"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Salleh Keruak sah mohon sertai PKR

Bekas menteri Umno Salleh Said Keruak disahkan menghantar permohonan untuk menyertai PKR.

Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil berkata permohonan itu dibuat secara dalam talian.

"Berdasarkan rekod, saya difahamkan parti memang ada terima permohonan keanggotaan dari beliau secara dalam talian

"Bagaimanapun, Biro Politik PKR akan membincangkan dan memberi pertimbangan kepada perkara ini dalam mesyuarat yang akan datang," katanya dalam kenyataan media ringkas hari ini.

Terdahulu, The Malaysian Insight melaporkan bahawa Salleh telah menyertai PKR Cawangan Kota Belud tanpa pengetahuan pemimpin politik Sabah yang lain.

Salleh yang pernah menjadi menteri komunikasi dan multimedia sebelum ini dilihat merupakan antara pembelas bekas perdana menteri Najib Razak berhubung skandal 1MDB.

Bagaimanapun, Salleh dan beberapa pemimpin Umno Sabah yang lain keluar parti Disember lalu.

Beberapa bekas pemimpin Umno Sabah sebelum ini sudah menyertai Bersatu. Bagaimanapun, Salleh dan bekas speaker Dewan Rakyat Pandikar Amin Mulia belum lagi mengumumkan menyertai parti lain.

Kedua-dua bekas pemimpin BN itu menubuhkan NGO bernama Organisasi Bajau Sabah Bersatu (Usbo), yang pada sambutan Hari Malaysia lalu menganjurkan program yang dihadiri Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Dalam program berkenaan, Salleh dan Pandikar memuji Anwar, namun menafikan program itu mempunyai kaitan dengan penyertaan mereka ke dalam PKR.

LTAT dan jenis-jenis kebodohan

Rafizi Ramli

Sejak pengumuman dividen dua peratus oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), ada pelbagai pihak yang berlumba-lumba menunjukkan kebodohan.

Ada yang ke depan dari kalangan penyokong dan pemimpin Umno yang mahu menunjukkan kebodohan kerana ingin membandingkan prestasi dividen dua peratus ini dengan dividen yang lebih tinggi (kononnya) semasa Najib menjadi perdana menteri dulu.

Tidak kurang juga juak-juak dari PAS yang tidak mahu kalah menunjukkan kebodohan dan memuji kehebatan (kononnya) keuntungan LTAT semasa Najib.

Saya kata mereka ini berlumba menunjukkan kebodohan kerana jelas sama ada mereka tidak faham laporan juru audit dari Ernst & Young. Kebanyakannya tidak mahu membaca pun laporan juruaudit mengenai kedudukan kewangan LTAT setelah dijarah (perkataan yang suka diguna Najib) oleh Najib.

Sebelum saya huraikan bentuk-bentuk kebodohan yang timbul, sila hadam rumusan laporan juru audit Ernst & Young mengenai pembohongan kewangan di LTAT di zaman Najib.

(sumber: laporan The Edge https://www.theedgemarkets.com/article/investigative-audit-reveals-7-financial-irregularities-and-weaknesses-ltat):

Menurut juruaudit Tetuan Ernst & Young, terdapat tujuh penemuan utama yang berlaku akibat penyelewengan dan kelemahan kewangan:

(1) Pendapatan terkumpul (retained earnings) terjejas berikutan bayaran berlebihan dividen

pulangan aset lima tahun LTAT dari TK2014 hingga TK2018 (selepas diasingkan keuntungan sekali atau one-off gains) adalah lebih rendah daripada kadar dividen yang diisytiharkan. Ini menyebabkan dividen LTAT membayar pada kadar yang lebih tinggi daripada yang mampu.

Untuk menguruskan keadaan ini, LTAT akan membangunkan dasar dividen yang munasabah, yang termasuk menentukan kadar pulangan minimum pelaburannya. LTAT kemudiannya akan mewujudkan rangka kerja peruntukan aset strategik untuk memenuhi kadar dividen yang dijangka minimum.

(2) Pembohongan nilai aset LTAT antara tahun 2015 dan 2017.

Ini disebabkan kegagalan untuk menunjukkan nilai aset sebenar (impairment) salah satu pelaburannya yang besar apabila nilai sebenar (recoverability) dana itu terjejas selepas penjual yang menjamin pembelian semula saham itu diisytiharkan muflis di Malaysia pada tahun 2015.

Kegagalan untuk menunjukkan penurunan pelaburan itu telah menyebabkan aset LTAT dinyatakan pada nilai yang lebih tinggi dari nilai sebenar antara 2015 dan 2017. Hasilnya, penurunan nilai sebanyak RM55 juta perlu dibuat dalam keputusan kewangan TK2018.

(3) Semakan kewangan (due diligence) tidak dilaksanakan dengan betul.

Proses semakan kewangan (due diligence) dan semakan teknikal tidak dilakukan oleh LTAT sebelum melabur dalam syarikat di atas. Ia bukan berdasarkan dasar dan prosedur pelaburan yang baik.

(4) Aset harta tidak terjual

Audit itu juga menemui beberapa masalah dengan aset hartanah tidak terjual bernilai RM45 juta. Ia berkaitan dengan 88 unit kondominium yang tidak terjual pada Disember 2018, walaupun telah siap pada TK2015.

LTAT sedang berusaha untuk mempercepat penjualan unit-unit yang belum dijual. Melangkah ke hadapan, LTAT dengan berhati-hati mempertimbangkan potensi pulangan dan kepakarannya sendiri dalam pembangunan hartanah.

(5) Risiko isu pendedahan kewangan yang berlebihan di dalam beberapa syarikat tertentu dan kecairan sejak tahun 2014

LTAT banyak menjual saham-saham yang baik untuk mendapat keuntungan segera. Juga ada peningkatan ketara dalam pemegangan saham LTAT Boustead Holdings Bhd dan anak syarikatnya yang disenaraikan (di dalam Kumpulan BHB).

Ini menyebabkan terlalu banyak tumpuan dana LTAT dalam segelintir syarikat bawah Kumpulan BHB. Pendedahan kewangan LTAT kepada BHB Group meningkat hampir 50 peratus daripada RM2.1 bilion kepada RM3.1 bilion manakala bilangan saham berkaitan meningkat sebanyak 83 peratus daripada 833 juta saham dalam TK2014 kepada 1.525 bilion saham dalam TK2018.

Untuk tujuan ini, LTAT akan melaksanakan inisiatif peruntukan aset strategik seperti yang dinyatakan di atas.

(6) Dividen tertunggak daripada anak-anak syarikat yang sebenarnya tidak dibayar

dividen yang tinggi yang diisytiharkan untuk TK2017 oleh beberapa syarikat subsidiari tidak dibayar sepenuhnya dan masih tertunggak sehingga tarikh ini.

Dalam menangani ini, LTAT menilai semula keupayaan anak-anak syarikatnya untuk membayar dividen, dengan mengambil kira prestasi dan kedudukan tunai masing-masing.

(7) Kurang kawalan dalam unit amanah

Amalan membeli unit amanah agar ahli menerima bonus istimewa didapati merugikan kerana LTAT kurang kemampuan untuk mengawal dan menguruskan dana secara aktif. LTAT mahupun ahli-ahli tidak dapat menguruskan pegangan unit amanah sehingga persaraan.

Melangkah ke hadapan, LTAT mungkin mempertimbangkan saluran pelaburan lain yang akan membolehkan lembaga LTAT memenuhi objektif utamanya dengan lebih baik.

Ringkasnya, kedudukan kewangan LTAT terjejas teruk gara-gara pentadbiran korporat ala Najib-Rosmah seperti berikut:

(a) Mengumumkan dividen untuk menyedapkan hati rakyat sedangkan syarikat-syarikat LTAT rugi.

(b) Untuk menutup kedudukan kewangan sebenar LTAT, anak-anak syarikat dipaksa mengumumkan dividen sedangkan anak-anak syarikat itu tiada wang pun untuk membayar dividen. Akhirnya dividen atas kertas tetapi wang tiada.

(c) Saham-saham dalam syarikat yang untung dijual untuk mendapatkan keuntungan sementara bagi menutup lubang rugi keseluruhan

(d) LTAT rugi besar apabila membeli syarikat pada harga yang tinggi dan dijamin boleh dijual kembali kepada tuan punyai sekiranya nilai jatuh. Akhirnya nilai jatuh dan tidak boleh dijual kepada tuan punya kerana tuan punya jatuh muflis.

LTAT tutup pula kerugian ini dengan tidak menunjukkan nilai sebenar walaupun syarikat itu sudah tiada nilai

(e) Unit kondominium yang belum dijual sepenuhnya diumumkan telah dijual untuk menunjukkan ada jualan dan ada untung, sedangkan wangnya tiada kerana belum dijual sepenuhnya.

Najib dan sepupunya Hishamuddin boleh membodohkan rakyat yang mahu dibodohkan kerana taksub dengan kepartian dan perkauman.

Sebab itu timbul beberapa jenis bodoh baru ekoran pendedahan kedudukan kewangan LTAT ini.

Satu:

Orang menyeleweng yang menggunakan kebodohan untuk selamat. Contohnya Najib dan Hishamuddin. Pelbagai harta rakyat bawah LTAT hilang dibawah pentadbiran sepupu-sepapat ini tetapi mereka tahu mereka boleh membodohkan segelintir orang untuk selamat.

Kedua:

Orang yang dibodohkan kerana taksub dengan kepartian sehingga tidak mahu menerima segala fakta dan laporan audit bebas. Contohnya orang-orang Umno yang masih rindukan Najib dan Rosmah.

Bukan saja laporan, malah dalam tahun 2016 dahulu pencen dan gratuiti pesara tentera pun lambat dibayar kerana masalah aliran wang tunai LTAT sehingga saya terpaksa bersuara dan ditahan. Bukti sudah dirasai sendiri oleh pesara tentera tetapi ramai juga jenis bodoh yang sebegini.

Ketiga:

Orang yang menjadi bodoh selepas mengikut orang bodoh dalam kumpulan satu dan dua. Contohnya orang PAS yang lebih sudu dari kuah kerana rindu hebatnya zaman Najib memerintah.

Soal PH popular atau tidak adalah hak rakyat untuk menentukan.

Anda boleh menolak PH sementara menerima hakikat yang Najib telah menjarah LTAT, Tabung Haji dan harta rakyat yang lain kerana anda mahukan prestasi yang lebih baik dari PH. Itu hak anda.

Namun, menolak fakta yang hakiki dan memutar belit keadaan dengan harapan orang lain menjadi bodoh seperti anda (sama ada bodoh nombor 1, 2 atau 3) adalah satu kebodohan.

RAFIZI RAMLI ialah naib presiden PKR.

Pas cakap berdegar tentang agama akhirnya sokong MCA?

AKMAL MANAF

Parti komponen Barisan Nasional (BN), MCA dilihat berpotensi berdepan masalah menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai, berikutan pemeteraian Piagam Muafakat Nasional bersama Pas pada 14 September lalu.

Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Abd Samad berkata, disebabkan ‘kebersamaan’ MCA dan Pas pada ketika ini, masyarakat Cina mula teragak-agak apabila MCA tidak lagi seperti dahulu.

“Dulu mana mungkin MCA sanggup duduk bersama dengan Pas, tetapi sekarang ini boleh duduk bersama dengan Pas kerana Umno telah mengheret Pas, maka dia (MCA) pun sanggup diheret sekali.

“Saya merasakan masyarakat Cina di Tanjung Piai sudah hilang keyakinan terhadap MCA, begitu juga dengan pengundi Melayu, keyakinan mereka terhadap Pas sudah hilang.

“Ini kerana, Pas yang cakap berdegar-degar tentang agama, akhirnya bila letak calon, MCA yang disokongnya. Bagi saya ini perkara yang cukup menarik sebab kita nak tengok sejauh mana rentak pengundi, terpengaruh dengan mainan politik dan rentak songsang.

“Dalam PRK Tanjung Piai ini, kita juga nak tengok macam mana reaksi pengundi apabila pemimpin parti dan calon mereka sudah tidak seperti dulu lagi,” katanya dalam segmen ‘Bicara YB Khalid Samad’ bertajuk, Tanjung Piai: Pas Dikudakan Lagi di Jom Channel, semalam.

Hari ini, media tempatan melaporkan Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Lokman Noor Adam mencadangkan MCA dikekalkan sebagai wakil BN dalam PRK Tanjung Piai yang akan diadakan pada 16 November depan.

Lokman berkata, tiada fakta yang membuktikan calon perlu dipilih daripada Umno atau Pas jika BN ingin memenangi kerusi yang memiliki lebih 50 peratus pengundi Melayu itu.

Untuk rekod, di Parlimen Tanjung Piai, komposisi kaum terdiri daripada 56.8 peratus Melayu, 41.64 peratus Cina, 1.01 peratus India dan lain-lain 0.55 peratus.

Dalam pada itu, Khalid yang juga merupakan Ahli Parlimen Shah Alam menyifatkan, Umno dan Pas kini sudah ‘kekok’ disebabkan sentimen yang mereka mainkan sebelum ini iaitu isu Melayu-Islam.

“Mereka (Umno dan Pas) tak tahu yang PRK akan diadakan di Tanjung Piai. Bila ianya berlaku, mereka dah tahu nak buat apa, akhirnya terpaksalah ikut tarian dan rentak yang baharu.

“Sekarang ini, semuanya dikira OK. Kalau undi calon bukan Melayu-Islam pun tidak mengapa, sedangkan sebelum itu mereka menghentam dengan mengatakan haramlah, itulah inilah tetapi bila ada PRK, eh bertukar pula. Inilah yang dikatakan tidak konsisten,” katanya secara sinis.

KPK menang kes tanpa perbicaraan, kata Husam

MALAYSIADATELINE
Pengerusi Pakatan Harapan Kelantan Senator Datuk Husam Musa menjelaskan isu Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK) yang menang saman terhadapnya seperti dilaporkan oleh sebuah portal berita semalam, tidak menggambarkan situasi yang berlaku pada hari prosiding kes berkenaan.

Sehubungaan itu Husam berkata, pihaknya akan membuat rayuan di atas keputusan hakim agar kes berkenaan dibicarakan semula serta isu-isu merit dapat diputuskan.

Husam dalam satu kenyataan hari ini menerangkan beliau melantik Tetuan Zayumi Murtadza & Co. sebagai peguam cara yang baru untuk mengendalikan pembelaannya sebagai menggantikan peguamcara yang dilantiknya terdahulu

“Peguamcara saya yang baharu telah memohon penangguhan pendengaran perbicaraan Mahkamah ke suatu tarikh lain untuk membolehkan beliau meneliti kes ini secara menyeluruh.

“Malangnya permohonan penangguhan ini telah tidak dapat dibenarkan. Antara lain kerana sudah ada ‘Unless Order’ yang diberikan kepada semua pihak sebelum ini dan oleh kerana itu Mahkamah telah mengambil keputusan untuk membenarkan tuntutan Plaintif iaitu KPK tanpa perbicaraan dijalankan.

“Dengan kata lain, tuntutan pihak Plaintif/KPK telah dibenarkan tanpa isu merit didengar terlebih dahulu dan ianya telah diputuskan atas sebab-sebab teknikal perundangan dan InsyaAllah perkara ini boleh dibetulkan,” ujarnya.

Semalam protal Malaysiakini melaporkan KPK berjaya dalam satu tuntutan saman ke atas Husam di Mahkamah Tinggi Kota Bharu pada Selasa.

Susulan itu, mahkamah memerintahkan Husam selaku defendan membayar ganti rugi am dan dan khas kepada KPK berhubung kenyataan yang disifatkan palsu dan jahat terhadap anak syarikat kerajaan Kelantan itu.

Hakim Wan Ahmad Farid Wan Salleh membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan KPK selaku plantif terhadap Husam.

Sebelum ini, KPK memfailkan saman berkenaan pada September 2017 selepas Husam didakwa membuat kenyataan tidak benar yang berunsur fitnah di Facebook dan melalui ucapan ceramahnya terhadap KPK.

Asyraf Wajdi ibarat marahkan nyamuk, kelambu dibakar

AKMAL MANAF
Demi menjaga imej Muafakat Nasional dan Penyatuan Ummah, Ketua Pemuda Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki sepatutnya membantu memberi cadangan bernas dan bukannya memanjangkan pembohongan.

Perkara itu disuarakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) Datuk Seri Dr Mujahid Yusof sambil menyifatkan, ketua pemuda Umno itu tidak sepatutnya memanjangkan pembohongan ibarat lebai malang kerana marah nyamuk, kelambu dibakar.

“Asyraf sepatutnya malu pada diri sendiri dan juga kepada umat Islam kerana gagal membetulkan keadaan ketika beliau menjadi timbalan menteri yang menjaga hal ehwal agama Islam sebelum ini.

“Adalah sebelum ini ketika Umno berkuasa, semasa Tabung Haji (TH) dalam keadaan tenat, ketua pemuda ini terlalu asyik dibuai mimpi dan kini baru terjaga?

“Malangnya keprihatinan beliau hari ini tentang TH bersandarkan kepada kepalsuan dan penuh dendam kesumat terhadap kejayaan Pakatan Harapan (PH) menyelamatkan TH.

“Ini bukanlah kali pertama Asyraf mengeluarkan kenyataan yang bukan sahaja tidak tepat, malah ianya palsu dan berniat fitnah kepada TH dan juga PH,” katanya menerusi satu kenyataan.

Dalam kenyataan itu, Dr Mujahid yang juga merupakan Naib Presiden AMANAH turut mendedahkan kenyataan Asyraf yang tidak tepat dilemparkan kepada pihaknya.

“Pada 3 Mei lalu, beliau mengeluarkan dakwaan kononnya umat Islam di negara ini kehilangan kuota tambahan untuk menunaikan haji kerana hubungan dingin antara kerajaan PH dengan Arab Saudi.

“Bukan itu sahaja, malah pada Mac tahun ini pula beliau mendakwa aset TH diurus oleh bukan Islam. Terkini, Asyraf mendakwa pula menjual pegangan saham dalam TNB dan semua fitnah-fitnah itu dan sebelumnya telah pun dijawab berserta fakta.

“Kenyataan yang dikeluarkan langsung tidak membantu memartabatkan institusi umat Islam malah, sebaliknya berpotensi menjejaskan pasaran saham dan amat membahayakan kepentingan TH secara menyeluruh yang kini telah pulih imejnya,” katanya lagi.

Bekas MB Johor ‘hampir pasti’ bertanding Tanjung Piai

FMT Reporters
PETALING JAYA
: Bekas menteri besar Johor Khaled Nordin hampir pasti dinamakan sebagai calon Barisan Nasional pada pilihan raya kecil Tanjung Piai, pertama kali seorang calon bukan MCA akan bertanding di kerusi Parlimen itu.

Suruhanjaya Pilihan Raya hari ini mengumumkan 16 Nov sebagai hari mengundi bagi Tanjung Piai, yang kosong selepas kematian Md Farid Md Rafik dari PPBM bulan lepas.

Sumber Umno memberitahu FMT bahawa Khaled, yang juga naib presiden Umno, dapat “restu” daripada pimpinan tertinggi parti untuk mewakili BN.

Pada Sabtu, 88 ketua bahagian Umno meluluskan resolusi menuntut BN memilih calon daripada parti mereka.

“Kerusi MCA itu terlalu lama sedangkan kita mempunyai majoriti Melayu di kawasan itu,” kata Ketua Umno Tanjung Piai Jefridin Atan kepada FMT.

Tanjung Piai pernah menjadi medan tempur antara MCA dan DAP tetapi DAP beri laluan kepada PPBM pada pilihan raya umum lepas.

Farid menang kerusi itu dengan majoriti 524 undi. Penyandang, Wee Jeck Seng dari MCA, meraih 20,731 undi dan Nordin Othman dari PAS dapat 2,962 undi.

Sebanyak 57% pengundi di Tanjung Piai adalah Melayu, diikuti Cina (42%), dan India (1%).

Khaled ketika dihubungi nafi dia calon yang disebut-sebut akan bertanding.

“Bukan, calon tempatan,” katanya dalam pesanan teks.

Tidak tahu tugas AG, MP Pas diminta letak jawatan

MALAYSIADATELINE

(gambar kecil) Ahmad Amzad Hashim dan Hanipa Maidin
Timbalan Menteri Undang-undang Mohamed Hanipa Maidin meminta Ahli Parlimen Kuala Terengganu meletakkan jawatan kerana tidak tahu tugas Peguam Negara.

Membalas tuntutan Ahli Parlimen Pas, Ahmad Amzad Hashim itu yang mendesak AG meletakkan jawatan agar tidak mengganggu siasatan polis, Hanipa berkata beliau yang patut meletakkan jawatan.

“Alasan Yb ini adalah agar TS AG tak terbabit dengan siasatan kematian arwah Adib.

“Salah tembak tu YB! AG memang tidak terbabit dalam proses siasatan .

“Itu bukan bidangkuasa beliau. So alasan minta jawatan tu pun tersasar YB. Ginilah je YB.. YB je lah letak jawatan sebab YB ni main tembak sembrono je!”, ujar Hanipa yang juga Ahli Parlimen Sepang dalam kenyataan di facebook hari ini.

Beliau dipercayai merujuk kepada kenyataan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Ahmad Amzad Hashim yang disiarkan dalam sebuah portal berita, menggesa Peguam Negara Tommy Thomas tidak lagi terbabit dengan siasatan kes kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim.

Ini susulan keengganan Tommy Thomas melepaskan jawatannya walaupun didesak oleh pelbagai pihak.

Ahmad Amzad berpandangan Tommy Thomas masih berada dalam prosiding menghina mahkamah, justeru dilihat sebagai pihak yang berkepentingan dalam kes itu.

Jumaat lalu, Mahkamah Koroner Shah Alam memutuskan kematian Adib pada tahun lepas, adalah akibat perbuatan jenayah dilakukan lebih dua atau tiga individu tidak diketahui.

Adib menghembuskan nafas terakhir di Institut Jantung Negara (IJN) pada 17 Disember tahun lalu, selepas 21 hari bertarung nyawa susulan kejadian rusuhan di hadapan kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya.

Hari ini Tommy Thomas berkata, pihaknya akan meneliti secara profesional dan berhati-hati sebaik kertas siasatan berhubung kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim, diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara.

Adun Sanglang kritikal

Adun Sanglang Mohd Shukri Ramli yang kini diletakkan di bawah pengawasan rapi di Unit Rawatan Koronori (CCU) Hospital Tuanku Fauziah (HTF), Kangar kini dilaporkan kritikal.

Ketua Penerangan PAS Perlis Dr Saifizi Saidon dalam satu kenyataan, berkata atas nasihat doktor hanya ahli keluarga terdekat Pesuruhjaya PAS Perlis itu sahaja boleh melawat manakala individu lain diminta menangguhkan hasrat terlebih dahulu sehingga dimaklumkan kelak.

"PAS Perlis juga sedang giat mengemaskini sebarang perkembangan terkini mengenai kesihatan beliau (Mohd Shukri) dan orang ramai diminta untuk tidak membuat sebarang spekulasi atau menyebarkan sebarang maklumat yang bukan datang dari sumber rasmi parti," kata Saifizi.

Saifizi turut meminta orang ramai untuk terus mendoakan kesejahteraan dan mengadakan solat hajat untuk Mohd Shukri.

Media melaporkan kira-kira 10 malam tadi, Mohd Shukri secara tiba tiba rebah dan tidak sedarkan diri ketika menyampaikan ucapan pada Ceramah Perdana Muafakat Nasional peringkat negeri di Dewan 2020.

Beliau diberikan bantuan awal oleh Unit Medik, Jabatan Amal PAS dan kemudian dikejarkan ke HTF oleh Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Perlis.
-Bernama

´TengkuRajaAlamShah´ diminta serah diri kepada polis

Pemilik akaun palsu media sosial Facebook dan Twitter yang menggunakan nama ‘TengkuRajaAlamShah’ diminta serah diri bagi membantu siasatan berhubung isu pemberian sijil kewarganegaraan kepada 200,000 orang.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendakwaan dan Undang-undang (D5) Bukit Aman SAC Mior Faridalatrash Wahid berkata satu laporan polis telah dibuat semalam oleh Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Datuk Ruslin Jusoh.

Beliau berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan kerana menfitnah serta Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

“Kenyatan-kenyataan yang dikeluarkan oleh penama yang menggunakan akaun berkenaan didapati adalah untuk memfitnah Ketua Pengarah JPN.

“Setakat siasatan dibuat pihak kami mendapati dua akaun penama itu didapati palsu serta sedang mengesan suspek,” katanya pada sidang akhbar harian Polis Diraja Malaysia di Bukit Aman, di sini.

Sabtu lepas, Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyangkal dakwaan yang ditularkan pemilik akaun twitter ‘TengkuRajaAlamShah’ berkaitan 200,000 orang telah diberikan sijil kewarganegaraan baharu yang berikrar sedia membalas budi kerajaan Pakatan Harapan.

KDN berkata dakwaan itu tidak benar sama sekali dan meminta pemilik akaun twitter itu agar tampil untuk membuktikan kesahihan dakwaan itu.– BERNAMA

Macam ini akhlak pemimpin, PAS

Bukan doa makbul tapi Allah murka
Oleh MALAYSIA DATELINE
Pengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH, Ustaz Zolkharnain Abidin mengingatkan keburukan boleh berlaku bukan kerana termakbulnya doa sebaliknya kemurkaan Allah lantaran perbuatan mendoakan keburukan itu.

Menurutnya, rahmat Allah mendahului kemurkaan-Nya memandangkan Allah sukakan kebaikan dan keindahan.

“Di sana-sini ada saudara-mara kita, adik-beradik kita, ipar-lamai kita, rakan-rakan kita.

“Sanggupkah kita melihat mereka ditimpa keburukan kerana kerakusan sikap dan pemikiran kita?” ujarnya di Facebook beliau.

Tanpa menyebut mana-mana individu, kenyataan beliau itu dilihat sebagai reaksi kepada hantaran Ahli Jawatankuasa Pusat Pas, Dr Riduan Mohamad Nor di Facebook pada 23 September lalu.

Ustaz Zolkharnain Abidin

Penceramah yang diundang banyak masjid itu melampirkan gambar sekeping kertas dengan tertera doa di hadapan Kaabah antaranya mendoakan kehancuran kerajaan Pakatan Harapan pada PRU-15.

“Berani ke nak aminkan?” tulis Riduan ringkas dengan mendapat 684 perkongsian dan 2,200 komentar setakat jam 6 petang hari ini.

Mengulas lanjut, Ustaz Zolkharnain berkata, tidak menghairankan pemikiran takfiri menjadi amalan apabila berjauhan dengan Kaabah.

“Kalau di depan Kaabah pun mereka membawa jiwa dan pemikiran permusuhan, tak hairanlah ketika berjauhan dengan Kaabah mereka membawa jiwa dan pemikiran takfiri.

“Suka sungguh mereka doakan keburukan untuk orang lain. Sedangkan Allah yang mereka panjatkan doa adalah baik, sukakan kebaikan. Allah adalah cantik, sukakan kecantikan,” ujarnya.

Beliau turut menyifatkan orang yang berasa dirinya suci akan berdoa keburukan untuk orang lain, walhal, Allah tidak menyuruh mendoakan keburukan.

“Berdoa keburukan adalah bisikan syaitan sekalipun doa itu dilafazkan di hadapan Kaabah,” tegasnya.

Sehubungan itu, Ustaz Zolkharnain menyeru agar usah mencemarkan ibadat doa dengan ungkapan buruk yang membawa kerosakan lantaran Allah membenci perosak.

“Apabila Allah memakbulkan doa kebaikan, semua orang akan mendapat manfaat. Begitulah sebaliknya.

“Berdoalah kebaikan untuk diri sendiri dan semua orang. Tak rugi apa-apa pun. Allah Maha Kaya,” jelasnya lagi.

SPRM tahan bekas pengarah kastam negeri

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan seorang bekas pengarah Jabatan Kastam negeri dan dua pengarah syarikat swasta semalam.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Latheefa Koya berkata, ia sebahagian daripada tindakan agensi itu menangani rasuah berkaitan penyeludupan serta pembalakan dan perlombongan haram.

"Bekas pengarah negeri itu ditahan di pejabat SPRM Kelantan manakala dua suspek (pengarah syarikat swasta) ditahan di sebuah hotel di Genting Highlands.

"Wang tunai dengan jumlah yang besar turut dirampas ketika penahanan," katanya dalam kenyataan.

Katanya lagi, mahkamah majistret Kota Bharu membenarkan permohonan perintah reman selama lima hari terhadap ketiga-tiga suspek pagi ini.

"SPRM juga membeku akaun suspek, individu lain serta entiti berkaitan. Secara keseluruhan, akaun 20 individu dan empat entiti telah dibekukan," katanya lagi.

Pada 27 September lalu, Latheefa berkata rasuah dalam pembalakan dan perlombongan haram - yang membabitkan alam sekitar dan kepentingan awam - kini menjadi keutamaan SPRM

Menurut Berita Harian, Latheefa berkata SPRM sedang menyusun strategi dengan kaedah yang lebih canggih untuk membanteras masalah itu memandangkan pihak yang terlibat "sudah mengetahui sistem yang ada".