"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


IKLAN TEKS

IKLAN TEKS Cuma RM10 Sahaja Hubungi: gigitankerengga@gmail.com

Sambutan Ulang Tahun PAS ke-63: 'Kami telah tiada waktu itu, jagalah perjuangan ini'

MUHAMMAD FAIZAL 
KUALA KANGSAR: Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusoff meminta kepimpinan muda menjaga PAS dengan baik agar parti itu terus mantap pada masa hadapan.

Beliau turut berharap agar kepimpinan muda yang akan menerajui PAS dalam tempoh 63 tahun akan datang menghayati pengorbanan kepimpinan terdahulu yang membawa parti ke tahap sekarang.

"Kepada pimpinan muda serta anak muda yang ada sekarang di dalam PAS, saya menyeru agar mereka menjaga parti ini dengan baik.

"Pengorbanan pimpinan terdahulu sangat besar untuk mereka bawa PAS sehingga tahap sekarang, ini yang sepatutnya pimpinan muda hargai," katanya ketika ditemui pada Sambutan Ulang Tahun PAS ke-63 di sini, hari ini.

‎Ahli Parlimen Rantau Panjang itu turut berpesan agar anak muda beristiqamah meneruskan perjuangan dan menghadapi cabaran dengan penuh kesabaran.
"‎Remaja yang lahir hari ini, untuk 63 tahun akan datang akan jadi pemimpin dan kami semua telah tiada pada waktu itu.

"Jagalah perjuangan ini sebab perjuangan yang dibina sebelum ini penuh dengan cabaran, bukan setakat keringat tetapi turut disulami air mata dan ada yang terkorban dalam menegakkan perjuangan Islam," sambung beliau.

Beliau juga berharap agar pemimpin akan datang mengambil pengalaman mereka sebelum ini sebagai panduan untuk memelihara PAS pada masa hadapan.

Video: Jawapan Ustaz Azhar Idrus Kepada Ucapan Dr. Mashitah Ibrahim

PANAS!! Wakil UMNO S'gor Dedah 3 Sebab Kenapa BN Kalah Di S'gor

Kekalahan Barisan Nasional (BN) di Selangor selama dua penggal dari tahun 2008 boleh merebak ke negeri lain jika UMNO lalai dan tidak berada dalam keadaan siap siaga.

Wakil UMNO Selangor yang juga Ketua UMNO Bahagian Subang, Datuk Zein Isma Ismail berkata, kekalahan BN Selangor disebabkan tiga faktor iaitu kesilapan pucuk kepimpinan memilih calon bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri, dua nakhoda satu kapal dan pengundi Melayu ‘dicuri’ pihak tertentu dengan memindahkannya ke bahagian atau negeri lain.

Kata beliau, isu dan kesilapan itu telah meletakkan Selangor dalam keadaan sukar untuk memulihkan semula seperti sebelum tahun 2008.

“Walaupun Pakatan Rakyat (PR) Selangor lebih retorik dalam pentadbirannya sejak lima tahun lalu tetapi UMNO dan BN masih berdepan dengan kesukaran untuk menembusi kubu kuat pembangkang,” katanya berucap menyokong ucapan dasar Presiden UMNO pada Perhimpunan Agung AMNO 2014 di PWTC di sini hari ini. (MG)

Imam Berasal Dari Mesir Ini Sudah Islamkan 600 Warga Jepun

 Imam Mohsen  Bayoumy
Imam Mohsen Bayoumy
REPUBLIKA.CO.ID, OSAKA: Pada 14 tahun lalu, Imam Mohsen Bayoumy tiba di Jepun. Ia tidak banyak tahu soal negeri sakura kecuali keajaiban ekonomi negara itu selepas Perang Dunia II.

"Hanya ada beberapa masjid di Jepun selepas perang. Yang tertua berdiri di Kobe tahun 1935," ungkap Boyoumy, imam lulusan asal Al-Azhar, Kaherah, Mesir, seperti yang dilaporkan oleh Onislam, Jumat (28/11).

Boyoumy mengungkap baru tahun 1980-an, jumlah penduduk Muslim di Jepun mula meningkat. Ini terjadi, kerana datangnya pendatang asal Pakistan dan Indonesia. "Beberapa diantara mereka berkahwin dengan warga tempatan. Kemudian mereka mula mengumpul dana untuk penukaran rumah biasa menjadi masjid," katanya.

Selama 10 tahun Boyoumy menghabiskan masa berdakwah, keadaan mula berubah. Islam mula diterima. Baik melalui perkahwinan atau memang berminat mendalami Islam. "Saya telah menyaksikan kira-kira 600 warga Jepun masuk Islam," kata Bayoumy yang sudah menghafal Al-Quran sejak usia 6 tahun.

Saat ini, kata dia, Islam mula bertapak di Jepun. Lebih daripada 100,000 Muslim yang tinggal di sana. Selain itu, sekarang ada sekitar 60 masjid, banyak dari mereka ditubuhkan di bekas rumah-rumah persendirian.

Biarlah buaya... asal balik rumah

PADA suatu malam, seorang suami tunjuk kepada isterinya berita dalam surat khabar mengenai pertunjukan gadis dikenali sebagai Ratu Ular yang dikurung bersama lebih 70 ular berbisa selama 12 jam.

Lelaki itu berkata kepada isterinya, “awak tengok ni, beraninya perempuan ni?”

Kata-kata itu dijawab oleh si isteri: “Setakat macam ni abang dah kata berani? Yang saya ni, dah lebih 20 tahun hidup siang malam dengan buaya (darat), tidur malam berpeluk dengan buaya... tak cukup berani lagi ke?”

Ya, ini sekadar anekdot yang saya guna untuk memulakan celoteh minggu ini berkaitan satu perkara yang sudah lama bersarang dalam fikiran saya – betapa ramai isteri di luar sana yang hidup makan hati gara-gara bersuami ‘buaya’.

Kaum sejenis saya janganlah sensitif sangat. Ini bukan penghinaan atau mahu menyamakan kita dengan binatang. Saya percaya, ramai yang sedia maklum apa makna buaya atau nama panjangnya, buaya darat dalam konteks ini.

Sejak aktif menulis hal ehwal rumah tangga bermula 2006 (melalui majalah Mingguan Wanita selain menerbitkan dua buku himpunan pojok saya, Aduhai Suami dan Aduhai Isteri terbitan Grup Buku Karangkraf), banyak sungguh aduan saya terima berkaitan hal-hal yang semacam ini.

Saban minggu, ada sahaja pengakuan menerusi e-mel atau Facebook untuk meminta pandangan seolah-olah saya kaunselor rumah tangga.

Sampai satu peringkat, ada isteri yang mengaku dia sudah tidak kisah suaminya hendak jadi buaya tembaga atau buaya darat, “akak sudah betul-betul tak larat. Makin ditegur, dinasihat, suami makin menjadi-jadi, makin melarat!”

Begitu pun pasrahnya mereka, apakah kita boleh benar-benar percaya bahawa isteri yang hidup dalam keadaan seperti ini sudah hilang rasa cemburu, hilang rasa sensitif hingga mereka betul-betul tidak kisah suami sendiri ada simpan wanita lain di luar rumah?

Kata orang, kalau sudah tidak ada rasa cemburu, itu petunjuk bahawa kasih sayang pun sudah tidak ada lagi walau sekelumit. Saya bukanlah orangnya untuk menghakimi perkara itu kerana hati manusia sememangnya unik.

Walau apa pun, saya tetap percaya bahawa ramai isteri, walaupun sedar dan tahu akan hal tidak setianya suami mereka di luar rumah, banyak sebab untuk mereka diamkan, biarkan dan terima sahaja keadaan itu demi mempertahankan rumah tangga daripada musnah punah ranah

“Hidup isteri seperti mentimun, bergolek, kita kena. Digolek, pun kita juga yang kena.” Demikian mesej seorang wanita yang mahu saya kenali dia dengan panggilan Kak Noor kepada saya baru-baru ini.

Mudah untuk saya fahami maksud kata-kata Kak Noor bahawasanya, isteri jika ambil tindakan untuk ‘bising-bising’ kes kecurangan suami, ada kemungkinan ia akan membawa sampai kepada perceraian.

Ini yang mereka paling takuti. sebenarnya Apabila diceraikan, kehidupan akan jauh berubah, mungkin sampai 720 darjah. Bagi yang tidak bekerja, mereka akan hilang pergantungan, hilang tempat tinggal dan hilang macam-macam.

Itu belum lagi masuk hal anak-anak.

Kerana itu, ramai yang ambil keputusan untuk diamkan, biarkan sahaja. Walau macam mana pun perangai suami di luar rumah tidak mengapa asal dia masih mahu balik rumah, biar pun yang balik tengah-tengah malam itu ‘bapak buaya’!

Ada juga isteri yang mendiamkan sahaja ulah suami kerana anggap mendedahkan keburukan suami hanya mengaibkan diri mereka sendiri.

Mereka paling takut dituduh tidak pandai jaga suami, tidak pandai layan suami atau apa-apa sahaja tanggapan yang boleh memalukan diri sendiri jika hal suami mereka ada wanita lain diketahui orang, walaupun keluarga.

Kerana itu, bagi mereka yang berfikiran sedemikian, adalah lebih baik jika hal itu didiamkan sahaja, kekal jadi rahsia rumah tangga meskipun dalam hati, hanya ALLAH yang tahu betapa derita dan sengsaranya isteri yang dihadap dilema seperti ini.

Bayangkan seorang isteri yang bertahun-tahun hidup dalam keadaan tertekan oleh sebab perbuatan suaminya yang curang?

Itu belum lagi yang siang malam makan sumpah seranah dan sepak terajang. Sungguh kasihan!
-sinarharian-

Negara ini tanpa pengemudi – Ariff Sabri

Mustahil jika kerajaan yang memerintah tidak menghiraukan faktor Melayu kecuali jika mereka mengamalkan aparteid.
Ariff Sabri-Raub
PETALING JAYA: Orang Melayu tidak perlu cemas dengan persoalan yang ditimbulkan berkaitan kemungkinan atau ancaman hak keistimewaan Melayu akan hilang sepertimana yang sering digembar-gemburkan.



Ini kerana, keistimewaan hak Melayu dilindungi oleh perlembagaan dan demografi orang Melayu. Memang mustahil jika kerajaan yang memerintah tidak menghiraukan faktor kedudukan Melayu, kecuali kerajaan yang kita undi mengamalkan aparteid. Itu adalah mustahil, memandangkan semua pusat kuasa dikuasai UMNO, kata Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz.

Ahli Parlimen DAP – Raub itu menegaskan melalui blognya Sakmongkol.com, apa yang pasti, kekecohan dan hingar-bingar seperti yang dibawa perhimpunan UMNO sepatutnya tidak menimbulkan rasa cemas.

Menurutnya, UMNO hanya mencari pelbagai alasan untuk menyembunyikan ketidakcekapan, ketamakan dan amalan penyangaknya. Persoalan hak keistimewaan Melayu dikatakan diancam, dipersoalkan, Islam tergugat dan Monarki Melayu dihina adalah tidak benar.

“Hakikatnya kesemua perkara tersebut tidak berlaku melainkan daripada fikiran licik orang-orang UMNO, yang kemudiannya digembar-gemburkan oleh pihak media yang dikuasai UMNO. Bagaimanakah bercakap mengenai ancaman terhadap orang Melayu menjadi lebih penting daripada soal ekonomi negeri dan memperbaiki kredibiliti negara?” soal beliau.

Mohd Ariff juga bertanya, kenapakah kita tidak terkejut dengan pelbagai isu yang diketengahkan di Persidangan Agung UMNO?

Menurutnya, diperhimpunan tersebutlah setiap perwakilan yang korok dan tidak menonjol akan mencari ruang dan peluang untuk menaikkan nama sendiri dengan mengetengahkan isu-isu yang menyentuh hak orang Melayu, agama Islam dan Monarki Melayu.

Beliau berpendapat, keadaan sekarang tidak boleh diperbaiki kerana kita kekurangan faktor yang sangat penting dalam pembangunan negara iaitu kepimpinan berwibawa, kerajaan yang baik dan kedaulatan undang-undang.

Mohd Ariff berkata, amaran Dr Mahathir hendaklah diambil serius dan diberi perhatian. “Negara ini sedang menderita akibat kelesuan kepimpinan. Negara ini tidak ada pengemudi,” tegasnya.

Beliau juga menyentuh soal polisi luar negara yang dikatakannya, Malaysia kini semakin kabur dan kurang penting. Beliau memberi contoh Indonesia di bawah Jokowi, yang kini semakin menonjol sebagai kuasa dominan dari Asia Tenggara.
“Malaysia hanya menyerlah ketika Mahathir menjadi Perdana Menteri. Hakikatnya, faktor kepimpinan yang memainkan peranan penting,” tambahnya.
Selain itu, katanya, polisi dalaman juga hancur. Walaupun pemimpin negara mengumumkan ekonomi negara baik, hakikatnya tidak. Pengumuman baik seumpama itu tidak dirasai oleh seluruh rakyat. Ketidaksamaan pendapatan, pengagihan kekayaan yang tidak sekata dan peluang-peluang menjana kekayaan kekal menjadi masalah utama.

“Hubungan diantara kaum juga tergugat oleh ketidakcekapan kepimpinan, menyebabkan terdapatnya kumpulan-kumpulan yang menyuarakan kemarahan dan membantah,” ujarnya.

Beliau berkata, Dr Mahathir sewajarnya tahu sedikit sebanyak mengenai kepimpinan. Dia telah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun. Walaupun digelar moniker sebuah pemerintahan diktator, Dr Mahathir tidak lemah dalam kepimpinan, kelemahan dalam membuat keputusan ketika berhadapan sebarang isu bukanlah ciri-ciri beliau.

Menurutnya lagi, sebaliknya Najib, merupakan seorang ketua yang tidak kisah, dan itulah hakikatnya. “Hebat dalam mencipta guruh tetapi hujannya hanya sedikit.”

Tegasnya, ia berkaitan struktur panglima politik (warlord) UMNO, di mana kemampuan diketepikan berbanding kebolehan mengampu. Susunan begini memang bersesuaian dengan pihak pemimpin atasan, malah ia “berjangkit.”

“Ia jelas, lihatlah kualiti kumpulan penyokong BN di Parlimen. Seorang yang kuat bersuara itu sebenarnya tin kosong. Manakala seseorang yang berpengetahuan tidak banyak kerenah atau cepat berang. Ini berlaku dalam struktur kepimpinan UMNO di semua peringkat dan didominasi ketua-ketua yang tidak cekap. Inilah parti yang akan membawa orang Melayu ke tahap supra cemerlang,” ujarnya.
-fmt-

Perhimpunan Umno: 'Setakat habiskan karipap saja bang'

KUALA LUMPUR: Aspan Alias menceritakan mengenai seorang perwakilan Umno pada bahawa Perhimpunan Agung Umno yang sedang berlangsung di PWTC hanya untuk kepentingan pimpinan sahaja.

Beliau menerusi tulisan dalam blognya bertanya kepada salah seorang perwakilan perhimpunan itu tentang hasil perhimpunan yang begitu mendapat liputan meluas itu.

Tulisnya, perwakilan itu menjawab, “tak ada apa-apa, setakat menghabiskan karipap sajalah bang! Rasanya sudah malas hendak bergiat lagi sebabnya ia hanya untuk kepentingan pimpinan sahaja..dibawanya kita di bawah ni bersorak dan bertepuk sahaja”.

Tulisan penuh beliau seperti di bawah.

Apakah hasil Perhimpunan Agung UMNO 2014 perolehi? Jawapannya semua tahu. UMNO tetap sama…sama keadaannya seperti sebelum Perhimpunan Agung itu. Kalau ada pun hasilnya ia tidak begitu diminati oleh rakyat yang tidak suka dan gemar dengan Akta Hasutan 1948 di kekalkan. Ya, itu sahaja perbezaan diantara sebelum dan selepas Perhimpunan Agung itu.

Selain dari itu UMNO tetap UMNO sebelum perhimpunan agung dahulu. Ia masih memainkan isu yang boleh menyatukan ahli-ahli UMNO walaupun buat seketika walau seburuk mana pun isunya. Selepas perhimpunan perwakilan yang tidak tahu isu sebenar yang dihadapi oleh UMNO akan balik kampung dan seperti yang saya sebut beberapa hari lepas, ‘business as usual’.

Tidak ramai di antara perwakilan itu balik ke kawasan masing-masing dengan memahami kenapa mereka mewakili UMNO kawasan mereka ke Perhimpunan Agung itu dan apakah yang mereka perolehi yang baik dari perhimpunan tahunan itu. Cuba kita tanya mereka apa yang mereka sumbangkan dalam perhimpunan itu selain dari membaham karipap yang disediakan oleh urusetia pusat UMNO itu?

Perhimpunan seperti itu pada asasnya ialah bermatlamatkan untuk melihat apakah perbezaan yang manambah kebaikan kepada parti itu, dengan perwakilan dan pemimpin yang berbaris duduk di atas ‘high table’ di Dewan Merdeka itu lakukan.

UMNO yang sepatutnya menumpukan untuk menambah keyakinan terhadap kepimpinan yang sedang menghadapi krisis keyakinan yang amat kritis itu. Isu ekonomi tidak langsung disentuh oleh Presiden parti dalam ucapan dasar Presiden dan itu amat pelik sedangkan itulah masalah dan isu terbesar yang dihadapi oleh UMNO dan kepimpinan kita.

Isu rasuah tidak dapat dibangkitkan dengan baik dan tidak ada perwakilan yang mengupas itu itu dengan teliti sedangkan imej rasuah yang sedang melekat dan bergayut kepada kepimpinan negara yang kebanyakannya adalah dari UMNO tidak hilang-hilang lagi, malahan bertambah kuat lagi.

Yang membuat masalah kepada negara adalah kepimpinan UMNO yang duduk diatas ‘high table’ itu. Jika keadaannya sama maka UMNO tidak boleh berharap yang kejayaan mereka akan pasti dalam pilihanraya yang akan datang, kerana rakyat dan di kalangan ahli-ahli UMNO sendiri tidak berpuas hati dengan hasil perhimpunan itu.

Saya bertanya kepada salah seorang perwakilan perhimpunan itu tentang hasil perhimpunan yang begitu mendapat liputan meluas itu. Beliau menjawab, “tak ada apa-apa, setakat menghabiskan karipap sajalah bang! Rasanya sudah malas hendak bergiat lagi sebabnya ia hanya untuk kepentingan pimpinan sahaja..dibawanya kita di bawah ni bersorak dan bertepuk sahaja”.

Tidak ada suara yang bercakap secara betul tentang isu-isu ekonmi. 1MDB tidak diberikan penjelasan secara teliti dan isu pendidikan langsung tidak ada pencapaiannya. Malahan perwakilan Kelantan sahaja yang berkata yang ada pihak yang dicemburukan tentang kejayaan 1MDB. Entah apa yang dicemburui oleh sesiapa yang mempunyai pemikiran dan kefahaman sedikit sebanyak tentang 1MDB ini pun tidak siapa yang tahu. Apa sebabnya orang cemburu dengan syarikat pelaburan kerajaan yang hanya boleh disertai oleh mereka yang berkesanggupan untuk mengalami kerugian besar sahaja yang boleh bersama dengan 1MDB itu.

Tidak ada apa-apa isu yang boleh membawa ‘consequence’ besar terhadap parti itu dalam perhimpunan agung itu, hanya setakat melihat pemimpin utamanya berucap bergegar-gegar dengan genggaman tangan yang kuat untuk menambahkan seni pembohongan yang sedang mereka lakukan terhadap ahli-ahli UMNO dan rakyat keseluruhannya.

Yang kita tahu kita masih dalam genggaman pemimpin yang gila dengan kuasa dan sifat lahap yang tidak terkawal sahaja. Bagi mereka semuanya bersalah kecuali mereka sahaja. Jika kita lihat kerajaan kita begitu lemah, ia adalah disebabkan oleh kita semua, bukannya oleh kerana kelemahan pimpinan mereka.

Jika ada perselisihan faham diantara rakyat berbilang kaum, ia disebabkan oleh kita, bukannya oleh kelembapan pimpinan mereka. Jika negara sarat dengan rasuah itu kerana kesalahan kita, pemimpin kita tidak rasuah dan akan membawa negara ke arah negara maju dan berpendapatan tinggi, walaupun sudah ramai rakyat yang sedang bergelumang dalam kesusahan untuk mengharungi kehidupan yang kian menyepit mereka.

Melebarnya jurang pendapatan diantara segelintir rakyat dengan rakyat yang ramai itu adalah kesalahan kita semua. Ia bukannya kerana sifat pemimpin kita yang mengamalkan budaya kronisma dan nepotisma.

Tidak diberitahu bagaimanakah Najib hendak mentadbir negara dengan kejatuhan harga minyak ke tahap USD70 semalam sdedangkan Najib hanya tahu menghadap rakyat sahaja apabila berdepan dengan keadaan ini. Bila pula cukai-cukai lain hendak dikenakan kepada rakyat kerana isu penurunan harga minyak ini buka satu isu kecil.

Yang kaya-kaya hanyalah mereka yang berada di ‘corridor of power’ dan itu pun salah kita semua, kenapa tidak mengampu dan berkhemah di pejabat menteri-menteri dan mereka yang berkuasa.

Menghapuskan subsidi bahan bakar itu pun salah rakyat. Subsidi bahan bakar yang diberikan kepada industri tidak dihapuiskan tetapi subsidi terhadap rakyat ditarik balik. Itu pun salah kita. Semuanya salah kita dan pimpuinan UMNO yang mengaku bijak itu tetap tidak bersalah.

Bagaimana hendak menyalahkan pimpinan UMNO, kerana mereka berada di atas itu bukannya tahu apa-apa. Kita tidak boleh menyalahkan kepada mereka yang tidak tahu apa-apa kerana ‘ignorance is not a crime’. Begitu juga ‘stupidity is not a crime’.

Tetapi kita masih bernasib baik. Kita masih mempunyai tanah terbiar yang luas. Rakyat marhaen boleh mulakan menanam ubi kayu sebagai ganti ‘staple food’ kita apabila negara kita jatuh menderum nanti.

Apa nak ditakutkan, bukankah datuk nenek kita biasa dengan makan ubi semasa pemerintahan Jepun dahulu? Jika Jepun membuatkan datuk nenek kita makan ubi, kenapa kita masarah jika UMNO akan membuatkan generasi kita makan ubi sebagai pengganti beras hancur yang sedang dimakan rakyat biasa di bawah-bawah ini?

Yang pentingnya mereka yang berada di atas ‘high table’ di Dewan Merdeka itu kenyang dan senang lenang dengan memerah keringat rakyat biasa yang serba miskin sekarang ini. Walau bagaimana pun kita tunggu ucapan penangguhan pemimpin-pemimpin kita petang ini dahulu. Manalah kita tahu, mungkin ada yang baik kita akan dengar.

Kepada perwakilan UMNO ucapkan kembali ke kampung dengan selamat. Jangan memandu terlalu laju, elakan kemalangan di jalanraya. Terima kasih banyak-banyak kerana bertepuk dengan bergegar-gegar selama 5 hari berada di ibu kota. Bukannya tidak letih bertepuk dalam dewan itu.

Ustaz/ustazah ekspres: Kritikkan terhadap ucapan Masyitah

Mohamad Zuhdi Mat Piah
Saya sudah dengar dan perhatikan ucapan Datuk Dr Masyitah Ibrahim berkaitan ustaz ekspres dan ustazah jadian.Bagi saya, ucapan tersebut sangat dangkal dan bersifat iri hati.
Mana tidaknya, dulu Masyitah memang terkenal, boleh dikatakan semua daerah menjemputnya utk forum ceramah dan sebagainya, tak cukup dengan itu, radio tv semua dijelajahnya.

Maka ramailah yang suka kepadanya, tak kira tua muda, lelaki dan wanita, termasuklah diri saya.
Tetapi selepas beliau menyertai parti politik dan perubahan dirinya yang sangat ketara sehingga mengeluarkan kenyataan yang sangat mengelirukan berkaitan hudud, pelacuran dan lain-lain lagi, menyebabkan popularitinya merudum.

Beliau yang berkelulusan agama sepatutnya memberi galakkan kepada mereka yang berhijrah dan ingin berhijrah kearah yg lebih baik bukan sebaliknya.

Jika kamu tidak berani bersuara kerana menjaga jawatan dan kedudukan, jangan kamu usaha dan kerja baik orang lain.

Sepatutnya dalam peluang berucap dalam perhimpunan agong itu, yang semua menteri ada, dan bersiaran langsung, tegur dan kritiklah mereka yang berada diatas pentas, jika ada isteri-isteri mereka masih tidak menutup aurat, kritiklah filem-filem ala lucah dan hiburan keterlaluan, pergaulan bebas dan sebagainya, yang terang-terang mungkar dan boleh merosakkan anak muda dan masyarakat, bukan hentam mereka yang berhijrah!

Dakwah ini adalah tugas semua orang, bukan sahaja kepada mereka yg bergelar ustaz/ustazah semata-mata, lain lah jika soal mengeluarkan hukum hakam dan sebagainya.

Dakwah juga mempunyai pelbagai cara dan seni untuk menarik perhatian pendengar agar apa yang disampaikan itu dapat diterima dan difahami.

Jadi saya lihat mereka-mereka yg berhijrah ini kebanyakkannya giat dalam berdakwah, mengajak masyarakat supaya berubah kearah yang lebih baik, dulu lalai dengan maksiat sekarang ingat akhirat, dulunya tidak menutup aurat sekarang sudah berhijab, dulunya banyak ketawa sekarang banyak menangis.

So apa masalah??

Ekspres tak ekspres itu kamu yang letak!

Saya rasa tak ada pula benda salah yang mereka buat, mereka tidak lagi mendedahkan aurat, tidak bersalam lagi dengan bukan mahram, pakaian pun ok, tudung pun labuh, make up pun tak tebal, kening tak cukur, kira ok la nama pun baru berhijrah.

Bagaimana pula dengan kamu yg berkelulusan agama?

Rasanya dulu tudung labuh, sekarang??

Dulu tak ada la make up tebal, sekarang??

Dulu tidak bersalam bukan mahram, sekarang??

Tepuk kepala tanya diri!

Kota purba ditemui ‘terkubur’ di laut Mesir (Gambar)

Kota purba ditemui ‘terkubur’ di laut MesirKota purba ditemui ‘terkubur’ di laut Mesir
ALEXANDRIA - MESIR. Sebelum ini ramai menyangka bahawa kota purba, Thonis-Heracleion hanyalah sebuah kota lagenda.

Namun penemuan ke atas kota tersebut pada tahun 2000 sekaligus menyangkal dakwaan pelbagai pihak, menjadikan kota yang selama ini dikatakan mitos, sebenarnya wujud di bumi ini!

Kota purba ini dikatakan lenyap di sekitar kawasan Mediterranean sekitar 1,200 tahun dahulu.

Menurut laporan yang dipetik menerusi portal Mirror.co.uk, ciri-ciri yang terdapat pada sejarah, ukiran dan binaan yang terdapat di kota tersebut hampir menyerupai kota purba Atlantis.
Sekumpulan penyelidik yang merupakan ahli arkeologi berkata, penemuan tersebut bermula di bahagian utara pantai Mesir.

Kata seorang penyelidik, Franck Goddio, kumpulannya mula menjejak semula kota tersebut sebelum menemui bahagian-bahagian kota lama itu yang berada jauh di dasar laut.

“Setakat ini, pihak kami telah menemui serpihan-serpihan yang mempunyai hubung kait dengan kota tersebut.

“Pihak kami menemui 64 bangkai kapal pedagang yang dipercayai menjalankan urus niaga dengan penduduk kota tersebut, syiling emas dan patung-patung gergasi sebesar 16 kaki," katanya.

Selain itu, pihaknya melaporkan turut menemui kepingan batu berukir tulis purba Yunani dan Mesir Purba di tapak penemuan kota tersebut.

Berdasarkan teori awal penyelidik, kota tersebut dikatakan ‘tergelincir’ ke dasar laut 1,000 tahun selepas ia dibina pada abad kelapan sebelum Masihi.

Sebelum kota Thonis-Heracleion hilang, ia dikatakan dibina di sekitar muara Sungai Nil.

“Andaian itu dibuat berdasarkan patung granit merah Dewa Hapi iaitu dewa Sungai Nil yang dijumpai bersama dengan penemuan kota tersebut.

“Patung tersebut juga merupakan antara patung terbesar pernah ditemui oleh pihak kami,” jelasnya seperti yang dipetik menerusi laporan tersebut.

Antara teori lain yang turut dikemukakan termasuklah kenaikan paras air laut dan tragedi bencana alam yang menimpa, menyebabkan kota tersebut ‘terkubur’ ribuan tahun lamanya.
-sinarharian-

Kisah Gadis Cantik Menyesal Berkahwin Dengan Ustaz

Seorg gadis yg terlalu cantik hendak bernikah tapi dia tak nak couple-couple nih, tambahan lagi dia mahukan seorg suami yg 'ultra warak'. so dia pun buat hebahan yg dia sudi menerima sesiapa je yg ingin menikahinya dgn syarat:
1) lelaki tu kena puasa sepanjang tahun
2) lelaki itu kena khatam al Quran setiap hari
3) lelaki itu kena beribadah sepanjang malam setiap hari.

Tak ada seorg pun laki sanggup nak terima ketiga2 syarat tu kecuali seorg jejaka yang sederhana perwatakan dan penampilannya. Akhirnya bernikahlah si jelita itu dgn lelaki tersebut.Sepanjang perkahwinan mereka, perempuan tu perhatikan jejaka tu.

"Eh...tak puasa pulak laki aku hari ni. Mcmana nak puasa setahun?"
"Hmm..aku tak nampak pun dia baca Quran hari ni..."
"Tak nampak pun laki aku bangun malam pagi ni. Dia tak solat malam ke?"

Selepas sebulan akhirnya permpuan tu tak tahan dah. Dia anggap jejaka tu menipu dia. Dia pun memohon cerai kat mahkamah sambil menyatakan alasan "ditipu oleh suaminya"

"Masa nak nikah dulu dia setuju syarat2 yg saya letak. Dah kawin langsung tidak tunaikan. Penipu!" Rungut si pempuan pada hakim.

Hakim pun tanya kpd jejaka tu, "kamu ingat apa syarat2 nikah yg isteri kamu letakkan?""Ingat, yang arif. Puasa sepanjang tahun, solat malam non stop setiap hari, khatam Quran setiap hari.." Jawab jejaka muda dengan nada lembut.

Hakim bertanya lagi. "Habis tu kamu tak buat ?"

pemuda tu selamba jawab, "buat."

Hakim menjerkah, "Isteri kamu kata kamu tak buat. Mcm mana ni?"

Pemuda itu tak mau mengalah. "Sungguh saya buat yang arif. Takkan saya nak tulis report card nak bagi tahu saya buat apa hari ni? Nanti riak pulak !!!"Hakim tidak puas hati, "baik. Hari ni kamu puasa tak?"
"Tak."Hakim terus potong ayat, "hah! Kamu tidak puasa hari ni, habis mcm mana kamu kata kamu puasa sepanjang tahun?"

Pemuda itu selamba menjawab,
" Rasulullah telah bersabda sekiranya seorg itu menunaikan puasa Ramadhan sebulan dan kemudiannya menyambung dgn puasa sunat syawal 6 hari, maka seolah2 dia telah berpuasa sepanjang tahun. Saya puasa Ramadhan dan puasa 6 setiap tahun, jadi saya seolah2 berpuasa sepanjang tahun."

Hakim tu tersentak. "Habis tu mcm mana kamu khatam Al Quran setiap hari? Saya nak baca 3 muka surat sehari pun susah nak cari masa.Pemuda itu terus menjawab, "saya baca Surah Al Ikhlas 3 kali setiap kali saya sebelum tidur.

Rasulullah bersabda sesiapa yg membaca surah Al Ikhlas 3 kali maka seolah2nya dia telah membaca keseluruhan Al Quran." sambil buat senyuman lebar kpd hakim.

Hakim itu makin tergamam. "Solat malam pulak, bagaimana kamu buat?"Pemuda itu sekali lagi senyum.
"Saya solat Isyak dan solat Subuh berjemaah.

Rasulullah bersabda, barangsiapa yg berjemaah pada waktu Isyak dan Subuh maka seolah2nya dia telah beribadah sepanjang malam"

dia terus menyambung,"Islam itu indah, yang arif. Tetapi kita selalu mengukur kewarakan dan kealiman seseorg itu berdasarkan banyaknya amalan seseorg itu yg dizahirkan sedangkan Allah mementingkan kualiti berbanding kuantiti.

Kita cuma diberikan Allah 24 jam sehari semalam, maka pandai2lah kita bahagikan masa selaku manusia yg menghidupkan dunia serta mencari akhirat. Bukankah mencapai kejayaan di dunia juga merupakan ibadah, dan apa gunanya jika melakukan ibadah tanpa istiqamah, semua itu hanya sia-sia.

Hakim terangguk2 lalu memerintahkan si isteri bangun. "Awak sepatutnya beruntung. Awak telah dinikahi oleh seorg lelaki yg bukan sahaja amat warak tetapi amat berilmu.Dengan ini saya isytiharkan kes ini dibatalkan..."

Si suami tersenyum puas..

* amalan 3 ini bukan hanya dikhususkan kpd lelaki , perempuan juga boleh mendptkan nye peringatan bersama.. Mari kita lakukan bersama..Subhanallah‬ Islam Itu Indah

Semoga amalan2 baik didatangkan kekuatan utk saya dan seluruh ummat beramal dgn nya... Baca tau Dgn Niat baik ..Bismillah hirahmannirahim innaka la minal mursalin a'la siratim mustaqim tanzilal azizir rahim litunzira qaumamma unzira aba uhum fahum ghafilun . Kita berbagi doa ke sesama muslim....

Kurang ajar: Pengerusi PASMA Wilayah Fitnah dan Mengaibkan Tuan Ibrahim Tuan Man (Gambar)

Tranungkite
Semalam Timb Pengerusi PASMA Pulau Pinang fitnah Ust Idris Ahmad. Hari ini tersebar Pengerusi PASMA Wilayah fitnah Naib Presiden PAS Dato Tuan Ibrahim.

Malah PASMA Kelantan juga menyebarkan gambar Fitnah kepada Naib Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man.
Sekarang ini PASMA telah menjalan kerja-kerja yang melanggar hukum Islam dan tatacara sebagai muslim apabila ulama dihina dan diaibkan atas semata-mata untuk memberikan tekanan kepada kepimnan ulama dan mereka cuba menjatuhkan kepimpinan ulama dalam PAS pada muktamar tahun hadapan.
Malah Parti Keadilan juga memainkan isu ini untuk memburukkan Tuan Ibrahim Tuan Man.
Ini adalah gambar asal yang diedit oleh PASMA bagi memberikan gambaran buruk kepada Tuan Ibrahim Tuan Man dan kepimpinan Ulama dalam PAS.

Hijrah artis bersama PAS, apa Mashitah perlu fahami

DR RIDUAN MOHAMAD NOR
PAS kini telah berusia 63 tahun mempersadai perjuangan di medan dakwah, siasah dan tarbiah negara ini.

Harakatul ummah ini dengan kepelbagaian ahli terus menabur bakti di medan operasi masyarakat sehingga reputasinya dalam pelbagai sektor telah menjadi tarikan pesona untuk pelbagai pihak menyertai PAS termasuk para artis, selebriti, anak seni dan budayawan.

PAS sentiasa dicemburui terutama pesaingnya, Umno, perhimpunan agung tahunan mereka adalah medan untuk membelasah PAS yang sentiasa dipandang jelek. Kali ini tidak cukup meremehkan PAS, para selebriti yang berhijrah juga menjadi medan meluahkan kebencian oleh pemimpin UMNO.

Datuk Mashitah Ibrahim yang menyebut kewujudan ustaz dan ustazah ekspres, iaitu merujuk para artis, bahkan rockers yang menyertai PAS terus dijulang sebagai agamawan. Cukup meleset dan berniat jahat tuduhan itu kepada insan yang mencari jalan pulang berfitrah.

Saya merasa wajar Mashitah dan UMNO difahamkan mengapa para anak seni memilih PAS sebagai wadah mereka mencari jalan untuk hidup bertuhan setelah tersesat dalam belantara industri seni yang tidak patuh Syariah negara ini.

Para anak seni ini dahagakan ilmu-ilmu agama, ingin mendalami pelbagai disiplin ilmu Islam, hidup dalam lingkungan sosial yang mesra syariah dan PAS menyediakan apa yang mereka dahagakan.

Usrah anak seni yang berhijrah sering diadakan daripada masa ke semasa, antara yang pernah menjadi tenaga pengisi liqa'tarbawi mereka ialah Dr Haron Din, Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ustaz Nasruddin Hasan, Ustaz Syed Qader al-Jofree dan lain-lain pimpinan PAS.

Teringat saya pengkisahan anak seni yang berhijrah yang kini paling aktif berdakwah dan membuat kerja kebajikan, Zuar XPDC bekas pemain bass terkenal kumpulan ala Metallica Malaysia.

Dalam mencari jawaban beragama setelah tersedar dalam lamunan hidup, beliau hampir diajak menyertai ajaran Qadiani, ajaran sesat Ayah Pin, ajaran sesat syiah, namun akibat berjinak melalui kuliah ilmu akhirnya beliau mengenali PAS melalui para asatizah.

Zuar sentiasa menghadiri usrah dan majlis ilmu, mendekati pembelajaran di masjid-masjid serta mula berusaha menghafal al-Quran.

PAS pula memanfaatkan bakat dan kebolehan yang dipunyai oleh anak seni ini untuk menarik anak muda berjinak dengan cara hidup Islam.

Beliau juga aktivis sebuah NGO kebajikan tersohor negara ini yang terlibat dalam banyak misi kebajikan dan dakwah.

Seorang anak seni yang bertekad meredah samudera perjuangan bersama PAS ialah Abby Abadi, pelakon dan juga penyanyi berkumpulan dekad 90-an.

Abby mengakui bahawa PAS telah menyekolahkan beliau untuk memahami tasawwur Islam, mengenal hukum hakam dan memberikan rasa bahagia bila hidup beragama.

Anak seni ini sentiasa hadir dalam majlis ilmu di sekitar Lembah Kelang dan juga sentiasa dihargai pengalaman hidup apabila hadir di pentas-pentas ceramah, forum, talkshow anjuran PAS.

Tiada pula ahli PAS yang 'mengustazahkan' beliau, kerana tema perkongsian program beliau seputar isu mengapa masyarakat perlu berhijrah dan PAS adalah wadah terbaik untuk pengislahan diri.

Bob Lokman atau Mohd Hakim bin Lokman bin Ahmad bin Yusuf al-Kenali pula paling nekad berhijrah bersama harakah Islam ini. Beliau paling teruk digodam media UMNO dan dibunuh karektor kerana nuansa perjuangannya bersama PAS. Beliau cicit Tok Kenali, namun perjalanan hidupnya berwarna warni seperti pelangi.

Bob Lokman terselit di tengah fenomena rock pada dekad 1980an, menjadi pencipta lirik, akhirnya ditengah keriuhan anak seniman terus membina nama dipersada seni tanah air.

Bob tersungkur di tengah kegemerlapan namanya, dia tersadung dengan kesakitan. Keperitan dan kejerihan hidup bertindan tindih menerpa, meluluhlantak jiwa seorang bapa dan suami. Ujian demi ujian yang akhirnya menyeruak dunia kegelapan kepada jalan hidup berfikir.

Bob Lokman disapa hidayah Tuhan dan dia sanggup menjalani kehidupan yang sederhana, membuang pakaian kesombongan yang dipakainya dalam dunia seni dengan seribu sihir yang memukau.

Bob telah merasai dunia ketawa dan tiba masanya untuk dunia menangis, bersama gerakan Islam untuk memanggil insan lain untuk sama-sama merengkuh kasih sayang Tuhan.

PAS adalah pilihan Bob, beliau anak saudara almarhum Ustaz Mawardi Ahmad yang juga Adun Lundang Kelantan. Latar belakang keturunan dan latar belakang pengajian Islam yang Bob miliki sangat membantu beliau aktif membantu PAS, terutama menarik anak muda bersama parti Islam tertua ini.

Terlalu ramai artis dan anak seni yang berhijrah dan akhirnya memilih PAS , namun ruang ini sangat terbatas untuk ditumpahkan segala pengalaman hidup mereka.

Cukuplah, untuk Mashitah dan pimpinan UMNO memahami bahawa Harakatul ummah ini sentiasa membuka pintu dan ruang untuk pengislahan insan. Ribuan para asatizah dan penyokong ulama yang sentiasa menggerakkan majlis ilmu dan bersedia mendampingi insan yang ingin kembali mencari jalan hidup fitrah.

UMNO bukan pilihan membaiki diri, apatah lagi dengan kebobrokan nilai yang sedia ada. Rakyat disajikan dengan bius hiburan popular dan kemaksiatan yang merencahi program menarik anak muda untuk menyokong parti Melayu di hujung kuasa itu.

Penulis ialah AJK PAS Pusat dan Timbalan Pengerusi Lujnah Dakwah Pusat.

Pemuda India ini peluk Islam selepas wacana Sinar Harian

SHAH ALAM: Seorang remaja terbuka hati untuk memeluk Islam selepas hadir mendengar wacana anjuran Sinar Harian bertajuk Cabaran Dakwah di Malaysia, semalam.
Remaja lelaki yang enggan namanya didedahkan itu ditemani ayahnya semasa mengucap duaPemuda India kalimah syahadah selepas selesai wacana itu yang diadakan di Kumpulan Media Karangkraf.

“Sebelum ini memang saya sudah tergerak hati untuk memeluk Islam, dan selepas saya mendengar wacana ini, saya terus bersetuju untuk mengucap dua kalimah syahadah

“Apa yang diterangkan dalam wacana ini membuka hati saya untuk memeluk Islam. Inilah masanya bagi saya untuk memilih agama yang betul,” katanya yang mendapat keizinan daripada bapanya untuk memeluk Islam.

Menurutnya, dia sudah mengenali Islam sejak berada di tingkatan satu melalui rakan-rakan beragama Islam.

“Saya mula menyedari keindahan Islam dan tertarik untuk mendekati Islam selepas mendengar mengenainya daripada rakan.

“Saya juga banyak mendapatkan nasihat daripada (Presiden Angkatan Skuad Mubaligh Malaysia), Muhd Zamri Vinoth Abdullah yang banyak menerangkan mengenai Islam kepada saya,” katanya.

Dia berhasrat untuk bersungguh-sungguh mempelajari mengenai Islam selepas ini.
-sinarharian-

Sudah dua kali Najib bagi mesej untuk singkir Muhyiddin? - MSO

Mohd Sayuti Omar
Kalau tidak silap sudah dua kali Najib Razak menyarankan agar Umno memberi laluan kepada orang muda untuk memimpin parti Umno.
Pertama semasa beliau berucap dalam konvensyen Umno Johor baru-baru ini. Hari ini semasa berucap di konvensyen Umno Wilayah Persekutuan Perdana Menteri ke 6 itu sekali lagi menyarankan agar orang muda diberi laluan.

Jika tidak dihalusi saranan Najib itu sebagai perkara biasa sahaja. Orang Umno yang muda akan bertepok tangan kerana merasakan mereka dihargai oleh Najib. Tetapi kalau disuluh dan diselek bungkusan rahsia (perkembangan) dalam Umno, saranan Najib itu mempunyai maksud tersendiri. Najib bukan saja-saja membuat saranan itu sampai lebih daripada sekali. Setiap tutubicara dan gerakgeri orang politik membawa makna dan maksud tersendiri.

Najib tentu ada mesej dan isyarat yang hendak disampaikan dengan saranan bersahaja itu. Dan siapakah orang muda yang dimaksudkan Najib itu? Apakah ia terdiri daripada pimpinan pemuda? Atau mereka yang berusia di bawah 60 tahun?

Atau pun apakah Najib mahu Umno diimpinan oleh ahli yang berusia dibawah 40 tahun memandangkan bilangan pemilih dalam pilihan raya umum akan datang melebihi 54% dari kalangan orang muda. Begitukah?

Apabila dikaitkan dengan desas desus yang terdengar dan "disoksek-soksek" dalam Umno ketika ini, cadangan dan seruan Najib itu ada kena mengena dengan apa yang sedang diperkatakan dalam Umno kini, iaini mengenai kedudukan Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri. Bagi orang yang prihatin dengan sepak teranjang politik Umno sudah dapat membaca kilau dalam kilat ketika ini. Para "pengumba" dan broker (bukan brua) dalam Umno juga sedang memainkan peranan masing-masing.

Bukankah sebelum ini sudah berhembus khabar angin mengatakan Muhyiddin Yassin tidak selesa dan tidak nggam bersama Najib. Muhyiddin yang dilihat cenderong amat kepada keMelayuan tidak bersetuju dengan tranfsormasi dilakukan Najib yang dianggap merugikan Melayu. Gara-gara itu terdengar yang Muhyiddin ingin berundur.

Dalam temuramah dengan akhbar PB semalam Muhyiddin ada menyebut perkara itu dengan berkata tidak mahu ia dipedulikan. Beliau juga cuba membaiki keadaan mengatakan dia dan Najib membahagi tugas dan tanggungjawab negara. Satu hal yang perlu diketahui apabila soalan itu diajukan oleh akhbar berkenaan, ia merupakan satu berita benar. Bahawa desas desus mengatakan hubungan Najib dengan Muhyiddin tidak serasi, benar. Akhbar itu adalah lidah Umno.

Ekoran itu juga ada nama baru sudah disebut-sebut akan mengambil alih tempat Muhyiddin. Kononnya Najib akan menukar Muhyiddin dengan nama lain. Jadi apabila Najib memberi mesej agar orang muda diberi peluang ia ada kaitan langsung dengan desas desus dan khabar angin berkenaan.

Dalam hieraki Umno atau pimpinan tertinggi Umno kini, siapakah yang termuda sekali. Sekiranya Najib mahu menggantikan Muhyiddin Yassin, sebelum berlangsung perhimpunan melibatkan pemilihan agung Umno pada tahun 2017, tokoh itu tentulah sepupunya sendiri Hishamuddin Hussein. Dari segi usia, dari kalangan Naib-Naib Presiden kini Hishamuddinlah yang paling muda.

Anak bekas Perdana Menteri ke tiga, kini berusia 53 tahun, manakala dua lagi Naib Presiden Ahmad Zahid Hamidi berusia 61 tahun sama dengan usia Najib manakala Shafei Afdal berusia 57 tahun. Muhyiddin pula kini sudah berusia 67 tahun. Jadi tokoh yang termuda ialah Hishamuddin.

Bukan itu sahaja kebetulan pula waktu ini di antara Naib Presiden Umno Hishamuddin Hussinlah yang popular dan mempunyai kelebihan dari kacata mata Najib. Tragedi kehilangan pesawat MH370 telah memberi kelabaan besar kepada Menteri Pertahanan itu. Tragedi itu menyebabkan Hishamuddin popular dan namanya dikenali dunia. Bahkan Hishamuddin dianggap lebih baik daripada Najib dalam mengendalikan sidang akhbar yang diadakan berhubung tragedi berkenaan.

Begitu juga hubungan Hishamuddin dengan Najib sebagai adik beradik sepupu memberi kelebihan kepada Najib untuk mempercayai kepada Hishamuddin berbanding dengan Zahid dan Shafei. Hubungan darah daging menjadikan "sentimental value" Najib kepada Hishamuddin tinggi.

Makanya gesaan Najib agar Umno memberi peluang kepada pemimpin muda tidak lain dan tidak bukan melainkan berharap Hishamuddin akan mengambil alih tempatnya suatu hari kelak, bukannya Muhyiddin ataupun naib presiden lain terutamanya Zahid Hamidi.

Apakah gesaan dan saraan Najib itu akan mendapat reaksi perwakilan Umno minggu depan, sama-sama kita tunggu dan lihat apakan ujikali Najib berjaya atau sebaliknya. Selalunya pokok pauh kalau berbunga ia akan membuahkan buah pauh juga. Hehe.

'Ustaz ekspres': Abby Abadi Bidas Mashitah

MUHAMMAD FAIZAL 
KUALA LUMPUR: Perwakilan Wanita Umno Kedah, Datuk Dr Mashitah Ibrahim digesa menegur dunia hiburan seperti rancangan televisyen yang melalaikan terlebih dahulu dan bukannya menegur mereka yang telah berhijrah.
Bekas pelakon Gerak Khas, Abby Abadi ketika dihubungi berkata, Mashitah sepatutnya lebih peka dalam isu membabitkan gejala sosial remaja yang semakin membimbangkan.

"Kesal bila beliau lebih risaukan dengan wujudnya mereka yang berhijrah mengikut ajaran Islam sedangkan hiburan di televisyen yang semakin melalaikan beliau tidak ambil peduli.

"Jika beliau berpendidikan agama sepatutnya berbangga dengan penghijrahan golongan-golongan artis yang semakin ramai mendekati agama," katanya kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, dalam berdakwah perlu menggunakan pelbagai kaedah bagi menarik lebih ramai untuk hadir ke majlis-majlis ilmu terutamanya golongan remaja.
"Saya selalu mengikuti majlis-majlis ilmu yang disampaikan sama ada dalam bentuk hiburan, lawak atau sebagainya, bagi saya itu bukan satu kesalahan.

"Malah saya melihat lebih ramai mereka yang hadir mengikuti majlis-majlis ilmu kerana bagi mereka penyampaian tersebut memberi kesan kepada pemahaman tentang apa yang mereka ingin ketahui," katanya.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada gesaan Mashitah yang berucap pada Persidangan Wanita Umno semalam yang meminta kerajaan memantau kewujudan golongan 'ustaz' dan 'ustazah ekspres' terutama di dalam PAS.

Menurut beliau, mengajak orang kepada Islam itu merupakan tanggungjawab setiap manusia yang mengucap dua kalimah syahadah dan tidak perlu bimbang kerana mereka bukannya merupakan ancaman kepada mana-mana pihak.

"Kalau kita tidak mampu untuk mengajak orang lain kepada Islam kerana menjaga jawatan, kita tidak perlu menghentikan usaha orang lain.

"PAS mempunyai tanggungjawab dalam menjadikan setiap mereka yang bersama parti itu berurusan mesti mengikut kaedah Islam yang sebenarnya," katanya lagi.

Bergaduh Sampai Bogel di tengah jalan raya yang sibuk

Foto
Beijing: Sepasang kekasih muda China bergaduh dengan menanggalkan pakaian dan berbogel di tengah jalan raya yang sibuk, semalam.

Sambil berdiri di tengah jalan dan menjerit ke arah satu sama lain si lelaki bertindak menanggalkan pakaian terlebih dulu sebelum diikuti teman wanitanya.

Insiden memalukan itu berlaku di jalan raya di Dongguan, wilayah Guangdong. Yang peliknya, pengguna jalan raya dan orang yang lalu lalang di situ tidak mempedulikan kelakuan mereka walaupun wanita terbabit bertelanjang bulat di tengah jalan. Saksi, Jiang Dayu sempat merakam aksi pasangan berkenaan dengan menggunakan telefon bimbitnya. “Pasangan itu mula bergaduh di tepi jalan sebelum beralih ke tengah jalan.

“Mereka tidak mengendahkan kesesakan jalan raya walaupun pemandu membunyikan hon dan terpaksa mengelak daripada melanggar mereka,” katanya.

Walaupun pergaduhan agak sengit, tetapi pasangan terbabit akhirnya berdamai dan saling berpelukan sebelum beredar dari tempat itu.

Wanita terbabit dilihat masih tidak berpakaian ketika meninggalkan tempat berkenaan. 
-Agensi/hmetro-

Orang Taiping Boikot Ceramah Ustaz Azhar Idrus Selepas Video Seks Tersebar?? (Gambar)

Selatanonline


Sebelum ini heboh dunia maya internet apabila video yang dikatakan Ustaz Azhar Idrus tengah bersama seorang perempuan.Ramai yang percaya Ustaz nombor satu Malaysia ini sebenarnya di fitnah. UAI bagaimanapun memberi kenyataan balas bahawa tak kira apapun yang berlaku dia akan tetap meneruskan jadual ceramahnya seperti biasa. Selepas pada itu ada beberapa khabar angin mengatakan tiada lagi sambutan pada ceramah UAI ini sejak tersebarnya video tersebut.

Kepada yang terus percaya dengan khabar angin.. boleh layan gambar-gambar berbelas ribu rakyat yang teguh imannya tengah mendengar ceramah Ustaz Azhar Idrus di Giant Taping Perak. Beginilah cara orang Taiping boikot ..mereka hadir beribu-ribu orang untuk mendapatkan ilmu dan sokongan terus pada ustaz yang teraniaya ini.







Kuda Terbang Di Langit Jeddah (video)

Omar Abdul Aziz

Satu video yang dimuatnaik menunjukkan objek seperti seekor kuda terbang di langit JEDDAH. Ketika itu hujan sedang turun.

Benar atau tidak, ianya satu keanehan yang Allah tunjukkan.

SubhanAllah

Wallahua'lam

Divesh Diugut potong kaki jika masuk Islam!

SYAHIDATUL AKMAL DUNYA
Divesh dalami agama kongsi dengan saudara seislam , bukan Islam.
Divesh dalami agama kongsi dengan saudara seislam , bukan Islam.

CARA penyampaian dakwahnya lebih kepada perbandingan agama. Dia senang menggunakan cara harmoni dan berusaha mencari persamaan yang melibatkan agama Islam dengan agama lain serta memfokuskan ajaran tauhid yang menekankan Tuhan itu satu.

Situasi berbeza

Pendakwah yang dikenali bergaya santai, Divesh Kumar Danial Kakulal atau dikenali sebagai Bro Divesh, 34, menyifatkan terdapat pelbagai genre dan medium yang digunakan mana-mana individu berkecimpung dalam dunia dakwah di luar sana untuk mendekati masyarakat bermacam ragam.

“Seperti yang kita sedia maklum, sebagai pendakwah seseorang itu tidak boleh terlalu rigid dan terlampau tegas dengan penyampaian yang dibawa. Sesetengah individu akan menyatakan ketidakpuasan hatinya jika pendakwah itu datang dan terus berceramah dengan mengatakan itu tidak boleh ini tidak boleh. Kelainan mesti dilakukan.

“Pandangan masyarakat hari ini berbeza dengan zaman nenek moyang kita dulu. Jika sebelum ini golongan berjubah dan berserban diterima dengan mudahnya.

“Sebaliknya penerimaan terhadap gaya tersebut kelihatan berbeza sekarang. Namun, perkara yang disampaikan adalah sama,” katanya yang melafazkan syahadah pada 6 Oktober 1997.

Menurut Bro Divesh, sehingga hari ini dia masih kekal menggunakan nama asal kerana sebab pertamanya dalam Islam nama tidak semestinya dalam bahasa Melayu atau Arab.

Mana-mana bahasa pun boleh digunakan. Seperti namanya yang mempunyai maksud putera pagi Danial jika diterjemahkan dalam bahasa Hindu. Keduanya, tidak dinyatakan dalam ayat al-Quran atau hadis menyuruh individu memeluk Islam menukar namanya terutama sekali nama bapa.

ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: “Panggillah dengan nama bapa mereka…”. (Surah Al-Ahzab: 5)

Nabi Muhammad SAW melarang mana-mana individu menukar nama bapa. Menjadi satu budaya di negara ini apabila masuk Islam tukar nama bererti dapat bapa baru. Tetapi Nabi Muhammad SAW menyuruh tukar jika nama itu membawa pengertian yang tidak elok.

Ugut potong kaki

Menceritakan detik awal pengislamannya, adik bongsu kepada pendakwah perbandingan agama tersohor, Brother Shahkirit Kalkulal ini mengatakan, dirinya dikelilingi dengan rakan berbangsa Melayu Islam sejak berumur lima tahun.

Semasa di sekolah rendah, Divesh sering ke perpustakaan untuk membaca buku nipis yang menceritakan mengenai kisah hidup nabi dan rasul. Ketika di tingkatan tiga hingga lima, jika guru yang mengajar pendidikan moral tidak datang, Divesh akan duduk dalam kelas mendengar guru agama Islam mengajar mata pelajaran pendidikan Islam.

“Apabila mengingatkan detik itu, saya berasa sedih kerana mereka tidak mendekati saya dengan dakwah. Mungkin ada alasannya, namun saya bersyukur kerana ALLAH tidak mencabut nyawa saya ketika itu. Usai peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), saya merantau ke Perak dan bekerja di sana.

“Saya berkenalan dengan saudara baru yang juga ustaz bernama Ustaz Mohd Ali Chin. Beliau banyak mengajar saya belajar fardu ain selama 10 bulan. Dari situ, saya tahu Islam itu bukan Melayu dan sebaliknya.

“Ustaz Mohd Ali tidak pernah memaksa saya memeluk Islam dan semua itu adalah kehendak dan hidayah daripada-Nya,” ceritanya yang merahsiakan keislamannya selama 10 tahun daripada pengetahuan keluarga.

Kenapa dirahsiakan? Bapanya pernah mengugut jika dirinya masuk Islam kaki akan dipotong. Mereka beranggapan masuk Islam itu Melayu, tetapi hakikatnya bukan. Semua yang berlaku ada sebab dan musabab.

Bapanya meninggal dunia pada 2005, dan keluarga mengetahui mengenai keislamannya pada 2007 semasa Divesh menyertai rancangan realiti cari menantu, itu pun kerana jiran memberitahu ibunya.

Tiga hari Divesh dihalau dari rumah. Setelah Divesh menjelaskan apa sepatutnya dan ibunya memahami. Mereka kini tinggal bersama.

“Menjadi tanggungjawab kepada semua tidak kiralah pendakwah atau tidak kerana tugasan menyampaikan dakwah hak semua individu lebih-lebih lagi dengan gelombang hari ini.

Tanggungjawab ramai

Umat Islam sekarang dilihat semakin hanyut dan sewajarnya kita bersama mentarbiahkan diri untuk mendapat reda daripada ALLAH SWT.

Perbetulkan salah faham yang ‘membunuh’ agama Islam jadikan peranan pisau sebagai contohnya, pisau digunakan untuk memotong sayur, buah dan sebaginya namun, ia juga boleh membunuh kerana terpulang bagaimana cara mengendalikannya.

“Kita dilahirkan dalam dunia serba moden. Terlampau banyak aib dan fitnahnya. Tetapi jangan mengagungkan perkara negatif.

“Sebaliknya amalkanlah apa yang terkandung dalam kitab ALLAH, al-Quran, sunnah Rasulullah SAW secara istiqamah dan perlu ditanam dalam minda, tugasan berdakwah tidak tertakluk di bahu insan bergelar ustaz, ustazah, agamawan tetapi ia tanggungjawab individu bergelar Muslim,” ulasnya di akhir bicara.

Divesh gemar mengkaji surah yang terkandung dalam 30 juzuk al-Quran. Surah Al-Ikhlas yang mengandung empat ayat dibaca dan ditelitinya sehingga benar-benar memahami.

Begitu juga dengan surah lain antaranya yang menceritakan mengenai kejadian janin secara teratur, kejadian cap jari, bagaimana ALLAH mencipta langit, bumi dan semua itu menambahkan lagi tahap keimanannya.

PROFIL

NAMA: Divesh Kumar Danial Kakulal
UMUR: 34 tahun
ISTERI: Engku Rabaal Adawiah Engku Zahit
ASAL: Kuala Lumpur
MOTTO: Jangan jadi Islam secara kebetulan tapi jadilah Islam secara pilihan