul 1 pagi dan kehadiran mereka disambut dengan salakan anjing, kemudian keluar warga emas dalam keadaan daif yang hanya memakai kain pelekat yang sudah lusuh tanpa baju daripada pondok tersebut.

"Sedih melihat keadaan pakcik itu, seorang anggota kami segera membeli nasi dan pakcik Mohamed menangis kerana terharu apabila menerima makanan tersebut.

"Beliau tersenyum dan berkata pakcik tidak boleh makan nasi dan minum air bergula kerana ada kencing manis," katanya.

Jasman berkata seorang anggotanya kemudian mendapatkan roti dan air mineral dan beliau menerimanya dengan senyuman.

"Sementara menunggu bantuan daripada pihak kebajikan masyarakat, anggota kami bergilir-gilir menghantar bekalan roti dan air kepada pakcik Mohamad kerana simpati dengan keadaannya," katanya.

Beliau berkata pihak Balai Polis Wangsa Maju telah memanjangkan perkara tersebut kepada Baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan sedang berusaha untuk mendapatkan rumah yang lebih selesa untuk Mohamed berteduh.

"Kami di Balai Polis Wangsa Maju berharap pakcik Mohamed mendapat sokongan dan bantuan segera daripada pihak Baitumal dan penduduk sekitar bagi mengubah masa depannya," katanya.

Sebaik sahaja anggota polis menemui Mohamed, lakaran hidupnya ibarat rezeki turun dari langit.

"Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada anggota Balai Polis Wangsa Maju kerana sudi menghantar makanan setiap hari kepada saya.

"Kini saya tidak perlu risau bagaimana hendak mendapatkan makanan lagi dan saya rasa terharu dengan sikap prihatin yang ditunjukkan oleh warga Balai Polis Wangsa Maju yang dilihat bersungguh-sungguh menghulurkan bantuan kepada saya ... saya tiada niat untuk menyusahkan mereka," katanya.
-Bernama-

Tips Bagaimana bersihkan air berlumpur untuk minuman?

Rozmal
Ada sesiapa tahu bagaimana untuk membersih air yang berlumpur untuk selamat dijadikan minuman dan masakan dengan cara yang paling mudah dan murah? Artikel ini dari penyelidik di Michigan Technological University mengatakan garam biasa boleh menjernihkan air.

Kalau ada idea yang mudah dan murah ini, perlu difikirkan dan dikaji untuk kemudahan mangsa banjir di pantai timur.

Clean Drinking Water for Everyone

Nearly 80 percent of disease in developing countries is linked to bad water and sanitation. Now a scientist at Michigan Technological University has developed a simple, cheap way to make water safe to drink, even if it’s muddy.

It’s easy enough to purify clear water. The solar water disinfection method, or SODIS, calls for leaving a transparent plastic bottle of clear water out in the sun for six hours. That allows heat and ultraviolet radiation to wipe out most pathogens that cause diarrhea, a malady that kills 4,000 children a day in Africa.

Thus, to purify your water, you first have to get the clay to settle out, a process called flocculation. Working with student Brittney Dawney of Queen’s University in Ontario, Pearce discovered that one of the most abundant minerals on Earth does this job very well: sodium chloride, or simple table salt.

Salt is inexpensive and available almost everywhere. And it doesn’t take very much to make muddy water clear again.

“The water has a lower sodium concentration than Gatorade,” Pearce says. This would still be too much salt to pass muster as American tap water, but American tap water is not the alternative.

“I’ve drunk this water myself. If I were somewhere with no clean water and had kids with diarrhea, and this could save their lives, I’d use this, no question,” he says.

Salt works best when the suspended particles are a type of clay called bentonite. The technique doesn’t work as well with other kinds of clay. However, by adding a little bentonite with the salt to water containing these different clays, most of the particles glom together and settle out, creating water clear enough for SODIS treatment.

Dr Mahathir pembuli besar

Johari Musa
1. Saya tertarik dengan kenyataan cheguBard selaku bekas anggota MPP PKR dan Ketua Cabang PKR Rembau baru-baru ini tentang Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim Zainuddin... saya akui sememangnya Pakatan Rakyat (PR) jangan tertipu dalam hal Dr Mahathir, Tun Daim dan rakan-rakan yang bermasalah dengan Datuk Seri Najib Razak.
2. Jika kita imbas kembali sejarah politik Malaysia, Dr Mahathir sememangnya adalah 'The Big Bully' sejak zaman Tunku Abdul Rahman lagi, hingga yang paling besar bulinya adalah kepada ketua PR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri.

3. Saya tidak faham kenapa Rafizi Ramli serta Tony Pua sanggup menjadikan rancangan Dr Mahathir and The Gang ini sebahagian rancangan PR. Kita jangan mudah tertipu. Saya ingin bertanya kepada pemimpin PR: Bukankah yang kita lawan selama ini adalah hasil kerja tangan Dr Mahathir dan The Gang? Najib dan Pak Lah hanyalah pewaris penyakit yang dibawa Dr Mahathir dan The Gang.

4. Sudah sampai masanya mangsa-mangsa The Big Bully seperti Tun Musa Hitam, Pak Lah, Ku Li, Tun Salleh Abas, dan termasuk the Big Mangsa – Anwar, serta mangsa terbaru Najib dapat duduk semeja dan berbincang ke arah Malaysia Baru. Saya percaya mangsa-mangsa di atas punyai kepakaran tersendiri hingga mungkin membuat Dr Mahathir dan The Gang tidak senang dari dulu hingga kini.

Untuk itu saya cadangkan satu usaha digarapkan untuk tujuan ini..

* Penulis ialah Naib Ketua PKR Cabang Lembah Pantai.

Kejam: Cabut Empat Batang Gigi Pembantu Rumah Guna Playar

KUALA LUMPUR: Seorang perunding di sebuah kilang mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Ampang di sini, Jumaat terhadap pertuduhan menyebabkan kecederaan parah dan cubaan membunuh pembantu rumahnya.

Ong Su Ping Serene, 47, didakwa menyebabkan kecederaan parah dengan mencabut empat batang gigi pembantu rumah warga Indonesia Meriance Kabu, 32, menggunakan playar di sebuah rumah di Persiaran Pandan 7, Pandan Jaya, antara 11 April dan 20 Disember 2014.

Jika disabitkan kesalahan itu, dia berdepan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan boleh dikenakan denda atau sebat.

Wanita itu turut mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan cuba membunuh Meriance di tempat sama pada 12 tengah hari, 20 Disember lepas, yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Nurakmal Farhan Aziz menawarkan jaminan RM30,000 dengan seorang penjamin bagi kedua-dua pertuduhan serta dokumen perjalanan diserahkan kepada mahkamah.

Bagaimanapun, peguam William Edwin yang mewakili Ong memohon jaminan dikurangkan atas alasan anak guamnya perlu menjaga neneknya yang uzur.

Hakim Unaizah Mohd membenarkan tertuduh diikat jamin RM15,000 dengan seorang penjamin bagi kedua-dua pertuduhan berserta syarat tambahan iaitu pasport diserah kepada mahkamah dan perlu melaporkan diri di balai polis berdekatan setiap akhir bulan.

Mahkamah menetapkan 5 Februari ini untuk sebutan semula kes.

Media sebelum ini melaporkan seorang pembantu rumah berjaya diselamatkan oleh jiran susulan penemuan nota yang ditulisnya berbunyi 'tolong bos dera saya' di bawah pintu rumah majikannya.
-mstar-

Biarlah Rosmah guna jet, pengorbanannya besar pada negara

Shahbudin Husin
Isu penggunaan jet rasmi kerajaan oleh Datin Seri Rosmah Mansor kembali menjadi perbualan ramai berikutan pesawat yang membawa Datuk Seri Najib Razak dan keluarganya untuk bercuti di Hawaii itu dikatakan masih berada di Indianapolis, meskipun perdana menteri sudah kembali ke tanah air.

Najib yang kembali ke tanah air secara tergesa-gesa dan memendekkan percutiannya kerana kritikan yang melaut terhadapnya disebabkan berita beliau bermain golf bersama Barack Obama tersebar luas di ketika banjir sedang melanda, didapati hanya pulang bersendirian saja.

Kepulangan Najib itu dikatakan dijemput jet VIP Tentera Udara Diraja Malaysia atau TUDM dengan nombor pendaftaran M53-01 manakala jet rasmi kerajaan yang dinaikinya semasa pergi ke Hawaii untuk bercuti iaitu 9M-NAA didapati terbang menghala ke Indianapolis pula.

Ia menimbulkan persoalan jet rasmi kerajaan itu sedang membawa Rosmah dan ahli keluarganya yang lain bagi meneruskan percutian mereka. Sehingga ini pun pesawat itu dilaporkan masih di sana.
Selain beberapa portal dan blog menimbulkan perkara itu dan bertanya di mana kewajarannya seorang isteri perdana menteri dibenarkan menggunakan jet rasmi kerajaan sedangkan Najib tiada bersamanya, Pemuda PKR melalui ketua penerangannya, Lee Chean Chung turut mengeluarkan kenyataan media meminta penjelasan kerajaan berkaitan dengannya.

Beliau menimbulkan persoalan, kenapa jet rasmi kerajaan tidak digunakan untuk membawa Najib pulang, kenapa perlu digunakan jet lain kepunyaan TUDM untuk menjemputnya yang tentunya menggandakan lagi kos, kenapa jet rasmi terbang ke arah timur iaitu Indianapolis dan siapakah yang menggunakan jet rasmi itu?

Tersebarnya berita kemungkinan jet rasmi kerajaan sekali lagi digunakan Rosmah, tambahan pula Najib hanya didapati bersendirian dalam beberapa lawatannya ke penempatan banjir sejak beberapa hari lalu, hampir menjadikan kepulangan Najib secara tergesa-gesa tidak bermakna lagi.

Ini kerana meskipun kepulangannya itu menunjukkan sikap prihatinnya terhadap rakyat, namun tindakannya yang seperti membenarkan isterinya menggunakan jet rasmi kerajaan itu dilihat lebih besar lagi silapnya. Ia bukan saja berkaitan kelayakan menggunakan jet rasmi itu tetapi juga menambahkan lagi pembaziran wang negara.

Di ketika ini, sambil orang ramai bercakap soal banjir yang kebetulan diikuti dengan pesawat Kumpulan Air Asia yang didapati hilang dan dipercayai terhempas di lautan Indonesia, mereka juga turut bercakap mengenai pesawat rasmi kerajaan yang juga "hilang" sedangkan Najib sudah berada di dalam negara.

Ada pula yang membuat humor, patutlah tidak ramai menteri-menteri yang didapati pulang walaupun Najib sudah mengeluarkan arahan agar mereka memendekkan cuti masing-masing kerana Rosmah sendiri pun tidak mahu pulang dan memendekkan percutiannya.

Jika diimbau pula, penggunaan jet rasmi kerajaan oleh Rosmah ini sudah beberapa kali berlaku dan seolah-olah tiada sesiapa yang mampu menghalangnya. Penggunaannya ketika bercuti kali ini dan dalam masa yang sama Najib pula berada di dalam negara, hanya menambahkan lagi kebencian dan kata mengata.

Najib pula tidak menganggap penggunaan jet kerajaan itu oleh isterinya sebagai suatu kesalahan, malah tidak juga merasakan suatu pembaziran apabila dua jet terpaksa digunakan dalam suatu masa.

Pendedahan demi pendedahan dan kritikan demi kritikan langsung tidak mendatangkan kesan agar perbuatan itu dihentikan.

Walaupun sudah banyak kali dikritik pemimpin pembangkang, tetapi tiada mana-mana pemimpin kerajaan yang berani bersuara. Kemarahan rakyat hanya dipandang enteng saja.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang didapati seperti melemparkan "madu beracun" sebaik percutian Najib ke Hawaii tersebar luas dengan berkata, "biarlah perdana menteri bercuti, dia pun manusia biasa juga", mungkin juga ketika ini turut bersetuju isteri perdana menteri berhak menggunakan jet rasmi kerajaan itu.

Barangkali jawapannya, "biarlah Rosmah menggunakannya, pengorbanannya amat besar kepada negara. Dia juga penyokong dan pendokong Najib dengan sepenuh hati selama ini. Lagi banyak jet digunakannya, tambah makmur negara kita".
shahbudindotcom.blogspot.com

Gambar tangisan seorang ibu sedang mengutip daging anaknya yang terlibat dengan kemalangan

Kajang: Suasana hiba menyelubungi lokasi nahas jalan raya apabila seorang ibu dilihat tunduk menangis sambil mengutip cebisan daging dan otak anak lelakinya yang maut.

Dalam kejadian jam 9.30 pagi semalam, wanita malang itu mengambil masa lebih 10 minit untuk mengumpulkan cebisan mayat anaknya yang hancur digilis lori tanah di Batu 12 1/2, Jalan Hulu Langat di sini.

Kemalangan berhampiran Taman Sri Nanding itu meragut nyawa anaknya, Muhammad Khairul Ashraf Kamarulzaman, 15, dan seorang lagi remaja, Muhammad Fais Mohamad Daud, 16.

Kedua-dua mangsa itu dikatakan dalam perjalanan menunggang motosikal untuk mengecat masjid di Sungai Besi.

Mangsa mengambil upah mengecat masjid itu bagi mencari duit poket sempena musim cuti persekolahan. 
-hmetro-

Ada yang pelik di masjid Kg Pahi Kuala Krai Kelantan

Tranungkite
Imam masjid Kg Pahi Kuala Krai Kelantan..menunjukkan permaidani tidak di cemari lumpur walau di naiki air sampai tingkat kedua..akibat banjir besar nov 2014...kuasa Allah
Kredit: Nazeri Ameen

Bayi maut kelaparan ketika ibu bapa sedang makan

Sumber foto mirror.co.uk
Sumber foto mirror.co.uk
FLORIDA - AMERIKA SYARIKAT. Seorang bayi berumur 22 hari ditemui mati kelaparan di dalam sebuah kereta ketika ibu dan ayah tirinya sedang menikmati bufet di sebuah restoran.

Ibu tersebut, Ruby, 33, dan ayah tiri kepada bayi tersebut, Roy, 48 didakwa di atas tuduhan membunuh bayi berusia 22 hari tesebut.

Bayi tersebut, Betsey Kee Stephens hanya berat 1.8 kilogram ketika ditemui mati minggu lepas, kurang lebih dari sekilogram ketika dia dilahirkan.

"Pada pendapat saya, bayi tersebut terseksa semenjak dilahirkan sehinggalah dia meninggal dunia," kata Penolong Ketua Polis Mike Link.

Pegawai kesihatan mengisytiharkan Betsey maut 3 jam sebelum ibu dan ayah tirinya memanggil nombor kecemasan.

Pasangan tersebut memberitahu bahawa mereka meninggalkan bayi tersebut bersama dua beradiknya di dalam kereta ketika mereka pergi makan di Golden Corral, sebuah restoran yang menghidangkan makanan ala bufet.

Mereka memanggil nombor kecemasan selepas mendapati kaki Betsey sejuk sekembalinya ke kereta, lapor mirror.co.uk.

Adik beradik Betsey, berumur satu dan dua tahun berkeadaan sihat dan sedang dijaga oleh pihak kebajikan.

"Kalau kamu tidak mahu anak tersebut, berikan anak tersebut kepada orang lain (untuk dijadikan anak angkat)," kata Mike.

"Kamu tak perlu biarkan dia mati kelaparan," tambahnya.
-sinarharian-

‘Nur’ yang murtad dan dua pelakon wanita

Dinsman
Gadis bernama Nur itu membuat pilihan menolak dan meninggalkan Islam, dan mengambil Kristian menjadi agamanya dengan penuh kesedaran dan keyakinan Kristianlah agama yang benar dan sesuai untuk dirinya. Maka dia sanggup tinggalkan emak dan ayahnya walaupun dia tahu mereka akan menderita tidak dapat menerima keputusannya.
Ayahnya seorang imam, dan Nur sebelum itu adalah gadis yang patuh menunaikan perintah agama, tidak pernah tinggal solat fardhu lima waktu, dan aktif berdakwah ketika belajar di universiti.

Maka ketika membaca skrip ‘Nur’ beberapa bulan lalu saya menimbulkan persoalan: apakah tujuan pengarangnya Lena Farida Hussein Chin menghasilkan skrip itu, kerana ia nampak memenangkan Kristian dan mengalahkan Islam.

Dan malam 5 Disember lalu saya menonton pementasannya, di Dewan Recital, Fakulti Muzik dan Seni Persembahan, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim. Dipersembahkan oleh kumpulan Gasewap, di bawah arahan Lena Farida sendiri. Gasewap ialah Gabungan Seni Warisan Anak Pinang, Pulau Pinang.

Menonton persembahan sebuah teater memberi kesan yang berbeza daripada kesan hasil membaca skripnya saja. Maka saya tidak tahu apakah kesannya kepada penonton yang baru pertama kali menonton drama itu tanpa terlebih dulu membaca skripnya. Barangkali ada kesan kejutan seperti yang saya rasai ketika pertama kali membaca skripnya dulu. Dan saya tentunya tidak mendapat kesan kejutan itu lagi kerana mengetahui jalan ceritanya.

Drama ‘Nur’ tidak menyediakan hujah balas daripada emak atau ayah gadis itu, atau sesiapa pun, bagi menegakkan kebenaran dan kemuliaan Islam (seperti yang biasa kita temui dalam karya-karya sebegitu sebelum ini). Sebaliknya ia hanya menunjukkan betapa remuk-redamnya hati si ibu, akibat tindakan anak gadisnya yang selama ini dipercayainya seorang anak yang solehah.

Dan pengarang akhirnya menegaskan lagi kejituan pilihan hati gadis itu melalui lakonan pembaptisan dengan air gereja yang disiramnya sendiri ke atas kepalanya, mengakhiri pementasan itu; manakala si ibu mengucap syahadah, pasrah kepada Allah. Dan dengan itu selesailah pementasan yang berjaya memukau penonton selama 31 minit itu.

Ada lima teater pendek dipentaskan malam itu, dan lapan lagi pada hari esoknya, dalam program Bengkel Persembahan Akademik, anjuran Jabatan Seni Persembahan, Fakulti Muzik dan Seni Persembahan, UPSI. (Nor Shuradi Nor Hashim pengarah programnya). Lena Farida, penulis skrip dan pengarah teater ‘Nur’, seorang pensyarah teater di situ yang kini sedang cuti menyiapkan Phd di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.

Selain ‘Nur’ saya juga sangat tertarik dengan teater ‘Kerusi’, sebuah persembahan yang sangat kreatif, dihasilkan pelajar teater universiti tersebut. (Maaf saya tak tahu siapa pengarahnya. Tetapi saya ucap tahniah! Sangat menarik.)

Balik kepada teater ‘Nur’ yang memang saya tunggu-tunggu pementasannya sejak membaca skripnya Ogos lalu. Pementasannya sangat sederhana. Hanya dua pelakon, menghidupkan watak Nur dan ibu, dengan gerak lakon dan tata cahaya yang paling minimum, tetapi berjaya memikat perhatian penonton.

Tahniah juga kepada Nadhilah Suhaimi yang menghidupkan watak Ibu dan Siti Nurshahira Nasri yang menghidupkan watak Nur. Memang lakonan mereka sangat berkesan walaupun hanya duduk dan berdiri di tempat yang sama saja sepanjang pementasan, tanpa bergerak ke mana-mana pun. Makanya penonton betul-betul ditarik supaya menumpukan perhatian kepada ayat-ayat monolog kedua-dua pelakon itu.

Siti Nurshahira walaupun usianya (pelajar yang sedang menunggu keputusan SPM) lebih muda daripada watak yang dibawanya, tetapi ternyata dia mampu menghayati watak Nur yang dalam kepiluan terpaksa meninggalkan keluarga, tetapi tegas dengan kepercayaan baru yang ditemuinya.

Suara ‘mentah’nya itu menyuntik warna innosen kepada perwatakan Nur, lalu menarik simpati penonton, walaupun Muslim, maka tidak timbul rasa marah kepadanya (rasa sayalah).

Demikian juga Nadhilah Suhaimi sebagai Ibu yang tidak berdaya hendak bertindak apa-apa setelah dihalang pihak tertentu daripada bertemu anak kesayangannya setelah murtad itu. Dapat dia memindahkan rasa remuk-redam hatinya itu kepada penonton, hanya melalui nada pengucapan dan mimik mukanya, tanpa bersedih berlebih-lebihan. Sebagai penonton malam itu saya dapat menghayati remuk redam dan hancur luluhnya hatinya.

Lena Farida tidak memilih untuk berhujah siapa benar dan siapa salah dalam ‘Nur’, walaupun ada kecenderungannya untuk cuba memahami mengapa Nur bertindak demikian. Dia hanya memaparkan suatu realiti yang memang berlaku dalam masyarakat. (Ada orang kata sudah ramai di kalangan umat Islam di negara ini yang murtad. Ada pihak pernah mengeluarkan angka 250,000 orang dan sebagainya, tetapi tidak pernah ada perangkaan yang rasmi atau disahkan pihak berwibawa.)

Saya fikir bagus juga teater seperti ini hadir di tengah-tengah masyarakat Islam di Malaysia hari ini. Hadir sebagai memperkukuhkan fakta tentang peristiwa murtad yang dikatakan banyak berlaku itu. Dan pihak pendakwah kita diharapkan janganlah begitu cepat menepisnya dengan menghukum, tetapi cubalah juga melihatnya dari sudut yang lain.

‘Nur’ karya Lena Farida ini membawa sudut yang lain itu. Maka bagaimanakah reaksi ummah yang sewajarnya terhadap peristiwa murtad?

Penonton malam itu terdiri daripada pelajar drama dan seni persembahan, yang menyertai program bengkel akademik tersebut. Yakni kumpulan yang terpilih, bukannya khalayak awam. Jadi kita tidak dapat mengetahui reaksi sebenar khalayak awam terhadap isu yang dibangkitkan ‘Nur’.

Maka saya berharap sangat teater ini dipentaskan lagi untuk khalayak awam. Mementaskannya pun tidak susah, kerana keperluannya sangat minimum. Hanya dua pelakon wanita, dan sedikit sistem pencahayaan. Tidak ada keperluan pada binaan set dan juga props. Kostiumnya pun mudah saja.

Ya saya juga tertarik pada pilihan kostiumnya. Berpakaian sopan menutup aurat. Walaupun Nur itu sudah memeluk Kristian, tetapi pakaiannya masih menutup aurat, seperti pakaian seorang muslimah yang patuh pada peraturan berpakaian Islam.

Pelakon memanglah kedua-duanya wanita, kerana watak yang dilakonkan pun kedua-duanya adalah watak wanita. Tetapi hadir mereka di atas pentas tak ubahnya seperti hadirnya pendakwah wanita kita yang semakin ramai juga sekarang.

Pengucapan mereka pun tidak mengada-ngada menjerit-jerit menangis dan sebagainya. Pengucapan yang sopan. Makanya saya berfikir kalau pendakwah atau penceramah wanita boleh diterima hadir di hadapan khalayak penonton lelaki perempuan, maka kehadiran dua pelakon wanita ini pun wajarlah diterima.

Lagipun Tok Guru Nik Aziz sendiri, Mursyidul Am PAS, sewaktu menjadi menteri besar Kelantan, pernah menganjurkan pementasan teater “Pengisytiharan Abul ‘As Menantu Nabi”, yang di dalamnya terdapat lakonan oleh dua pelakon wanita (penyanyi terkenal Aishah, dan pelakon Abby Abadi). Ada percampuran dengan pelakon lelaki juga. Saya sendiri yang mengarah teater itu.

Maka saya fikir masyarakat Islam kita hari ini tentu boleh menerima pementasan teater seperti ‘Nur’ ini. Hanya persoalan atau isu yang dibawanya saja – mungkin kontroversial. –

Ada api dalam sekam sekeliling Najib – Kadir Jasin

Datuk Abdul Kadir JasinPETALING JAYA: Wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin mengingatkan kewujudan pegawai atau penasihat yang disifatkan sebagai api dalam sekam kepada Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak serta akan memusnahkan imej dan perhubungan awam Perdana Menteri.
Menurut beliau, Perdana Menteri mempunyai ramai penasihat dan pembantu media yang hakikatnya diragui keupayaan profesional dalam perang saraf tetapi mempunyai kesetiaan yang diragui dan ketakutan pada pihak tertentu.

Katanya, akibat terlalu ramai penasihat dengan pelbagai kepentingan dan keutamaan peribadi menyebabkan mereka gagal mencapai kata sepakat dan menggerakan perhubungan awam kepada Perdana Menteri.

Masalah tersebut jelas bekas Ketua Pengarang Akhbar Kumpulan News Strait Times meleret sehingga kepada wartawan dan pengarang akhbar dan media berdepan dengan masalah ‘wahyu’ semasa menentukan penulisan dan penyiaran berita mengenai Perdana Menteri.

Tulisan tersebut dimuatkan dalam entri terbaru blog Zainuddin, zamkata.blogspot.com, yang antara lainnya memperkatakan perihal kegagalan unit media mengendalikan isu Najib bermain golf dengan Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama semasa bercuti di Hawaii.

”Saya yakin Saudara (Zainuddin) sendiri tahu siapa yang menerajui unit itu dan apa pula kepakaran mereka dalam isu perang saraf,” soal Kadir kepada Zainuddin mengenai pegawai dan penasihat media yang gagal menjalankan tugas dengan baik dan amanah.

Menurut Kadir, perhubungan media Najib amat berbeza dengan Tun Dr Mahathir Mohamad semasa menjadi Perdana Menteri yang sering mengadakan pertemuan dengan pengarang-pengarang kanan akhbar dan media di belakang tabir.

”Sebelum Mohd Najib naik jadi PM, saya dan beberapa orang wartawan kanan menemui beliau dan antara yang kita sebutkan kepada beliau ialah peri pentingnya menangani pengaliran maklumat,” katanya.

Beliau menambah: ”Saudara dan saya pasti nostalgia mengenai pertemuan berjadual yang berlaku antara para pengarang dan Tun Dr Mahathir ketika beliau menjadi PM. Di belakang tabir kita berbincang dan berbahas secara terbuka. Kita bersetuju dan tidak bersetuju.”
-fmt-

Najib perlu jawab ‘kehilangan’ jet rasmi kerajaan

najib razak_300PETALING JAYA: Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak perlu memberikan jawapan mengenai ‘kehilangan’ jet rasmi kerajaan di dalam negara tatkala beliau sedang sibuk melawat mangsa banjir.
Bekas Ahli Jawatankuasa Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Shahbudin Husin mendakwa, ‘kehilangan’ tersebut merupakan kesilapan besar yang membayangi percutian Perdana Menteri bermain golf di Hawaii bersama Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama.

Beliau menambah, kerja keras Najib selama beberapa hari menyelesaikan masalah banjir tidak akan dikenang rakyat apabila mendapati jet tersebut digunakan oleh Datin Seri Rosmah Mansor meneruskan percutian ke Indianapollis.

”Ketika orang ramai bercakap soal banjir dan pesawat Air Asia hilang, mereka juga turut bercakap mengenai pesawat rasmi kerajaan yang juga ‘hilang’ sedangkan Najib sudah berada di dalam negara.

“Ia bukan saja berkaitan kelayakan menggunakan jet rasmi itu tetapi juga menambahkan lagi pembaziran wang negara,” katanya, dalam entri terbaru shahbudindotcom.blogspot.com.

Kata Shahbudin, tindakan isteri Perdana Menteri menggunakan jet rasmi kerajaan telah menjadi alasan terbaik pembangkang untuk melancarkan kecaman dan burukkan lagi sikap tidak peduli terhadap kemarahan rakyat.

Dakwanya, Najib seolah-olah menganggap penggunaan jet oleh isterinya tidak menjadi kesalahan dan bukan pembaziran kerana beliau Rosmah banyak berjasa kepada negara.

“Barangkali jawapannya, ‘biarlah Rosmah menggunakannya, pengorbanannya amat besar kepada negara. Dia juga penyokong dan pendokong Najib dengan sepenuh hati selama ini. Lagi banyak jet digunakannya, tambah makmur negara kita’,” tambah Sahahbudin.
-fmt-

Penduduk kampung gempar helikopter terhempas (Gambar)

Helikopter milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas ketika misi menghantar barangan makanan kepada mangsa banjir di Kampung Rambai di Tanah Merah, hari ini. - Foto Bernama
Helikopter milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas ketika misi menghantar barangan makanan kepada mangsa banjir di Kampung Rambai di Tanah Merah, hari ini. - Foto Bernama
TANAH MERAH: Penduduk Kampung Rambai di sini gempar apabila sebuah helikopter jenis Ecureuill AS 355F2 milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas pada kira-kira 6.30 petang, selepas berlegar-legar di ruang udara kampung itu.
Beberapa saksi yang ditemui berkata, helikopter itu dilihat terbang rendah dan berlegar-legar sebanyak dua pusingan, sebelum kedengaran seperti ada letupan sedikit, dan terus menjunam ke darat.

Anggota misi kemanusiaan dari Kuala Lumpur, Mohd Zulhasnan Abdullah, yang ketika itu sedang mengagih-agihkan bekalan di kampung itu berkata, beliau dan pasukannya menyangkakan pada mulanya helikopter itu terbang rendah kerana mahu menurunkan bekalan makanan.

"Melihat keadaan itu (helikopter terbang rendah), orang kampung rasa seronok dan berkumpul untuk melihatnya.
"Tiba-tiba helikopter jadi tak seimbang dan jatuh menjunam betul-betul di depan mata kami. Bila melihat keadaan itu, kami dan orang kampung berpusu-pusu pergi sana dan kami membawa keluar empat orang -- tiga lelaki dan seorang wanita," katanya ketika ditemui di kampung itu, di sini hari ini.

Mohd Zulhasnan berkata, beliau dan rakan-rakannya mendapati tiga orang lelaki cedera parah di bahagian kepala manakala seorang wanita hanya cedera ringan dan mengadu pening.

"Kami, dengan bantuan orang kampung, memasukkan dua orang mangsa lelaki pertama ke dalam kereta Perodua Alza, manakala dua lagi dimasukkan dalam Triton milik saya untuk dihantar ke Hospital Tanah Merah," katanya.

Terdahulu, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan kejadian itu, dan memberitahu Bernama bahawa kesemua di dalam helikopter itu selamat dan sedang menjalani rawatan lanjut di Hospital Tanah Merah.
"Alhamdulillah dua juruterbang dan dua kru terselamat," katanya ketika dihubungi hari ini.

Sementara itu, penduduk kampung Saifulizam Mohamad, 40, berkata, walaupun ketiga-tiga mangsa lelaki cedera parah, mereka masih dalam keadaan sedar.

Beliau berkata, selepas orang ramai berjaya mengeluarkan keempat-empat mangsa dari bangkai helikopter itu, ketiga-tiga lelaki itu dibaringkan di halaman rumah beliau, manakala wanita itu masih boleh berjalan sendiri.

"Sebab saya ada bertanya kepada lelaki itu, berapa orang di dalam helikopter, dan beliau menjawab empat. Saya cuba nak pastikan sama ada beliau masih sedar," katanya.

Sementara itu, seorang lagi saksi, Zaisa Mohd Zin, 31, berkata, beliau berasa pelik apabila melihat helikopter itu terbang rendah berhampiran kawasan rumahnya, menyebabkan beliau terasa ingin merakam kejadian itu.

"Tapi dalam saya cuba nak capai handphone, tiba-tiba terdengar bunyi dentuman, dan saya lari keluar, melihat helikopter itu sudah terhempas di darat.

"Tapi nasib baik kebetulan ada beberapa orang doktor yang sedang berada di kampung kami tengah membantu agih-agihkan makanan di madrasah berhampiran. Saya tengok mereka sempat memberi rawatan awal, termasuk memberi oksigen menggunakan topeng," katanya. 
-Bernama-

Laporan Langsung QZ8501: 10 jasad ditemui, empat oleh TLDM

Berikut perkembangan operasi mencari dan menyelamat untuk hari kelima:
6:43pm: Mayat pertama nahas pesawat AirAsia Indonesia
QZ8501 dikenal pasti sebagai Hayati Lutfiah Hamid yang berasal dari Sidoarjo, Surabaya, menurut Pusat Pengecaman Mayat Mangsa Bencana (DVI) di Surabaya.

Ketua DVI Jawa Timur Komisioner Besar Budiyono berkata pengesahan identiti wanita itu, antara 162 penumpang dan anak kapal pesawat yang terhempas di Laut Jawa pada Ahad, dibuat berdasarkan bedah siasat, padanan cap jari dan barangan
peribadi milik mangsa, lapor Bernama.

"Kad pengenalan dan rantai tertulis nama Hayati diperoleh bersama-sama mangsa dan perkara ini turut disahkan oleh waris dan anggota keluarga," katanya pada sidang akhbar di Pusat Krisis, Hospital Bhayangkara dekat Surabaya pada Khamis.

Agensi berita nasional juga melaporkan bahawa jenazah wanita itu telah pun diserahkan kepada keluarganya hari ini.

Jenazah Allahyarham adalah antara dua mayat yang pertama tiba di hospital ini pada petang Rabu, satu lagi merupakan mayat lelaki.

Sambil menjelaskan identiti mayat lelaki itu belum dikenal pasti, Budiyono berkata:

"Mayat ini ada rambut panjang, tahi lalat di atas kiri bibirnya dengan tinggi lebih kurang 145cm ke 150cm."

Cuaca halang operasi penyelam

3.35pm: Penyelam yang menunggu untuk memeriksa rangka pesawat tidak dapat meneruskan operasi kerana laut bergelora, lapor Reuters.

Mereka sepatutnya menyelam ke dasar laut selepas objek besar dikesan oleh sistem sonar.

Pegawai pasukan pencari Sunarbowo Sandi berkata penyelam tidak akan dihantar ke laut tanpa sasaran jelas.

2.50pm: Penyiasat udara berharap dapat memperoleh kotak hitam QZ8501, yang mendedahkan maklumat penting apa sebenarnya berlaku, dalam masa seminggu, lapor Reuters.
“Paling penting untuk menemui kawasan utama rangka (pesawat) dan kemudian kotak hitam,” penyiasat udara di jawatankuasa keselamatan pengangkutan Indonesia Toos Sanitiyoso dipetik sebagai berkata.

2.46pm: Tiada formaldehid (pengawet) disuntik dan tiada ais digunakan dalam penghantaran mayat untuk tujuan pengecaman. Langkah itu diambil bagi mengelakkan berlaku pencemaran DNA, lapor koresponden Indonesia Channel New Asia Devianti Faridz

Menurut polis Indonesia, proses pengecaman juga dibuat melalui cap jari.

Pakaian dipakai mangsa juga direkodkan dan jasadnya dibersihkan sebelum dimasukkan ke dalam keranda.

2 lagi mayat ditemui hari ini
Berikut perkembangan operasi mencari dan menyelamat unttuk hari kelima:

12:15pm: Pasukan pencari dan penyelamat Indonesia menemui dua mayat dipercayai daripada AirAsia QZ8501 di perairan Pangkalan Bun, Kalimantan Tengah.

Tempo Indonesia melaporkan pegawai kanan operasi itu Tatang Zainudin sebagai berkata, mayat itu dibawa pada 8.42 pagi ke Pangkalan Bun menggunakan helikopter.

Dengan penemuan terbaru, sebanyak sembilan mayat telah ditemui. Bagaimanapun, sebelum itu terdapat laporan menyebutnya sebagai sepuluh orang.

Ketua polis Kalimantan Tengah Hermanu (satu nama) berkata dua mayat itu kini di hospital dan akan diterbangkan ke Surabaya, bersama mayat-mayat lain yang masih ditunggu.

Pegawai kanan daripada ibu pejabat polis Indonesia Anton Castilani berkata mayat ditemui dalam keadaan baik.

11.40am: Satu lagi mayat dilapor ditemu daripada tapak pencarian pesawat AirAsia QZ8501.

“Kami tidak dapat sahkan mayat ini lelaki atau perempuan tetapi yang saya boleh kata, ia dalam perjalanan ke sini,” Komander Lapangan Terbang Iskandar, Jhonson Henrico Simatpang, dipetik sebagai berkata.

New Straits Times melaporkan, mayat itu diterbangkan ke lapangan terbang itu di Pengkalan Bun, Kalimantan Tengah, pangkalan tentera laut terdekat dengan tapak pencarian.
-malaysiakini-






Ada apa-apakah Muhyiddin, Jamil Khir & Wajdi ziarahi Tok Guru?

nik-abdul-aziz-nik-mat-642x425
PETALING JAYA: Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dilapor bagaikan kehairanan kerana dalam masa sebulan setengah lalu, tiga ahli Majlis Tertinggi UMNO mengunjungi beliau.

Sehubungan itu, Subky Latif yang mengunjungi Nik Aziz ditanya Murshidul Am PAS itu mengeni kunjungan tiga orang pemimpin UMNO ke atasnya baru-baru ini.

“Ngapa Muhyiddin, JKB dan Wajdi ziarahi Tok Guru?”

Ketiga-tiga pemimpin tersebut adalah Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri di Jabatan Perdana Menteri,Brig. Jen. (B) Datuk SeriJamil Khir Baharom dan Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), Senator Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, yang juga ahli majlis tertinggi UMNO.

Menjawab soalan bekas Menteri Besar Kelantan itu Subky memberikan beberapa sebab yang antaranya adalah, pertama ia adalah kunjungan muhibbah demi bersilaturrahim.

“Satu amalan baik sesama umat Islam kunjung-mengunjung, apatah lagi Tok Guru adalah seorang tua, ulama yang disegani dan tidak sihat pula. Menziarahi sedemikian berpahala. Menziarahi orang tua, ulama dan uzur lagilah banyak pahalanya,” jelas Subky seperti yang ditulisnya dalam kolumnya di Harakahdaily semalam.

Tambahnya, tetapi Tok Guru adalah orang politik berprestasi tinggi dan yang mengunjunginya itu pula adalah orang-orang politik yang berpolitik tinggi juga.

“Mengapa baru sekarang dan mereka saja pula? Apakah ia politik dan mereka berpolitik? Sebagai orang politik, maka itulah agaknya Tok Guru mahu tahu diplomasi di sebalik kunjungan itu,” pelbagai pertanyaan timbul, yang sekali gus membuatkan penulis politik itu menebak fikiran Nik Aziz.

Subky seterusnya menulis, “Allah dan mereka saja yang tahu. Justeru mereka orang politik, mungkin kunjungan itu kerana Allah semata-mata dan mungkin juga tidak terlepas daripada dorongan politik.”

Beliau kemudiannya mengamati latar belakang ketiga-tiga pemimpin yang mengunjungi Nik Aziz. Pertamanya, Muhyiddin adalah anak seorang tok guru dan demikian juga Asyraf Wajdi, anak Datuk Dasuki Ahmad yang berkelusan tinggi agama. Wajdi dan ayahnya juga boleh jadi tok guru. Manakala Jamil Khir pula selain berkelulusan tinggi agama adalah anak seorang veteran PAS.

Menyedari hakikat tersebut, beliau berpendapat memandangkan ketiga-tiganya mempunyai latar belakang keluarga orang-orang beragama, maka dorongan agama itulah yang membuka peluang berkunjung itu.

Tambah beliau, selain daripada hikmah bermuhibbah dan bersilaturrahim, ada rahmat politiknya iaitu ketiga-tiga pemimpin tersebut boleh dilihat oleh khalayak umum sebagai orang yang lepas laku dalam berpolitik.

“Mereka boleh dilihat sebagai orang terbuka,” ujarnya.

Subky menyatakan, dalam atmosfera orang Melayu/Islam dikatakan berada di ambang pintu bangsa Red Indian, maka mungkin ia permulaan bagi melakar bagaimana nasib Red Indian itu tidak terjelma, jika ia diikuti oleh kunjungan yang berterusan yang tidak terhad terhadap Nik Aziz.

Namun, beliau menegaskan, setakat kunjungan yang dilakukan itu belumlah ada apa-apa hikmat politik yang sudah terhasil.

Dalam suasana politik perkauman yang berkecamuk sekarang, katanya, banyak pendeta yang meniupkan angin perlunya disatukan UMNO dan PAS supaya nasib ke arah Red Indian itu terbantut.

Menurutnya lagi, penyatuan yang tidak nampak PAS akan lebih bernasib baik daripada UMNO, tidak pernah menarik selera PAS.

Tambah beliau, belum terbuka pintu hati PAS untuk terpesona dengan saranan dan rayuan sekalian pendeta yang hendak mengelakkan sial Red Indian itu.

“Politik besar daripada silaturrahim itu adalah demi memprojekkan bahawa besarnya keinginan UMNO bersatu dengan PAS tetapi PAS hidung tidak mancung. Jika jadilah Melayu itu Red Indian nanti, jangan salah UMNO lagi, tetapi seranah sajalah PAS. PASlah yang mahukan terus berpecah.

“PASlah yang amat sayangkan Pakatan Rakyat hingga sanggup membiarkan Melayu senasib dengan Red Indian,” kata Subky.

Menurutnya lagi, politik tinggi yang UMNO cuba tonjolkan itu tidaklah setinggi mana.

“Bukanlah jadi Red Indian itu yang ditakutinya, tetapi ancaman Pakatan Rakyat yang padulah yang amat menakjubkannya. PAS lebih suka jadi sepat yang tidak makan pancing emas,” ujar beliau.
-fmt-