"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Anwar jawab Azmin yang membantah perlantikan beberapa orang pemimpin : Saya mahu jadi inklusif

Membalas bantahan terbuka Mohamed Azmin Ali berhubung jawatan lantikan PKR, presiden parti itu Anwar Ibrahim berkata beliau memutuskan untuk mengambil pendekatan inklusif dalam pelantikan itu.

"Saya mahu jadi inklusif, dia (Azmin) tak mahu sesetengah individu.

"Saya mahu semua dalam (kepimpinan)...itu perbezaannya," katanya seperti dipetik The Star Online.

Beliau berkata turut memilih pemimpin yang dikaitkan dengan Azmin dalam barisan jawatan lantikan yang diumumkan semalam.

"Saya tahu dia sangat personal terhadap satu atau dua calon. Tetapi saya telah ambil semua (pihak), termasuk dari kemnya.

"Apa yang penting anda tak boleh nafi keperluan untuk menyertakan semua pihak," katanya lagi seperti dipetik.

Dalam kenyataan hari ini, Azmin yang merupakan timbalan presiden menggesa Anwar menilai semula pelantikan jawatan utama kepimpinan parti yang menurutnya tidak mencerminkan prinsip "perwakilan yang adil dan saksama" terhadap aspirasi anggota parti.

Antara lain, beliau menyifatkan ia tidak dibuat berasaskan merit dan melibatkan mereka yang terkait dengan masalah ketika pemilihan parti.

Bekas presiden Dr Wan Azizah Wan Ismail pula berkata pelantikan itu adalah hak Anwar sebagai presiden, dan secara khusus merujuk kepada Rafizi Ramli yang dilantik sebagai naib presiden.

Di Twitter, Anwar turut mengeluarkan kenyataan sinis tidak berapa lama selepas Azmin menyuarakan bantahan itu, walaupun tidak merujuknya secara khusus.

"Kalaulah sesetengah orang tumpu lebih perhatian untuk mengembangkan ekonomi, dan kurangkan politiking," ciapnya.

Azmin adalah menteri hal ehwal ekonomi.

Daripada pemilihan lalu, majoriti daripada empat naib presiden dan 20 anggota Majlis Pimpinan Pusat (MPP) yang menang dikaitkan dengan Azmin.

Klausa 21.7 perlembagaan parti menyatakan presiden perlu melantik tiga naib presiden dan tujuh anggota MPP lagi.

Pemilihan jawatan lantikan dibuat dalam mesyuarat MPP semalam yang dipengerusikan Anwar, dan difahamkan kebanyakan anggota yang dikaitkan dengan Azmin tidak hadir kerana sedang bercuti.

Selain Rafizi, Saifuddin Nasution Ismail turut dipilih semula sebagai setiausaha agung.

Lantikan semalam turut menyertakan pemimpin yang dikaitkan dengan Azmin, antaranya Ali Biju (naib presiden) dan Lee Khai Loon (MPP) tetapi majoritinya yang dikaitkan dengan Rafizi.
-malaysiakini

'Saya lebih percaya lembaga zakat dari Ustaz KJ' - Wan Saiful

Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) Wan Saiful Wan Jan berkata pembayaran zakat yang dibuat oleh institusi itu selepas mendapat nasihat lembaga zakat.

Beliau menjawab kritikan Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin bahawa pembayaran tersebut tidak perlu dibuat memandangkan PTPTN bukan sebuah perniagaan dan malah kini menanggung hutang.

Khairy juga mempersoalkan pembayaran itu di saat PTPTN masih bergelut dalam isu kutipan hutang daripada peminjam.

Wan Saiful berkata beliau tidak berminat untuk mempolitikkan isu pembayaran zakat PTPTN.

"Ustaz Khairy boleh berfatwa sendiri, tetapi saya lebih percaya kepada ilmuwan Islam dalam lembaga zakat berbanding mereka yang mahu mempolitikkannya.

"Pembayaran dibuat di semua negeri, termasuk yang bukan di bawah Pakatan Harapan. Saya tidak berminat menjadikan kewajiban agama sebagai isu politik," katanya dalam kenyataan kepada Malaysiakini hari ini.

Baca: PTPTN perjelas isu bayar zakat

Menurut laporan tahunan PTPTN, agensi itu telah menyiarkan keuntungannya sejak tahun 2011.

Setelah pemeriksaan yang lebih teliti, keuntungan ini hanya dimungkinkan kerana geran oleh kerajaan persekutuan yang berjumlah RM1,881,170,970 pada 2016.

Tanpa geran tersebut, PTPTN akan mencatatkan kerugian besar setiap tahun sepanjang tempoh keseluruhan.

Semalam, PTPTN dalam kenyataan menjelaskan pihaknya wajib membuat pembayaran itu kerana mendapat untung daripada pelbagai pelaburannya.

PTPTN juga menjelaskan ia telah mendapatkan pandangan daripada Pusat Pungutan Zakat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Lembaga Zakat Selangor sebelum membayarnya.

Setakat ini, badan itu telah membayar zakat di Melaka, Pulau Pinang, Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Sarawak dan Kedah.

Sedapnya mulut perlekeh kematian orang

Abdullah Jones
"Firaun, Haman dan Ubai bin Khalaf. Ini tiga orang boleh kita kutuk kematian dia sebab memang confirm geng ni masuk neraka.

"Yang lain kita jangan memandai nak jadi pak guard syurga. Sibuk nak humban orang ikut suka hati ke neraka," kata ustaz dari atas masjid.

Kebetulan kami sedang minum kopi setelah penat main bola di padang. Kebetulan juga masjid terletak betul-betul di sebelah kedai kopi tempat kami minum itu.

Berlaga bumbung dek dekatnya kedai kopi dan masjid. Maka mahu tidak mahu kami dengar jugalah kuliah Maghrib itu.

Ustaz berkenaan kemudian menceritakan satu persatu tabiat jahat ketiga-tiga manusia yang semua orang tahu adalah pembawa kemurkaan itu.

Dan benarlah kata ustaz berkenaan, yang selain tiga ekor itu, kita tidak ada hak untuk menjadi pemegang kunci syurga untuk menentukan siapa yang patut masuk ke dalamnya.

Kami dengar dengan tekun sambil menghirup kopi o ais tanpa gula kegemaran kami itu.

Sebagai tambahan, boleh juga kita masukkan nama Abu Jahal dan Abu Lahab ke dalam senarai mereka yang dilaknat tuhan.

Kematian dalam apa keadaan pun adalah pembawa hiba. Manusia yang paling baik sekalipun apabila meninggal dunia akan ditangisi dan mereka yang kita sangka jahat pula apabila meninggal dunia tentu paling tidak diratapi orang yang menyayangi mereka.

Ulang kesilapan orang

Kita yang tidak tahu hujung pangkal dan melihat kematian mereka yang kita anggap jahat itu tidak ada langsung hak untuk menjatuhkan hukuman ke atas mayat mereka.

Dibaham tsunami semasa sedang bernyanyikah, atau sedang asyik berbuat apa yang dikenali sebagai maksiatkah, mereka itu bukan satu helah yang melepaskan kita untuk bebas menuding jari kononnya mereka mati maksiat.

Bahkan jika benarlah mereka itu mati sedang dalam derhaka, maka kita seharusnya sangat-sangat bersedih kerana kita telah gagal sebagai seorang manusia yang baik untuk pergi kepada mereka dan memberi berita gembira perihal agungnya cinta tuhan dan murahnya maaf Yang Maha Berkuasa itu.

Kita memang handal dalam bab menilik keislaman orang lain. Dengan senang hati kita menjaja cerita bagaimana kononya Mustafa Kamal Atartuk di Turki sana tidak diterima bumi oleh kerana jahatnya dia.

Cerita sebenarnya kita tidak tahu tetapi kerana sedapnya memperlekehkan amalan orang, kita ulang dan ulang kesilapan orang sedangkan amalan kita tidak bertambah.

Mendengar ceramah agama pun kerana kebetulan minum di kedai kopi di sebelah masjid. Eh! Terkata ke diri sendiri pulak dah.

Nak mati esok lusa pun masih sibuk dengan kubur orang lain.

Perbuatan tolol

Bercakap fasal mati dan tidak sensitif membuka mulut sesuka hati, apabila kami katakan bahawa menteri perpaduan harus meletak jawatan setelah kematian pegawai bomba tempoh hari adalah kerana kenyataan yang beliau keluarkan sejurus anggota berkenaan dimasukan ke hospital akibat cedera parah dipukul.

Beliau sepatutnya menenangkan keadaan dengan mengeluarkan kenyataan yang menyatukan dan bukannya sibuk meletakkan kesalahan.

Hanya kerana itu maka kami merasakan beliau sepatutnya bertanggungjawab dan bukan kerana arwah Adib adalah Melayu dan menteri perpaduan adalah berbangsa India.

Kami tidak pernah peduli akan apa bangsa siapapun dan siapapun yang melakukan kesalahan wajib bertanggungjawab. Apa lagi apabila kesilapan mereka itu membawa kepada kematian.

Bersorak gembira dan memperlekeh kematian siapapun adalah perbuatan tolol yang mungkin boleh dimaafkan sekiranya si pelaku meminta ampun.

Namun kita lihat hingga hari ini tidak ada sebarang kenyataan meminta maaf dari mereka yang memperlekehkan kematian mereka yang dilanda bencana tsunami di negara jiran itu.

Dalam hal kematian pegawai bomba berkenaan pula, sekurang-kurangnya pihak kuil yang menuduh kononya arwah Adib dilanggar jentera bomba ada membuat kenyataan meminta maaf atas kesilapan mereka itu.

Sebagai selingan, juga fasal kematian, ingin kami nyatakan di sini bahawa meminta tuhan segerakan kematian sesiapa pun adalah perbuatan yang langsung tidak bermoral.

Dan meminta kematian untuk diri sendiri pula adalah satu perbuatan putus asa atas rahmat tuhan pemberi segala.

Kepada sahabat yang Islam, berputus asa atas rahmat tuhan adalah dosa yang tidak terampunkan. Hindarkan diri dari putus harap dan yakinlah dengan kekuasaan tuhan lalu bersegeralah dalam menuju kebaikan.

Itu saja dari kekanda minggu ini. Diharapkan adinda dapat tidur lena.
-malaysisakini

Muhyiddin: PAS sanggup cium mulut dengan perompak

Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin berpantun untuk menjelaskan fitnah pihak pembangkang terhadap pentadbiran Pakatan Harapan (PH).

"Racun ikan akar beluru,

ikan dimakan matilah rasa,

fitnah pembangkang bagai peluru,

membunuh umat hingga binasa," kata beliau ketika berucap merasmikan pembukan Perhimpunan Agung Bersatu hari ini.

Beliau menyuarakan keyakinan orang Melayu dapat melihat pendekatan berbahaya politik perkauman dan agama.

"Selepas Umno dan PAS kalah dalam Pilihanraya Umum ke-14, kedua-dua parti ini mengambil pendekatan politik perkauman dan agama yang ekstrem semata-mata untuk mendapatkan sokongan orang Melayu.

"Melayu sudah kenal siapa Umno, siapa PAS. Kedua-duanya dua kali lima sahaja.

"Seorang perompak, seorang lagi nama sahaja Islam, tetapi sanggup bercium mulut dengan perompak.

Raih laba

"Orang Melayu akan tetap ingat sewaktu Umno berkuasa dahulu, kedua-dua parti ini sanggup bermain kayu tiga dan berkhalwat semata-mata untuk meraih laba politik.

"Bermacam-macam hujah dan istilah Islamik digunakan untuk mewajarkan perbuatan khalwat mereka," kata beliau ketika berucap merasmikan pembukan Perhimpunan Agung Bersatu hari ini.

Muhyiddin berkata Umno dan PAS telah menjalin hubungan antara satu sama lain selama bertahun-tahun tetapi percantuman dua parti itu masih belum menjadi kenyataan.

Beliau memberi contoh jalinan hubungan Umno dan PAS dalam perhimpunan membantah konvensyen PBB mengenai keadilan dan kesaksamaan kaum (Icerd).

"Terujalah ahli-ahli Umno, kononnya inilah masanya kesatuan politik orang Melayu dan Islam akan benar-benar terbina. Ini satu detik yang amat bersejarah bagi mereka.

"Seolah-olahnya, kalau pilihanraya diadakan esok, Umno dan PAS akan menang dan membentuk sebuah kerajaan baru.

"Tak sampai seminggu, berbondong-bondong wakil rakyat dan ahli Umno keluar parti.

"Lebih menyedihkan lagi buat Umno, Presiden PAS beberapa hari yang lalu buat satu kenyataan bahawa PAS tidak akan bekerjasama dengan Umno kerana bahtera Umno sedang bocor katanya. PAS takut bahtera partinya juga akan karam kalau dilihat terlalu rapat dengan Umno," kata Muhyiddin.

Muhyiddin berkata kedua parti itu tidak akan dapat bekerjasama kerana masing-masing mempunyai kepentingan sendiri.

Bersatu tak guna slogan Islam

"Maknanya tiada harapan untuk Umno berpakat dengan PAS, dan PAS bukanlah sebuah parti yang boleh dipercayai. PAS hanya mementingkan partinya sendiri.

Menurut Muhyiddin lagi, Bersatu tidak akan menyalahgunakan nama Islam seperti PAS dan Umno.

"Kepada umat Islam, saya ingin menyebutkan bahawa Bersatu tidak menggunakan slogan Islam, tetapi kita melaksanakan Islam.

"Kita mencegah kemungkaran, menentang penyelewengan, memerangi rasuah, meningkatkan pencapaian ekonomi dan mengangkat maruah serta kehormatan umat Islam. Inilah kewajipan kita sebagai seorang Muslim.

"Malah perjuangan menegakkan Islam adalah salah satu asas perjuangan yang termaktub di dalam perlembagaan parti kita," jelasnya.

Muhyiddin yang juga menteri dalam negeri mencadangkan pembentukan Majlis Permuafakatan Ummah yang dianggotai wakil kerajaan dan badan-badan Islam.

"Untuk itu, saya mencadangkan penubuhan sebuah Majlis Pemuafakatan Ummah yang dianggotai oleh wakil-wakil kerajaan dan badan-badan Islam untuk bersama-sama menyumbang kepada pembangunan ummah di Malaysia," katanya.
-malaysiakini

Rafizi dilantik naib presiden PKR

Rafizi Ramli - yang tewas dalam pemilihan PKR yang lalu - dilantik sebagai naib presiden parti itu.

Ia diumumkan oleh Presiden PKR Anwar Ibrahim dalam satu kenyataan hari ini.

Anwar berkata Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR hari ini bermesyuarat bagi memutuskan jawatan lantikan bagi parti itu.

"Antara yang dibincangkan adalah perlantikan jawatan-jawatan MPP selepas pemilihan MPP dan pelantikan Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) sebelum ini.

"Diharapkan mereka dapat memikul amanah besar untuk menunaikan harapan rakyat dalam era Malaysia baru ini," katanya.

Berikut adalah senarai penuh jawatan lantikan bagi penggal 2018-2021:

Naib presiden: Rafizi Ramli
Naib presiden: Chang Lih Kang
Naib Presiden (Sabah/Sarawak): Ali Biju
Setiausaha Agung: Saifuddin Nasution Ismail
Bendahari Agung: Lee Chean Chung
Ketua penerangan: Shamsul Iskandar Md Akin
Setiausaha pengelola: Nik Nazmi Nik Ahmad
Ahli MPP (lantikan): Lee Khai Loon
Ahli MPP (lantikan): Faisal Sanusi
Ahli MPP (lantikan): Syed Ibrahim Syed Noh
Ahli MPP (lantikan): Rayyan Abdul Rahim
Ahli MPP (lantikan): Raymond Ahuar
Ahli MPP (lantikan): S Kesavan
Pengarah strategi: Dr Mansor Othman
Pengarah komunikasi: Fahmi Fadzil
Timbalan setiausaha agung: Dr R Santhara Kumar
Timbalan ketua penerangan: Sim Tze Tzin
Timbalan ketua penerangan: S Manivanan
Ketua jawatankuasa keanggotaan: Tian Chua
Ketua jawatankuasa sistem pemilihan parti: Dr Lee Boon Chye

Serambi Mekah bawah kepimpinan ulama tapi tindakan serupa yahudi?

#justiceforAyah: Anak kesal ayah ditukar dan diturunkan pangkat

BORHAN AHMAD
"Hanya kerana AYAH seorang penyokong tegar MALAYSIA BARU serta berjawatan dalam PKR, segala tenaga dan masa yang dicurahkan berbakti kepada YIK dari 1986 ‘dimatikan dan diabaikan," kata Alawiah yang turut menyertakan surat pertukaran ayahnya.

Tindakan Yayasan Islam Kelantan (YIK) menukar dan menurunkan pangkat seorang gurunya kerana menyokong parti yang bukan menguasai kerajaan negeri Kelantan mendapat ‘terima kasih’ dari anak guru yang menjadi mangsa itu.

Dalam posting di facebooknya hari ini, Alawiah Junaidi anak kepada Junaidi Haji Abdullah, guru yang menjadi mangsa turun pangkat dan dipindahkan sekolah itu dengan penuh sindiran mengucapkan “Terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung atau secara sorok-sorok”.

Junaidi, Penolong Kanan Ko Kurikulum (PKKO) telah ditukar dari dari sekolah Maahad Muhammadi (Lelaki) ke Maahad Taqaddum Maarif, Pasir Tumboh sebagai ‘Guru Penolong’ mulai 26 Disember 2018.

Menurut surat pertukaran yang diletakkan Alawiah di facebooknya, arahan pertukaran itu ditandatangani sendiri oleh Pengarah YIK, Tengku Ab Rahman Tuan Yunus.

Dengan #justiceforAyah, Alawiyah secara sinis mengucapkan “TERIMA KASIH tanah tumpah NEGERIKU, negeri kesayanganku, negeri kebanggaanku kerana telah melahirkan ‘segolongan’ insan-insan yang cerdik pandai, alim ulama tapi lebih memartabat & mengangkat POLITIK LEBIH TINGGI daripada PROFESIONALISM.

“Hanya kerana AYAH seorang penyokong tegar MALAYSIA BARU serta berjawatan dalam PKR, segala tenaga dan masa yang dicurahkan berbakti kepada YIK dari 1986 ‘dimatikan dan diabaikan,” kata Alawiah.

Menurut Alawiyah, perkhidmatan ayahnya sebagai guru dan penjawat awam berbaki hanya 18 bulan sahaja bukan 18 tahun dan diturunkan pangkat pula.

“Dari seorang PKKO kepada GURU BIASA…pertukaran biarlah ada merit, bukan membuta tuli…di mana letaknya PROFESIONALISM masyarakat negeri Serambi Mekah ini??” tanya beliau.

“Terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung atau secara sorok-sorok…kami halalkan semua kerana kami tahu Allah SWT itu Maha Adil dan Maha Mengetahui,” tulis Alawiah lagi.

Selain Junaidi, seorang lagi guru yang menyokong PH juga ditukarkan sekolah.

Cikgu Zuhairi bin Ismail, dari Maahad Pengajian Islam Kota Bharu telah ditukarkan ke sekolah Maahad Yakubiah, Nipah, Bachok pada tarikh yang sama.

ULANGI SEJARAH

Sementara itu, Naib Pengerusi AMANAH Kelantan Che Ibrahim Mohamed berkata, pendekatan menukar guru-guru yang menyokong pembangkang inilah yang ditentang oleh Pas sebelum ini.

“Teringat ambo (saya) sekitar tahun 1980 apabila Kerajaan BN menukar ramai guru guru YIK ke kawasan pedalaman @ sebelah hulu kerana kuat Pas terutama ke Kandek dan Jerimbong (Gua Musang, Hulu Kelantan).

“Antara nama-nama yang masih ambo (saya) ingat ialah arwah Ustaz Mawardi, Tuan Kamarudin, Arwah Ustaz Idris Ahmad, Arwah Ustaz Wan Mustafa Rusdi, Cikgu Wan Rahim dan ramai lagi,” tulis bekas Khadi di Kelantan itu.

Katanya, kemuncak kepada pertukaran ini ialah pelajar pelajar Maahad Muhammadi Jalan Merbau buat demontrasi di awal tahun 1981 bermula dengan kunci pintu pagar sekolah dan kuncinya dibuang, menyebabkan semua guru-guru dan pelajar berkurung dalam pagar sekolah.

“Kemudian sejarah ini berulang tahun 1990 bila Pas menang semula di Kelantan, BN telah menukar aktivis Pas Kelantan yang bekerja sebagai Guru Kementerian ke Sabah dan Sarawak, ramai dari mereka tidak patuh kepada arahan ini dan menukar perkhidmatan jadi guru YIK,” kata Che Ibrahim.

Namun yang melucukan beliau, kata Che Ibrahim, ada pimpinan pelajar yang terlibat dalam demontrasi itu dan guru yang ditukar ke Sabah itu, sekarang terlibat dan menyokong pula pertukaran guru YIK kerana menyokong PH.

3,000 bekas ahli pelbagai parti sertai AMANAH Sabah

DALIA ISMAIL

Kira-kira 3,000 ahli pelbagai parti termasuk Umno mendaftar menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH) di Sabah sepanjang bulan ini.

Pengerusi AMANAH Negeri Sabah, Haris Alimudin, berkata sebahagian besar kemasukan ahli baharu itu membabitkan empat bahagian iaitu Libaran, Beluran, Kalabakan dan Tawau.

“Mereka terdiri bekas ahli Umno Parti Warisan Sabah (WARISAN) dan PKR dengan ada antaranya adalah bekas ketua cawangan dan ahli jawatankuasa (AJK),” katanya kepada NSTP.

Haris berkata, pihaknya menerima kemasukan sesiapa saja dalam AMANAH dengan terbuka tanpa ditanya dari parti mana atau latar belakang.

Katanya, pihaknya akan meneruskan usaha menambah lagi jumlah ahli AMANAH di Sabah demi pembangunan negeri ini.

“Fokus kami adalah kawasan pedalaman, termasuk Sugut yang akan kami masuk pada bulan depan.

“Kita lihat kawasan bandar sudah dipelopori komponen parti lain dalam Pakatan Harapan (PH). Jadi kami lebih fokus kepada kawasan pedalaman,” katanya.

'Kantoi' dalam kereta lakukan seks sejenis, dua lelaki dibelasah - Astro Awani

'Kantoi' dalam kereta lakukan seks sejenis, dua lelaki dibelasah
Tular hari ini, video dua lelaki didakwa melakukan seks hubungan sejenis di dalam sebuah kereta, baru-baru ini. - Gambar fail
KUALA LUMPUR: Tular di media sosial hari ini apabila sepasang lelaki dicekup sekumpulan lelaki  selepas didakwa melakukan seks hubungan sejenis dalam sebuah kereta.

Menerusi video berdurai 1 minit 36 saat itu, pasangan berkenaan dilihat berseluar dalam dan baharu menyarungkan pakaian mereka selepas dicekup.

Namun, apa yang mengejutkan para netizen adalah tindakan sekumpulan lelaki yang meng'kantoi'kan dua lelaki itu bertindak memukul mereka.
Malah, turut dihambur adalah kata cacian dan makian oleh sekumpulan lelaki itu.

Video tular itu turut menampakkan mangsa mengalami pendarahan selepas dipercayai dibelasah mengunakan kayu.

Beberapa individu yang memukul mangsa turut dilihat memakai jaket keselamatan pantul cahaya.

Bagaimanapun, tidak jelas kelihatan perkataan yang tertera pada belakang jaket tersebut.

Astro AWANI difahamkan, sebuah badan bukan kerajaan (NGO) telah membuat laporan polis berhubung kejadian itu.

Badan NGO itu turut menyeru orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung insiden berkenaan untuk tampil membuat laporan polis.

Namun, masih belum ada butiran terperinci berhubung tempat, masa dan bila kejadian itu berlaku.


We have received unverified report about a viral video of two young men that were beaten up by a group of people for allegedly having gay sex. We categorically condemn this anti-gay violence and call on the Malaysian authority to investigate on this hate crime.

Enough is enough
If anyone knew the victims, please let them know that we’re here to give support. If you have any information about this, please come forward and reach out to us. We need to put a stop on injustices and violence against LGBTQ community. ✊


We have received unverified report about a viral video of two young men that were beaten up by a group of people for allegedly having gay sex. We categorically condemn this anti-gay violence and call on the Malaysian authority to investigate on this hate crime.

Enough is enough

Adakah membunuh 10,000 orang setahun kerana merokok boleh diterima?

Mohd Azmi Abdul Hamid
Pengumuman kerajaan bahawa 1 Januari 2019 tetap menjadi permulaan berkuatkuasanya peraturan larangan merokok di semua premis restoran dan kedai makan sangat dialu-alukan.

Tidak ada sebab untuk ia ditangguh hanya kerana segelintir penuntut hak merokok bersuara untuk membantah.

Sebenarnya sangat aneh merokok, minum arak, berjudi seolah suatu kemungkaran yang punya lesen yang disahkan oleh undang-undang.

Hak ini bermula dari ketetapan sejak dari zaman penjajah lagi, seolah-olah kita tetap mahu meneruskan pengeluaran lesen atas nama hak individu dan sekal igus meraih pendapatan negara dari cukai.

Akan tetapi cukai itu pun diberi nama sin tax (cukai mudarat). Suatu percanggahan yang memalukan. Ketika mana semua mengaku bahawa rokok, judi dan arak memudaratkan, negara ini kekal mahu meneruskan mengeluar lesen untuk industri mungkar ini.

Hasil dari kononnya hak untuk melakukan semua itu di kalangan mereka yang terperdaya oleh industri itu, ratusan ribu jika tidak jutaan orang menderita.

Ada yang mati mengerikan, ada yang rosak mental, ada yang membunuh diri, ada yang terlibat dengan jenayah.

Belum lagi ahli keluarga, jiran tetangga, sahabat handai, malah seluruh negara turut menerima kesan langsung dari kehendak mereka yang masih teruja untuk memuaskan diri dengan merokok atas nama hak memilih – memilih untuk melakukan perkara yang merosakkan.

Soalnya siapa yang memberi hak kepada mereka untuk meneruskan gaya hidup seperti itu?

Dalam dunia kononnya serba bebas ini kita sentiasa dikelabukan dengan kenyataan semua individu berhak memilih gaya hidup sendiri, termasuk untuk merosakkan diri, keluarga dan masyarakat.

Lantaran itu masyarakat sudah lama menunggu ketegasan dari pihak berkuasa mengguna kuasa undang-undang melarang merokok di semua kedai makan tanpa kecuali berkuatkuasa 1 Januari ini.

Sudah tentu banyak lagi yang perlu dilakukan. Bagi mereka yang tetap membantah kerana ia dianggap menjejas hak perokok termasuk pengeluar, pengedar, peniaga, maka kami berpendapat hak mereka tidak dapat dibela.

Kami menegaskan kos akibat dari merokok jika dicampur kesan sosial, budaya, produktiviti dan perubatan berlipat kali ganda tinggi dari cukai yang dapat dikumpul dari industri rokok.

Hujah ekonomi tidak boleh dipertahankan lantaran mudarat yang terpaksa ditanggung oleh negara dan rakyat sangat berat dan parah.

Kami mendesak pihak kerajaan meningkatkan lagi langkah ke arah menjadikan masyarakat dan negara Malaysia sifar rokok.

Kami menuntut kerajaan bertegas dan tidak tunduk kepada desakan industri rokok termasuk golongan politikus yang memberi respon negatif terhadap langkah ini.

Pendidikan bersama penguatkuasaan undang-undang mesti berjalan serentak. Matlamat ke arah membasmi sifat merokok adalah jauh lebih utama dari melayan karena industri yang mahu meraih keuntungan lumayan atas derita masyarakat dan negara.


MOHD AZMI ABDUL HAMID ialah presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim).

PAS ikrar terus bersama Umno, selepas dikritik bahtera bocor

FMT Reporters
PETALING JAYA: Selepas presiden dan naib presiden PAS mengkritik Umno secara berasingan baru-baru ini, parti Islam itu hari ini bertukar nada dengan berikrar akan terus bersama Umno, tanda solidariti antara 2 parti Melayu Islam terbesar di negara ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, Datuk Seri Mohamad Hasan selaku timbalan presiden yang memangku tugas presiden Umno perlu diberi peluang merangka strategi bagi hala tuju baru parti itu yang berdepan tindakan keluar parti beramai-ramai selepas mengalami kekalahan mengejut dalam pilihan raya umum 9 Mei lalu.

“PAS akan terus bersama semua parti lain dalam konteks solidariti pembangkang demi memastikan wujudnya semak dan imbang dalam kerajaan yang diterajui Pakatan Harapan, terutama melalui nasihat dan menawarkan opsyen terbaik agar kerajaan dapat berperanan demi kepentingan rakyat dan negara,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Takiyuddin berkata, PAS juga sedia bekerjasama dengan kerajaan persekutuan dan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad demi mengekalkan keamanan serta kemakmuran negara.

Pada 24 Disember lalu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam temuramah “An Evening With Tuan Guru Abdul Hadi Awang” di Dublin, Ireland menyifatkan Umno bahtera bocor dan PAS tidak mungkin akan bergabung dengan parti itu.

Katanya, gabungan dengan parti sedemikian hanya akan menambahkan kesulitan.

Semalam, Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dilaporkan mengulangi cadangan peribadinya supaya Umno dibubarkan kerana tiada masa depan dalam politik dan menghadapi pelbagai kemelut dalaman.

Umno yang memenangi 54 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum ke-14 lalu, kini hanya mempunyai 37 ahli Parlimen.

Husam tawar diri bentang maklumat, teknologi spesies ganja untuk perubatan

MALAYSIA DATELINE
Senator Datuk Husam Musa menawarkan diri untuk membantu menyalurkan maklumat kepada mana-mana pihak yang sanggup membuat kajian mendalam berkaitan satu spesies marijuana atau ganja yang sesuai digunakan untuk perubatan.

Naib Presiden AMANAH itu berkata, spesies tersebut dikatakan bukan sahaja mujarab dalam merawat penyakit kanser, malah didapati tidak menimbulkan ketagihan terhadap individu yang mengambilnya sebagaimana ganja biasa.

Tanpa mendedahkan spesies ganja yang dimaksudkan, katanya, beliau telah berjaya mengumpulkan maklumat lengkap mengenai tumbuhan tersebut termasuk teknologi berkaitan dengannya.

Walau bagaimanapun, ujar Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kelantan itu, hal tersebut setakat ini belum dipanjangkan kepada Kementerian Kesihatan.

“Saya bersedia membentangkan maklumat dan teknologi berkenaan kepada mana-mana pihak yang sanggup buat kajian.

“Bagaimanapun, ia dijangka memakan sedikit masa untuk pihak berwajib menerimanya, membuat kajian lanjut dan seterusnya memajukan perkara ini tanpa syak wasangka,” katanya dipetik dari Utusan Online hari ini.

Mengulas lanjut, Husam mengakui ganja yang baik untuk kesihatan tetapi menimbulkan ketagihan sedikit sebanyak berpotensi menimbulkan ancaman keselamatan sekiranya dibiarkan ditanam dan digunakan secara bebas di negara ini.

“Sebagaimana saya sebut, spesies saya ceritakan ini tidak menimbulkan ketagihan dan secara semula jadi mampu memberi kesihatan lebih baik kepada manusia,” tambahnya.

Lebih baik

Pada 1 Oktober lalu, Husam dilapor berkata, Malaysia akan terkedepan jika memperkenalkan tanaman ganja kesihatan bagi tujuan perubatan memandangkan Kanada, Jerman serta beberapa negeri di Amerika akan berbuat demikian mulai tahun depan.

Beliau berharap perubatan berasaskan ganja tidak dianggap sebagai jenayah mengikut Akta Dadah Berbahaya 1952 memandangkan ganja mempunyai 36 elemen untuk rawatan kanser.

Tambahnya lagi, penggunaan marijuana kesihatan itu merupakan bahan yang lebih baik bagi untuk kaedah kimoterapi bagi pesakit kanser.

Baru-baru ini, Thailand muncul selaku negara pertama di rantau Asia Tenggara yang membenarkan penggunaan ganja secara sah di sisi undang-undang bagi tujuan perubatan dan penyelidikan di negara itu.

Dalam hal berkaitan, Menteri Tanah, Air dan Sumber Asli, Dr Xavier Jayakumar pada September lalu berhasrat untuk membawa isu pembaharuan undang-undang berkaitan ganja ke Kabinet.

Beliau mahu perubatan berasaskan ganja dan minyak kanabis tidak dianggap jenayah bawah Akta Dadah Berbahaya 1952 memandangkan banyak negara telah menyemaknya semula perkara itu.

Untuk rekod, Malaysia antara negara Asia yang masih mengenakan undang-undang berkaitan ganja antara paling ketat di dunia sehingga boleh dijatuhkan hukuman mati selain Singapura dan Indonesia.

Isu perubatan berasaskan ganja mendapat perhatian selepas seorang pengamal perubatan berasaskan ganja, Muhammad Lukman dijatuhkan hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 30 Ogos lalu di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Bapa seorang anak, 29, itu ditahan pada Disember 2015 kerana memiliki 3.1 liter minyak kanabis, 279 kilogram ganja mampat dan 1.4 kilogram bahan mengandungi tetrahydrocannabinol (THC).

Setiausaha Agung Umno berang dengan PAS

'PAS tak perlu beri komentar kosong nak gabung Umno'

Setiausaha Agung Umno Annuar Musa menyarankan mana-mana pihak agar berhenti mengeluarkan kenyataan seolah-olah parti itu pernah membuat keputusan untuk bergabung dengan PAS atau mana-mana parti.

Kenyataan tersebut dibuat sehari selepas Presiden PAS Abdul Hadi Awang mengatakan parti Islam itu tidak akan bergabung dengan Umno yang diibaratkan seperti bahtera yang telah bocor.

"Saya harap pihak luar termasuk PAS tidak perlu lagi beri komentar kosong tentang nak bergabung dengan Umno..Umno sendiri tidak pernah buat keputusan untuk bergabung dengan mana-mana pihak.

"Umno akan terus memperkasa dirinya sebagai sebuah parti yang berwibawa. Bekerjasama di mana perlu," katanya menerusi Twitter beliau hari ini.

"Saya harap pihak luar termasuk PAS tidak perlu lagi beri komentar kosong tentang nak bergabung dengan Umno. Umno sendiri tidak pernah buat keputusan untuk bergabung dengan mana-mana pihak.

"Umno akan terus memperkasa dirinya sebagai sebuah parti yang berwibawa. Bekerjasama di mana perlu," katanya menerusi Twitter beliau hari ini.

Semalam, Hadi berkata PAS sukar untuk bergabung dengan Umno kerana parti Melayu itu ibarat bahtera yang telah bocor dan PAS akan tenggelam jika berbuat demikian.

Hadi dipercayai berkata demikian berikutan tindakan anggota dan wakil rakyat Umno yang keluar parti selepas kekalahan teruk pada pilihan raya umum 14 (PRU14).

Bagaimanapun, Ketua Penerangan Umno Shamsul Anuar Nasarah membalas kenyataan Hadi itu dengan menyeru supaya PAS tidak bimbang dengan situasi Umno ketika ini.

Kata Shamsul, keadaan itu lebih kurang sama apabila anggota dan wakil rakyat PAS keluar parti dan menubuhkan Parti Amanah Negara (Amanah).

Hubungan politik antara PAS dan Umno telah diperkatakan sejak sebelum PRU14 lagi.
-malaysiakini

Pelakon, 17 individu ditahan dalam pesta liar bebas dengan jaminan polis

Bernama

KUALA LUMPUR: Seorang pelakon wanita serta 17 lagi individu yang ditahan dalam serbuan aktiviti pesta liar di sebuah kondominium mewah di Bukit Ceylon pada Rabu lalu dibebaskan dengan jaminan polis, semalam.

Timbalan Ketua Polis Daerah Dang Wangi Supt Rudy Abdullah berkata pihaknya menahan 11 lelaki dan 8 wanita berusia lingkungan 21 hingga 50 tahun dalam serbuan oleh Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah Dang Wangi kira-kira 12.30 malam pada 19 Disember lepas.

“Daripada jumlah itu, 18 daripada mereka dibebaskan, sementara seorang lagi dituduh di Mahkamah Jalan Duta semalam,” katanya ketika dihubungi Bernama, hari ini.

Beliau berkata lelaki terbabit dituduh mengikut Seksyen 39 (B) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Media sebelum ini melaporkan seorang ahli perniagaan bergelar “Datuk” berusia 28 tahun menganjur pesta itu serta dipercayai membiayai semua perbelanjaan termasuk pembelian bekalan dadah.

Dilaporkan hasil ujian saringan awal air kencing mendapati 11 daripada mereka positif dadah manakala pelakon wanita berusia lingkungan 40-an serta 7 lagi yang lain didapati bebas daripada penyalahgunaan dadah.

Azwanddin ugut serang balai polis jika 'penyebab' rusuhan tak ditangkap

Presiden Jaringan Melayu Malaysia Azwanddin Hamzah mengugut untuk menyerang Balai Polis Klang sekiranya pihak yang menyebabkan rusuhan berhampiran Kuil Seafield Sri Maha Mariamman tidak ditangkap.

"Amaran saya kepada mereka, segara tangkap pemaju, tangkap peguam (yag mewakili pemaju), jika tidak, kita akan serang Balai Polis Klang," katanya pada himpunan di Dataran Seni Klang hari ini.

Himpunan anjuran Gerakan Rakyat Malaysia (Geras) yang dihadiri kira-kira 2,000 peserta itu diadakan bagi menuntut keadilan anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim dan mendesak pemecatan Waythamoorthy.

Pada 26 Nov lalu, sekumpulan samseng yang didakwa diupah pemaju pemilik tanah tapak Kuil Sri Maha Mariamman cuba mengambil alih kawasan kuil berkenaan yang seterusnya mencetuskan rusuhan.

Pemaju bagaimanapun menafikan dakwaan mengupah samseng berkenaan.

Muhammad Adib merupakan salah seorang anggota bomba yang dihantar di lokasi rusuhan, namun cedera parah selepas dipukul perusuh.

Polis mendakwa Muhammad Adib diheret dari kenderaan yang dinaikinya sebelum dipukul. Selepas hampir tinga minggu bertarung nyawa, Muhammad Adib meninggal dunia 17 Disember lalu.

Sementara itu, Azwanddin dalam ucapannya berkata, insiden berkenaan disebabkan oleh pihak yang mengupah samseng berkenaan.

"Saksi utama kes kematian itu berpunca dari mana? Berpunca dari orang bayar (samseng) iaitu syarikat pemaju. Betul atau tidak? Dan orang yang mengatur bayaran dari pemaju adalah peguam yang dilantik pemaju.

"Ini saksi utama. Kenapa sehingga hari ini mereka tidak ditahan?" kata Azwanddin.

Untuk rekod, polis sebelum ini sudah menahan peguam berkenaan.

Azwanddin juga mendedahkan bahawa polis mahu menahannya kerana menghadiri perhimpunan mendesak peletakan jawatan menteri perpaduan P Waythamoorthy di Putrajaya.

"Dua hari lepas datang notis, sebab waran dikeluarkan untuk tangkap saya kerana berhimpun di Putrajaya.

"Amboi cantik kamu, saya tak bunuh orang pun. Saya tak culik orang pun. Saya tak tangkap orang pun. Yang saya buat, saya bangkit kerana Melayu dan Islam," katanya.
-malaysiakini


Azwanddin ditahan kerana ugut serang balai polis, hina Waytha

Polis hari ini menahan Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Azwanddin Hamzah di Jalan Datuk Keramat, Kuala Lumpur kira-kira jam 2.40 petang tadi.

Penahanan tersebut dibuat sehari selepas beliau mengancam menyerang balai polis sekiranya pelaku rusuhan di Kuil Sri Mariamman bulan lalu tidak ditangkap.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Asisten Komisioner Fadzil Ahmat, berkata Azwanddin disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah.

Fadzil berkata aktivis hak Melayu itu juga akan disiasat mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan kerana menghina menteri perpaduan, P Waythamoorthy.

Semalam, ketika berucap di himpunan anjuran Gerakan Rakyat Malaysia (Geras) di Klang, Azwanddin menggelarkan menteri berkenaan sebagai 'pariah'.

Sehubungan itu pihak polis akan memohon reman terhadap aktivis itu di Mahkamah Klang pagi esok.

Jika disabitkan di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan, Azwanddin boleh dipenjarakan sehingga dua tahun, atau didenda atau kedua-duanya.

Manakala kesalahan di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan boleh dihukum sehingga penjara dua tahun, denda atau kedua-duanya.

Semalam, Geras menganjurkan himpunan bagi menuntut keadilan kepada anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim yang meninggal dunia baru-baru ini akibat cedera parah selepas dilapor diserang oleh para perusuh berhampiran kuil di USJ 25 bulan lalu.

Pihak berkuasa mengatakan Adib diseret keluar dari kenderaannya oleh para perusuh dan dipukul. Allahyarham mengalami tulang rusuk patah dan kegagalan organ dalaman.

Dari Cordova ke Madrid… Mujahid sempat tulis surat terbuka untuk Nurul Izzah

MALAYSIADATELINE
Dari Cordova ke Madrid… Mujahid sempat tulis surat terbuka untuk Nurul Izzah
Keputusan Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar melepaskan dua jawatan kanannya sebagai Naib Presiden dan Pengerusi Negeri Pulau Pinang dalam PKR baru-baru ini mengundang rasa gundah gulana Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa.

Dr Mujahid yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Naib Presiden AMANAH berkata, Puteri Reformasi itu yang melalui pelbagai cabaranselama dua dekad itu adalah simbol kepada gelombang reformasi di era pembangkang sebelum berjaya menumbangkan kerajaan yang sudah enam dekad memerintah Malaysia sehingga tertubuhnya Pakatan Harapan yang kini menerajui Malaysia Baharu.

Justeru Dr Mujahid berpandangan anak suluung kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ini milik generasi baharu yang akan mencorakkan Malaysia Baharu. Mereka perlukan ‘puteri’ mereka terus memimpin langkah awal ke arah apa yang dicitakan oleh pengasas gelombang reformasi.

Ikuti luahan rasa Dr Mujahid melalui surat terbukanya kepada Nurul Izzah.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

WARKAH DARI CORDOVA UNTUK NURUL IZZAH

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
Ke hadapan Adinda Nurul Izzah yang dikasihi,

Kekanda kini dalam perjalanan darat 3 jam dari bandar bersejarah Cordova ke Madrid. Kekanda tidak boleh tidur kerana bimbangkan keadaan adinda setelah keputusan adinda tempoh hari. Semoga adinda berada dalam keadaan sihat dan tenang menghadapi berbagai cabaran selaku ‘Puteri Reformasi’.

Gelaran itu bukanlah mudah untuk dikalungkan kepada sesiapa walaupun ramai wanita muda era reformasi bangkit bersama, ini adalah kerana adinda ialah lambangnya dan simbol yang sinonim dengan gelombang reformasi. Kekanda amat bangga dengan gelaran itu malah kekanda sering menjadikannya inspirasi kepada anak-anak dan golongan muda lain agar mencontohi susuk tubuh ‘puteri’ ini.

Adinda,
Kekanda pernah menasihati adinda bahawa jalan untuk adinda masih panjang dan jauh dan pastinya adinda akan sampai jua dihujungnya. Kekanda cuba menyelami perasaan anak muda seperta adinda dalam politik kepartian yang penuh dengan persaingan individu dan kekelompokan. Percayalah, kekanda telah melaluinya sehingga kekanda terpaksa membuat tindakan yang sukar lagi berisiko, semuanya gara-gara tabiat politik kepartian. Kekanda tidak mahu adinda tumpas dengan medan politik dalaman yang kadang-kadang tidak berhati perut. Beberapa kali kekanda menangis sendirian antara meneruskan atau pasrah sahaja malah ada ketika mahu sahaja kekanda mengucapkan selamat tinggal kepada politik kepartian. Kekanda pernah dinasihati sifu-sifu parti agar senantiasa fokus dan buktikan nilai diri kita kepada perjuangan parti.

Sehingga kini, di telinga kekanda masih teriang kata-kata penuh hikmah ayahanda kekanda Tuan Haji Yusof Rawa ketika kekanda mengadu padanya tentang persaingan dalam kepimpinan semasa kekanda dalam Pemuda PAS satu ketika dahulu. Ayahanda yang sudah agak uzur ketika itu tersenyum sambil berkata: “anakandaku Mujahid, di mana kamu berada bukan masalah kamu, jika Allah kehendaki kamu akan sampai di kemuncak, sampailah kamu, walaupun ramai tangan manusia yang menyekat kamu, tapi ingat jika belum sampai masanya dan Allah belum menetapkan, walaupun seribu tangan manusia ingin membawamu ke sana kamu tak akan sampai.”

Haji Yusof Rawa terus berpesan dengan penuh kebaikan: “…buktikan dengan kerja kamu, buatlah kebaikan kerana Allah, bersabar dan biarkan yang lain di tanganNya”

Sudilah apa kiranya dikongsikan nasihat ini untuk adinda jua semoga dipanjangkan kebaikan nasihat ayahanda Haji Yusof Rawa yang amat dikasihi oleh ayahanda Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Adindaku Nurul Izzah,
Nama adinda adalah cahaya (Nur) yang penuh dengan kemuliaan (Izzah). Ayahanda adinda tinggi peradabannya malah kekanda yakin setiap nama yang diberikan kepada zuriat yang dikasihi adalah doa agar kekal nama itu sepadan dengan tuannya.

Kita dilahirkan dalam rumah yang tidak terpisah dengan kerjaya ayahanda kita iaitu ahli dan tokoh siyasah (politik). Sememangnya benar kata pepatah orang tua-tua kita : “kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi?”

Adinda mewarisi ketokohan siyasah itu sama ada dengan pilihan atau warisan. Memang sukar untuk selalu diperbandingkan kita dengan ayahanda-ayahanda kita oleh manusia yang memerhatikan kita. Kekanda selalu berkias tidak layak perbandingan tersebut dengan berkata, kuku pun tak sama dengan ayahanda kekanda, apatah lagi ketokohannya. Namun kita juga harus berbangga bahawa ayahanda kita mendidik kita sebaiknya untuk kita menabur bakti, berbuat baik tanpa syarat dan mementingkan perjuangan daripada diri sendiri. Kekanda yakin adinda telahpun menghadamnya sejak bergelumang di alam politik.

Adindaku,
Sejak kekanda mengenali adinda, adinda masih remaja dan amatlah kekanda bersedih dan bersimpati betapa remaja seperti adinda terpaksa melalui saat-saat duka menanggung kepedihan fitnah ke atas ayahanda yang dikasihi. Bukan mudah penderitaan tersebut, terpaksa menanggung kata keji manusia yang memfitnah sedangkan kita ada kawan, sekolah dan masa depan yang kita harus tempuhi. Bukan calang-calang manusia yang mampu berhadapan dengannya apatah lagi sebagai anak sulung, adinda terpaksa membebani jua penderitaan adik-adik yang masih kebingungan.

Kekanda ada melihat wajah adinda semasa dalam salah satu siri ceramah di Melaka hujung tahun 90an. Kekanda berada di atas pentas ketika itu, betapa hati kekanda berbisik : “Ya Allah, mengapakah anak ini harus menanggung semua ini? Lihatlah wajahnya masih remaja dan mentah terpaksa berada di atas pentas membela ayahnya yang difitnah dan diaibkan, Ya Allah kukuhkan jiwa anak ini.” Itulah bisikan doa kekanda waktu itu. Alhamdulillah era reformasi hujung 90an membawa kekanda berada di atas pentas politik sehingga kekanda memutuskan untuk bertanding pada PRU 1999.

Alhamdulillah juga kita diketemukan usai PRU 2008 sebagai ahli parlimen hingga kini. Anak ‘remaja mentah’ yang kekanda pernah doakan agar jiwanya cekal kini menjadi rakan seperjuangan kekanda yang kental, sama-sama melalui detik suka dan duka demi harga sebuah perjuangan, demi Malaysia Baru. Kekanda amat menghargai persahabatan kita disimpulkan dengan satu cita-cita dan satu harapan.

Adinda Nurul Izzah,

Kekanda amat yakin kebolehan adinda bukanlah kerana ‘menumpang’ nama besar Datuk Seri Anwar Ibrahim. Pepatah Arab ada mengatakan: “bukanlah anak muda hebat itu yang berbangga tentang kegemilangan ayahnya tetapi anak muda hebat ialah yang berkata aku adalah aku”. Kekanda akan berkata, “adinda adalah adinda dari sudut kehebatan dan kemampuan”.

Manusia akan terus berkata, janganlah adinda menjangkakan manusia akan diam dengan kebolehan kita dan kemampuan kita. Sehebat manapun seseorang, dia akan lebih hebat jika manusia terus mempertikaikannya maka terserlah lagi kehebatannya. Para ulama dan ilmuwan yang namanya terukir dibibir orang yang membaca pandangannya tidak dihargai pandangannya begitu sahaja, mereka dikritik malah dicerca dan dicaci sebagai ‘sesat’ dan sebagainya. Lihat siapa mereka hari ini, dimana pencacinya berakhir? Pencaci dan pencacai akan hilang ditelan zaman, yang terserlah ialah kehebatan kepada yang dicaci dan dikritik.

Kekanda tidak tahu tentang adinda tetapi kekanda yakin dengan ‘sunnah’ ini selagi ada kekuatan hujah dan kejelasan pemikiran apa yang kita perjuangkan. Biarkan pengkritik lakukan apa yang mereka pakar lakukan, kita lakukan apa yang kita perlu lakukan iaitu membawa gelombang Malaysia Baru! Kekanda perlukan adinda bersama memimpin gelombang besar ini…

Bukan mudah berada dalam parti yang dikatakan kononnya ‘parti anak beranak’. Mereka juga menggunakan istilah yang lebih sofistikated seperti ‘nepotism’. Kekanda tidak pandai guna istilah-istilah ini, apa yang kekanda tahu ialah abaikan semua itu (persetankan, maaf bahasa kasar) kerana adinda bukan apa yang diperkatakan, adinda ada kelayakan tersendiri, amat tidak adil untuk kelayakan ini ‘dimandulkan’ hanya kerana kata-kata sinis seorang, dua. Tiada yang lebih baik dibuat kayu pengukur melainkan dengan istilah al-Quran iaitu ‘al-qawwi’ ‘al-amin’.

Adindaku,
Kekanda pernah bertanya pada sifu-sifu kekanda dalam politik. Anehnya sifu-sifu kekanda bukan semuanya dari mana-mana parti tertentu tetapi sebahagian mereka hanya pemerhati yang mengamati sepanjang pengalaman hidupnya bagaimana potensi digilap dan potensi ‘dimalap’.

Hanya satu pesanan sifu-sifu ini:
“…dalam perjuangan tak boleh ‘merajuk’ dan kecil hati sebab musuh kita akan melihat itu satu kekalahan awal, mereka akan lebih berani ke hadapan hendak menjatuhkan kita”.

Namun satu kata nasihat yang kekanda tak akan lupa dari seorang sifu kekanda yang telah pun meninggalkan dunia fana ini. Sifu dari Pulau Pinang ini memetik dari kata-kata semangat seorang pemimpin besar di Barat: “Jangan salahkan musuh kamu kerana menjatuhkan kamu, salahkan diri kamu sendiri kenapa kamu enggan berdiri semula”.

Kekanda pernah dijemput ke rumah seorang sifu satu ketika di Kelantan. Waktu itu kekanda berumur 30-an dan penuh semangat anak muda. Sifu ini yang sekian lama berdiam diri setelah pernah menjadi manusia yang digelar ‘paling bekeng’ dalam politik Kelantan. Beliau jadi juara ‘gedebe’ setelah menewaskan dalam satu pergaduhan dengan ‘ketua gangsta’ paling digeruni, sejak itu gelaran kepada beliau sebagai tokoh gedebe tidak pernah dipertikai dan disangsikan. Dengan latarbelakang sifu ini, kekanda menjangkakan nasihatnya ‘keras’ dan ‘tegas’ namun kata nasihatnya penuh kesufian dan kelembutan. Katanya: “Mujahid akan muncul jadi pemimpin satu hari nanti, lagi tinggi Mujahid naik, mesti lebih kukuh asas tempat bertapak, jika tidak, pasti akan bergoyang di atas nanti, bina tapak dari sekarang pasti Mujahid akan memerlukannya”. Dua puluh tahun lebih berlalu, kenyataan kata-kata nasihat dari sifu paling ‘gedebe’ ini kanda ingin kongsikan dengan dinda. Sudilah apa kiranya adinda mendengarnya buat bekalan perjalanan panjang kita.

Adinda Nurul Izzah,
Kekanda hanya mahukan kebaikan untuk masa depan politik adinda, maaf kerana warkah ini ditulis cara terbuka tetapi kekanda rasa adinda adalah ‘Puteri Reformasi’ milik generasi baru yang akan mencorakkan Malaysia Baru. Mereka perlukan ‘puteri’ mereka terus memimpin langkah awal ke arah apa yang dicitakan oleh pengasas gelombang reformasi. Para pengkritik juga ingin menguji apakah kekentalan ‘Puteri Reformasi’ masih utuh? Jangan biarkan ujian ini menjadi satu kebenaran dan jangan biarkan mereka yang tidak ada bersama kita sebelumnya menentukan nasib Malaysia Baru, kita perlu tentukannya bersama.

Adinda tidak perlu bimbang banjiran mereka yang mahu berada dalam Pakatan kita, kita punya kerangka besar yang mereka harus berada dalamnya biar apa parti pun yang mereka pilih di kalangan kita. Kita ada Malaysia Baru yang kita perjuangkan bersama, Puteri Reformasi perlu perkukuhkan Malaysia Baru bagi menjawab kebimbangan ini. Janganlah berundur setelah beribu tapak perjalanan kita, jalan kita masih jauh, Malaysia Baru memerlukan adinda.

Adinda Nurul Izzah,
Akhir kalam terimalah salam kekanda dari hati yang merindui Malaysia Baru tanpa kebencian kaum dan agama, Malaysia Baru yang melimpahkan kekayaannya buat golongan mustadafin dan Malaysia Baru yang melahirkan generasi baru yang progresif dan inklusif. Alangkah bahagianya saat Malaysia Baru jadi kenyataan ketika itu.

Kekanda tidak tahu apakah kekanda akan berada di situ nanti tetapi sekurangnya adinda Nurul Izzah mesti teruskan perjalanan ini. Kekanda menghormati keputusan adinda namun kekanda harap adinda membaca warkah ini sehingga habis bukan untuk mengubah pendirian adinda kerana kekanda tahu kekentalan adinda sukar dilenturkan, tetapi untuk menyatakan kepada adinda bahawa perjuangan kita lebih besar dari perasaan dan emosi kita terhadap apa sahaja yang berlaku di hadapan kita. Siapalah kita hanya zarrah kecil membentuk harapan manusia ke arah Malaysia dengan dunia yang lebih baik.

Kenderaan kami menghampiri Toledo, dan kekanda akan berhenti di sini dahulu untuk menikmati keindahan pemandangan dari kawasan tinggi di sini. Adios…

Sekian,

Yang Benar,



Kekanda Mujahid Yusof Rawa
(Perjalanan darat dari Cordova ke Madrid).

'Mujahid Yusof Rawa menteri paling teruk'

Muammar Qaddafi Mohd Nasir

Media sosial telah memainkan peranan mereka dengan baik sejak PRU14, sama ada menjadi alat tumbangkan pemerintahan Barisan Nasional setelah lebih 60 tahun memerintah, juga sebagai alat teguran yang paling berkesan kepada para menteri Pakatan Harapan.

Di media sosial juga, beberapa nama menteri telah digambarkan sebagai menteri yang gagal, antaranya ialah Dr Mujahid Yusof Rawa yang memegang jawatan sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal agama, juga Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malek.

Namun sejauh mana gambaran itu membawa perkara sebenar, adalah sesuatu yang boleh dipertikai, tidak sedikit penulisan-penulisan yang kemudiannya menjelaskan situasi sebenar dan duduk perkara yang lebih jelas terutama mengenai Dr Maszlee, beliau adalah menteri yang boleh dikatakan menjadi mangsa di media sosial juga media massa.

Misalnya isu stokin yang merupakan hal kecil yang disebut telah menjadi tajuk utama yang ditulis di media, akhirnya pembaharuan yang dibawanya digelapkan dan ditenggelamkan oleh khabar-khabar picisan.

Namun, baik untuk Dr Maszlee, beliau menjadi mangsa permainan media semata, yang mana akhirnya, dengan media juga, nama beliau boleh dibersihkan.

Sedikit berbeza dengan Dr Mujahid Yusof Rawa, beliau bukan semata melawan tajuk berita, juga bukan melawan manipulasi cerita, tapi beliau melawan sesuatu yang lebih besar, iaitu pemikiran masyarakat yang menolak kepada tajdid agama. Pemikiran masyarakat yang kolot dan penuh pantang-larang pada satu-satu perkara sehingga gagal memahami tujuan sebenar tindakan Dr Mujahid.

Dr Mujahid sejak dari awal dari dalam PAS lagi merupakan seorang pemimpin yang membawa idea rahmatan lil alamin dan juga cukup sinonim dengan perihal Maqasid Syariah, ideanya baru untuk masyarakat Melayu nusantara, namun mempunyai hujah yang lebih kuat dan rahmah.

Satu ketika dahulu apabila orang melihat PAS sebagai sebuah parti Islam, maka ia harus hanya ekslusif kepada orang Islam, namun Dr Mujahid mengambil inisiatif menubuhkan Kelab Penyokong PAS hingga akhirnya membantu menjernihkan nama Pas dalam kalangan bukan Islam.

Hingga hari ini bekas air tangan naib presiden Amanah itu wujud dan dibangga banggakan oleh PAS.

Pandangan berbeza isu Icerd

Begitu juga setelah menjadi menteri, tidak terikut dengan idea lama dan lapuk tinggalan kerajaan BN. Beliau berani membawa pendekatan baru yang sememangnya mengocak pemikiran Melayu lama, ini termasuklah dalam isu Icerd yang mana sehingga akhir Dr Mujahid dilihat mempunyai pandangan berbeza sehingga kini.

Melawan pemikiran lama masyarakat adalah lebih sukar berbanding menentang tajuk berita yang dimanipulasi, atau berdepan kenyataan yang disalah erti, Dr Mujahid memikul bebanan membina Malaysia Baru yang diidamkan pengundi Pakatan Harapan.

Dr Mujahid Yusof Rawa ialah menteri dari Amanah, satu-satunya parti yang membawa imej sebuah parti Islam dalam Pakatan Harapan, bebanan Dr Mujahid harus dikongsi bersama para ahli dan pendokong parti Amanah secara khususnya, dan tidak terikut dengan politik sentimen yang dibawa Pas dan Umno.

Sekiranya perubahan dan mesej Islam sebagai agama rahmat dapat dilaksana melalui kementerian hal ehwal agama, maka akan kekallah nama Parti Amanah Negara sebagai sebuah parti Islam yang membawa perubahan positif dalam hal ehwal agama dalam negara.

Sebagaimana Anwar Ibrahim berjaya membawa perubahan yang cukup signifikan ke dalam sistem pendidikan negara sewaktu beliau menjawat jawatan menteri pendidikan.

Dr Mujahid tahu kesan tindakannya, beliau boleh mengikut rentak dan kehendak masyarakat, namun beliau teruskan juga perubahan yang diidamkan selari dengan mesej Iislam sebagai sebuah agama rahmat.

Perubahan itu adalah melalui ketegasan dan hati yang kuat.

Namun begitu, tidak sedikit juga masyarakat hanya menghukum Dr Mujahid berdasarkan tajuk berita sahaja tanpa membaca isi dan penghujahannya, keghairahan untuk sekadar membuat kesimpulan dari tajuk cukup membarah dalam kalangan masyarakat, tidak hairan sekiranya tulisan ini akan dikongsi oleh ramai pembenci Dr Mujahid kerana tertarik dengan tajuknya sahaja. Kerana itu jugalah saya memilih tajuk yang cukup bertentangan ini.


MUAMMAR QADDAFI MOHD NASIR merupakan pengarah komunikasi Pemuda Amanah Terengganu.

Wanita bogel di Wakaf Che Yeh dakwa dirasuk

N Faizal Ghazali

Wanita yang mengamuk dengan sebilah pisau sebelum berbogel di hadapan sebuah hotel di Wakaf Che Yeh, Kota Bharu, kira-kira dua minggu lalu mendakwa dirinya dirasuk.

Tindakannya yang dikatakan di bawah sedar itu turut mencederakan dua wanita dan seorang kanak-kanak yang berada di lokasi kejadian.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Abdul Rahim Daud berkata, ketika kejadian wanita berkenaan secara tiba-tiba mengamuk dan bertindak mencederakan dua wanita berusia 24 dan 77 tahun serta seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun.

"Hasil soal siasat awal suspek tersebut tidak mengaku telah bertindak sedemikian dan menyatakan dirinya telah dirasuk. Hasil siasatan juga mendapati dia tidak mempunyai sebarang rekod lampau.

"Malah ujian air kencing yang dilakukan mendapati dia tidak berada di bawah pengaruh dadah dan tidak mempunyai rekod lampau sebagai pesakit mental," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Terdahulu, pada 17 Disember lalu media tempatan melaporkan seorang wanita mengamuk dan mencederakan orang awam selepas dia dipercayai ditinggal kekasih.

Susulan kejadian itu, video dan gambar berhubung kes itu turut tersebar melalui aplikasi WhatApps beberapa hari selepas kejadian.

Sementara itu Abdul Rahim berkata, mangsa disambung reman sehingga Rabu ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 506, Seksyen 427 dan Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah, perbuatan khianat dan mencederakan.

"Selain itu, kita turut menyiasat mengikut Seksyen 6(1) Akta Bahan-Bahan Kakisan dan Letupan dan Senjata Berbahaya 1958 kerana memiliki pisau semasa kejadian," jelasnya.

'PAS rapat dengan Umno, penyokong jadi ahli Amanah'

Bernama
Kerjasama antara PAS dengan Umno memberikan kelebihan kepada parti gabungan Pakatan Harapan (PH) di Kelantan khususnya Parti Amanah Negara (Amanah) dalam memperkukuhkan jumlah keanggotaannya.

Pengerusi Amanah Kelantan, Wan Rahim Wan Abdullah berkata kerjasama oleh kedua-dua parti pembangkang itu antara penyumbang kepada pertambahan anggota kepada parti-parti gabungan PH.

"Kita tengok perkembangan politik hari ini khas di Kelantan apabila PAS rapat dengan Umno ramai penyokong akar umbi daripada kedua-dua parti cederung hadir untuk menjadi anggota Amanah dan anggota kepada parti gabungan lain.

"Ini kerana kedua-dua parti itu dilihat ketika ini tidak boleh diharapkan oleh kedua-dua penyokong mereka," katanya ketika ditemui oleh pemberita selepas Majlis Penyerahan Borang Keanggotaan Parti Amanah Negara Kawasan Parlimen Tanah Merah di sini, yang menyaksikan 1,154 orang menyerahkan borang bagi menyertai Amanah.

Wan Rahim berkata kerjasama antara dua parti itu hanya dimahukan oleh pemimpin mereka sahaja sebaliknya ia kurang disenangi oleh penyokong dan anggota parti.

"Mereka tidak boleh menerima antara satu sama lain, orang PAS tidak percaya kepada orang Umno begitu juga orang Umno tidak percaya kepada orang PAS. Oleh itu mereka memilih menyertai kami (PH) dan ia terbukti apabila hampir 60 cawangan Amanah di Kota Bharu ditubuhkan oleh bekas-bekas penyokong Umno yang kecewa dengan kerjasama itu," katanya.
-Bernama

PH akan tumbang dalam masa 5 tahun?

'Kalau PH dapat tahan 5 tahun, dah kira nasib baik'
Tidak mustahil pentadbiran Pakatan Harapan pimpinan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad akan tumbang dalam masa lima tahun ini, kata Naib Presiden PAS Mohd Amar Abdullah.

Sinar Harian melaporkan Mohd Amar berkata hal ini disebabkan PH sedang menghadapi pergolakan dalaman yang serius.

"Saya malas masuk campur tetapi pergolakan dalaman mereka serius kerana tidak ada persefahaman.

"Persepakatan mereka sebelum PRU semata-mata untuk menumbangkan Bn sahaja. Itu masalahnya.

"Kalau PH dapat bertahan memerintah lima tahun. Ini pun sudah kira baik," kata beliau yang juga timbalan menteri besar Kelantan.

Pada 20 Disember lalu, pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang parti itu tidak akan teragak-agak untuk keluar dari gabungan kerajaan jika objektif Malaysia baru diketepikan.

Katanya, mereka tidak akan sesekali menjadi “lembik” seperti pemimpin MCA.

“Pemimpin-pemimpin DAP dalam kerajaan akan memainkan peranan penting untuk membina Malaysia Baru dan menyelamatkannya daripada menjadi demokrasi memalukan, kakistokrasi, negara gagal dan kleptokrasi global,” katanya.
-malaysiakini

Rakaman detik kumpulan band Seventeen dibadai tsunami

FMT Reporters

Siapa sangka ketika sedang menghiburkan sekumpulan pengunjung Tanjung Lesung Beach Resort di Pandeglang, band Indonesia, Seventeen dibadai ombak tsunami sekaligus menelan beberapa nyawa.
Detik ngeri dilanda gelombang tinggi tsunami saat Seventeen membuat persembahan sempat dirakam oleh seorang pengguna dipercayai menggunakan telefon bimbitnya kini tular di laman sosial.

Tsunami melanda Pantai Barat Wilayah Banten, Indonesia pada jam 9.30 malam waktu tempatan ekoran letusan Gunung Anak Krakatau.

Beberapa anggota Seventeen dilaporkan hilang dan terkorban dalam insiden itu.

Seperti yang dipaparkan dalam video berdurasi 51 saat, pada saat ke-46 menunjukkan momen cemas di mana ombak tsunami melanda dari arah belakang pentas dan terus membadai anggota kumpulan serta penontonnya.

Buat masa ini, anggota Seventeen, Bani disahkan maut manakala 3 lagi anggota kumpulan iaitu Andi, Herman dan Ujang hilang dan belum ditemui.

Perkara itu dikongsi oleh vokalis kumpulan ini, Iffan dalam laman Instagram manakala pengurus mereka, Oki Wijaya juga turut maut dan isteri kepada vokalis, Dylan Sahara masih belum ditemui.

Seventeen merupakan sebuah band muzik pop rock asal Indonesia dari Jakarta. Kumpulan banda ini diwujudkan pada tahun 1999 di Yogyakarta.

Buat masa ini, kumpulantersebut mengeluarkan 4 album iaitu Bintang Terpilih (1999), Sweet Seventeen (2005), Lelaki Hebat (2008), Dunia Yang Indah (2011), 5ang Juara (2013) & Pantang Mundur (2016).

Kredit: DenaiHati

Anak siapa ni...?

Safeek Affendy Razali

SEORANG bayi lelaki diletakkan dalam kotak ditemui dalam kawasan surau di AU1, Taman Keramat, Ampang, malam tadi.

Bayi yang lengkap berpakaian dan masih hidup itu ditemui jemaah surau di Jalan AU1A/3E, Taman Keramat, pada 8.56 malam sebelum memaklumkan kepada pihak polis.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Hamzah Alias, pihaknya kemudian mengarahkan sebuah kereta peronda polis ke lokasi kejadian.


“Pemeriksaan mendapati bayi masih bernyawa itu diletakkan dalam kotak warna coklat bersama lampin pakai buang dan susu.

“Pegawai perubatan yang melakukan pemeriksaan turut mengesahkan bayi dalam keadaan sihat,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, pihaknya kemudian membawa bayi itu ke Hospital Ampang untuk rawatan dan pemeriksaan susulan.

Katanya, bayi kini berada dalam keadaan stabil dan ditempatkan di Zon Kuning.

“Sehingga kini, kita (polis) masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengenalpasti ibu bapa dan pihak bertanggungjawab meletakkannya di surau berkenaan.

“Orang ramai yang memiliki maklumat mengenai kejadian itu diminta tampil membantu siasatan,” katanya.

Penemuan bayi berkenaan mula tular dalam laman sosial sejak 11 malam tadi.

Malaysia Baru melangkaui kepentingan parti - Dr Mujahid Yusof

Sejak gelombang reformasi hujung 1990-an tercetus telah dijangkakan satu era baru bakal akan terbentuk dan 20 tahun kemudian ia menjadi kenyataan dengan terbentuknya kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada Mei 2018.

Lapan belas tahun bukanlah sekejap. Ia telah memakan banyak masa, tenaga dan pengorbanan khususnya mereka yang terpenjara seperti Anwar Ibrahim demi harga sebuah perjuangan.

Penyertaan Dr Mahathir Mohamad dalam gelombang besar Reformasi adalah kejayaan kepada kehendak perubahan yang selama 20 tahun didengungkan oleh para reformis. Lahirnya Amanah, Bersatu dan Warisan bukan antitesis kepada gelombang ini tapi memperkukuhkan kedudukan era baru yang ditunggu-tunggu.

Nama Malaysia Baru bukan terasing daripada pakej era Reformasi tapi rejuvenasi kepada makna kesungguhan membina semula negara, agar lebih realistik dan menyentuh denyut nadi rakyat. Ia membawa mereka kepada era baru negara dari sudut falsafah dan kebajikan.

Ada dua faktor kemunculan Malaysia Baru - asakan dan desakan gelombang reformasi dan fasa order lama telah tamat akibat kebobrokan dan kefasadan pemerintahan BN.

Pertama adalah usaha para pejuang yang berpegang kepada prinsip manakala kedua adalah faktor kerosakan dari dalam Umno BN yang mempercepatkan proses perubahan itu.

Tiada pihak yang boleh mendakwa gelombang ini miliknya mahupun sesiapa jua - apatah lagi individu tertentu - sebab ia adalah era yang diperlukan untuk meneruskan kesinambungan kebangkitan negara. Tokoh, kelompok dan parti hanya fasilitator kepada kebangkitan ini.

Dua dekad juga sarat dengan pembentukan idea dan gagasan baru mencabar status quo. Hari ini ramai tidak sedar ungkapan, pemikiran dan tindakan mereka gagal memahami hasrat idea yang telah terbentuk sekian lama oleh pemikir, penulis dan aktivis reformasi. Sebahagian mereka tidak ada semasa idea baru ini dilontarkan dan sebahagian mereka hari ini tidak menghayati betapa sukar menerobos idea itu ke pemikiran rakyat.

Cuba kita imbau Lebih 2 dekad yang lalu, kita telah gagaskan dalam Kerangka Perjanjian Bersama bahawa asas negara ini - Islam, Melayu dan Raja-raja Melayu - tetap menjadi teras tertegaknya perubahan politik baru. Namun apabila kita diuji dengan permainan sentimen seperti sensitiviti Melayu, Islam dan Raja-raja Melayu yang dimainkan pihak lawan, ternyata kita masih gagal memahami apa yang pernah kita meterai bersama.

Isu Icerd misalnya bukti kita masih dalam budaya pemikiran terkepung atau 'seige mentality'. Kerajaan telah menetapkan tidak akan meratifikasi konvensyen PBB itu dan keputusan itu didukung secara bersama. Namun penting juga untuk kita memberi penjelasan tentang idea baru dalam soal mempertahankan teras Islam, Melayu dan Raja-raja oleh PH.

Jika kita apologetik dalam semua hal akibat tekanan dan desakan lawan, bilakah lagi peluang untuk kita menterjemah dan memperkenalkan idea yang diyakini baik untuk membina Malaysia baru dengan teras Islam, Melayu dan Raja-raja Melayu?

Gagasan terus diuji

Idea dan gagasan perpaduan nasional juga telah digarap sejak era Reformasi lebih tiga dekad lalu, tentang komitmen mengekalkan acuan kepelbagaian seperti mana asas pembentukan negara ini. Idea terbesar mencetuskan kebangkitan rakyat ialah penolakan perkauman sempit. Segala tindakandan manifesto sepanjang dua dekad menegaskan komitmen anti-perkauman sempit yang menjadi 'teriakan perang' era Barisan Alternatif, Pakatan Rakyat dan kemudian PH.

Malaysia 'tanpa prejudis kaum' menjadi laungan di jalan raya - dalam perhimpunan Bersih dan himpunan lain selama berdekad ini. Antara yang 'melambatkan' perubahan ialah ketegasan idea baru mempertahankan bahawa kita tidak akan tunduk kepada 'godaan' sentimen sempit perkauman dan agama. Sejak dulu kita tidak pernah berniat untuk bersaing atas premis yang merosakkan perpaduan.

Kita diuji dengan pencerobohan dan rusuhan Kuil di Seafield dalam mempertahankan asas dan idea perpaduan. Ada di kalangan kita hari ini gagal memahami penghayatan ini apabila turut terikut-ikut menari mengikut rentak penentang Malaysia Baru. Sebahagian kita hilang fokus kepada asas bahawa kita seharusnya menentang penceroboh kuil dan perusuh yang memangsakan Adib dan bukan membenci kaum atau agama tertentu.

Kita pernah mempertahankan isu kalimah Allah sejak 2009 atas asas objektiviti dan bukan kebencian agama walaupun terpaksa berhadapan dengan kesukaran mempertahankan objektiviti ini. Begitu juga tentang idea jangan mengheret kaum tertentu hanya perbuatan jahat individu dalam kaum tersebut.

Kita menentang amalan yang merugikan sesebuah masyarakat tak kira daripada kaum mana sekali pun. Kita menentang rasuah di kalangan pemimpin Melayu bukan menentang orang Melayu, begitulah dengan perasuah kaum Cina dan India bukan membenci kaum India atau Cina.

Sejak berdekad lamanya kita berjuang menolak taksub ke atas parti atau platform dengan tanggapan parti atau platform itu satu-satunya jalan menegakkan keadilan dan kemanusiaan. Bukan hari ini saja kita dibanjiri oleh ahli baru dan wajah baru, sama ada yang berjawatan atau pernah memegang jawatan dalam parti lawan kita.

Asasnya mudah, selagi mereka menerima gagasan baru dan apa yang dibawa idea politik baru, itulah syaratnya untuk diterima. Pembentukan PH yang menggabungkan empat parti adalah berasaskan perjanjian yang jelas membuka kepada kemunculan politik baru.

Asalkan Malaysia Baru

Hari ini PH diuji dengan kebanjiran bekas ahli Umno. Mengapa panik? Bukankah keterbukaan untuk menerima mereka tertakluk kepada gagasan dan politik baru? Atau apakah kita hilang kepercayaan kepada rakan komponen kita? Mungkin kita tidak jelas apakah penghijrahan ini memperkukuhkan parti komponen atau PH?

Sepatutnya kita bertanya apakah banjiran ini memperkukuhkan Malaysia Baru atau tidak? Malaysia Baru lebih besar dari parti komponen atau PH sendiri. Ia perlu dipertahankan dengan idea dan gagasan baru dan menjadi kayu pengukur kepada pelebaran kuasa PH.

Sebanyak mana pun kemasukan dari Umno atau BN tidak akan membawa pengukuhan Malaysia baru jika ideanya terbantut atau disabotaj rakan komponen sendiri.

Kita tidak mampu menyekat mana-mana parti komponen untuk berkembang tetapi kita ada hak untuk meletakkan gagasan Malaysia Baru sebagai penentu kepada kemasukan unsur baru pascaPRU ke-14.

Malaysia Baru adalah tuntutan rakyat dan mereka yang meletakkan kita berhak mempersoalkan kepentingan dan keutamaan politik baru. Selagi ruang Malaysia Baru dipermudahkan laluannya tiada siapa berhak disekat, tetapi jika ruang ini disempitkan dengan saki-baki idea terkebelakang maka semua pihak berhak bersuara atas nama Malaysia Baru.

Malaysia Baru lebih besar untuk dipertahankan daripada kepentingan kepartian mahupun kepentingan diri. Ini termasuk perasaan kita kepada dinamika di sekeliling. Kita terpaksa 'telan' semua perasaan dengan matlamat yang jelas untuk mempertahankan idea Malaysia Baru.

Jauhi sama sekali perbalahan dalaman dalam membawa idea dan gagasan Malaysia Baru. Jauhi juga kehendak penentang Malaysia Baru yang mahukan pimpinan PH hilang kepercayaan sesama mereka.

Pada waktu yang sama kita mesti menentang mereka yang mahu merosakkan Malaysia Baru dari dalam. Wajarnya Malaysia Baru adalah benteng terakhir seluruh rakyat Malaysia.


DR MUJAHID YUSOF ialah Naib Presiden Amanah dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama).