"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


IKLAN TEKS

IKLAN TEKS Cuma RM10 Sahaja Hubungi: gigitankerengga@gmail.com

Telefon pintar paling murah di dunia hanya RM15 (Gambar)

LONDON: Sebuah syarikat elektronik India melancarkan telefon pintar yang paling murah di dunia, hanya berharga 251 rupee (RM15).

Berjenama "Freedom 251," telefon pintar yang dihasilkan Ringing Bells dilancarkan semalam dan akan membawa "revolusi kepada industri," kata jurucakapnya kepada AFP.
Dengan harga semurah secawan kopi hipster, Freedom 251 menampilkan spesifikasi setanding - sistem operasi Android Lillipop 5.1 dengan kuasa 1.3 GHZ, lapor portal The Independent di sini.

Ia juga mempunyai skrin lebar 4 inci, RAM 1GB, 8GB memori dalaman (boleh dibesarkan sehingga 32GB) dan 3.2 megapiksel kamera depan.

Penggunanya boleh mengakses semua aplikasi Google Play Store, walaupun sesetengahnya mungkin akan mengurangkan jumlah simpanan telefon tersebut.
Turut ditawarkan beberapa perisian seperti aplikasi pertanian dan memancing, yang direka untuk memenuhi sasaran pengguna.

Telefon pintar murah, kebanyakannya buatan China, sudah lama berada di pasaran India tetapi model paling murah biasanya berharga antara RM89 hingga RM119, lapor portal itu lagi.

Tidak dapat dipastikan bagaimana Ringing Bells dapat mengeluarkan produk sebegitu murah. Difahamkan kerajaan India memberi subsidi kepada syarikat itu tetapi ia tidak pernah diumumkan.

Freedom 251 boleh didapati melalui Internet dan juga di 650 pengedar seluruh India bermula semalam. Menurut laman web rasminya, pengiriman telefon akan dibuat akhir Jun ini.

Adoii!! Lepas Kuih, Gadis Kelantan Promosi Lipstik Kemaluan Lelaki Pula

lipstik
KUALA LUMPUR: Setelah Kuih berbentuk kemaluan lelaki menjadi viral dilaman sosial, kini wujud pula Lipstik yang mempunyai bentuk yang sama.

gadis
Tindakan seaorang gadis dari Kelantan memuat naik gambar mempromosikan gincu bibir yang berbentuk kemaluan lelaki di akaun Facebook miliknya dilihat tidak sensitif terhadap budaya di negara ini dan ini telah menjadi viral di media sosial dan mendapat perhatian netizen.

Gadis tesebut sanggup menukar ‘cover photo’ facebook semata – mata mahu mempromosikan lipstik tersebut.

Pengguna facebook telah menyifakan gadis berkenaan mempromosikan Lipstik berkenaan yang berjenama Diamond Dreams sebagai gatal dan tidak sopan tambahan pula beliau merupakan seorang wanita.

Malah SuaraTV turut gagal untuk menghubungi beliau bagi mendapatkan komen lanjut berkenaan isu berkenaan.

Terdahulu, seorang wanita telah dikecam di laman sosial kerana gara-gara memuat naik gambarnya bersama kuih yang berbentuk kemaluan lelaki dan gadis berkenaan telah membuat laporan polis berkenaan itu terbabit.

Kisah benar: Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah (Gambar)

Tranungkite
Tuhan menciptakan lelaki dan wanita untuk berpasang-pasangan. Meskipun begitu, tetap ada aturannya bagi seorang lelaki dan wanita untuk berhubungan.

Misalnya etika dan sopan santun, maksimal adalah peraturan sebuah negara yang memang berdiri tegak mengatur hubungan lelaki dan wanita, sesuai dengan kaidah agama.

Arab Saudi adalah negera yang menjunjung tinggi nilai keislaman, termasuk dalam kehidupan bermasyarakat dan hubungan antara lelaki dan wanita.

Negara tersebut bahkan telah mengatur tempat-tempat dan jam tertentu sehingga lelaki dan wanita yang bukan muhrim tidak akan bercampur sembarangan.

Walau begitu, Arab Saudi pernah menghukum puteri dari negaranya sendiri. Misha’al binti Fahd al Saud, seorang puteri terhormat yang merupakan cucu perempuan dari Putera Muhammad bin Abdulaziz, abang dari Raja Khalid bin Abdulaziz Al Saud.

Puteri yang Disayangi Banyak Orang
Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah
Misha’al adalah seorang gadis yang berjiwa bebas seperti burung dan sangat jujur. Ia merupakan kesayangan di Istana. Raja dan seluruh keluarganya sangat menyayangi gadis tersebut.

Misha’al juga gadis yang terpelajar dan memang suka menuntut ilmu. Ia mendapat sokongan dari keluarga kerajaan Arab untuk belajar hingga ke berbagai belahan dunia.

Tidak ada yang kerajaan tidak berikan pada gadis itu. Sampai suatu ketika, ia pergi ke Lebanon untuk belajar.

Misha’al yang sudah cukup umur dan jiwa muda yang membara, bukan hanya untuk menuntut ilmu semata, tapi juga jatuh cinta. Perempuan ini bertemu dengan seorang pemuda Lebanon bernama Khaled al-Sha’er Mulhallal. Sebut saja dia Mulhallal.

Benih-benih Cinta Terlarang
Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah
Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah

Perasaan di antara Misha’al dan Mulhallal makin mengembang dari hari ke hari. Pemuda yang telah membuat puteri Arab Saudi itu jatuh cinta, sesungguhnya adalah keponakan dari Duta Besar Arab Saudi di Lebanon. Namun sungguh, dia memang bukan siapa-siapa bila dibandingkan dengan status Putri Misha’al.

Di sisi lain, keluarga kerajaan sudah menjodohkan sang putri dengan pria yang sederajat. karena menganggap kalau gadis itu sudah cukup umur untuk menikah. Keinginan Misha’al belajar ke Lebanon, sebenarnya hanya usaha melarikan diri dari perjodohan tersebut.

Tapi cinta memang tidak memandang latar belakang. Misha’al terlanjur dimabuk cinta oleh pesona Mulhallal yang juga menuntut di Lebanon. Cinta membuatnya lupa segalanya. Lupa kalau dia seorang putri raja, lupa perjodohan, lupa keluarga. Dan cinta itu, menggiring nasib keduanya pada maut yang buruk.

Sudah jelas kalau cinta Misha’al dan Mulhallal tidak akan disetujui oleh keluarganya. Sang putri dan pria yang dicintainya merencanakan untuk lari. Perempuan itu memalsukan kematiannya, seolah-olah ia mati tenggelam dan tubuhnya tidak ditemukan.

Taktik ini digunakan untuk mengulur waktu. Sehingga ia bisa menyamar ke bandara sebagai seorang pria, meninggalkan tanah airnya dan hidup bersama pria yang ia cintai selama-lamanya. Namun sayang, akhirnya ia tertangkap di Bandaraya Jeddah.

Alarm di Bandara berbunyi nyaring. Mishaal ‘digerebek’ banyak sekuriti. Saat itu ada pemuda yang sempat berusaha menyelamatkannya, tapi sayang mereka dikepung terlalu banyak penjaga.

Para penjaga memisahkan mereka hingga berurai air mata, konon pemuda itu adalah Mulhallal. Akhirnya sang putri dikembalikan ke keluarganya. Dan yang lebih mengerikan, hukuman berat telah menanti mereka.

Usaha Keluarga Menyelamatkan Sang Putri
Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah
Karena tuduhan perzinahan perlu 4 orang saksi laki-laki dan kesaksian diri dengan 3 kali mengucapkan ‘Saya berzina’, kasus Misha’al sebenarnya masih bisa ditutupi. Keluarga berusaha melindunginya.

Sang raja memmujuknya dengan meminta Misha’al untuk tidak mengaku apa-apa agar selamat dari hukuman, yang penting ia tidak bertemu lagi dengan Mulhallal. Karena bila ia mengaku, tak seorangpun, bahkan datuknya sendiri, bahkan raja sekalipun, yang bisa menolongnya.

Namun sepertinya cinta itu sudah terlalu dalam. Puteri menolak melindungi dirinya sendiri, apalagi mengingkari cintanya pada Mulhallal selama ini. Misha’al kembali ke persidangan dengan tiga kali mengucap, “Aku telah melakukan zina. Aku telah melakukan zina. Aku telah melakukan zina.”
Maka dijatuhkanlah eksekusi mati kepada sang putri, begitu pula dengan kekasihnya. Eksekusi mati Misha’al dan Mulhallal terjadi di tahun 1977, tanggal 15 Julai di taman Gedung Ratu Arab Saudi.
Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah
Meski ia punya status yang tinggi, ia tetap diperlakukan sebagaimana terpidana mati. Kedua mata Misha’al ditutup, ia juga disuruh berlutut dan dieksekusi atas instruksi langsung dari sang kakek. Ini dilakukan karena Misha’al dianggap telah mencoreng kehormatan keluarga, karena semestinya dia menikah dengan pria yang dijodohkan dengannya.

Mulhallal, dipaksa melihat eksekusi mati gadis yang dicintainya. Walau begitu, sebilah pedang juga sudah berada di dekat kepalanya. Dibawa oleh seorang eksekutor yang konon masih merupakan kerabat dari Misha’al. Karena bukan dilakukan oleh algojo profesional, kepala Mulhallal tak putus dalam sekali tebas. Bisa dibayangkan kalau kematian itu jadi sangat menyakitkan
Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah
Ada desas-desus yang mengatakan bahwa perempuan yang dieksekusi itu bukan sang putri, karena keluarga kerajaan. pasti tidak sampai hati melakukannya. Hanya kalangan kerajaan yang mengetahui dan menjadi saksi pedihnya eksekusi mati sang puteri dan pujaan hatinya.
Pasca eksekusi mati, peraturan tentang wanita di Arab jadi semakin ketat. Raja menambah penjagaan di beberapa fasilitas umum, di mana pria dan wanita mungkin untuk bertemu.

Kisah ini juga dibuatkan semacam film dokumenternya, berjudul Death of a Princess. Dan bisa diduga kalau film ini menuai kontroversi.

Kisah ini hampir mirip dengan Romeo dan Juliet, hanya saja realiti selalu lebih kejam dari drama yang sering kita lihat dalam film atau kita dengar dari kisah-kisah yang melegenda.
Hukuman mati buat Puteri Arab Saudi yang berzina dan hamil anak luar nikah
Sumber Link

Akhbar Utusan kata Zahid Hamidi pemimpin bebal (bodoh dan tumpul otak)

GADIS JUAL KUIH BENTUK ZAKAR? (Gambar)

kuih batang hulu
KUIH BATANG HULU BENTUK ZAKAR DIJUAL DI LANGKAWI

GAMBAR seorang gadis mempromosikan kuih berbentuk kemaluan lelaki tersebar luas menerusi media sosial hari ini mencetuskan sensasi dalam kalangan netizen sendiri.

Menerusi gambar yang dikongsikan di laman Facebook Friends of PDRM, gambar wanita berhijab yang dilihat memegang kuih bahulu berbentuk kemaluan itu dipercayai dijual di sebuah premis di Langkawi, Kedah.

Kuih unik ala bahulu tetapi berbentuk batang zakar lelaki dewasa itu dijual pada harga RM4 sebatang dengan percuma sebatang jika beli empat batang; dan ia dikatakan turut dipasarkan secara online.

Rata-rata netizen memberikan kritikan hebat kerana tidak menyangka di Malaysia yang terkenal dengan budaya ketimuran dan sopan santun pun boleh wujud makanan berbantuk kemaluan.
kuih bentuk kemaluan-lelaki zakar
“Kenapa la buat bentuk double meaning camtu.. tak ada bentuk lain ke.. tak malu ke? Nanti kang wanita punye pun dibuat gak” kata pengguna Facebook, Farah Shahzaliana.

Pemilik akaun Robert Bert turut meluahkan perasaan kecewa terhadap tindakan peniaga tempatan menjual makanan berbentuk zakar panjang berkenaan.

gadis“Rezeki yang dikurniakan oleh Allah kepada kita jangan la disalahgunakan, jika kita bersyukur Allah akan tambah jika kufur azab Allah amatlah pedih, berkat ke makanan yang dimakan sebegitu nak baca bismillah pun tak boleh, jadi tergolong la kita di kalangan orang-orang yang rugi. Jauhkanlah dari perbuatan sebegitu.” katanya.
Jika di Eropah dan negara-negara Barat, makanan berbentuk kemaluan sememangnya telah lama bertapak di pasaran, jadi adakah kita juga ingin menyerap budaya Barat ke dalam jiwa rakyat?
-malaysianreview-

Mohon pihak berkuasa siasat berkaitan isu kad pengenalan ini


Malaysian Crime Watch

Punca hutang kain, Nenek 75 tahun dirogol warga Pakistan


KOTA KINABALU 15 Feb. – Seorang nenek tidak menyangka hutang membeli kain sebanyak RM20 bertukar detik hitam dalam hidupnya apabila dia dirogol saudagar kain warga Pakistan di rumahnya di sini kelmarin.

Kejadian menyedihkan itu berlaku ke atas mangsa yang berusia 75 tahun kira-kira pukul 9 pagi ketika saudagar kain terbabit datang ke rumahnya untuk mengutip wang tersebut.

Menurut sumber, ketika didatangi suspek pada hari kejadian, mangsa yang merupakan seorang suri rumah masih mengatakan tidak mempunyai wang untuk melangsaikan hutang tersebut.

Difahamkan, mangsa berhutang kain berjumlah RM30 dan baharu sahaja membayar sebanyak RM10.

“Berang kerana banyak kali datang dan asyik diberikan alasan sama, suspek bertindak menutup pintu rumah serta menarik tangan mangsa.

“Mangsa yang enggan berganjak dari kerusi memaksa suspek bertindak membuka pakaian mangsa sebelum merogolnya,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambah sumber itu lagi, mangsa kemudian membuat laporan polis di balai polis berhampiran kira-kira pukul 9 malam hari sama.

Katanya, hasil siasatan awal mendapati, mangsa merupakan seorang ibu tunggal yang kematian suami dan mempunyai enam anak masing-masing telah berumah tangga.

Dalam pada itu, kata sumber itu, polis kini giat memburu seorang lelaki warga Pakistan dikenali sebagai Pariwit dipercayai berusia lingkungan 30-an bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asisten Komisioner M. Chandra ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut.
Fb Aron Salem

Buskers Berang:# Bini aku kena raba, menteri buat apa?

Gara-gara kerana terlalu berang dengan seorang lelaki yang dipercayai warganegara Nepal yang didakwa mencabul kehormatan isterinya, vokalis pemuzik jalanan Genji Buskers, Mustam Mustapa membelasahnya sehingga pengsan.

Beliau turut mempersoalkan tindakan kerajaan dalam membanteras jenayah yang melibatkan warga asing.

Katanya, kejadian yang berlaku terhadap isterinya itu membuktikan bahawa kebanjiran warga asing di Malaysia menyebabkan negara ini sudah tidak lagi aman.

"Bini (isteri) aku kena raba, korang (menteri) buat apa?

"Isteri saya yang bertudung litup ini menjadi mangsa dipeluk, dicabul," katanya kepada pemberita di luar Balai Polis Dang Wangi selepas selesai membuat laporan polis malam semalam.

Malaysiakini sedang menghubungi Ibu Pejabat Daerah Dang Wangi bagi mendapatkan ulasan mereka.
-malaysiakini-

# Bini aku kena raba, menteri buat apa?
Adam Abu Bakar
KUALA LUMPUR: “Bini (isteri) aku kena raba, korang (menteri) buat apa?” soal vokalis pemuzik jalanan Genji Buskers, Mustam Mustapa apabila isterinya dicabul oleh lelaki yang dipercayai warga Nepal.

“Bapak-bapak menteri sekalian, anak ‘korang’ mungkin ada ‘bodyguard’ (pengawal peribadi). ‘Kitaorang’ rakyat jelata marhaen, biasa ni nak jalan sudah tidak selamat. Hendak cari makan dah tak selamat.”

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita setelah selesai membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, malam tadi.

Dalam kejadian di pusat membeli belah Sogo sekitar jam sembilan malam, maruah isterinya diaibkan semasa mereka sedang bersiap mencari rezeki.

“Isteri saya yang dalam keadaan bertudung litup ini menjadi mangsa dipeluk, dicabul.

“Jangan fikir levi lah,” pesannya kepada kepimpinan negara dalam nada tegas, merujuk kepada rancangan pemerintah untuk membawa masuk pekerja warga Bangladesh ke negara ini. Dilaporkan 1.5 juta warga Bangladesh telah berdaftar untuk merebut peluang bekerja.

“Jangan fikir untunglah, fikir rakyat Malaysia. Kita nak hidup,” ujarnya.

“Harap pak menteri semua ambil tindakan lah ya, saya sudah buat laporan polis. Saya tak nak f**k government, saya (hanya) nak hidup aman damai. Malaysia dah tak aman!”
-fmt-

Gambar 2 suspek yang mencuri taring harimau yang kemalangan tempoh hari


2 suspek yang mencuri taring harimau yang kemalangan tempoh hari diminta tampil menyerah diri bagi membantu siasatan

Ketua cawangan umno Selangor ni nak pijak dan ludah muka Mahathir

Saya atau pengganas? Kata dua Presiden Recep Tayyip Erdoğan kepada US

Saya atau pengganas? ' Presiden Recep Tayyip Erdoğan memberitahu US untuk memilih antara Turki atau Syria Kurdi

Mencetuskan kemarahan dengan mesyuarat antara seorang pegawai Amerika Syarikat dan Kurdish Unit Perlindungan Rakyat (YPG), Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan telah memberitahu Washington untuk memilih antara Turki dan, seperti yang dikatakannya, "pengganas”. Adakah saya yang merupakan rakan kamu atau pengganas di Kobane?" Presiden Erdogan berkata, kedua-dua PYD dan YPG adalah "pertubuhan pengganas." Ankara menganggap mereka untuk menjadi sebahagian daripada PKK, diharamkan di Turki sebagai kumpulan pengganas.

Menurut pegawai AS, perjalanan itu muncul untuk menjadi yang pertama seumpamanya ke utara Syria sejak 2013. Ia berlaku selepas sayap politik YPG, Democratic Union Party Syria (PYD) telah dikecualikan daripada rundingan damai baru di Geneva. Ankara telah mengancam untuk memboikot rundingan jika PYD dijemput.

Konflik antara kerajaan Turki dan kumpulan pemberontak Kurdish menuntut autonomi yang lebih besar bagi kumpulan etnik yang besar telah berterusan selama beberapa dekad. Dengan beberapa gencatan senjata gagal antara dua pihak, Ankara telah dipersalahkan oleh beberapa kumpulan hak asasi manusia untuk meletakkan nyawa orang awam yang berisiko di tenggara terutamanya Kurdish Turki. Pada bulan Ogos, Ankara melancarkan operasi darat untuk melumpuhkan pejuang Kurdish dikaitkan dengan Parti Pekerja Kurdistan (PKK).

Dalam kecaman marah Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan telah menuduh Washington menyebabkan pertumpahan darah di Syria dengan tidak mengiktiraf sebagai pengganas angkatan Kurdish menentang Negara Islam di rantau ini. Membawa tahap baru tekanan untuk membincangkan mengenai sekutu NATO, Presiden Turki mempersoalkan komitmen Washington itu sebagai anggota rakan-rakan gabungan.

"Hey Amerika ! Saya dah cakap banyak kali, kamu sama ada di sebelah kami atau pertubuhan-pertubuhan pengganas. Kamu tidak mempunyai pemahaman yang baik daripada mereka dan itulah sebabnya rantau ini telah bertukar menjadi lautan darah. ". kata Erdogan, merujuk kepada Syria Kurdish Democratic Union Party (PYD) dan sayap militan itu, Unit Perlindungan Rakyat ( YPG) yang Amerika Syarikat tidak mengiktiraf sebagai kumpulan pengganas.

"Kami telah menulis bukti! Amerika adalah satu kumpulan pengganas.' Tetapi Amerika berdiri dan berkata 'tidak kami tidak melihat mereka sebagai kumpulan pengganas,' ". Tidak memberitahu satu sama lain musuh-musuh saya adalah kawan saya. Kamu mesti mempunyai prinsip. Tetapi tidak ada prinsip-prinsip di sini. "

Ucapan Erdogan dalam sebuah perselisihan diplomatik meningkat antara AS dan Turki atas matlamat masing-masing di Syria, di mana kedua-duanya berkata mereka berjuang Negara Islam (IS, juga dikenali sebagai ISIS / ISIL, Daesh). Jurucakap Jabatan Negara John Kirby berkata "pejuang Kurdish antara yang paling berjaya untuk pergi selepas Daesh dalam Syria. AS tidak melihat militan Kurdi sebagai organisasi pengganas. Adapun perbezaan pendapat atas kumpulan dengan Ankara, Kirby berkata "bahkan yang terbaik daripada rakan-rakan tidak akan bersetuju dalam semua perkara."

Timbalan Jurucakap Jabatan Negara, Mark Toner, memberi maklum balas kepada komen Erdogan, sebahagian besarnya mengulangi pendirian Amerika Syarikat, tetapi juga cuba untuk membezakan antara kumpulan militan Kurdish. "Kami melihat PKK sebagai organisasi pengganas, kamu tahu, tetapi kita membuat garis pemisah yang jelas antara PKK dan YPG. Kami percaya YPG memberi tumpuan setakat memerangi Daesh di Syria, dan kami telah menyokong mereka dalam usaha itu, "katanya

Walau bagaimanapun, isu pejuang Kurdish di Syria bukan satu-satunya topik menyebabkan berturut-turut antara kedua-dua negara. Satu lagi adalah prospek Turki menjalankan campur tangan ketenteraan unilateral di Syria.

Wanita berusia 50 tahun rogol lelaki kerana mahu jadi terkenal

LIMPOPO - AFRIKA SELATAN. Pihak berkuasa Limpopo kini sedang menyiasat dakwaan terhadap seorang lelaki yang didakwa dirogol oleh seorang wanita.

Memetik laporan portal antarabangsa, News24.com, lelaki itu dirogol semata-mata untuk memuaskan nafsu wanita terbabit.

Dalam masa yang sama, wanita itu turut merakamkan perbuatannya menerusi sebuah telefon bimbit dan ia dilakukan semata-mata untuk memperoleh populariti.

Perkara tersebut disahkan oleh sebuah bukti rakaman yang dijumpai dalam telefon bimbit yang menunjukkan lelaki itu ditolak jatuh ke lantai sebelum dipaksa berbogel.

Difahamkan, perogol tersebut berusia 50 tahun.

Kes itu sedang disiasat dan tiada penahanan dilakukan setakat ini.

Difahamkan lagi, mangsa dan suspek sudah berkahwin dengan pasangan masing-masing dan mempunyai anak.
sinarharian

Debat Asri-Zamihan : Pencerahan Buat Rakyat Yang DiBelenggui ini..!

Dr Dzulkefly Ahmad
Debat Asri-Zamihan : Izinkanlah Pencerahan Buat Rakyat Yang DiBelenggui ini..!

1. Debat dibatalkan pada saat-saat akhir.... kalau nak kata seperti dijangka memang begitulah seperti diramal. Persoalannya; kenapa riuh sekampung beriya2 benar nak debat awalnya..

2. Menurut Zamihan debat terpaksa dibatalkan atas arahan pimpinan tertinggi negara dari Putrajaya...Oops..sandar kat boss pulak....kalau sudah fikir masak-masak jangan terlalu ghirah sangat nak berdebat....lepas tu menyorok belakang boss....beri macam2 alasan2 pulak....tak ada surat undangan, jangan tangkap muat..dll..Alahai..

3. Ingatkan saja tak mahu Debat terbuka, diskusi kecil tertutup pun tak mahu jugak. Rakyat dan ummat Islam khasnya bukan nak tengok sapa menang dan kalah..tetapi nak mendengar penghujjahan dan pencerahan..bagi mengangkat pemahaman ummat..terutama kerana kerap diterjah pelbagai tuduhan ke atas 'lawan-musuh' ..macam2 yang rakyat wahabi..terkeluar ahli sunnah wal jamaah...kapir pun dilontarkan jgk..hebat kita ini menghukum...

4. Disamping itu..jg rakyat nak tahu..apa kedudukan pemimpin ahli sunnah wal jamaah yang punya dimensi 'melampau' dan 'ekstreme' di segi terus-terusan 'mencuri dan merompak' wang rakyat, yang bolot, yang boros dan yang bazir wang rakyat...?? Tuduhan ke ni..bukan pengamatan atau mulahazah aje...PKFZ, NFC, MITP, 1-MDB, Yapeim dll...senarainya panjang.. tapi pelik..satu2nya Negara di bumi ini..di mana.."Jenayah yang Tidak Punya Penjenayah"...

Alahai Ummat Muhammad (saw) akhir zaman....guna dan eksploitasi lah agama untuk kepentingan diri dan kelompok..teringat Lisan Junjungan..."Yabi'u diinahu bi'aradin minal dunia"..golongan yang menjual agama kerana kepentingan dunia"...bukan menuduh sesiapa.. tetapi renung2lah sendiri...untuk diri ini juga pertama-tamanya..

Esok akan saya terbitkan kenyataan akhbar tentang "Debat Agung yg Tidak Agung" ini..InsyaAlLah.

Semoga AlLah Merahmati Negara dan Rakyat yang serba dalam Kemelut dan Kebejatan ini.....Amin Ya Rabb!

Zamihan kata pimpinan tertinggi negara arah batal debat

Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Waljamaah Malaysia (Aswaja) Zamihan Mat Zin berkata debat dengan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin terpaksa dibatalkan atas arahan pimpinan tertinggi negara.

Diskusi ilmu mengenai ekstremisme agama yang menggandingkan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Waljamaah Malaysia (Aswaja) Zamihan Mat Zin yang sepatutnya berlangsung esok dibatalkan pada saat-saat akhir.

Menurut Zamihan ketika dihubungi The Malaysian Insider, debat tersebut yang dijadualkan berlangsung di Auditorium Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya terpaksa dibatalkan atas arahan pimpinan tertinggi negara.

"Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Shahidan Kassim pun sedia maklum, (debat) pada 17 haribulan itu, atas arahan pimpinan tertinggi negara, dibatalkan," katanya yang enggan mendedahkan siapa kepimpinan tertinggi yang dimaksudkan.

 Asri dan Zamihan dilaporkan bakal berdepan antara satu sama lain menerusi satu wacana anjuran Shahidan bertajuk "Ekstremisme Agama di Malaysia: Satu Perbincangan".

Sebelum ini, Asri menyatakan persetujuannya menerima cabaran debat Zamihan bagi memberi penjelasan kepada orang ramai, bukan menentukan siapa menang atau kalah.

Zamihan sebelum itu dilaporkan sedia mengambil tindakan undang-undang dan mengadakan perdebatan dengan Asri sekiranya mufti itu terus mengaitkan dirinya dengan elemen pro Syiah, ekstremis takfir dan sesat.

Melihat keadaan yang meruncing itu, Shahidan menerusi posting di Facebook mencadangkan kedua-duanya hadir dalam satu program wacana bagi menjernihkan keadaan.

Susulan persetujuan dicapai untuk diadakan debat itu secara terbuka, beberapa pihak tampil menyatakan ia lebih baik berlangsung dalam keadaan tertutup bagi mengelak mudarat sambil ada yang menyokong ia dibuka dalam usaha mencari kebenaran.

Bagaimanapun, Jumaat lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, debat Asri-Zamihan itu tidak perlu, sambil menambah, jika wujud keperluan mendesak untuknya, beliau meminta ia diadakan secara tertutup.

Awal pagi ini, Shahidan menerusi laman Facebooknya mengumumkan wacana itu dibatalkan dan akan digantikan dengan "diskusi berskala kecil dan tertutup" antara Asri dan wakil Zamihan.

"Tanpa menceritakan apa yang berlaku maka saya ingin umumkan wacana tersebut dibatalkan. Semua jemputan dan lain-lain urusan tidak diteruskan.

"Saya memohon maaf di atas apa yang berlaku dan menyeru kepada semua pihak agar tidak membiarkan apa-apa isu berlarutan dengan persepsi, tetapi paparkanlah fakta serta-merta untuk mengelakkan buruk sangka dan fitnah daripada berleluasa," katanya.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Shahidan hanya berkata: "Zamihan sebagai pegawai kerajaan, ada bos. Mungkin tidak dipersetujui bos," menjelaskan kenapa wakil Zamihan yang akan hadir.

Zamihan merupakan pegawai agama di Kementerian Dalam Negeri.

Bagaimanapun, pada tengahari ini, Shahidan sekali lagi menulis posting di Facebook beliau mengatakan diskusi berskala kecil itu juga dibatalkan dan sebaliknya program seakan sama akan dianjurkan akhbar Sinar Harian.

"Atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, maka diskusi berskala kecil atas tajuk ekstremisme agama di Malaysia juga terpaksa dibatalkan.

"Namùn saya dimaklumkan wacana ilmu di atas tajuk yang sama dan ahli panel yang sama (mungkin masa sama) akan dianjurkan Sinar Harian. Tarikh juga sama," katanya.

Zamihan bagaimanapun berkata kepada The Malaysian Insider, beliau tidak mendapat sebarang undangan daripada Sinar mengenai sebarang debat.

"Sinar Harian nak anjur macam mana. Apa kuasa dia? Dia hanya nak lariskan jualan dia saja. Dia nak anjur macam mana? Dan dia tiada pun hantar surat kepada saya.

"Saya ini penjawat awam, dia kena hantar surat kepada menteri saya (Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi) barulah saya boleh menyahut undangan berkenaan.

"Kena profesionallah dalam membuat undangan. Jangan main tangkap muat macam tepi jalan saja," katanya.

The Malaysian Insider sedang dalam proses menghubungi Sinar Harian bagi mendapatkan penjelasan lanjut
-malaysianinsider-

Mufti Perlis 'pelik' lihat Zamihan

 Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata beliau berasa pelik apabila pegawai agama Kementerian Dalam Negeri Zamihan Mat Zin mendakwa dia belum mendapat maklumat mengenai program dialog di Shah Alam pada 17 Februari ini.

Menulis di Facebooknya Mufti Perlis itu berkata Zamihan bertemu dengan setiausaha sulit Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim selepas tarikh awal dialog antara kedua-dua mereka pada 10 Februari lalu gagal dijalankan.

Kata Mohd Asri, pada 10 Februari lalu Zamihan tidak dapat hadir atas alasan mempunyai program sendiri bertemu banduan di Machang Kelantan.

"Shahidan mencari tarikh lain sebagai satu lagi peluang berdiskusi. UZMZ (Ustaz Zamihan Mat Zain) sendiri datang berbincang (dengan) setiausaha sulit DSSK (Datuk Seri Shahidan Kassim).

"Beliau bersetuju dengan tarikh baru iaitu 17 Februari dan syarat-syarat yang ditetapkan. Malah difahamkan beliau menurunkan tandatangan persetujuan atas kertas perbincangan.
"Peliknya, pihak Zamihan (gambar) tiba-tiba menyatakan tidak mendapat jemputan. Lebih daripada itu, beliau menyatakan program hendaklah mendapat persetujuan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (timbalan perdana menteri yang juga menteri dalam negeri).

"Beberapa syarat baru timbul. Kelihatan seakan kemungkinan tidak hadir di pihak beliau itu jelas," tulis Mohd Asri.

Zamihan dilihat menjadi pengkritik lantang Mohd Asri dan dalam salah satu ceramahnya beliau menyatakan kesediaan berdebat dengan mufti berkenaan.

Buka, tutup tetap sedia

Dalam kemas kini status Zamihan di Facebook tengah hari ini Zamihan "menegas" dan "memaklumkan buat yang ke-1000 kalinya" beliau berbesar hati dan bersedia menyertai diskusi Ilmiah dianjurkan Shahidan kassim.

"Walaupun sehingga hari ini format detail diskusi ilmiah terus menjadi misteri, surat jemputan rasmi juga belum saya terima, saya tetap bersedia dan bersemangat utk diskusi ilmiah kerana tidak bimbang apabila kita di pihak yang benar.
"sama ada terbuka atau tertutup juga saya berikan penganjur buat keputusan. Masa dan tarikh serta tempat juga saya berikan penganjur buat keputusan kerana alhamdulillah biro penyelidikan Aswaja sudah menyediakan materi diskusi yg sangat solid dan mantap," katanya.

Pada 12 Februari lalu Zamihan juga mendakwa "berbesar hati" untuk menghadiri diskusi ilmiah di Shah Alam esok yang diadakan "sama ada terbuka atau tertutup".
"Untuk pengetahuan semua. Walaupun Datuk Seri Shahidan dah update status Facebook beliau berkenaan diskusi ilmiah ini, namun saya masih belum menerima apa-apa surat jemputan sehingga ke saat ini.

"Saya harap dapat buat surat jemputan siap format, tempat, masa dan moderator sekali. Mohon dihantar kepada boss saya Menteri Dalam Negeri merangkap YAB Tim Perdana Menteri.

"Sehingga ke hari...masih tidak jelas siapa moderator, format dan tempatnya. Seakan ada muslihat yang tersembunyi.

"Biarlah ada hitam putih. Supaya ia lebih telus dan profesional," katanya.

Sementara itu Mohd Asri berkata jika Zamihan berhalangan pada tarikh berkenaan beliau mempelawa Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Waljamaah Malaysia (Aswaja) ke Masjid Alwi, Kangar untuk berdialog.

"Ini bersuaian dengan cabaran beliau (Zamihan) untuk datang berhujah di Perlis di mana sahaja, (sama ada di) masjid, universiti, istana ataupun rumah orang kaya," katanya merujuk kepada klip ceramah suatu ketika dulu.
-malaysiakini-

PERKEMBANGAN DISKUSI ILMIAH EKSTRIMISMA AGAMA PADA 17HB

Pagi ini dihujani soalan tentang diskusi imiah antara Dr MAZA dan U. Zamihan Mat Zain (UZMZ). Pelbagai pihak bertanya setelah membaca kenyataan DSSK di FB beliau. Berikut disebutkan secara ringkas;

1. Setelah sekian lama UZMZ mencabar berdebat dengan pelbagai bahasa yang kasar dan tuduhan yang sarat lagi berat terhadap pelbagai pihak, sehingga kemuncaknya pada 4hb Feb lalu apabila beliau sekali lagi mencabar bila-bila masa, di mana sahaja, apa sahaja format dan siapa sahaja perserta.

2. Walaupun Dr MAZA atas kedudukan sebagai Mufti Perlis cuba mengelakkan hal ini sekian lama, namun Dr MAZA akhirnya bersetuju. DSSK (Dato Seri Shahidan Kassim) pula telah mengambil inisiatif menganjurkan satu diskusi ilmiah (tidak dinamakan debat) pada 10hb di JPM Putrajaya. Pelbagai pihak, rakyat dan media menyambut baik hasrat tersebut.

3. Malangnya, U. Zamihan tidak mahu hadir atas alasan beliau ada program dengan banduan di Machang Kelantan. Maka, cabaran beliau sendiri itu tidak dapat dilaksanakan. Walaupun alasan itu tidak lojik pada majoriti rakyat.

4. DSSK mencari tarikh lain sebagai satu lagi peluang diskusi. UZMA sendiri datang berbincang SU sulit DSSK. Beliau bersetuju dengan tarikh baru iaitu 17hb dan syarat-syarat yang ditetapkan. Malah difahamkan beliau menurunkan tandatangan persetujuan atas kertas perbincangan.

5. Dr MAZA tidak hadir berbincang pun tentang syarat dan tarikh. Beliau mendapat maklumat tarikh baru melalui FB DSSK. Pun begitu Dr MAZA bersetuju untuk hadir diskusi tersebut.

6. Peliknya, pihak U. Zamihan tiba-tiba menyatakan tidak mendapat jemputan. Lebih daripada itu, beliau menyatakan program hendaklah mendapat persetujuan DS Zahid Hamidi. Beberapa syarat baru timbul. Kelihatan seakan kemungkinan tidak hadir di pihak beliau itu jelas.

7. Pihak DSSK pula kelihatan macam didesak oleh pihak tertentu untuk program ini dibatalkan. Akhirnya, beliau mengistiharkan dibatalkan tetapi diganti dengan program berskala kecil.

8. Pihak Dr MAZA dengan ini menyatakan hanya setuju hadir program skala kecil DENGAN SYARAT adanya rakaman dan dibenarkan siaran langsung internet (livestreaming).

9. Alhamdulillah, pihak Sinar Harian pagi ini telah maklumkan, sudi untuk menjadi penganjur utama. Masa kekal seperti asal, dan tempat juga telah diperolehi dan akan dimaklumkan. In sha Allah jika berjaya, harap semua rakyat Malaysia dapat menontonnya. MARILAH kita doakan agar hasrat murni Sinar Harian ini dapat berjalan lancar.

10. Jika itu pun terhalang, pihak Dr MAZA dengan ini menjemput U. Zamihan pada tarikh dan masa yang sama ke Perlis. Tempatnya ialah Masjid Alwi, Kangar iaitu satu tempat yang harmoni. Ini bersuaian dengan cabaran beliau untuk datang berhujah di Perlis di mana sahaja, masjid, universiti, Istana ataupun rumah orang kaya (seperti dalam rakaman beliau).

11. Jika beliau tetap enggan, maka marilah kita hidup dengan harmoni tanpa tuduhan pengganas, kafir, sesat, neraka dan seumpamanya kepada sesama muslim.

DENGAN INI, setakat masa ini, Diskusi Ilmiah Ekstrimism Agama di Malaysia antara Dr MAZA dan UZMZ akan berlangsung seperti yang dijadualkan pada 8.30 malam, 17hb Feb 2016, anjuran Akhbar SINAR HARIAN.

Bakar teman wanita, penganggur ditahan

Seorang pengganggur lelaki berusia 31 tahun ditahan polis di Johor Bahru kelmarinn selepas dipercayai membakar teman wanitanya, Khamis lepas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor, SAC Kamarulzaman Mamat berkata suspek yang mempunyai empat rekod jenayah lampau termasuk berkaitan dadah, ditahan di sebuah rumah di Jalan Teratai, Taman Johor Jaya, kira-kira pukul 5 petang.

"Kami dapati ada kesan terbakar di tangan dan kakinya dipercayai akibat kejadian itu," katanya dalam kenyataan semalam.

Khamis lalu, teman wanita suspek melecur 40 peratus di badan selepas dipercayai dibakar lelaki itu menggunakan minyak tanah di sebuah premis berhampiran sebuah pasar raya di Pandan Seri Alam, di Johor Bahru kira-kira jam 11.30 pagi Khamis.

"Suspek dikatakan bertindak demikian kerana cemburu dan wanita itu kini masih tidak sedarkan diri dan sedang dirawat di Hospital Sultan Ismail," katanya sambil menambah suspek ditahan reman tujuh hari bermula hari ini hingga 21 Februari.
-Bernama-

Biodata enam tokoh akademik yang sertai AMANAH

Enam tokoh akademik diketuai Dr Hasan Baharom sertai Amanah

Setiausaha Agung Amanah Anuar Tahir mengumumkan penyertaan enam tokoh akademik ke dalam parti itu.
Setiausaha Agung Amanah Anuar Tahir mengumumkan penyertaan enam tokoh akademik ke dalam parti itu.

Bekas pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) Dr Hasan Baharom bersama lima lagi tokoh akademik menyertai Parti Amanah Negara (Amanah) dan dilantik sebagai naib presiden parti itu.

Perkara itu diumumkan Setiausaha Agung Amanah Anuar Tahir di Wisma Amanah, Kuala Lumpur hari ini.

Amanah memperuntukkan lima jawatan naib presiden, tiga dipilih manakala dua lagi dilantik.

Ketika ini Amanah mempunyai tiga naib presiden termasuk Dr Mujahid Yusof Rawa dan Hasanuddin Mohd Yunus yang dipilih sebelum ini.

Dr Hasan yang berkelulusan doktor falsafah dalam bidang Siasah Syariah secara rasmi menyertai Amanah hari ini bersama lima tokoh akademik yang lain.

“Enam tokoh akademik yang mempunyai kepakaran dalam bidang yang pelbagai memilih untuk bersama Amanah pada hari ini,” kata Anuar kepada pemberita.

Dr Hasan mempunyai kepakaran dalam bidang zakat, undang-undang kekeluargaan Islam dan sains politik Islam.

Beliau juga terlibat dalam Wadah Pencerdasan Umat (Wadah), Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dan Majlis Belia Negeri Melaka.

Lima tokoh akademik yang lain ialah bekas pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Prof Madya Dr Ali Rahman, Prof Madya Dr Sulaiman Mohd Nor dan Prof Madya Hamidon Musa; bekas pensyarah di Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS) Prof Madya Dr. Zaki Latiff; dan bekas pegawai tadbir diplomatik (PTD) Yusop Hasan.

Anuar berkata, akan ada lagi tokoh-tokoh akademik yang akan menyertai Amanah secara berperingkat.

“Ini merupakan gelombang kedua kemasukan tokoh-tokoh penting ke dalam Amanah selepas ditubuhkan pada 16 September lalu dan ada lagi yang akan membuat pengumuman menyertai Amanah,” katanya.

Wanita cuba bunuh diri gara-gara merajuk dengan teman lelaki


Wanita-
Shah Alam: Gara-gara merajuk dengan teman lelaki, seorang wanita nekad terjun dari tingkat satu sebuah rumah dalam satu kejadian di Bandar Echo Setia di sini awal pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira pukul 12.51 pagi itu, hasrat wanita berusia 30-an itu untuk terjun daripada rumah teres dua tingkat itu berjaya digagalkan apabila dia diselamatkan oleh anggota bomba yang menerima maklumat daripada orang awam.

Penolong Pengarah Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd. Sani Harul berkata, seramai enam anggota dan pegawai daripada Balai Bomba dan Penyelamat Kota Anggerik telah dikejarkan ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan.

Menurutnya, mangsa kemudiannya berjaya dipujuk oleh anggota bomba dan orang ramai.

“Hasil siasatan pihak kita mendapati, mangsa bertindak sedemikian kerana merajuk dengan teman lelaki. Beliau juga dikatakan telah melakukan mogok lapar sebelum bertindak untuk terjun dari tingkat satu rumah terbabit.

“Bagaimanapun kita berjaya menyelamatkan mangsa daripada cubaan terjun. Dia tidak mengalami sebarang kecederaan dan telah di hantar ke Hospital Tuanku Ampuan Rahimah Klang untuk rawatan lanjut,” katanya ketika dihubungi di sini pagi tadi. 
-kosmo-

Tukang Cuci Memadu Kasih Di Dalam Bilik Kelas

MELAKA: Dua tukang cuci memadu kasih di dalam sebuah bilik kelas sebuah sekolah menengah di sini, sama blok dengan lokasi seminar cara menjawab peperiksaan SPM yang dihadiri 50 pelajar Tingkatan Lima sekolah tersebut diadakan.

Gadis tukang cuci berusia 17 tahun itu mendakwa dipaksa rakan sekerjanya untuk melakukan hubungan seks pada 6 Februari lalu.

Dua hari kemudian, gadis tersebut membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Melaka Tengah mendakwa dia dirogol.

Dalam laporannya, gadis itu mendakwa rakan sekerjanya mengheretnya masuk ke dalam sebuah bilik kelas di tingkat empat bangunan sekolah itu kira-kira pukul 9 pagi Sabtu lalu.

Mangsa mendakwa sedang membersihkan bilik kelas apabila didatangi rakan sekerja lelaki berusia awal 20-an yang memaksanya untuk melakukan seks.

Gadis itu berkata dia mengalah selepas dipujuk lelaki tersebut.

Mereka memasuki bilik kelas yang kosong tanpa menyedari seramai 50 pelajar perempuan Tingkatan Lima sekolah itu menghadiri seminar di tingkat dua bangunan berkenaan.

Ibu mangsa kemudiannya terbaca mesej menerusi aplikasi WhatsApp yang dihantar anaknya itu kepada lelaki tersebut yang meminta dibekalkan pil perancang kehamilan.

Dia meminta anak perempuannya itu untuk membuat laporan polis.

Seorang ibu kepada pelajar Tingkatan Lima sekolah tersebut yang ingin dikenali sebagai Yati berkata, insiden bilik kelas dijadikan tempat memuaskan nafsu semakin hangat diperkatakan sejak akhir-akhir ini.

"Itu yang menjadi topik hangat di kalangan pelajar. Perbuatan sumbang itu adalah tidak baik untuk minda anak muda," katanya.

Exco Pendidikan Tinggi, Sains dan Teknologi, Teknologi Hijau dan Inovasi, Datuk Wira Md Yunos Husin berkata beliau terkejut apabila dimaklumkan mengenai perkara tersebut.

"Saya berasa jijik apabila mendengar berita itu.

"Tukang cuci diupah untuk membersihkan sekolah, bukan menjadi ia sebagai tempat mereka membuat janji temu," katanya.

Md Yunos berkata beliau telah meminta Jabatan Pelajaran Negeri untuk memanggil kontraktor berkenaan.
-mstar-

Anggota polis dihukum kerana tak solat

Surabaya: Kira-kira 78 anggota polis di sini dipaksa melakukan tekan tubi, scout jumping dan pelbagai jenis senaman di tengah panas di padang hadapan berek mereka di ibu pejabat polis di sini kelmarin.

Ia adalah hukuman ke atas mereka kerana malas ke masjid untuk menunaikan solat atau tidak ke masjid di ibu pejabat polis itu ketika azan berkumandang.

Ketua ibu pejabat polis Surabaya Toni Sugiyanto berkata, dia kesal kerana anggota berkenaan rela bersantai di berek masing-masing ketika waktu solat walaupun tidak bertugas atau meronda.
Menurutnya, mulai kelmarin, anggota polis terbabit, kecuali yang bukan beragama Islam, diwajibkan menunaikan solat di masjid di perkarangan ibu pejabat polis itu setiap waktu.

Menurutnya, hukuman yang dikenakan ke atas anggota yang tidak bersolat itu adalah teguran agar mereka belajar mentaati perintah.
-kualalumpurpost

HA HA HA Pecah lobang!! Syarikat adik Zahid Hamidi ada kepentingan bawa 1.5 juta Bangla ke Malaysia

Adik Zahid runding sistem urus pekerja Bangladesh
Sebuah syarikat yang dimiliki oleh adik Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sedang berbincang dengan Dhaka dan Putrajaya untuk menyediakan satu sistem pengurusan bagi 1.5 juta pekerja Bangladesh, yang Malaysia berhasrat membawa masuk bekerja di negara ini.

Real Time Networking Sdn Bhd, di mana adik Zahid - Abdul Hakim Hamidi - adalah pengerusi eksekutifnya, mencadangkan penyediaan satu sistem dalam talian di mana, dengan bayaran, pekerja boleh didaftar dan dipantau dari Bangladesh dan Malaysia.


Zahid juga adalah menteri dalam negeri, dan kelulusan bagi pekerja asing ke Malaysia adalah di bawah bidang kuasa kementeriannya.


Sistem dalam talian Real Time - yang dikenali sebagai Workforce Management & Networking System (Workman) - adalah sama seperti yang disediakan oleh Bestinet, firma yang dimiliki oleh bekas menteri dalam negeri, Datuk Azmi Khalid.

Perjanjian Bestinet dengan kerajaan digantung pada awal tahun ini selepas bantahan agensi pekerjaan di negara penghantar, terhadap bayaran perkhidmatan yang tinggi.

Ketika dihubungi, Hakim mengesahkan perkara itu tetapi menekankan bahawa ia bukan satu kontrak kerajaan.

Sebaliknya, kata beliau, ia adalah dengan kerjasama Persatuan Agensi Pengambilan Pekerja Antarabangsa Bangladesh (Baira).

"Kami mempunyai model sistem di mana kita akan mendapat bayaran untuk satu pakej (perkhidmatan) dan kita boleh menghantar orang (dari Bangladesh) untuk 60,000 taka Bangladesh (RM3,000), termasuk tiket penerbangan.
"Ini bukan kontrak kerajaan. Ya, kerajaan mereka perlu meluluskannya kerana ia melibatkan rakyat tetapi mereka hanya memantau," kata Hakim.

Jika diluluskan, agensi-agensi seperti Jabatan Imigresen dan Jabatan Tenaga Manusia akan dihubungkan dengan sistem Real Time dan semua agen pekerjaan mesti melalui Real Time untuk menghantar pekerja ke Malaysia.

Beliau juga menafikan dakwaan berlaku nepotisme, dengan alasan bahawa beliau berpengalaman dalam bidang tersebut.

"Abang saya seorang menteri tetapi saya seorang ahli perniagaan. Ini sebuah negara demokratik dan saya boleh buat apa-apa pun, selain daripada menjadi pengedar dadah," katanya kepada Malaysiakini.

"Di Malaysia ni susah sangat. Mereka kata jika abang saya seorang menteri, saya tidak boleh berbuat apa-apa. Mereka mahu kami semua jadi penganggur," kata beliau yang kini berada di Dhaka.