"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Inilah masanya PKR harus tunjuk kepimpinan halang perpecahan Pakatan berikutan kemelut hudud

Alyaa Alhadjri
SEKILAS PANDANG: Sebagai parti utama dalam usaha membawa Pakatan Rakyat ke Putrajaya, PKR mesti menunjukkan kepimpinan dalam mengendalikan dakwaan pengkhianatan PAS terhadap rangka kerja dasar bersama pakatan pembangkang, melalui pembentangan dan kelulusan "bersejarah" pindaan kepada Kod Jenayah Syariah Kelantan 1993 pada 19 Mac.

Rang undang-undang pindaan itu telah diluluskan sebulat suara oleh 44 Ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan pada kira-kira tengah hari ini, di sebalik arahan PKR kepada wakil mutlaknya, ADUN Guchil Roslan Puteh, untuk mengecualikan diri daripada mengundi.

PKR enggan memberikan komen tentang perkara itu sehingga pindaan itu diluluskan, walaupun perkara itu telah dibincangkan dalam mesyuarat biro politik parti itu pada 17 Mac.

Pemimpin PKR hari ini sekadar meluahkan rasa kecewa dan kesal terhadap PAS Kelantan kerana gagal menghormati konsensus Pakatan Rakyat 2011 mengenai isu hudud, dan tidak bertindak balas kepada keretakan yang semakin meningkat antara PAS dan DAP.

PKR menyatakan yang persepakatan itu mengiktiraf bahawa Kod Jenayah Syariah II Kelantan 1993 dan Enakmen Jenayah Syariah Terengganu 2003 telah wujud sebelum Pakatan ditubuhkan, jadi adalah "tidak munasabah" untuk meminta PAS meninggalkan matlamat asasnya, melaksanakan undang-undang Islam.

"PKR sebelum ini telah menghormati keputusan kerajaan negeri kerana kami merasakan yang ia bukannya melibatkan undang-undang baru dan tidak mengubah keadaan asal.

"Selepas melihat draf (pindaan), walaupun kandungannya tidak banyak berbeza daripada 1993 enakmen asal, kami mendapati bahawa ianya tidak menghormati persetujuan yang dicapai oleh Pakatan pada tahun 2011," jelas PKR dalam satu kenyataan bersama yang ditandatangani oleh presiden PKR Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, timbalan presiden PKR Azmin Ali dan lima pemimpin tertinggi lain.

Walaupun bersetuju dengan pandangan PAS bahawa semua orang Islam mesti menerima hudud sebagai undang-undang Allah, PKR berkata enakmen dan penguatkuasaan undang-undangnya adalah perkara-perkara yang boleh dibincangkan.

"Kami berharap bahawa perbezaan pendapat tentang penggubalan dan pelaksanaan hudud tidak akan dianggap sebagai menentang hudud.

"Kami percaya bahawa ketidakadilan dan kebajikan adalah isu-isu yang lebih penting untuk ditangani sekarang, kerana penduduknya baru sahaja pulih daripada bencana banjir, dan usaha menangani cabaran akibat rasuah dan penyalahgunaan kuasa oleh kuasa pemerintah," jelas PKR.

Tiada apa-apa disebut dibuat mengenai seruan bersungguh-sungguh DAP supaya Pakatan memutuskan hubungan dengan PAS.

Tindakan mengambil pendirian yang selamat boleh menjadi perkara yang terbaik untuk dilakukan sekarang, tetapi PKR tidak lama lagi mungkin mendapati dirinya tidak mampu untuk terus memainkan peranan pendamai di antara sekutu-sekutunya, yang sejak hari pertama hanya memutuskan untuk "bersetuju untuk tidak bersetuju" dalam isu hudud.

DAP semenjak itu telah mengumumkan bahawa ia akan mengkaji semula kedudukannya dalam Pakatan selepas mendakwa "dikhiniati" PAS, tetapi parti Islam itu sama-sama berkeras bahawa hak berdemokrasi mereka untuk membentangkan pindaan itu perlu dihormati.

PAS Kelantan yakin yang ia akan mendapat majoriti mudah 112 undi yang diperlukan untuk membawa pindaan yang perlu kepada undang-undang persekutuan, walaupun parti itu hanya memiliki 21 kerusi di Parlimen.



Setiausaha penganjur kebangsaan DAP, Anthony Loke bagaimanapun mendakwa bahawa proses itu akan memerlukan sokongan majoriti dua pertiga kerana pindaan mesti dibuat kepada Perlembagaan Persekutuan terlebih dahulu.

Dalam Pakatan, PKR mempunyai 15 ahli parlimen beragama Islam manakala DAP hanya mempunyai dua. Terdapat juga 88 ahli parlimen Umno yang semuanya beragama Islam, selain daripada Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee, yang menambah jumlahnya kepada 105.

Secara keseluruhan, jika kesemua ahli parlimen bukan Islam mengundi menentang, tidak ada cara supaya 128 undi yang diperlukan bagi mendapatkan majoriti dua pertiga dapat diperolehi.

Ketua penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar juga telah menegaskan bahawa parti itu akan menerima apa-apa keputusan yang diberikan Parlimen, di sebalik kebimbangan yang dibangkitkan berkenaan rang undang-undang hudud dan pelaksanaannya di masa depan.

Apabila dilihat kembali, adalah lebih baik jika PKR bersikap lebih tegas dengan PAS kerana melanggar persetujuan Pakatan sebelum ini, dan meminta supaya perubahan yang dicadangkan, dibuat sebelum parti Islam itu membentangkan rang undang-undang persendirian di Parlimen pada persidangan akan datang, pada bulan Mei.

PKR juga harus mengambil tindakan ke atas DAP kerana tindak balas beremosinya terhadap isu hudud. Kerana jika mereka begitu yakin bahawa PAS tidak akan mendapat sokongan yang diperlukan, mengapa sibuk-sibuk?

PKR telah kehilangan peluang untuk menunjukkan bahawa ia merupakan parti utama dalam Pakatan.
-theantdaily

Isteri terlampau: Ngaku lacur diri sebagai hobi

Pelacur-
MELAKA: Seorang wanita,24, telah berkahwin mengatakan dia melakukan perbuatan melacur diri sebagai satu hobi apabila diberkas dalam suatu serbuan polis di sebuah hotel berdekatan Jalan Laksamana Cheng Ho pada Rabu ini.

Dia dikatakan telah berkahwin setahun lalu kepada seorang kakitangan awam yang bekerja di Kuala Lumpur.

“Saya buat perkara ini sudah lama sebelum saya berkahwin lagi. Suami saya tidak tahu,” kata wanita muda itu.

Semasa ditangkap, dia dipercayai berada dengan pelanggan yang keempat. Polis telah menemui 6 keping kondom dan wang sebanyak RM180 di bilik wanita itu pada masa serbuan./klpost

Bagi peminat Kpop ini ada gambar 5 Orang Selebriti Korea Yang Beragama Islam.

Tranungkite
Korea terkenal dengan artis yang cantik, hensem, macho dan sebagaimanya. Dan diketahui bahawa agama Islam merupakan agama minoriti di Korea.

Mari lihat 5 artis korea yang beragama islam.

1. Lee Won Jae
Meruapakan penjaga gol pasukan korea selatan pada perlawanan Fifa 2012.

2. Jan Geun Seuk
Merupakan seorang muallaf yang telah masuk Islam pada tahun 2007. Beliau terkenal dengan filem Pretty Man.

3. Lee Ki Wo
Pelakon filem Flower Boy 2011 dan A Love to Kill 2005 ini dikatakan bergama Islam. Bagaimana pun fakata ini belum lagi dapat disahkan sepenuhnya.

4. Han Ga In
Seorang lagi bintang korea yang dirumorkan masuk Islam ialah Han Ga In.

5. Jung IL Woo
Dan Seorang lagi ialah Jung Il Woo

Bekas pensyarah UTM. sokong anaknya yang hina hudud, lunyai dikerjakan di media social

Bapa sedih Aisyah diancam 'bakar, rogol'
Insiden terbaru tentang pembaca berita BFM diancam bunuh, rogol dan dibakar hidup-hidup oleh mereka yang saya anggap sebagai warga maya Melayu-Islam menimbulkan persoalan yang serius bagi negara ini. Adakah negara ini selamat untuk dihuni oleh anak-anak kita?

Sekiranya membangkitkan pandangan yang mudah terhadap isu seperti hudud atau isu seperti demokrasi dan pilihan raya yang bersih, boleh mencetuskan ancaman bunuh, rogol dan dibakar hidup-hidup, maka apa maksudnya terhadap negara kita, rakyat dan kepimpinan kita? Di mana budaya ini datang?

Saya perhatikan bahawa mereka yang membuat ancaman seperti ini datang dari kebanyakannya orang Melayu yang saya anggap adalah Muslim. Di manakah kita, sebagai sebuah negara, telah melakukan kesilapan dalam mendidik orang Melayu ini? Apa yang kita ajar di sekolah menengah kita?

Lebih penting lagi adakah universiti awam kita menghasilkan mereka dengan budaya seperti itu? Saya secara jujur berharap mereka yang membuat ancaman itu tidak pernah menjejakkan kaki di universiti awam kita kerana jika tidak, saya ingin bertanya para naib canselor, jenis rakyat Melayu Malaysia apakah yang anda hasilkan?

Ya, mereka boleh diterima sebagai jurutera dan arkitek tetapi mereka hampir tidak boleh diterima sebagai warganegara Malaysia, atau orang Islam atau lebih teruk lagi, sebagai manusia dengan hati nurani yang berperikemanusiaan? Apa sudah jadi?

Saya ke masjid dan mendengar ribuan ceramah di YouTube oleh mereka yang dipanggil ustaz ternama dan saya tahu bahawa pemahaman mereka tentang Islam menjadi penyumbang utama kepada jenis-jenis komen yang dibuat oleh warga muda maya ini.

Walaupun saya berasa marah kepada warga maya yang telah membuat ancaman seperti itu, seolah-olah filem 'Terminator' yang memberondong orang dengan mesingan besar, tetapi saya bersedia memaafkan mereka kerana saya tahu masyarakat telah mewujudkan budaya tersebut.

Ketika Nabi Muhammad berdepan dengan penindasan terhadap orang muda dari Taif sehingga tubuhnya berlumuran darah, beliau berdiri di depan malaikat Jibril dengan tentera dari syurga yang bersedia untuk menghapuskan penduduk Taif, beliau berkata, "Tidak, jangan apa-apakan orang-orang ini kerana mereka tidak tahu apa yang mereka lakukan".

Mungkin generasi akan datang boleh terima mesej saya jika orang-orang ini tidak boleh menerimanya pada masa ini.

Rasulullah berhati mulia untuk mengampuni orang-orang ini kerana beliau tahu mereka yang melemparkan batu adalah remaja dan anak muda yang dipengaruhi oleh golongan tua mereka.

Saya takut, ulama kita mungkin mengajar jenama Islam yang amat jauh daripada contoh teladan mulia Rasulullah sendiri.

Dengan kejadian ini, saya bertanya sekali lagi kepada rakyat Malaysia... selamatkah kita untuk membesarkan anak-anak kita di negara ini? Jika tidak, perlukah kita mula mencari tempat lain dan mewujudkan tempat yang lebih selamat untuk membolehkan anak-anak kita mempunyai masa depan?

Saya menulis semua ini dengan hati yang berat. Saya menulis kata-kata ini sebagai warga Malaysia yang prihatin dan sebagai orang Islam demi semua anak-anak kita. Dan akhirnya, saya menulis semua ini sebagai bapa kepada Aisyah Mohd Tajuddin, gadis BFM itu.


Prof Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi adalah bekas pensyarah UTM.




  • Zaimee Mn · Sekolah Menengah Kebangsaan Derma
    saya juga mempersoalkan anda bekas profesor, apakah sumbangan anda mendidik anak bangsa sehinggakan anak anda bersikap sebegitu, saya juga berharap anak anda tidak pernah jejak kaki ke universiti, sebab pelajar universiti yang ada sekarang lebih bijak dan bagus dari anak anda walaupun bapa mereka bukan profesor atau engineer.

    • Rehan Hazizza ·  ·  Top Commenter · Sekolah swasta · 163 followers
      Ini kes bapak borek anak rintik !
      Prof UTM???? hehehe

    • Ariff Sobri ·  Top Commenter
      Betul ! Nasib baik ko "bekas pensyarah" bukan lg pensyarah. Mcm ni ke ko didik anak ko, sewenangnya jadi alat menghina hukum Allah? Lepas tu ko nak salahkan pulak "ribuan ceramah ulamak2 malaysia" utk pertahan kebatilan tindakan anak ko yg kurang ajar tu ?? No wonder anak ko pun mcm ko jugak. Spesies h@r@m j@d-h... Boleh pulak ko salahkan ulama ? Bangsat sungguh ko ni professor kangkung !

    • Muhammad Danial ·  Top Commenter · Shah Alam, Malaysia
      Muka Professor kangkung ni x de nur langsung sama mcm muka anaknya. Boleh pulak guna sirah rasul utk salahkan org yg marahkan anak dia yg menghina hukum Allah yg dibawa rasulullah... Licik betul kepala otak kau kan professor. Dr ko kecewa dgn jutaan warga maya lebih baik ko kecewa dgn diri ko sendiri yg gagal didik anak. Kegagalan ko sebagai bapak ni dah sampai ke tahap paling memalu dan memualkan. Moga ko sedar sbg org tua yg sikit ari lg nk masuk kubur. Kalau anak ko x berubah, dgn ko sekali akan kena rembat dgn mungkar nakir dlm kubur esok. Faham x professor ?

  • Mohd Rosdi Ismail ·  Top Commenter · Universiti Malaya
    Anak kamu biadap dengan HUKUM ALLAH ok pulak ... bila ugut sikit, mula guna gula-gula bahasa akdemik .. kamu ingat Universiti itu tempat mulia sangat untuk mendidik manusia .. tempat paling mulia iaiah rumah Allah

  • Abu Bakar ·  Top Commenter · Works at Kumpulan Jebco (M) Sdn Bhd
    Spatutnya bapa minta maaf atas knyataan anak dia yg jahil ilmu tu utk tdak celupar ckp mngenai hukum hudup...
    Ni mcm seolah2 bela anak pula...
    ckp la..nnti sya akn tegur ank saya spaya jgn ckp lebih krang ttng islam..

    • Ahli Teologi ·  Top Commenter
      aku x paham kenapa org x takut dgn tuhan

  • Ismail Noh
    Bab agama jangan dipersendakan........

    • Udang Kara ·  Top Commenter · University of Malaya
      Tajuddin profesor kangkong
      Seorang berjaya mendidik ribuan ank bangsa supaya menjadi berilmu, pandai dalam bidang masing tetapi bodoh pada diri dan keluaga kerana gagal mentarbiah ank menjadi seorang beriman, kerana profesor menganggap ilmu habuan untuk dunia adalah segalanya.
      Haiwan berjaya mendidik anknya supsya mengikut lumrah dan tabienya tetapi gagal mendidik ank spya mengikut acuan sbagai manusia mlyu islam olh itu martabatnya lbh rendah drp.....

      • Satu Dua ·  Top Commenter
        Bila tersepit, bawa kisah nabi untuk dapat simpati. Kalau kasihkan nabi, didikan agama kepada anak mesti lengkap, dah jauh sekali akan mempersendakan agama dalam apa bentuk sekali pun.

      • Ahli Teologi ·  Top Commenter
        Satu Dua.. hina hukum tuhan cerah masa depan kita